• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Så, nu har min Pointerdate fått vara mitt sällskap hela december och in i det nya året. I morgon blir det något annat på armen. :)
20240101_134917.jpg
 

Jerry

Omega
Ni som har haft eran Oris på garantiärende, hur lång tid har det tagit?
Skickade in min klocka i september, fick tillbaka den efter ca 1.5 månader med samma problem. Och har nu varit iväg skickad igen i ca 1 månad. Är det bara och gilla läget?

Fick tillbaka klockan precis innan jul.
Men den tappar ca 15 sekunder per dygn fortfarande. Är det bara o skicka iväg igen eller är det jag som är för petig?:confused:
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Fick tillbaka klockan precis innan jul.
Men den tappar ca 15 sekunder per dygn fortfarande. Är det bara o skicka iväg igen eller är det jag som är för petig?:confused:
15 sekunder är inte okej. Ta kontakt med Oris. Förstår jag det rätt om de har haft inne klockan på garanti två gånger utan att de har fixat problemet? Vad säger Oris själva?
 

Jerry

Omega
15 sekunder är inte okej. Ta kontakt med Oris. Förstår jag det rätt om de har haft inne klockan på garanti två gånger utan att de har fixat problemet? Vad säger Oris själva?

Jag har lämnat in klockan till butiken jag köpte klockan vid, och de har skickat klockan till Oris.
Precis, 2 ggr har den redan varit inne. Första gången den var inne sa de att de hade bytt hela urverket. När jag fick tillbaka den så tappade den fortfarande 20sekunder per dygn.
När jag fick tillbaka den andra gången så var det att dom hade glömt och "finjustera". men den tappar som sagt fortfarande ca 15 sek per dygn.

Är väl bara och lämna in den igen och vänta ytterligare någon månad.. börjar bli tröttsamt :banghead:
 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Jag har lämnat in klockan till butiken jag köpte klockan vid, och de har skickat klockan till Oris.
Precis, 2 ggr har den redan varit inne. Första gången den var inne sa de att de hade bytt hela urverket. När jag fick tillbaka den så tappade den fortfarande 20sekunder per dygn.
När jag fick tillbaka den andra gången så var det att dom hade glömt och "finjustera". men den tappar som sagt fortfarande ca 15 sek per dygn.

Är väl bara och lämna in den igen och vänta ytterligare någon månad.. börjar bli tröttsamt :banghead:
Du känner säkert till detta men "standardurverk" kan variera en hel del i tidshållning beroende på om de är fullt dragna eller ej - dvs de behöver sitta på armen och man behöver vara hyfsat aktiv - samt beroende på i vilket läge de hålls. En klocka som går lite sakta kan vinna minst 5 s på att vila "tavla upp" på natten.

Bifogar lista över tidshållning på Sellita sw200. Tror att Oris använder top grade.
Screenshot_20240113_080253_Chrome.jpg
 
Senast ändrad:

Hammerthrow

Omega
2-Faktor
Ja de där två har jag också väldigt svårt att välja bland. Jag har haft bägge just nu har jag ingen men en av dem står högst upp på inköpslistan.
12-3-6-9 har jag kvar en gammal trasig Timex ser exakt likadan ut. Det var min första klocka som jag fick runt 1970. Antagligen därför jag tycker att dessa är de snyggaste som finns.
Man kanske skulle göra som du då och köpa en av varje😊
 

Putteman

Cartier
Jag får känslan av att det inte är helt ovanligt med falska Oris där ute på begagnatmarknaden? Stämmer det?
Kan någon identifiera ifall denna Aquis 39,5 ser äkta ut eller inte? Sägs vara från 2020.
Tack
Bild.jpg
Bild 4.jpg
Bild 3.jpg
Bild 2.jpg
Bild 1.jpg
 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Jag får känslan av att det inte är helt ovanligt med falska Oris där ute på begagnatmarknaden? Stämmer det?
Kan någon identifiera ifall denna Aquis 39,5 ser äkta ut eller inte? Sägs vara från 2020.
Tack
Bild.jpg
Bild 4.jpg
Bild 3.jpg
Bild 2.jpg
Bild 1.jpg
Jag har inte läst något om falska Oris, mer än de fejkade "vintage" Oris som ligger på tradera ibland, de ska visst ha någon indisk koppling?

Men det är väl bara att kolla efter att klockorna säljs fullset och att allt ser bra ut samt säljarens referenser.

Någon i tråden kanske har känningar i pantbantssvängen och vet om Oris börjat kopieras precis som TAG?

Edit: med tanke på de skickliga kopior som finns av Aquaracer så är det klart att Aquis skulle kunna kopierats en del?
 
Senast ändrad:

Putteman

Cartier
Jag har inte läst något om falska Oris, mer än de fejkade "vintage" Oris som ligger på tradera ibland, de ska visst ha någon indisk koppling?

Men det är väl bara att kolla efter att klockorna säljs fullset och att allt ser bra ut samt säljarens referenser.

Någon i tråden kanske har känningar i pantbantssvängen och vet om Oris börjat kopieras precis som TAG?

Edit: med tanke på de skickliga kopior som finns av Aquaracer så är det klart att Aquis skulle kunna kopierats en del?
Jag har ingen anledning att misstänka något i detta fallet. Dock finns det en del YouTube filmer angående falska Aquis. Behöver såklart inte innebära att det är "vanligt" i verkligheten.
 

Hammerthrow

Omega
2-Faktor
Jag har en favorit Oris som ännu inte finns. Tror ni den någonsin kommer?
En Heritage typ någon av sixty five med gulnade index, Calibre 400 och 42 mm.
Kommer det någonsin tro?
 
Topp