• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

frere

Audemars
2-Faktor
IMG_1064.jpeg
Ren, torr och frisk novembercykling!
IMG_1065.jpeg
Men väldigt skönt med lobstervantar…
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Fick ju min Orbea Laufy stulen i höstas. Kollade på några cyklar idag. Gillade Laufyn men kanske var den anpassad för grövre terräng än vad jag körde. Skulle kunna tänka mig en ny sådan men kollade på några snällare hojar. Alla verkar ok och var nedsatta några tusen.

Den franska har carbon ram. Den gröna Mondraker har väldigt fin dämpare och växlar enligt säljaren och Orbean kostar under 10. Alla saknar tyvärr sån där sadeldrop som Laufyn hade.

Skulle ni välja någon av dessa i det prissegmentet? Eller något annat?

IMG_4255.jpeg
IMG_4254.jpeg
IMG_4253.jpeg
 

oystercase

Cartier
Fick ju min Orbea Laufy stulen i höstas. Kollade på några cyklar idag. Gillade Laufyn men kanske var den anpassad för grövre terräng än vad jag körde. Skulle kunna tänka mig en ny sådan men kollade på några snällare hojar. Alla verkar ok och var nedsatta några tusen.

Den franska har carbon ram. Den gröna Mondraker har väldigt fin dämpare och växlar enligt säljaren och Orbean kostar under 10. Alla saknar tyvärr sån där sadeldrop som Laufyn hade.

Skulle ni välja någon av dessa i det prissegmentet? Eller något annat?

IMG_4255.jpeg
IMG_4254.jpeg
IMG_4253.jpeg
Dålig koll på detta segment. Men du kan köpa lös dropper. Kolla på ramen om där finns hål för att ta ut droppervajern. Finns även dropperposts för utanpåliggande vajer men det är ju lite sunkigare.


La pierre brukar väl görs rätt prisvärda hojar men svårt att säga något utan att ha koll på geometri o komponentnivå. (Vilket jag inte har även om jag hade fått all data)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fick ju min Orbea Laufy stulen i höstas. Kollade på några cyklar idag. Gillade Laufyn men kanske var den anpassad för grövre terräng än vad jag körde. Skulle kunna tänka mig en ny sådan men kollade på några snällare hojar. Alla verkar ok och var nedsatta några tusen.

Den franska har carbon ram. Den gröna Mondraker har väldigt fin dämpare och växlar enligt säljaren och Orbean kostar under 10. Alla saknar tyvärr sån där sadeldrop som Laufyn hade.

Skulle ni välja någon av dessa i det prissegmentet? Eller något annat?

IMG_4255.jpeg
IMG_4254.jpeg
IMG_4253.jpeg
Hur ska du cykla? De där är inte för brant terräng utifrån vad jag ser på dina foton.
 

oystercase

Cartier

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ser att man kan köpa heldämpad Orbea för 20.000kr! Är det kanske det man ska satsa på? Har aldrig testat heldämpat.

Det är ju väldigt mycket mer hoj för pengarna än de du visade tidigare. Svårt att få en mer prisvärd hoj. Var inte rädd för heldämpat. Bara att pumpa upp den hårt om du vill ha poppig fjädring. Den adderade vikten märker du bara när det är brant uppför och då får du ändå hjälp av bakdämparen med bättre grepp.
 

oystercase

Cartier
Det är ju väldigt mycket mer hoj för pengarna än de du visade tidigare. Svårt att få en mer prisvärd hoj. Var inte rädd för heldämpat. Bara att pumpa upp den hårt om du vill ha poppig fjädring. Den adderade vikten märker du bara när det är brant uppför och då får du ändå hjälp av bakdämparen med bättre grepp.
Agree 100%. Join the magic carpet ride.
Svårslaget för 20 papp
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Ser att man kan köpa heldämpad Orbea för 20.000kr! Är det kanske det man ska satsa på? Har aldrig testat heldämpat.

Heldämpat är jäkligt trevligt. Jag började på hardtail och de är nog nyttigt. Man får tänka till lite mer när de är stök då. Med heldämpat är de bara ösa på
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
I am all for heldämpat
Det är vi allihopa tills det är dags för dämparservice. Min Cannondale Scalpel Carbon 2 (med Lefty) är inlämnad och nu väntar jag på ”samtalet”. 🫣🤭

Det finns ingen anledning att inte köpa heldämpat i dagsläget enligt mig, om man nu inte är sjukt duktig tekniskt (såsom @Singular) och vill bygga überleicht.

Det viktigaste är dock att prova hojen innan och köpa från ett ställe som har god renommé. Vad gäller dämpare så kanske du ska titta på möjlighet för lock-out vid transport till och från stigarna. Jag försöker undvika att ta bilen till stigen så att säga.

Köp också så dyrt du har råd med. Och undvik uppgraderingar även om det är kul: don’t buy upgrades, ride up grades.

Ja, det var typ allt jag hade att säga efter 22 år som inbiten motionär inom cykelsport.
 
Senast ändrad:

Singular

Rolex
2-Faktor
Det är vi allihopa tills det är dags för dämparservice. Min Cannondale Scalpel Carbon 2 (med Lefty) är inlämnad och nu väntar jag på ”samtalet”. 🫣🤭

Det finns ingen anledning att inte köpa heldämpat i dagsläget enligt mig, om man nu inte är sjukt duktig tekniskt (såsom @Singular) och vill bygga überleicht.

