• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oyster Perpetual tråden

Brimi

Cartier
Så fint med sunburst!

Färgen skiftar konstant under dagen beroende på hur ljuset träffar tavlan.


IMG_0208.jpeg
 

Jago

Cartier
2-Faktor
Hej alla,

Har haft en del Rolex men inte någon OP. Siktet är inställt på en 36a från AD, men frågan är färgen? Har bara sett svart live men kan inte sluta fundera på den djupblåa varianten 😍 svåra val… blått är flott eller? Eller ska man gå basic med svart?
Det jag gillar med den svarta tavlan på OP är att den är blanksvart som Explorer i dovare ljus och vid mer ljus så poppar sunbursten. Slå en kik på den svarta också om du ska åka och prova.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Ah okej, men visst har alla nya OP (36 iaf) sunburst-effekt på tavlorna?
Rosa, turkos eller grön är lackade.
IMG_4858.jpeg
Kostar inte en vintage DJ med Stella mer än en miljon? Känns lite långt ifrån en OP :p
Det borde att få tag på en lackad blå DJ med stella för runt 70-90k beroende på skick.

Det håller jag också med om, en svart explorer känns roligare än en svart OP :)
Har inte så mycket klockor i min samling så tänker att en ev svart OP funkar bättre till det mesta än ex en Explorer. Den nya 36an är fin men upplever den som mindre "toolig" än ex 14270, eller 114270. Sen med mindre clasp/lås och smalare armband så blev det en försämring tycker jag :/
Om det stod mellan en svart Expy eller OP skulle jag välja en Expy 10/10ggr. 😉
OP för mig är bara grädde på moset. Upplever även Explorern som mer diskret med den lilla kronan.

Förstår hur du tänker, jag tycker nog helt tvärtom att det var en förbättring hehe. En OP flyger ju dock helt under radarn vilket är trevligt!

IMG_7393.jpeg
Ovan är plåtad i tunnelbanan i Sydney. Skulle säga att jag känner mig tryggare med den än med min OP.

Oavsett vilken du väljer så får du en grym klocka.
 

Michelnr1

Omega
Den blå är fin, men den är inte djupt mörkblå. Iom att den har en suburst dial kommer skifta i nyans från mörkt till ljust.

Det är en smakfråga men upplever den svarta som rätt slätstruken. Skulle slå ett slag för den gröna eller en vintage DJ med blå stella dial.
Jag är beredd att hålla med i detta. Alternativet är annars om du vill ha en svart tavla, att gå på Explorer 1, 36mm.. ”händer lite mer på den tavlan så att säga”. Smalare i länken dock, men där är det nog en smaksak vad man tycker om det.

Annars, så följ hjärtat.. testa de olika varianterna samtidigt, så får du en bättre hum :)

Lycka till 🤩
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Tar gärna emot tips på var du köper dina DJ med Stella för 70-90k 😅
Tror du tänker på DJ som kom med en Diamond dial i tiffany.



 

Lande

Omega
2-Faktor
Jag är beredd att hålla med i detta. Alternativet är annars om du vill ha en svart tavla, att gå på Explorer 1, 36mm.. ”händer lite mer på den tavlan så att säga”. Smalare i länken dock, men där är det nog en smaksak vad man tycker om det.

Annars, så följ hjärtat.. testa de olika varianterna samtidigt, så får du en bättre hum :)

Lycka till 🤩
Har ägt både en 114270 och en 214270. En av anledningarna till varför OP (gärna då basic svart eller blå sunburst) tilltalar mig är just pga enkelheten :)

Sen går det inte undvika det faktum att clasp och länk bidrar mycket till "kvalitetskänslan" på klockan, en av anledningarna till varför jag gärna köper en ny OP. Inte såld på storleksändringarna på länken på nya 36-expyn. Dock är Expy 36 sjukt fina.

Recept på utopi enligt mig:

  • 1 dl 114270, utan RRR.
  • 1 dl Solid länk plus lås från en 214270.
  • 1 dl 36 mm urtavla.

Blanda ihop och smaka av 🍰 🤤
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Tror du tänker på DJ som kom med en Diamond dial i tiffany.




Tror du att detta är stella tavlor?
 

lladron

Cartier
2-Faktor
Tror du tänker på DJ som kom med en Diamond dial i tiffany.



Som talare ovan, det där är inte Stella-tavlor..
 

Ashi

Omega
2-Faktor
Rosa, turkos eller grön är lackade.
IMG_4858.jpeg

Det borde att få tag på en lackad blå DJ med stella för runt 70-90k beroende på skick.



Om det stod mellan en svart Expy eller OP skulle jag välja en Expy 10/10ggr. 😉
OP för mig är bara grädde på moset. Upplever även Explorern som mer diskret med den lilla kronan.



IMG_7393.jpeg
Ovan är plåtad i tunnelbanan i Sydney. Skulle säga att jag känner mig tryggare med den än med min OP.

