• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ordensbröder?!

riotvan

Cartier
Kan du utveckla hur det har hjälpt dig i arbetslivet? Har du fått jobb genom nätverket?
Jag har inte fått en anställning genom nätverket, men jag har fått ett flertal uppdrag (jag jobbar som arkitekt) från eller genom "bröder" i nätverket. Som nyinflyttad till Skåne utan någon större vänkrets, utanför de jag hade studerat med, så har det varit en otrolig tillgång för mig att träffa andra drivna människor som jobbar inom andra områden än vad jag själv gör.
 

frasse

Cartier
Alla ordenssällskap bygger på att utveckla individen. Olika sällskap gör det på olika sätt men oftast är det ett gradsystem där man går från grad 1 till 10 men det varierar. Varje grad representerar ett visst tema (kunskap, hopp, vänskap t ex) och med symbolik och symboliska upplevelser lär man sig lite mer om sig själv och sin omgivning. Sen finns det en social del som är minst lika viktig, kvällen avslutas med en bra middag och ibland med en eftersläckare på stan där det även kan rökas cigarr =)
Utöver dessa två delar av en logekväll så har man oftast en hjälpverksamhet. Den kan bestå i att samla in pengar till t ex Stockholms stadsmission, Frälsningsarmén men även att ge stipendier till unga lovande personer i de ädla konsterna. Skillnaden mellan Frimurarna och Bifrost är att F vilar på kristen grund/tron på ett högre väsen. B har ingen religiös sida. Den är också relativt ung, från 1925 mot F som grundades 1735 men bägge vilar på gamla esoteriska traditioner. Bägge är helt opolitiska och välkomnar både män och kvinnor men i separata organisationer.


Intressant Frimurarorden har intresserat mig men var av uppfattningen att man
tvungen att bli inbjuden av en redan verksam medlem man kunde således inte bara gå med.

Detta är då ändrat?
 

larkad

Omega
Intressant Frimurarorden har intresserat mig men var av uppfattningen att man
tvungen att bli inbjuden av en redan verksam medlem man kunde således inte bara gå med.

Detta är då ändrat?
Man skall ha två faddrar som går i god för den nye medlemmen så att säga, men i vissa fall kan man utse faddrar om man har en sökande som visat
intresse och som gått på informationsmöte etc. Känner man en medlem så kan ju den lätt be någon annan vara fadder också.
 

SerbastianFlyte

Friends of KS
Hur vet man om det är ett ordensällskap eller inte? Om man får coccygodyni eller inte?
Jag tar mig friheten och citerar från en hemsida (vilken jag verkligen kan rekommendera för mer läsning; arnell.cc) som beskriver de olika typer av ordnar som finns, har fetat och kursiverat hans definition av ordenssällskap;


"ordenssällskap - mer allvarstyngda ordnar med fokus på fostran och lärande för att ge en personlighetsutveckling. (även parallell övergripande term för sociala ordnar),
sällskapsordnar - mer lättsamma ordnar där fokus står på ett trevligt och stilfullt umgänge i ordensform genom exempelvis frekventa baler,
backanaliska ordnar - mycket lättsamma ordnar där vinguden Bacchus håvor ingår som en viktig detalj tillsammans med sång, musik, teater och spex.
Det finns gott om exempel på sällskap som praktiserar inval och som har långt drivna antagningsceremonier. Men i och med att de saknar ordensband (och ordensgrader) menar jag att dessa inte kan betraktas som ordenssällskap. De tillhör kategorin slutna sällskap.

Ordnarna har ofta en allmänt fosterländsk och religiös inriktning och huvudsakligen välgörande syften, men det är oftast inte tillåtet att diskutera religion eller politik. Inga maktkonspirationer om världsherravälde kan alltså komma ur ordenssällskapen i sig – tvärt emot vad många konspirationsteoretiker tror. Möjligheten till vänskapskorruption (som ordenssällskapen ofta beskyllts för) finns - men den finns de facto i samma ögonblick som du tillhör vilket socialt nätverk som helst: golfklubben, frimärksföreningen, trädgårdsföreningen. Kritiken har fått ordenssällskapen att lyfta fram för sina medlemmar att vänskapskorruption inte får förekomma.

