• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Casiotråden

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det slog mig att vi inte har någon officiell Casiotråd.
G-Shocktråden har ju gått varm, men den vill man ju inte kladda ner med massa andra modeller. Tänkte därför att det vore roligt att samla allt, även G-Shocksnacket under samma "tak".

Under Baselword 2015 hade Casio troligtvis den coolaste montern av alla:
image.jpg


Nu har Casio på riktigt öppnat upp dörrarna för USA och har vi tur så fortsätter de med EU. Bara för att dra igång Er lite slänger jag upp lite snodda bilder. :D

image.jpg
G-Shock med Bluetooth. Man kan bland annat styra musiken i mobilen.

image.jpg

G-Shock inriktad på musikstyrning via bluetooth.

image.jpg

GPW-1000. GPS, radiosynk, extra allt.

image.jpg
image.jpg

image.jpg

MRG/MTG, GPS + radiosynkning. Zaratzupolering. Skillnaden mellan MRG och MTG är oklar för mig. Materialvalet?

image.jpg

image.jpg

Oceanus, Casios kvalitetslinje nr 1. Ihopsatt och polerad för hand mm. Mumma.

image.jpg

Edifice EQB-500, Bluetoothsynkning.

Vad har ni i lådorna? Upp med dem, gamla som nya. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Min första klocka - en Casio! Jäklar vad jag älskade den!
ImageUploadedByTapatalk1432540451.258319.jpg
Min första var också en Casio. :)
En forrester (tror jag den kallas). Minns att jag sprang till och från närbutiken flera gånger om dagen för att få en anledning att använda tidtagningsfunktionen. :D
Den klockan har överlevs mycket. Förutom uppväxten överlevde den lumpen och därefter tjänstgjorde den länge som mc-klocka fastspänd på styret. Under min uppväxt kastade jag den i väggen för att visa polarna hur hållbar den var. En annan sysselsättning var att tävla med polarna om vem som kunde trycka på start/stop snabbast och vem som var bäst på att stoppa tidtagningen vid EXAKT 10 sekunder. :D


Självklart har jag även en g-shock. Batteriet har hållt oförskämt länge, skulle chansa på över 10 år.
image.jpg
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Min första var också en Casio. :)
En forrester (tror jag den kallas). Minns att jag sprang till ich från närbutiken flera gånger om dagen för att få en anledning att använda tidtagningsfunktionen. :D
Haha, man måste ju bara älska alla små finesser som finns gömda i dem här! Ja och jag minns hur jag lyckades fippla på larmet någon gång utan att ha en blekaste om hur jag skulle få bort det. Läraren blev lika arg varje gång som klockan pep under lektionerna.[emoji1] Men jag hade min nya Casio på armen, så jag var lika glad ändå!

Edit: Såg ditt tillägg nu, så du vet att jag läst det.[emoji4] Ska tamefan köpa en G-Shock nån gång. Det måste vara den ultimata klockan egentligen!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Haha, man måste ju bara älska alla små finesser som finns gömda i dem här! Ja och jag minns hur jag lyckades fippla på larmet någon gång utan att ha en blekaste om hur jag skulle få bort det. Läraren blev lika arg varje gång som klockan pep under lektionerna.[emoji1] Men jag hade min nya Casio på armen, så jag var lika glad ändå!
Samma här. :D Timalarmet var riktigt jobbigt och instruktionsboken var ju borttappad sedan länge. Att navigera i menyn var på den tiden som att navigera i en djungel.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Samma här. :D Timalarmet var riktigt jobbigt och instruktionsboken var ju borttappad sedan länge. Att navigera i menyn var på den tiden som att navigera i en djungel.
Ja ett helt oförståeligt system verkligen! Dock hade jag bruksanvisningen, men att syssla med sådant när man gick i trean hade man ju ingen lust med (inte för att jag förstod så mycket av bruksanvisningen heller). Jag har till och med kvar originalpåse, kvitto, länkbitar och bruksanvisning! Köpt 2007.[emoji4]
ImageUploadedByTapatalk1432541845.044652.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
En annan sysselsättning var att tävla med polarna om vem som kunde trycka på start/stop snabbast och vem som var bäst på att stoppa tidtagningen vid EXAKT 10 sekunder.
Whoa, jag fick precis en major flashback. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken klocka det var, men troligen var det en Casio. Min barndomskompis hade en med miniräknare, gissa om jag var avundsjuk :)
 

