• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mysmögeldykartråden

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Har aldrig sagt att det är ett lyxmärke, ställde mig dock tveksam till din benämning på lågprissegmentet (samma sak som budget imo) och vad det lät som, slängde ihop klockorna lite på en höft av blandade delar under kafferasten. Vet inte vad summan var för en city under 70-80 talet, men jag tror inte att det var något billigare gemene man spontanköpte?
Du målar med en väldigt bred pensel nu min vän, återigen svart eller vitt. Jag förstod att du inte trodde att det var ett lyxmärke, det tror jag ingen på KS tror om city. Att märken använde delar som fanns hemma i vissa batcher är inget konstigt och det finns, som du definitivt vet, fler exempel på det, jag kommer inte klä skott för det jag fått återberättat för jag kan ju inte annat än antingen välja tro på det eller ej. Men när man tittar på dykarmodellen har jag sett lite olika uppsättningar av visare, tavlor och boetter. Det kan såklart delvis innebära att det byttes vid service, kanske tom lämnades in till Jp Brandt där dom tog det som passade vid en service. Men det parat ihop med vad jag hört av urmakare som jobbade på Jp Brandt och även urmakare som fick delar levererade av dem, får mig att tro att det finns en viss sanning bakom mitt påstående.

Jag tror att svaret ligger någonstans mittemellan, jag tror inte det fanns bara ett låg och högprissegment på den tiden, de hade fler, men kanske inte så många som man kanske upplever att det finns idag.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag har några andra varianter av Citydykare, med dessa visare :) Aldrig sett nytillverkade av den modellen tyvärr, men om nån har info om det tar jag tacksamt emot det!
IMG_20200918_102215-01.jpeg
Ser ju ut att vara visare från en Doxa SUB tycker jag men det kanske var fler som hade likadana? :)
 

BjornAgain

Panerai
2-Faktor
Hoppas denna kvalar in ;) Bezel är på renovering så förhoppningsvis får den snart tillbaka sin bezel.

Jag kan tycka det är snyggt ytan bezel. Har en Titus Calypsomatic som alltid saknat bezel så länge jag ägt den och egentligen har jag aldrig saknat den. Kan iofs bero på att Titusen har en osedvanligt ful bezel också :)
I ditt fall så blir det klart lite knepigt med de där synliga fästhålen, min har inget sånt.
 

jmalmsjo

Cartier
De är grymma om man kan bortse från kromet i vridringen och Ploprof-plankningen.

Ja de har onekligen en del likheter med ploprof... Kromet i vridringen; kan du utveckla? Är själva vridringen i kromat stål eller är det siffrorna i vridringsinlägget som är kromade?


Tack! Har sneglat på den ett tag och förra veckan så var det helt enkelt dags...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja de har onekligen en del likheter med ploprof... Kromet i vridringen; kan du utveckla? Är själva vridringen i kromat stål eller är det siffrorna i vridringsinlägget som är kromade?



Tack! Har sneglat på den ett tag och förra veckan så var det helt enkelt dags...
Tänkte på siffrorna. Den äldre varianten är så mycket tuffare
 

BjornAgain

Panerai
2-Faktor
Här är min Titus Calypsomatic 7986. Har aldrig haft någon dykring till den. Internet var nog lite mer primitivt när jag köpte den och jag tror egentligen aldrig jag hade sett någon bild på hur den borde se ut så att säga. Tvivlar på att kronan är original - däremot har jag faktiskt originallänk till den. Länken är väldigt opålitlig - spännet vill gärna öppna sig av sig själv så jag undviker den...

titus_calypsomatic_7986_1.jpg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Här är min Titus Calypsomatic 7986. Har aldrig haft någon dykring till den. Internet var nog lite mer primitivt när jag köpte den och jag tror egentligen aldrig jag hade sett någon bild på hur den borde se ut så att säga. Tvivlar på att kronan är original - däremot har jag faktiskt originallänk till den. Länken är väldigt opålitlig - spännet vill gärna öppna sig av sig själv så jag undviker den...

titus_calypsomatic_7986_1.jpg
Länken ska du såklart ordna till så du kan använda den, grymma på länk dessa!
Insert är nog rätt svåra att hitta löst till dessa tyvärr om det inte finns några nytillverkade varianter som kan passa.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Här är min Titus Calypsomatic 7986. Har aldrig haft någon dykring till den. Internet var nog lite mer primitivt när jag köpte den och jag tror egentligen aldrig jag hade sett någon bild på hur den borde se ut så att säga. Tvivlar på att kronan är original - däremot har jag faktiskt originallänk till den. Länken är väldigt opålitlig - spännet vill gärna öppna sig av sig själv så jag undviker den...

titus_calypsomatic_7986_1.jpg
Jättefin! Jag tror det ska finnas någon som gör repros på kronan till dessa, eventuellt även insert. Vill du att jag letar fram personen?
 
Topp