• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Porscheägare eller inte ?

Porscheägare eller inte ?


  • Totala väljare
    254

Ryttaren

Rolex
Bytte mitt i samband med kopplingsbyte förra året till ett keramiskt lager. Hade inte missljud o.s.v. innan men ville byta "just in case" när sakerna var delade - lagret var slitet med ett ordentligt glapp! (Boxster S från -00, 9000mil, har kvar lagret om någon är nyfiken)

Kör vi en Mythbusters på "The IMS myth" så blir det i mina ögon "Confirmed" !

Spännande, låter som det kunde rasat när som helst då! Det tråkiga är att det inte går att kolla lagret med säkerhet innan det är bortmonterat.

Lite svårt vid bilköp att komma med "sen vill jag naturligtvis pruta 20k pga IMS lagret som jag måste byta direkt" när säljaren kanske inte ens hört talas om problemet :)
 

Ryttaren

Rolex
På utzons länk i mitt tidigare inlägg finns en intressant teori varför vissa motorer drabbas vid så låga miltal som 2000.
 

Ryttaren

Rolex
Trist och inte meningen att komma in i tråden som nån jäkla party pooper men tror det är bra att potentiella köpare (som jag själv) känner till det och kan kontrollera eventuella symptom och kanske få lite prut vid köp om man letar efter en bil i riskzonen.

Nya Boxster/Cayman (Och såklart 991) är ju fruktansvärt trevliga, men lite utanför min budget just nu!
 

cab

Audemars
2-Faktor
Någon här som faktiskt fått haveri med IMS-lagret på de tidiga vattenkylda motorerna? Tittat på Boxster S många gånger men risken för dyrt haveri (överdrivet?) gör att man kör BMW istället!

Detta är dock så sjukt överdrivet ala internetsyndrom. Väldigt få bilar som haft problem men så sjukt omdiskuterat på alla forum. Tror nog väldigt många märken har vissa brister på 1-2% av bilarna på en modell :)
 

Ryttaren

Rolex
Detta är dock så sjukt överdrivet ala internetsyndrom. Väldigt få bilar som haft problem men så sjukt omdiskuterat på alla forum. Tror nog väldigt många märken har vissa brister på 1-2% av bilarna på en modell :)

Tror och hoppas du har rätt! Jag tillhör ju själv den där nojiga typen som ändå alltid har för liten budget för reparationer när man hittar nåt kul på fyra hjul. Sen hakar man upp sig på allt hemskt som skrivs och förstoras upp på internet om modellerna man tittar på ;)
 

cab

Audemars
2-Faktor
Tror och hoppas du har rätt! Jag tillhör ju själv den där nojiga typen som ändå alltid har för liten budget för reparationer när man hittar nåt kul på fyra hjul. Sen hakar man upp sig på allt hemskt som skrivs och förstoras upp på internet om modellerna man tittar på ;)
Rätt tänkt, ska man köpa en lite dyrare äldre sportbil oavsett märke så ska man ju givetvis ha råd med ev. reparationer :)
 

UNO

Panerai
Jag hör vad du säger och tänker likadant.

Dock skulle man kunna tänka i löndom: 'idiot - du vet ingenting om bilar' åt alla som hävdar att det är en andrasorterings Porsche.

...lite som Tudor, det är stealthigt och för WISar.

Sen är jag å andra sidan en stark förespråkare för mittmotor. Överlägset koncept. Egentligen. Även om Porsche bryter ett par naturlagar med 911an. En svansmotorbil borde inte vara sådär kompetent.

Helt ärligt; enklaste modellen är oftast ballast i längden, stålRolex, Porschar utan S, jänkare med små navkapslar...
 

tgofswe

Cartier
hade både boxster (986) och c2cab (996.1) och älskade ljudet och känslan på flat-six bakom stolsryggen
men fick ge upp för just denna scen av John Woo :D

en bild tillsammans med fars gamla C70 T5
c2cabMy911_299.jpg


men är denna verkligen 996.1???

skulle verklgen vilja den denna Cayman från Techart dock (yammi)
2014-techart-porsche-cayman-23547-2560x1600.jpg
 

Veratio

Cartier
Ligger mycket i det där att 911 är den "enda riktiga Porschen".