Normalt brukar det vara en viss väntetid innan man kan gå med i ordenssällskapet, från några månader upp till ett år (TO dock 8-9 år!) beroende på stort antal sökande kombinerat med få logetillfällen i inträdesgraden. Vi möter dagligdags ordenssällskap i tidningarnas dödsrunor, där ordens symbol i stället för det traditionella korset visar att en ordensbroder/syster avlidit.

Oftast bär man i sällskapen mörk kostym med svart halsduk (slips - men även fluga) eller för kvinnor mörk dräkt - mörk betyder som bekant svart. Genom att bära likadana kläder i logen jämställs alla med varandra, hög och låg ser likadan ut, vilket stärker känslan av samhörighet bland ordenssällskapets medlemmar. Vid särskilda tillfällen kan frack användas och då är det oftast svart väst som gäller. Ibland har orden själv tagit fram en slips med ordens symbol som man bär till kostymen utöver regalierna; en föreningsnål/"pin" kan bäras på kavajen både i loge och i den allmänna världen.
Ett antal funktionärer finns för att göra logeupplevelsen ett intressant och minnesvärd. Normalt sett finns - som i alla föreningar - en ordförande, en sekretare och en kassör som på olika sätt kan delta. Dessutom brukar det finnas en ceremonimästare eller motsvarande som har ansvar för att själva ceremonin är välrepeterad, att funktionerärna är på plats och alla kan utföra sin del av ceremonin. En föreläsare kan finnas, som håller ett tal kring något tema som är centralt för ordenssällskapet. En ledsagare kan också finnas som stöd för de som ska antas.

En logekväll har i de större sällskapen ungefär samma upplägg: först en pub eller liknande där bröderna och systrarna kan borsta av sig vägdammet, umgås lite och komma i fas med sig själv. Därefter följer själva logearbetet, som är likadant varje gång och följer ritualen noga. Slutligen kommer brödra/systermåltiden, där man kan diskutera allmänna frågor liksom reflektera över logearbetet.


Dessutom finns i Sverige ett antal s.k. serviceklubbar, men dessa är inte ordenssällskap:

 
Senast ändrad:

idagtisdag

Cartier
Ordnarna har ofta en allmänt fosterländsk och religiös inriktning och huvudsakligen välgörande syften, men det är oftast inte tillåtet att diskutera religion eller politik. Inga maktkonspirationer om världsherravälde kan alltså komma ur ordenssällskapen i sig – tvärt emot vad många konspirationsteoretiker tror. Möjligheten till vänskapskorruption (som ordenssällskapen ofta beskyllts för) finns - men den finns de facto i samma ögonblick som du tillhör vilket socialt nätverk som helst: golfklubben, frimärksföreningen, trädgårdsföreningen. Kritiken har fått ordenssällskapen att lyfta fram för sina medlemmar att vänskapskorruption inte får förekomma.
De föreningar du räknar upp är oftast mycket mindre hemlighetsfulla. Du kan få reda på vilka som är medlemmar, styrelsen etc. Du kan åka dit och titta och besöka klubbhuset. Du kan betala en avgift för att bli "medlem för en dag".

Dessutom, om ordensdeltagare sitter och delar med sig många detaljer om sitt privatliv till andra i ordern, så skapas en helt annan dynamik av förtroende och tillit, än vad du har i andra klubbar.

Hemlighetsmakeriet och de väldigt täta banden skapar goda förutsättningar för vänskapskorruption, ja det blir nästan oundvikligt. Vad ordensällskapen sedan för ut för PR kring detta, tycker jag vi kan bortse ifrån.
 

SerbastianFlyte

Friends of KS
De föreningar du räknar upp är oftast mycket mindre hemlighetsfulla. Du kan få reda på vilka som är medlemmar, styrelsen etc. Du kan åka dit och titta och besöka klubbhuset. Du kan betala en avgift för att bli "medlem för en dag".

Dessutom, om ordensdeltagare sitter och delar med sig många detaljer om sitt privatliv till andra i ordern, så skapas en helt annan dynamik av förtroende och tillit, än vad du har i andra klubbar.