Det viktigaste är dock att prova hojen innan och köpa från ett ställe som har god renommé. Vad gäller dämpare så kanske du ska titta på möjlighet för lock-out vid transport till och från stigarna. Jag försöker undvika att ta bilen till stigen så att säga.

Köp också så dyrt du har råd med. Och undvik uppgraderingar även om det är kul: don’t buy upgrades, ride up grades.

Ja, det var typ allt jag hade att säga efter 22 år som inbiten motionär inom cykelsport.
Smickrare där!
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Då kör vi igen. Får packa upp ikväll

IMG_4309.jpeg
Blev en Occam med samma färg som @ajs .
Snygg lack tycker jag.

Blev lite osäker på storleken. Är 185,5 cm och tycker att Laufy i L passade mig bra. Denna känns lite kortare i L. Orbea rekommenderar L för 170 - 185 och XL för 180 - 198. Men hela grejen med dagens ramgeometri är ju att sitta mer upprätt. Kanske passar en otränad 50 åring som inte cyklat så avancerat?

Edit: ser nu på Orbea hemsida att det står 170-190 för L och 180-200 för XL så jag kan nog sluta noja.


IMG_4329.jpeg
IMG_4326.jpeg
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Blev en Occam med samma färg som @ajs .
Snygg lack tycker jag.

Blev lite osäker på storleken. Är 185,5 cm och tycker att Laufy i L passade mig bra. Denna känns lite kortare i L. Orbea rekommenderar L för 170 - 185 och XL för 180 - 198. Men hela grejen med dagens ramgeometri är ju att sitta mer upprätt. Kanske passar en otränad 50 åring som inte cyklat så avancerat?

Edit: ser nu på Orbea hemsida att det står 170-190 för L och 180-200 för XL så jag kan nog sluta noja.


IMG_4329.jpeg
IMG_4326.jpeg
Det är rätt stor skillnad mellan L och XL. XL har 500mm i reach. Om du inte är erfaren och inte ska köra brant utför ofta så är nog L bäst för din längd. Du kan flytta bak sadeln om du tycker det blir tight. Den har ganska kort stam också, så om du inte tycker det räcker så kan du köpa en längre stam rätt billigt.

Kolla lite bike fit videos på youtube. Ser ut som att du vinklat fram styret väldigt mycket vilket kan ge smärta på utsida händer. Börja med 20-25% sag fram och bak så blir den inte så mjuk när du trampar. Tror den blir toppen!
 

ajs

Omega
2-Faktor
Blev en Occam med samma färg som @ajs .
Snygg lack tycker jag.

Blev lite osäker på storleken. Är 185,5 cm och tycker att Laufy i L passade mig bra. Denna känns lite kortare i L. Orbea rekommenderar L för 170 - 185 och XL för 180 - 198. Men hela grejen med dagens ramgeometri är ju att sitta mer upprätt. Kanske passar en otränad 50 åring som inte cyklat så avancerat?

Edit: ser nu på Orbea hemsida att det står 170-190 för L och 180-200 för XL så jag kan nog sluta noja.
Nice! Provade både L och XL innan jag bestämde mig för L. Tycker att XL kändes för klumpig men det beror nog på användningsområde också. Blir nog bra!
 

Spellrong

Omega
Hej på er! Jag söker en 24 tums stigcykel till dottern. Försöker givetvis komma undan så billigt som möjligt.
Har ni några förslag?

Screenshot_20240324_123604_Samsung Internet.jpg
 

oystercase

Cartier
Hej på er! Jag söker en 24 tums stigcykel till dottern. Försöker givetvis komma undan så billigt som möjligt.
Har ni några förslag?

Screenshot_20240324_123604_Samsung Internet.jpg
Jag har alltid kunnat sälja våra begagnade finare barn-mtb till vettiga priser. Så billigt inköp är ju inte nödvändigtvis lika med spara pengar. En billig cykel är inte värd många 100-lappar beggad.

Prioritera en lätt cykel. Framdämpare är onödigt men skivbromsar bra. Och låg första växel.
 

Putteman

Cartier
Hej på er! Jag söker en 24 tums stigcykel till dottern. Försöker givetvis komma undan så billigt som möjligt.
Har ni några förslag?

Screenshot_20240324_123604_Samsung Internet.jpg
Jag har en Ghost Miss 5000, HT 26 tum, strl 40. Är fruns, och hon är 152 cm, på gränsen till stor för henne. Cyklad på typ kanske fem gånger, dvs mekaniskt nära nyskick. Skrik till om det kan vara intressant.
 

Putteman

Cartier
Jag kör idag 2,6 breda Schwalbe Nobby Nic 29 tum på min Trek Fuel EX, och dom börjar bli rätt slitna. Egentligen nöjd som attan med dom, men om man ändå ska byta kanske det vore kul att testa andra däck?

Jag vill gärna köra 2,6, gillar ”traktorkänslan” på nåt vis, och 2,8 får inte plats.

Det är ju en rätt udda dimension, någon som har tips på nåt trevligt däck? Gärna lite grövre som ni förstår, lättrullade racedäck får dom med bra kondition hålla på med.
 
Topp