Skulle köpa en sån när men det slutade med att jag köpte min Cayman S från 09. Fan, man får ju gå ner 4-5 årsmodeller för samma pengar om man ska ha 911. Sen är den faktiskt rolig att köra, 320 hk plus sportavgassystem.

Tycker faktiskt att Cayman är snyggare bakifrån, samt snett bakifrån, för jag älskar kurvorna över bakdäcken. Men 911an är finare, det är bara så.

Vill någon köpa en Cayman S från 09 med 4 500 mil på mätaren får ni väl hojta till! Funderar lite på att sälja...
 
D

Deleted member 1265

Guest
Har du kikat något på priserna på 997 GT3 RS, helt galet

Porschehysteri i Europa. Sen är frågan, hur många bilar säljs faktiskt till dessa fantasipriser? En vän till mig köpte en 997 gt3 rs för knappa miljonen, nu ligger bilen ute för 185K Euro. Bisarrt.
Jag inbillar mig att det är en bubbla och avvaktar man lite kommer priserna lägga sig igen. Endel av mig vill ha en vintageporsche igen. Men nytt är nog the way to go för mig. GT4 borde man intressera sig för, tror de sålde slut samma dag i götet som de släpptes, men kan inte förlika mig med designen på cayman.
 
Porschehysteri i Europa. Sen är frågan, hur många bilar säljs faktiskt till dessa fantasipriser? En vän till mig köpte en 997 gt3 rs för knappa miljonen, nu ligger bilen ute för 185K Euro. Bisarrt.
Jag inbillar mig att det är en bubbla och avvaktar man lite kommer priserna lägga sig igen. Endel av mig vill ha en vintageporsche igen. Men nytt är nog the way to go för mig. GT4 borde man intressera sig för, tror de sålde slut samma dag i götet som de släpptes, men kan inte förlika mig med designen på cayman.

Känns som att denna "hypen" väl även drabbat äldre modeller. Vet jag förundrades över priset på en 964 för några år sedan då de började klättra uppåt och strax över 300k gick in och tittade igår igen på skoj och ser då att de numera begärs runt 4-500k för dessa!!

Vad händer egentligen :)
 

cab

Audemars
2-Faktor
Priserna har blivit helt sjuka senaste 3-4 åren. 996GT3 RS gick att köpa för 800-900k 3 år sedan. De säljs idag för 2mille+, många går till Tyskland tyvärr.


Vill ni se många Porschar så har vi en klubbträff imorgon. Vi åker från Sthlm till Öregrund via kusten. Just nu är vi ca 104 bilar, kommer bli en galen kö av Porschar på vägen :)

Allt från 356 till Cayman GT4. Kan lägga upp lite bilder här imorgon.
 

kabro

Cartier
En tung faktor, vad jag tror, är väl också att 991 GTSRS bara kommer med PDK. Förmodligen lär även kommande modeller följa denna trend och därmed är blir ju 997an den sista RS-modellen med manuell växling.
 
  • Like
Reactions: cab

Moviken

Omega
98 Boxster tiptronic, åker mycket stadskörning typ hem-dagis-jobb året rundt och glad med tiptronic. Har nu rundat 288 000 km på originalt ims (men har motorkonto :)).
Her med snygga 16" m dubbfritt i saltslasket:
image.jpg

Har ocså en 924S. Den gir mycket Porsche feeling och ja: Har hatt 911 i 4 år.
 

Ketan

Cartier
991 gt3 är såååå cool :dead: Ljudet är så najs också! Bästa ljud av alla 911 911 modeller! Förutom rs då kanske
 
Topp