• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Pleasureman

Cartier
Ett jäkla spolande
IMG_0799.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad har du för rutiner? Spola av bara eller är det svampar och shampo o grejer?
Vi är alla olika nördiga på tvättfronten. Jag kör vattenslangen, that’s it. Skrapar inte bort eller torkar av. Alla lager mår bra också, finns en risk att man tvättar bort fett om man är för petig.
 

Pleasureman

Cartier
Oftast bara vattenslangen direkt efter turen, ibland även muc-off för att få bort lite extra. Funkar även med lite diskmedel i en flaska vatten.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ser ut att vara ett snabbt och roligt underlag på den där platsen. Var är detta nånstans? Känns som STHLM terräng. Kudos på g-shock.
IMG_3319.jpeg

Änggårdsbergen på kanten av GBG. Finns några stora skogsområden i GBG som är riktigt bra. Jag gillar detta bäst. Det är stort men överskådligt och nära hem.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Har precis varit och köpt mig en begagnad MTB för att komma igång och cykla lite efter ett mycket långt uppehåll. Tidigare körde jag en del landsväg så är helt nybörjare på MTB så har några frågor jag hoppas kan besvaras.

Cykeln jag köpte är en Scott Spark 960 (2015) och jag har funderingar kring hur ”lock out” funktionen fungerar?
IMG_9530.jpeg

(Denna modellen, detta är dock en lånad bild)

Fram blir den inte stum utan bara lite hårdare när man vrider på det blå reglaget på dämparen så är kanske något problem med funktionen där? Känns inte som det är några tydliga lägen utan vridningen av reglaget känns lite ”svampig”
IMG_9529.jpeg


Sedan bak känns den helt stum och jag vet inte riktigt hur jag ska få den att dämpa?

IMG_9528.jpeg


Har förstått att denna är helt manuell både bak och fram, går det att uppgradera med ett reglage på styret utan att byta dämpare?

Kanske läge att lämna in den på en genomgång om inte annat. Har som sagt noll erfarenhet av MTB så vore skönt om en fackman fick kollat lite på den.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har precis varit och köpt mig en begagnad MTB för att komma igång och cykla lite efter ett mycket långt uppehåll. Tidigare körde jag en del landsväg så är helt nybörjare på MTB så har några frågor jag hoppas kan besvaras.

Cykeln jag köpte är en Scott Spark 960 (2015) och jag har funderingar kring hur ”lock out” funktionen fungerar?
IMG_9530.jpeg

(Denna modellen, detta är dock en lånad bild)

Fram blir den inte stum utan bara lite hårdare när man vrider på det blå reglaget på dämparen så är kanske något problem med funktionen där? Känns inte som det är några tydliga lägen utan vridningen av reglaget känns lite ”svampig”
IMG_9529.jpeg


Sedan bak känns den helt stum och jag vet inte riktigt hur jag ska få den att dämpa?

IMG_9528.jpeg


Har förstått att denna är helt manuell både bak och fram, går det att uppgradera med ett reglage på styret utan att byta dämpare?

Kanske läge att lämna in den på en genomgång om inte annat. Har som sagt noll erfarenhet av MTB så vore skönt om en fackman fick kollat lite på den.
9 år gammal… Börja med att serva dämparna, eller är den servad nyligen? Lockout är ganska meningslöst nu för tiden när hojarna är så trampeffeltiva. Är den svampig så höj trycket.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
9 år gammal… Börja med att serva dämparna, eller är den servad nyligen? Lockout är ganska meningslöst nu för tiden när hojarna är så trampeffeltiva. Är den svampig så höj trycket.
Tack för svaret! 😊 Ja då blir det att lämna in den på service helt enkelt, föregående ägare hade haft den stående i garaget i 3 år så ingen service gjord på länge.

Är egentligen sugen på att bygga om till enkel klinga fram också är det något som hissas eller dissas?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är egentligen sugen på att bygga om till enkel klinga fram också är det något som hissas eller dissas?
Det har hänt väldigt mycket med hojarna sedan 2015 så mitt råd är att köra med denna oförändrad ett tag. Har hänt en hel del med standarder sedan dess så finns risk att delar du köper inte går att flytta om du vill byta hoj längre fram.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Scott har ju byggt Spark genom åren just med en aktiv användning av låsning som en integral del av konceptet, så den förlitar sig i mindre grad än många andra på bakdämparens egen förmåga till förmån för en (föredömligt) välfungerande fjädring.
 

308

Cartier
2-Faktor
Låser aldrig mina dämpare.
Det är väl till för när man spurtar i mål på asfalt i nåt xco rejs, typ.
Jag låser bakdämparen då det går uppför oftast, iaf om det är några hundra meter 😇 Såpass ofta att jag är sugen på att skaffa wirereglage till den.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
9 år gammal… Börja med att serva dämparna, eller är den servad nyligen? Lockout är ganska meningslöst nu för tiden när hojarna är så trampeffeltiva. Är den svampig så höj trycket.
Ja 9 år räknas kanske till vintage 😅

Fick hjälp av min svåger att kolla dämparna idag, packningar och olja såg fint ut. Var helt enkelt bara för dåligt lufttryck så fick låna en sån pump till fjädringen och ställt in rätt tryck enligt anvisning på klister etiketten som sitter längst ned på gaffeln. Så nu fungerar den som jag vill. Behövde dock ha lite högre tryck i bakdämparen än vad som stod angivet för min vikt.

Får bli en runda imorgon och testa i skarpt läge. Behöver kanske ställa in ”rebound” med om jag märker att den är för studsig. Har kollat lite youtube ”MTB tips o trix” idag så har gått från novis till killgissare 😂

Men ska bli superkul att cykla ut i spåren!
 

Honk

Omega
2-Faktor
Hej! Är det någon som har tips på en HT som är bra grejer? Närmast för köp är en TREK X-Caliber 8 i dagsläget. Ca 12k från butik
 
Senast ändrad:
Topp