• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Fondtips?

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tänkte köpa lite aktiefonder till barnen och fylla på under uppväxten. Barnen är nu två år gamla och målet med investeringen är att låta pengarna jobba på ett relativt säkert sätt på 16 års sikt.

Handlar själv med aktier och äger inga fonder. Riskspridningen i min egna portfölj är väldigt knapp men barnens pengar gamblar jag ogärna bort. Tanken är att ett par fonder sprider risken bättre.

Några tips på bra fonder som "sköter sig själva" och har låga avgifter?


Sorry! Glömde OT!!! :oops:
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Avanza Zero. Följer OMXS och 0% TER.

Eftersom Zero är en indexfond behöver du inte mer riskspridning än så.

Ganska dyrt att köpa OMXS i dagsläget dock, men med tanke på din horisont så kör på och satsa på ett stabilt månadssparande.
 

SSL

Audemars
Äh vadå...

ulROiVA.jpg
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Du blir nog tvingad till en aktiefond i nuläget. Ränteläget är så lågt och räntefonderna kommer sjunka i värde när räntan stiger. Möjligtvis kan du sprida risken till en High Yield företagsobl.fond. Själv så satsar jag på europafonder i nuläget med argumentet att börserna i Europa är lågt värderade pga ländernas problem , inte företagens problem.
Vet inte vilken bank du har och vilka förvaltare du har tillgång till men några tips är Didner och Gerge Småbolag, Odin Europa, Lannebo Mix, Nordea European High Yield, mm.
 

joF

Panerai
Ingen börshaj direkt men även jag kan tipsa om Avanza Zero och Didner & Garge småbolag.

Men för att få lite spridning på riskerna kanske du bör ha en global fond också?
Lycka till!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Så du har inga vänner att fråga? Ingen familj.... svärfar? Ingen kontakt att chatta med via din internetbank? Inga loggins till finansforum finnes? DI? E24? Aktietips.se? Aktietips.net? Grannen? Grannens granne?

KS var det självklara valet......?

Jo, men man kan väl använda flera kanaler för att ta in information. Misstänker/vet att det kryllar av kunnigt folk här. KS är dock i dagsläget det enda forumet jag är aktiv på. Kan man diskutera skor, knivar, outfits, öl, mat och annat borde väl en tråd om fonder vara ok med.

Jaja, alltid roligt om någon blir upprörd.
 

joF

Panerai
Jo, men man kan väl använda flera kanaler för att ta in information. Misstänker/vet att det kryllar av kunnigt folk här. KS är dock i dagsläget det enda forumet jag är aktiv på. Kan man diskutera skor, knivar, outfits, öl, mat och annat borde väl en tråd om fonder vara ok med.

Jaja, alltid roligt om någon blir upprörd.

Måste instämma, varför blir folk upprörda? För att det inte står OT i rubriken? :)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Jo, men man kan väl använda flera kanaler för att ta in information. Misstänker/vet att det kryllar av kunnigt folk här. KS är dock i dagsläget det enda forumet jag är aktiv på. Kan man diskutera skor, knivar, outfits, öl, mat och annat borde väl en tråd om fonder vara ok med.

Jaja, alltid roligt om någon blir upprörd.

Inget av det du räknar upp är ok..... kanske bärs.... om vinden ligger rätt...... inte alls upprörd...... mer beklämd över att inte ha adminrättigheter....
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Tänkte köpa lite aktiefonder till barnen och fylla på under uppväxten. Barnen är nu två år gamla och målet med investeringen är att låta pengarna jobba på ett relativt säkert sätt på 16 års sikt.

Handlar själv med aktier och äger inga fonder. Riskspridningen i min egna portfölj är väldigt knapp men barnens pengar gamblar jag ogärna bort. Tanken är att ett par fonder sprider risken bättre.

Några tips på bra fonder som "sköter sig själva" och har låga avgifter?


Sorry! Glömde OT!!! :oops:
Kör lite blandat, när det gäller fonder kör jag bl.a. Avanza Zero och SEB Euroland Gratis Lux. Samma upplägg utan avgifter etc och ungefär samma utveckling, AZ ca 22,7% senaste året och SEB 21,8%, dock på olika marknader vilket sprider risken.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tack för alla tips!

Vad tror ni om småbolag USA? Finns några sådana bra fonder.

Handlar via Nordea.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Ett bra tips är investeringssparkonto, då slipper du förlora lika stora delar av din vinst i skatt.
Antar att det är allmän information, men ville bara tillägga det för säkerhetsskull :)

Jag har lite pengar satta i diverse billiga "pensionskonton" där avgifterna ligger under en procent. Många av dem har gått bra och med tanke på den låga avgiften så tjänar man på det i längden.
SPP har jag för mig ligger på 0,4% i avgift, tråkigt men bra. Kolla dock hur de placerar innan du sätter in pengarna så att de inte kommer på en fond med mycket räntepapper.

Lycka till!
 
Topp