• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Multitools - Räddaren i nöden?

Laplander

Rolex
Blev en Leatherman Bond istället. Rea så t om lite billigare än nextool mini.
Ja. Vad ska man säga. Finishen och känslan är långt ifrån Victorinox och oerhört trögt att få ut verktygen men det är nog så i början. Saknar sax och såg men storleken och vikten är trevligare än Vic (nästan 290g!)

Helt ok modell dock. Grym Philips. Lås saknas på alla verktyg men i utfälld läge känns ändå väldigt stadiga och orubbliga. Kikade på wave ett tag men fördelarna kändes inte så många i jämförelse med vad den kostar.

PXL_20230725_130839787.MV.jpg
Det är ett härligt format på Bond, såhär var multiverktyget tänkt från början, smidigt och lätt 👍
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Nyinkommet.
Victorinox Compact.
Två lager gör att den ligger så mkt bekvämare i fickan.

Coolt med en pin vid korkskruvsöppnaren 😬.
Penna är också najs att ha.
Gillar också kombon kapsyl/konservburköppnare + mejsel.
Trodde först den var fejk då den såldes som ny på Amazon för 250kr. Men den verkar vara legit.

PXL_20230809_112405600.MV.jpg
PXL_20230809_112444589.MV.jpg
PXL_20230809_112347038.MV.jpg
 
Senast ändrad:

Laplander

Rolex
Nyinkommet.
Victorinox Compact.
Två lager gör att den ligger så mkt bekvämare i fickan.

Coolt med en pin vid korkskruvsöppnaren 😬.
Penna är också najs att ha.
Gillar också kombon kapsyl/konservburköppnare + mejsel.
Trodde först den var fejk då den såldes som ny på Amazon för 250kr. Men den verkar vara legit.
Där gjorde du ett klipp, just Compact ligger högt i pris jämfört med andra två-lagers 👍
 

Laplander

Rolex
C34.JPG


Ja den är riktigt bra den där lilla tången, fungerar som pincett också! 👍
Men någonting jag inte blir klok på är att Victorinox inte fixar till en bitssats till sina CyberTool.
Den vore helt idealisk när man mekar med drönare eller RC-bilar bara man kunde ladda den med relevanta bits, framför allt flera Torx och insex.
En massa philips-bits har man inte så stor glädje av idag...
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
C34.JPG


Ja den är riktigt bra den där lilla tången, fungerar som pincett också! 👍
Men någonting jag inte blir klok på är att Victorinox inte fixar till en bitssats till sina CyberTool.
Den vore helt idealisk när man mekar med drönare eller RC-bilar bara man kunde ladda den med relevanta bits, framför allt flera Torx och insex.
En massa philips-bits har man inte så stor glädje av idag...

Ja, det borde de göra. Men hållaren tar tredjeparts special-bits?
Victorinox ligger lite på latsidan tycker jag. Ändrar typ ett verktyg och låter den få en helt ny beteckning. Eller tar bort ett par verktyg och gör den lite tunnare och så får den heta något annat den också.
 

Agnby⌚

Rolex
Ja, det borde de göra. Men hållaren tar tredjeparts special-bits?
Victorinox ligger lite på latsidan tycker jag. Ändrar typ ett verktyg och låter den få en helt ny beteckning. Eller tar bort ett par verktyg och gör den lite tunnare och så får den heta något annat den också.
Kan ni rekommendera något tool med huvudsakligen bitshållare + några bits som är enkel att skruva med samtidigt liten och smidig?
Hörde själv nu att det kanske var lite för många önskningar i samma mening kanske 😀
 

mega

Rolex
Ett fynd på loppis. 😁
50pix
Har en sådan sen 20 år (minst) tillbaka. Har misshandlat den sinnessjukt mycket. Älskar det multitoolet, enkla verktyg som man kan lita på.
Tror det enda "felet" är att filen är igenbeckad sedan jag slipade glasfiber, men det är enkelt åtgärdat. Plus att den är ganska rostig. Och kniven hade behövt slipats för tio år sedan. Annars som ny :cool:
 

Laplander

Rolex
Köpte mig en svart Wave+...

Lika snygg och cool i verkligheten som på bild? Nej.
Min Surge är både snyggare, bättre och färgar inte av sig. Wave+ ser lite mesig ut i jämförelse men kommer säkert att komma till användning 😊
Jag höll också på att samla de svarta verktygen men blev ganska fort less på det.
Det tar lång tid och flitigt användande innan de slutar svärta ner händerna... :rolleyes:
 

Laplander

Rolex
Gnuggade med tygtrasa förut så det värsta försvann. Varje litet märke syns ju också. Förstår inte grejen riktigt...
Det svarta är inte en kosmetisk finish typ vapenblånering, utan mera rostskyddfinish/förhindra reflexer stod det förr på Leathermans Q&A.
Jag har bara en svart kvar, en Blast. Har sparat den för att den är så ovanlig, får givetvis inte användas... 😁

Blast black.JPG
 

JayJay

Rolex
Mest använda verktygen för mig är: lilla knivbladet och kapsylöppnare. Efter det kommer saxen men många gånger skulle jobbet kunna gjorts med någon av knivbladen. Sedan kommer pincett (ofta tillsammans med nål (plockar många stickor varje år)). Nagelfil åker fram någon gång i månaden när man stött till något och fått en ojämnhet, använde aldrig fil innan jag började bära runt på det men nu undrar jag hur jag klarat mig utan.
 
Topp