• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patinera brons/mässing

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Denna bump väckte sköna minnen!🙂
Blev ju naturligtvis så att jag var "tvungen" att testa en äggattack på min enda nuvarande bronsklocka!
Återkommer med resultatet!
20230110_163129.jpg
Och resultatet. Blev ju bra, men vi får se hur länge det håller...
20230110_191143-an.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jo, ovanstående metod kan man nog använda typ 1 miljon gånger utan att skada bronset på klockan😅
Det som sliter hårdast är nog inte syran utan tandborsten, om man nu väljer att använda den.
Tandborsten är mjukare än metallen så den avverkar ingen metall. Syra däremot löser upp packningar och metall. Hur mycket det påverkar? Beror på hur noga man är med detaljer. Blanka ytor lär man kunna se skillnaden på. Finns folk som inte ens vågan använda diskmedel på klockor för att det skall skada packningarna. Kommenterade mest för att upplysa om att det inte är magi som tar bort oxiden på boetterna.
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Tandborsten är mjukare än metallen så den avverkar ingen metall. Syra däremot löser upp packningar och metall. Hur mycket det påverkar? Beror på hur noga man är med detaljer. Blanka ytor lär man kunna se skillnaden på. Finns folk som inte ens vågan använda diskmedel på klockor för att det skall skada packningarna. Kommenterade mest för att upplysa om att det inte är magi som tar bort oxiden på boetterna.

För att förtydliga.

Jag hade väl avstått att göra ovanstående procedur på klockor som klarar mindre än 10 ATM.
Då får man ta det lite varligt och inte lägga den i bad.
Gnid in lite citron och rengör med tandborste och sedan upprepa tills man är nöjd.

Den lilla delen syra som finns i citron, läsk eller bubbelvatten kommer inte kunna lösa upp någon metall om du så lägger den i bad varje dag hela din livstid.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
För att förtydliga.

Jag hade väl avstått att göra ovanstående procedur på klockor som klarar mindre än 10 ATM.
Då får man ta det lite varligt och inte lägga den i bad.
Gnid in lite citron och rengör med tandborste och sedan upprepa tills man är nöjd.

Den lilla delen syra som finns i citron, läsk eller bubbelvatten kommer inte kunna lösa upp någon metall om du så lägger den i bad varje dag hela din livstid.
Jo? Det är precis det syran gör. Varför tror du att klockan blir ren från metalloxiden?
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Jo? Det är precis det syran gör. Varför tror du att klockan blir ren från metalloxiden?

Syran tar bort oxidationen på metallen, inte metallen i sig.
Jag kan omöjligt se att citron eller bubbelvatten skulle kunna fräta bort metall.
I alla fall synbart under en livstid.

Jag kan givetvis ha fel och rättar mig gärna om så är fallet :)
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Jo? Det är precis det syran gör. Varför tror du att klockan blir ren från metalloxiden?
Kan väl tilläggas att om du inte byter packningar under din livstid och servar klockan regelbundet så finns väl risken att den skulle ta in vatten? Eller i detta fall läsk, vilket i förlängningen kan leda till rostangrepp. Så detta bör ju endast göras med provtryckta boetter?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kan väl tilläggas att om du inte byter packningar under din livstid och servar klockan regelbundet så finns väl risken att den skulle ta in vatten? Eller i detta fall läsk, vilket i förlängningen kan leda till rostangrepp. Så detta bör ju endast göras med provtryckta boetter?
Oklart om det är en trollning eller ej, men vatten och syra har lite olika egenskaper.
Syran tar bort oxidationen på metallen, inte metallen i sig.
Jag kan omöjligt se att citron eller bubbelvatten skulle kunna fräta bort metall.
I alla fall synbart under en livstid.

Jag kan givetvis ha fel och rättar mig gärna om så är fallet :)
Syra löser upp metall. Givetvis beroende på metall och syra. Tänkte bara att det kanske var någon som missat det grundläggande. Som när somliga påstår att glanspolering som Cape Cod inte avverkar metall.

I praktiken är det en annan sak, men bör synas på en blank yta kan jag tycka. Detta beroende på vilken metall boetten är gjord av och hur ren den är. Även beroende på syran. Säger inte att det kommer förstöra era klockor, men visst påverkar det dem, annars hade ni aldrig behandlat dem på detta vis från början. Kemi.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ägg, vinäger, salt och allt vad man nu kan använda för att patinera mässing/brons, men inte mycket spöar ammoniak.
Blöt en papperstuss med 24,5% ammoniak, lägg tillsammans med föremålet i en påse eller burk i lämplig storlek och förslut. Vänta en kvart, klart!
Man kan även pensla direkt på mässing eller brons, men man riskerar att patinan bildar "skorpa".
 
Topp