• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

frere

Audemars
2-Faktor
Scott Spark 960-22. Beställde tidigare, hämtade den idag, dvs premiär. Verkar lovande utifrån mina behov och önskemål.

Ja, lagom mix av tempo och underhållande cykling däromkring, när man behöver 60-90 minuters avkoppling efter arbetsdagen.
Bra uppfräschning av modellen, och kul med nytt! Vi verkar ha gjort ungefär samma behovsanalys, jag rullar en 950 -20.
 

Ebbot

Cartier
sköna förhållanden i skogarna nu! Solen gör ju sitt också :)

1D5ED3CC-C0D0-42DD-BDE8-152C7E0425C2.jpeg
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har inga att jämföra med men dessa endura hummvee plus är jag ganska nöjd med. Köpte medium men kanske skulle gått på large såhär i efterhand.

Lite dämpning, greppar bra, funkar med touchskärm (sådär) och de svarta på ovansida tumme är av mjukare material för att torka svett ur ögonen :p

IMG_20210513_113343.jpg
IMG_20210513_113352.jpg
Snart ett år senare, köpte ett par. Tack för tips. Så nu får jag ta ut cykeln snart.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har bara 11 växlar nu och lättaste växeln är så sliten att den inte går att använda. Har testat byta drev fram och kedja men det hjälpte inte så stod i valet och kvalet att beställa ny kassett eller allt nytt. Nu beställde jag AXS GX, alltså 12 växlat trådlöst. Någon som testat?
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Har bara 11 växlar nu och lättaste växeln är så sliten att den inte går att använda. Har testat byta drev fram och kedja men det hjälpte inte så stod i valet och kvalet att beställa ny kassett eller allt nytt. Nu beställde jag AXS GX, alltså 12 växlat trådlöst. Någon som testat?
Testa att fila kassetten. Finns guider på Happyride. Kan ge dig många mil till :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Har bara 11 växlar nu och lättaste växeln är så sliten att den inte går att använda. Har testat byta drev fram och kedja men det hjälpte inte så stod i valet och kvalet att beställa ny kassett eller allt nytt. Nu beställde jag AXS GX, alltså 12 växlat trådlöst. Någon som testat?
Är sådana där elektroniska växelreglage själv-justerande (dvs de ställer in sig så att växeln alltid kommer in även om det "slirar" lite) eller är det bara en ersättare för kabeln?

(Generellt sett så tycker jag det är skönt med prylar som inte elektrifieras och där allt kopplas till en app, men elektronisk växling låter fränt.)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är sådana där elektroniska växelreglage själv-justerande (dvs de ställer in sig så att växeln alltid kommer in även om det "slirar" lite) eller är det bara en ersättare för kabeln?

(Generellt sett så tycker jag det är skönt med prylar som inte elektrifieras och där allt kopplas till en app, men elektronisk växling låter fränt.)
Man måste fortfarande ställa in dem. Skillnaden är att det inte finns någon vajer som skapar friktion eller som kan töjas vilket kräver justering. En gång justerat, alltid justerat, typ. Så om växlarna plötsligt börjar bete sig dåligt så är något slitet eller så har växelörat blivit snett.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Man måste fortfarande ställa in dem. Skillnaden är att det inte finns någon vajer som skapar friktion eller som kan töjas vilket kräver justering. En gång justerat, alltid justerat, typ. Så om växlarna plötsligt börjar bete sig dåligt så är något slitet eller så har växelörat blivit snett.
Låter najs ju!

Men allvarligt, jag justerar växlar högst vartannat år men det kanske beror på att jag har flera cyklar att nöta på. :)
 

spruff

Omega
Kör axs på grushojen. Reglaget kräver lite tillvänjning och trådlöst ger lite fördröjning i växlingen, annars nöjd. Ser fram emot att slippa vajerbyten. Fast utväxlingen på srams kassetter är knasig, för stora steg och oanvändbara växlar i ytterlägena. Blir nåt eftermarknads när det är dags att byta.
På mtb:n kör jag mekanisk 11-delad xtr. 👌
 
Kommer slänga upp min hoj för försäljning nästa vecka. Bara nämner det i tråden om någon är intresserad så får ni lite förtur.