Hemlighetsmakeriet och de väldigt täta banden skapar goda förutsättningar för vänskapskorruption, ja det blir nästan oundvikligt. Vad ordensällskapen sedan för ut för PR kring detta, tycker jag vi kan bortse ifrån.
Förstår inte dina kommentarer ovan, du ställde en fråga angående "hur vet man om det är ett ordenssällskap", får ett svar och kommenterar något helt annat?
Frimurarorden har sina matriklar publicerade som man kan köpa/låna på biblioteket. Om vänskapskorruption har jag redan svarat hur ordnarna ser på det och korruption finns i alla olika sammanhang/föreningsliv.
 

idagtisdag

Cartier
Förstår inte dina kommentarer ovan, du ställde en fråga angående "hur vet man om det är ett ordenssällskap", får ett svar och kommenterar något helt annat?
Frimurarorden har sina matriklar publicerade som man kan köpa/låna på biblioteket. Om vänskapskorruption har jag redan svarat hur ordnarna ser på det och korruption finns i alla olika sammanhang/föreningsliv.
Ordnarna i sin konstruktion skapar extra goda förutsättningar för vänskapskorruption. Det finns nog en god anledning till att Flens Filatelister inte har en policy kring vänskapskorruption, det har aldrig behövts.

Och om ordnarna inte handlar om nätverk, karriär etc, hur kan då Timmermansorden ha så oerhört lång kö för inträde? För att man utvecklar sin personlighet "extra" bra just där? Eller för att det helt enkelt är så att det är gynnsamt av mer "världsliga" anledningar?
 
Senast ändrad:

SerbastianFlyte

Friends of KS
Ordnarna i sin konstruktion skapar extra goda förutsättningar för vänskapskorruption. Det finns nog en god anledning till att Flens Filatelister inte har en policy kring vänskapskorruption, det har aldrig behövts.

Och om ordnarna inte handlar om nätverk, karriär etc, hur kan då Timmermansorden ha så oerhört lång kö för inträde? För att man utvecklar sin personlighet "extra" bra just där? Eller för att det helt enkelt är så att det är gynnsamt av mer "världsliga" anledningar?
Ang Flens.., det är ju det vi inte vet så din synpunkt blir ju bara ren spekulation. titta på SVT´s dokumentär om stölderna på Myntkabinettet så ser du att inom de numismatiska kretsarna fanns det en grupp som var ute i periferin lagligt/moraliskt.
Då jag inte är med i T.O själv är jag inte helt insatt men kan konstatera att de har bara en loge i Sverige och med tanke på den demografiska utvecklingen i Sverige de sista 39 åren så är det inte konstigt, medellivslängden för män har ökat från 72,76 år (1980) till 81,34 (2019), +8,58 år dvs bröderna lever längre = mindre "bortfall" vilket ger längre köer.
 
Senast ändrad:

idagtisdag

Cartier
Då jag inte är med i T.O själv är jag inte helt insatt men kan konstatera att de har bara en loge i Sverige och med tanke på den demografiska utvecklingen i Sverige de sista 39 åren så är det inte konstigt, medellivslängden för män ökat från 72,76 år (1980) till 81,34 (2019), +8,58 år dvs bröderna lever längre = mindre "bortfall" vilket ger längre köer.
Jag trodde att ordensväsendena generellt sett hade svårt att rekrytera nya medlemmar nuförtiden?
 

SerbastianFlyte

Friends of KS
Jag trodde att ordensväsendena generellt sett hade svårt att rekrytera nya medlemmar nuförtiden?
Det går i vågor, Frimurarna har haft en positiv utveckling de sista 4-5 åren, vet ej övriga, Bifrost sidlänges av vad jag har förstått. Samtidigt så är konkurrensen om den tid man har/lägger på sina intressen hårdare, framförallt i storstäderna, och det här tar tid så misstänker en minskning historiskt sett men det finns väldigt lite underlag från förr att jämföra med.
 
Senast ändrad:

SerbastianFlyte

Friends of KS
Jaha då var det ju svårare känner inga.
Dock skötsam hela livet och intresserad av livets stora frågor. Stort samhällsangemang. Hemvärn o nämndeman.
Men då sket det sig då jag inte känner några.
Hej, det är det absolut inte, PM:a mig var du bor och kontaktuppgifter (om du vill såklart) så ska jag få tag i en kontakt till dig där du bor! Det är många som inte tror sig känna någon i orden men om är det så utses två faddrar till dig efter att kontakt/möte tagits, det är inte alls ovanligt.
 