Oavsett vilken du väljer så får du en grym klocka.
Stod mellan op och exp för mig med, blev exp ;)
 

Bilagor

  • IMG_0327.jpeg
    IMG_0327.jpeg
    671.2 KB · Visningar: 19

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Har ägt både en 114270 och en 214270. En av anledningarna till varför OP (gärna då basic svart eller blå sunburst) tilltalar mig är just pga enkelheten :)

Sen går det inte undvika det faktum att clasp och länk bidrar mycket till "kvalitetskänslan" på klockan, en av anledningarna till varför jag gärna köper en ny OP. Inte såld på storleksändringarna på länken på nya 36-expyn. Dock är Expy 36 sjukt fina.

Recept på utopi enligt mig:

  • 1 dl 114270, utan RRR.
  • 1 dl Solid länk plus lås från en 214270.
  • 1 dl 36 mm urtavla.

Blanda ihop och smaka av 🍰 🤤
Med svart tavla vinner Explorer 11 dagar av 10 men den blåa OP är riktigt bra. Här på min drygt 18.5cm platt handled från när jag testade hos AD. 41 är jättestort på OP iom så mycket tavla men det är såklart en smaksak

IMG_3051.jpeg
IMG_3050.jpeg
 

Lande

Omega
2-Faktor
Med svart tavla vinner Explorer 11 dagar av 10 men den blåa OP är riktigt bra. Här på min drygt 18.5cm platt handled från när jag testade hos AD. 41 är jättestort på OP iom så mycket tavla men det är såklart en smaksak
Någon speciell anledning till det? :) Själv tycker jag, givet iaf hur jag klär mig, att en svart sunburst tavla funkar fint till mesta. Kör mycket svart alltså.. 😅
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
@Cosmo du har ju kört både blå OP och Explorer 1. Vet ju att du är lite partisk ( ;) )men vad är dina tankar mellan dem?
Stämmer bra det :)
För mig så vinner OPn i komforten och det tror jag har att göra med den mer avsmalnande länken på Explorern.
Ren smaksak givetvis och OPn för mig hade en komfort på 10/10 medans Explorern får 9/10.
Upplever att OPn bärs marginellt större.
Rent estetiskt gillar jag dom lika mycket men siktar på en Explorer 40 härnäst.
1703064647988.jpeg

1703065010856.jpeg
1703065115966.jpeg

1703065384312.jpeg

Tycker den här videon och jämförelsen är riktigt bra.
 

Jago

Cartier
2-Faktor
Stämmer bra det :)
För mig så vinner OPn i komforten och det tror jag har att göra med den mer avsmalnande länken på Explorern.
Ren smaksak givetvis och OPn för mig hade en komfort på 10/10 medans Explorern får 9/10.
Upplever att OPn bärs marginellt större.
Rent estetiskt gillar jag dom lika mycket men siktar på en Explorer 40 härnäst.
1703064647988.jpeg

1703065010856.jpeg
1703065115966.jpeg

1703065384312.jpeg

Tycker den här videon och jämförelsen är riktigt bra.
Kul att se OP och Expy side by side. Det jag gillar med OP är hur sparsmakad den är.
 

Lande

Omega
2-Faktor
Stämmer bra det :)
För mig så vinner OPn i komforten och det tror jag har att göra med den mer avsmalnande länken på Explorern.
Ren smaksak givetvis och OPn för mig hade en komfort på 10/10 medans Explorern får 9/10.
Upplever att OPn bärs marginellt större.
Rent estetiskt gillar jag dom lika mycket men siktar på en Explorer 40 härnäst.
Håller med! Btw varför la du ut bilder på dina blåa OP!? Nu vart ju mitt beslut ännu svårare! Om jag märker hos AD att blå blir valet före svart får jag nog kasta ut garderoben och köra blåkläder istället.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Någon speciell anledning till det? :) Själv tycker jag, givet iaf hur jag klär mig, att en svart sunburst tavla funkar fint till mesta. Kör mycket svart alltså.. 😅
För mig gör mercedesvisarna väldigt mycket för helheten. Därtill gillar jag index och lysmassa bättre på exp. Sen gillar jag avsmalnande länkar. Allt är helt enkelt bättre på den för mig. 100% subjektivt naturligtvis.
Den är absolut avskakad nog för att funka till allt
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
För mig gör mercedesvisarna väldigt mycket för helheten. Därtill gillar jag index och lysmassa bättre på exp. Sen gillar jag avsmalnande länkar. Allt är helt enkelt bättre på den för mig. 100% subjektivt naturligtvis.
Den är absolut avskakad nog för att funka till allt
Mercedersvisarna gör hela skillnaden.
Det ligger väl f ö en blå OP ute med Explorer tavla på K&S? (I mitt tycket lite för mycket över vad list var då, men upp till var och en). En möjlighet att få best of both worlds antar jag?
 
Topp