Storlek L Trek remedy 8 xt - 2021 och i toppskick

7D3B5273-F426-4391-AC62-E00D1C4BEE1C.jpeg
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Äntligen är den här färdig, nu har jag en perfekt pendlarcykel. 😁 Har behållit beaterskicket på den för att få ha den kvar, nu ska jag bara skita ner alla nya delar också... 😅

Fantastiskt skön att cykla på, lätt, knäpptyst och växlar perfekt. 👌
PSX_20220608_224608.jpg
PSX_20220608_224624.jpg
PSX_20220608_224648.jpg
PSX_20220608_224705.jpg
PSX_20220608_224719.jpg
PSX_20220608_224943.jpg
PSX_20220608_225009.jpg
PSX_20220608_225046.jpg
PSX_20220608_225026.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Äntligen är den här färdig, nu har jag en perfekt pendlarcykel. 😁 Har behållit beaterskicket på den för att få ha den kvar, nu ska jag bara skita ner alla nya delar också... 😅

Fantastiskt skön att cykla på, lätt, knäpptyst och växlar perfekt. 👌
PSX_20220608_224608.jpg
PSX_20220608_224624.jpg
PSX_20220608_224648.jpg
PSX_20220608_224705.jpg
PSX_20220608_224719.jpg
PSX_20220608_224943.jpg
PSX_20220608_225009.jpg
PSX_20220608_225046.jpg
PSX_20220608_225026.jpg
Kaxigt med en Brooks-sadel på en MTB :D
Kul färger.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Kaxigt med en Brooks-sadel på en MTB :D
Kul färger.
Tack! 😁 Lädersadel är ju så jäkla bekvämt och ska man inte träna med cykeln (svettas en massa) så är det alltid mitt förstaval när det kommer till sadel. När det gäller färgerna så ska jag erkänna att det bara är för att jag tog sånt jag hade hemma. Däck, sadel, handtag, vajrar och vajerhöljen är sånt jag hittade i källaren. Har nog för mycket skit liggande... 😅
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tack! 😁 Lädersadel är ju så jäkla bekvämt och ska man inte träna med cykeln (svettas en massa) så är det alltid mitt förstaval när det kommer till sadel. När det gäller färgerna så ska jag erkänna att det bara är för att jag tog sånt jag hade hemma. Däck, sadel, handtag, vajrar och vajerhöljen är sånt jag hittade i källaren. Har nog för mycket skit liggande... 😅
Jag har haft en Brooks (i flera år) men tycker inte det är så mycket skönare än andra bra sadlar. Väldigt eleganta dock på klassiska cyklar.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag har haft en Brooks (i flera år) men tycker inte det är så mycket skönare än andra bra sadlar. Väldigt eleganta dock på klassiska cyklar.
Det är väl en smaksak men jag gillar dem för att de formar sig. Det finns såklart andra sadlar som också är sköna men eftersom de inte formar sig så får man antingen ha tur eller gå igenom ett gäng innan man hittar en som passar hur man ser ut och sitter. :) Det är lite som ett par bra läderkängor, inte så sköna när man väl köper dem men när de har format sig efter foten så är det svårt att slå. Håller dessutom resten av livet med lite underhåll och får en underbar patina. 👌
 
E944BB66-9AE6-4236-A914-A498283F4CA5.png


Tråkigt att det ska behöva bli såhär. Men det känns ändå som att det kanske kan leda till något bra, t.ex kvalitativa leder där cykling får företräde.

One can only hope
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
E944BB66-9AE6-4236-A914-A498283F4CA5.png


Tråkigt att det ska behöva bli såhär. Men det känns ändå som att det kanske kan leda till något bra, t.ex kvalitativa leder där cykling får företräde.

One can only hope
Rent egoistiskt påverkar det inte området i ÄGB där jag brukar cykla men det påverkar många andra cyklister. Jag tror ”förbudet” tyvärr
kommer leda till förvirring och konflikter.
 
Topp