Senast ändrad:

SerbastianFlyte

Friends of KS
Klocksnackare, jag har en tanke om att sammankalla till ett informationsmöte för Bifrostordens räkning men behöver veta lite mer om hur många som är intresserade. Ni som skulle vilja komma på ett sådant, kan ni vara snälla och PM:a mig?
Mötet kommer hållas i Stockholms innerstad någonstans men jag ber att få återkomma med detaljerna.
Allt gott!
SerbastianFlyte
 

SerbastianFlyte

Friends of KS
Klocksnackare, jag har en tanke om att sammankalla till ett informationsmöte för Bifrostordens räkning men behöver veta lite mer om hur många som är intresserade. Ni som skulle vilja komma på ett sådant, kan ni vara snälla och PM:a mig?
Mötet kommer hållas i Stockholms innerstad någonstans men jag ber att få återkomma med detaljerna.
Allt gott!
SerbastianFlyte
Två hugade har anmält intresse, kul! Några fler?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Otroligt ändå att vissa har så svårt med konceptet att ha en klubb för enbart män. Det finns förmodligen en miljon olika intressegrupper, föreningar, investerarnätverk etc enbart för kvinnor idag. I Sverige anno 2020 känns det nästan fräscht och progressivt med ett sällskap för män.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Otroligt ändå att vissa har så svårt med konceptet att ha en klubb för enbart män. Det finns förmodligen en miljon olika intressegrupper, föreningar, investerarnätverk etc enbart för kvinnor idag. I Sverige anno 2020 känns det nästan fräscht och progressivt med ett sällskap för män.

Varför tror du det har startats olika sällskap för kvinnor..?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Ingen motsättning, men att säga att det känns fräscht med sällskap enbart för män för att det nu finns motsvarande för kvinnor är lagom historielöst. Det motsatta könet har inte haft så mycket att välja på annat än att starta eget.
Historielösa är ju naturligen uttalanden som åsyftar på nutiden och inte dåtiden. Det finns självklart ett värde i att även män har en möjlighet att träffas i förtroliga sammanhang. I närheten av mitt yrke finns det som sagt extremt många olika sällskap, föreningar, nätverk, intresseklubbar osv för kvinnor, men mig veterligen inga för män. Det är toppen att det finns för kvinnor och det är ingen som helst motsättning till det att det även kan få finnas för män. Det finns utrymme för båda könen i jämställdhet.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Historielösa är ju naturligen uttalanden som åsyftar på nutiden och inte dåtiden. Det finns självklart ett värde i att även män har en möjlighet att träffas i förtroliga sammanhang. I närheten av mitt yrke finns det som sagt extremt många olika sällskap, föreningar, nätverk, intresseklubbar osv för kvinnor, men mig veterligen inga för män. Det är toppen att det finns för kvinnor och det är ingen som helst motsättning till det att det även kan få finnas för män. Det finns utrymme för båda könen i jämställdhet.

Du vill verkligen missa poängen märker jag. Glad midsommar i alla fall!
 

SerbastianFlyte

Friends of KS
En liten bump nu när hösten är i sitt antågande;
Klocksnackare, jag har en tanke om att sammankalla till ett informationsmöte för Bifrostordens räkning men behöver veta lite mer om hur många som är intresserade. Ni som skulle vilja komma på ett sådant, kan ni vara snälla och PM:a mig?
Mötet kommer hållas i Stockholms innerstad men jag ber att få återkomma med detaljerna. 3 Klocksnackare har anmält intresse, kul!
Allt gott!
SerbastianFlyte
 
En liten bump nu när hösten är i sitt antågande;
Klocksnackare, jag har en tanke om att sammankalla till ett informationsmöte för Bifrostordens räkning men behöver veta lite mer om hur många som är intresserade. Ni som skulle vilja komma på ett sådant, kan ni vara snälla och PM:a mig?
Mötet kommer hållas i Stockholms innerstad men jag ber att få återkomma med detaljerna. 3 Klocksnackare har anmält intresse, kul!
Allt gott!
SerbastianFlyte

Kommer det finnas gratis snittar?
 
Topp