• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyinkommet

Guinness

Cartier
Denna klocka landade för några veckor sedan men har inte haft tålamodet att lägga upp den tidigare.
Nåväl den hämtades ut efter en färd ifrån Peru där den inte kunnat skickats med UPS eftersom Umeå ligger alltför långt ut på obygden vilket gjorde att TNT fick det hedersfulla uppdraget.

013.JPG


När paketet öppnats så döljer sig ett nytt paket där under...
017.JPG


Får välbehövlig hjälp med öppnandet.
023.JPG

Quality watch pjuhh, var lite osäker på kvaliten men nu känns det betryggande.
025.JPG

Hmm vad är det som skådas igenom bubbelplasten?
026.JPG

Självklart är det en Edox Geoscope!
029.JPG

034.JPG


Med en schysst världskarta som alla globetrotters behöver. (speciellt med ca 2 resdagar om året)


Om någon kommer ihåg så har jag gjort försök på denna tidigare men då gick det inte lika bra.

https://klocksnack.se/threads/edox-geoscope.23578/

Nuvarande fågel ser dock bättre ut och fyller i alla checkar vid en yttre granskning för äkthet.

En bra jämförelse har skett på denna sida: http://www.sometimeago.com/edox-geoscope-nos-watches-build-old-parts-replica/ Där man kan se vilka punkter det är som skiljer.

Obs inte mina bilder nedan.

Den tydligaste är tavlan och dess skillnader.


IMG_7098.jpg


Men även urverk mm skiljer som ni kan se.
The original uses an ETA 2774 with 17 jewels, while the new Geoscope uses the INT (Durowe) 589 621. This Durowe is identical to ETA 2789.

Skärmklipp.PNG


Lite info om klockan kommer också:

Modellen introducerades 1970 av Edox och gjordes i 42mm och 48mm (färre av dessa) Det gjordes även några ex i guld samt att det finns modeller med Concord som tillverkare. Urtavlan med kartan roterar ett varv på dygnet och visar alltså var i världen som solen står på topp.

Urverket är ETA2774 med en omgjord datumfunktion för att snurra urtavlan. Klockan är monoblock och öppnas genom att skruva av glaset med en special fjortonkantig skruvmejsel. Som ni ser är det vanligt att packningen löses upp och färgar av sig på index. Vissa klockor har kvar smutsen medan andra har målat över detta men oftast inte ersatt indexmarkeringarna. Min är omålad.

Slutligen visar jag vilken målbild som finns när denna klocka används;)

edox.PNG
 

Bilagor

  • 013.JPG
    013.JPG
    141.8 KB · Visningar: 71
  • 017.JPG
    017.JPG
    268.9 KB · Visningar: 65
  • 023.JPG
    023.JPG
    134.8 KB · Visningar: 71
  • 025.JPG
    025.JPG
    246.5 KB · Visningar: 67
  • 026.JPG
    026.JPG
    276.2 KB · Visningar: 67
  • 031.JPG
    031.JPG
    168.4 KB · Visningar: 67
  • 034.JPG
    034.JPG
    170.8 KB · Visningar: 70

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Stentuff och helrätt precis som den fräsiga annonsen, 70-tals stek at it's best:)
Bra fångat, grattis till en charmig klocka!
 

Pictor

Audemars
Denna klocka landade för några veckor sedan men har inte haft tålamodet att lägga upp den tidigare.
Nåväl den hämtades ut efter en färd ifrån Peru där den inte kunnat skickats med UPS eftersom Umeå ligger alltför långt ut på obygden vilket gjorde att TNT fick det hedersfulla uppdraget.

013.JPG


När paketet öppnats så döljer sig ett nytt paket där under...
017.JPG


Får välbehövlig hjälp med öppnandet.
023.JPG

Quality watch pjuhh, var lite osäker på kvaliten men nu känns det betryggande.
025.JPG

Hmm vad är det som skådas igenom bubbelplasten?
026.JPG

Självklart är det en Edox Geoscope!
029.JPG

034.JPG


Med en schysst världskarta som alla globetrotters behöver. (speciellt med ca 2 resdagar om året)


Om någon kommer ihåg så har jag gjort försök på denna tidigare men då gick det inte lika bra.

https://klocksnack.se/threads/edox-geoscope.23578/

Nuvarande fågel ser dock bättre ut och fyller i alla checkar vid en yttre granskning för äkthet.

En bra jämförelse har skett på denna sida: http://www.sometimeago.com/edox-geoscope-nos-watches-build-old-parts-replica/ Där man kan se vilka punkter det är som skiljer.

Obs inte mina bilder nedan.

Den tydligaste är tavlan och dess skillnader.


IMG_7098.jpg


Men även urverk mm skiljer som ni kan se.
The original uses an ETA 2774 with 17 jewels, while the new Geoscope uses the INT (Durowe) 589 621. This Durowe is identical to ETA 2789.

Skärmklipp.PNG


Lite info om klockan kommer också:

Modellen introducerades 1970 av Edox och gjordes i 42mm och 48mm (färre av dessa) Det gjordes även några ex i guld samt att det finns modeller med Concord som tillverkare. Urtavlan med kartan roterar ett varv på dygnet och visar alltså var i världen som solen står på topp.

Urverket är ETA2774 med en omgjord datumfunktion för att snurra urtavlan. Klockan är monoblock och öppnas genom att skruva av glaset med en special fjortonkantig skruvmejsel. Som ni ser är det vanligt att packningen löses upp och färgar av sig på index. Vissa klockor har kvar smutsen medan andra har målat över detta men oftast inte ersatt indexmarkeringarna. Min är omålad.

Slutligen visar jag vilken målbild som finns när denna klocka används;)

edox.PNG
Önskar dig all lycka med detta minst sagt udda ur. Brukar inte kolla paketöppningar men den här får mej att vakna till. Reklambilden på " den uberstressade affärsmannen i sin 70 talsoutfitt hade ingen aning om vad vi måste gå igenom idag, säkerhetskontroller, ryggdunkningar på kassa chefer, i väntan på tåg e.tc
 

Guinness

Cartier
Önskar dig all lycka med detta minst sagt udda ur. Brukar inte kolla paketöppningar men den här får mej att vakna till. Reklambilden på " den uberstressade affärsmannen i sin 70 talsoutfitt hade ingen aning om vad vi måste gå igenom idag, säkerhetskontroller, ryggdunkningar på kassa chefer, i väntan på tåg e.tc
Tack, som det står i annonsen "le globe-trotter" levde i en annan värld.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
En riktig tuffing, har ingen koll alls på dem där men du verkar ju fått tag på ett schysst ex, grattis! :)
 
Topp