MiC

Breitling
Mitt trettonåriga jag klarade nästan inte av att läsa igenom den här tråden utan fnissattacker, fuktiga ögon och rysningar. :)

Hade aldrig en G-shock (Fanns dom runt 1985-90?) men andra roliga casio med miniräknare och stoppur osv.
 

ArneF

Omega
Den här radiostyrda Wave Ceptorn köpte jag 2007 på UoP i Malmö för halva priset. Sedan dess har den gått alldeles perfekt med en avvikelse på högst en sekund om dygnet. Den har inte fått något underhåll mer än ett par batteribyten. Den gula färgen passar bra till sommarens solbränna!
DSCF10341-1w.jpg
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Kul tråd! Jag har också ett Casio-förflutet längst ner i klocklådan, även om båda två är batteridöda sedan en evighet. Det började med den digitala H 101, vilket var högsta mode då det begav sig. Den analoga/digitala AD-512 var en revolution när den dök upp. Just min färg var så eftertraktad att det var väntetid på den hos handlarna. Fortfarande en snygg klocka, som ledde mig vidare till en Aerospace. And the rest is history ... ;)

Tillsammans kostade dom nog mindre än vad en länkbit till IWC'n kostar ... :D

Casio x 2 + IWC.jpg
 

Sorubim

Audemars
Kul tråd! Jag har också ett Casio-förflutet längst ner i klocklådan, även om båda två är batteridöda sedan en evighet. Det började med den digitala H 101, vilket var högsta mode då det begav sig. Den analoga/digitala AD-512 var en revolution när den dök upp. Just min färg var så eftertraktad att det var väntetid på den hos handlarna. Fortfarande en snygg klocka, som ledde mig vidare till en Aerospace. And the rest is history ... ;)

Tillsammans kostade dom nog mindre än vad en länkbit till IWC'n kostar ... :D

Casio x 2 + IWC.jpg

I med batterier och kicka liv i dom igen! Den "Marlin"-casion H101 är ju en klassiker :cool: . Om du funderar på att sälja den istället så är jag ev intresserad. Hojta via PM isåf. :)
 

HolyCrap

Omega
Roligt initiativ med en Casio-tråd. Gissar att många har börjat sin klockkarriär med en Casio, eller åtminstone har ägt en i sin ungdom.

Min första klocka som jag kommer ihåg, och som jag faktiskt valde ut själv var en Casio. Fick i princip peka ut vilken jag ville ha i en monter (som var utvald av mina föräldrar, efter budget troligtvis) och valde mellan två olika. Valet föll till sist på denna då jag tyckte världskartan var cool.

Använde den dagligen tills, efter många år, ett av bandstiften hade "ätit" sig ut ur bandhornet av plast. Därefter hade jag den med mig ytterligare ett tag i fickan tills den hamnade i en låda för att till sist försvinna. Troligtvis ligger den ännu kvar i sin låda någonstans i källaren men jag har inte sett skymten av den på mycket länge. En stulen bild därför:

fLrMZEO.jpg


Coola features:
Världstid med ~10 olika städer. Vald stad blinkade på kartan så man kunde se var den låg.
Termometer, valbar mellan C och F, och huruvida man hade den på armen eller inte (kompenserade för kroppsvärme)
Timalarm som någon nämnde lyckades jag också slå på men inte av vid något tillfälle till allas förtret.
Larm, har för mig att den kunde ha två larm inställda, men inte helt hundra på det.
Tidtagning, såklart.
Och ja, självklart har jag också lekt "starta och stoppa tidtagningen på minsta möjliga tid". :)
 
Topp