• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rånförsök Malmö - varning

Ako

Rolex
2-Faktor
Hej , jag var hos en vän igår kväll , hängde o drack vin. Påväg hem så bestämde jag mig för att ta en snabb öl på ”Nobes” , klockan var runt 24. Efter den snabba ölen så skulle jag ta min cykel då två män som pratade portugisiska kom fram till mig på ett trevligt / kontaktsökande vis.
Efter ett kort samtal då den ena av dom höll en hand på min rygg så rörde han vid vid min hand handled så tog han av mig min Rolex sub. Detta tog en bråkdel av en sekund. Jag mätte detta direkt , och då tog jag tag i honom o tvingade han lämna tillbaka klockan som han hade i handen. Dom var inte aggressiva eller så. Sedan försvann dom snabbt från platsen . Jag ringde polisen och träffade dom ca 20 minuter efter händelsen.

Detta är menat som en varning.
Väldigt ”proffsigt” utfört att så av en sub på oyster så snabbt och svårt att märka.
 

RosaCasio

Cartier
Hej , jag var hos en vän igår kväll , hängde o drack vin. Påväg hem så bestämde jag mig för att ta en snabb öl på ”Nobes” , klockan var runt 24. Efter den snabba ölen så skulle jag ta min cykel då två män som pratade portugisiska kom fram till mig på ett trevligt / kontaktsökande vis.
Efter ett kort samtal då den ena av dom höll en hand på min rygg så rörde han vid vid min hand handled så tog han av mig min Rolex sub. Detta tog en bråkdel av en sekund. Jag mätte detta direkt , och då tog jag tag i honom o tvingade han lämna tillbaka klockan som han hade i handen. Dom var inte aggressiva eller så. Sedan försvann dom snabbt från platsen . Jag ringde polisen och träffade dom ca 20 minuter efter händelsen.

Detta är menat som en varning.
Väldigt ”proffsigt” utfört att så av en sub på oyster så snabbt och svårt att märka.
Tack för varningen, inte varit på Nobes på 12 år (bodde i området då). För att vara klocktjuvar måste det vara sjukt osannolikt att hitta en Rolex Sub där, men tiderna kanske har förändrats.

Bra som fan att du/polis fick tag i dem.
 
  • Like
Reactions: Ako
Det där kan tyvärr drabba vem som helst vid den tiden på dygnet i krogvimmlet i vilken stad i landet som helst.

Skönt att det löste sig på bästa sätt givet omständigheterna.
 
  • Like
Reactions: Ako

mofo

Audemars
2-Faktor
Samma skit hände en vän till mig i Sthlm för ett par år sedan med en TT-Sub.
Två killar som gick fram när han skulle hem vid 00-02 tiden.
De var lite närgångna ooch vipps var dem och klockan borta.
De var ej aggressiva, men allt kändes väldigt intränat och metodiskt.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Detta hände mig förra året i Berlin centrum...

Frugan och lillen gick före så det såg ut som att det bara var jag och min äldsta som gick omkring.

Plötsligt kommer det en kille och kommenterar sonens keps. Frågar sedan var vi är ifrån. Han svarar att han är från Brasilien och vill sedan skaka hand med vänster hand.

Jag skiftar till höger hand. Han frågar varför jag inte vill skaka med vänster...
Jag sa att det var lugnt. Han nickade och gick iväg...

Gissar på att han skulle ha trollat av klockan och sedan sprungit iväg. Jag skulle dessutom inte ha kunnat springa efter eftersom han trodde att jag var ensam med sonen. Perfekta målet... Typ? 🙃🙃🙃
 

Endusima

Cartier
2-Faktor
Vart med om liknade fast med mobilen. Tidigt på morgonen när jag väntade på spårvagnen kom en snubbe fram till mig och började prata, efter nån minut så tog han tag i mig och försökte "dansa". Förstod direkt att han försökte sno något och knuffade bort honom, sen upptäckte jag snabbt att mobilen var borta. Tog tag i hans krage när han försökte gå och krävde tillbaka telefonen. Först nekade han men när jag vägrade släppa så tog han fram den och sa att det "bara var på skoj".

Om främlingar av någon anledning initierar handlingar som gör att dom rör vid er, stor röd flagga! För att kunna sno något måste dom röra er. Berörelsen är en distraktion så att dom kan pilla åt sig det dom vill ha.
 

Sensei987

Omega
2-Faktor
Hej , jag var hos en vän igår kväll , hängde o drack vin. Påväg hem så bestämde jag mig för att ta en snabb öl på ”Nobes” , klockan var runt 24. Efter den snabba ölen så skulle jag ta min cykel då två män som pratade portugisiska kom fram till mig på ett trevligt / kontaktsökande vis.
Efter ett kort samtal då den ena av dom höll en hand på min rygg så rörde han vid vid min hand handled så tog han av mig min Rolex sub. Detta tog en bråkdel av en sekund. Jag mätte detta direkt , och då tog jag tag i honom o tvingade han lämna tillbaka klockan som han hade i handen. Dom var inte aggressiva eller så. Sedan försvann dom snabbt från platsen . Jag ringde polisen och träffade dom ca 20 minuter efter händelsen.

Detta är menat som en varning.
Väldigt ”proffsigt” utfört att så av en sub på oyster så snabbt och svårt att märka.
Varit med om samma grej i Göteborg, går sjukt snabbt för dem att ta av den. Jag lyckades också få tillbaks min (dock oris). Grymt att du fick tillbaks den:cool:
 
  • Like
Reactions: Ako
Samma skit hände en vän till mig i Sthlm för ett par år sedan med en TT-Sub.
Två killar som gick fram när han skulle hem vid 00-02 tiden.
De var lite närgångna ooch vipps var dem och klockan borta.
De var ej aggressiva, men allt kändes väldigt intränat och metodiskt.
Hände mig i Stockholm förra sommaren en eftermiddag på Hamngatan.
Jag och damen promenerade från NK upp mot Sergels torg och fick möte av en kille i 30-35års åldern som precis när han passerade satte handen runt min handled och knäppte upp länken på klockan jag bar.

Jag var dock snabb som satan och snurrade runt mot honom och han stack som en avlöning, klockan satt kvar på handleden som tur var. Dessutom var det ingen dyr klocka, men den ser nog dyrare ut än vad den är på avstånd.

Kan ha spelat in att damen bar en väska och solglasögon av det dyrare slaget också, och att jag alltid ser relativt proper och välklädd ut.. vad vet jag.

Nu är man försiktigt och har gärna skjortärmen över klockan, och damen kör väskorna över halsen så den inte går att rycka lika lätt.

Nya tider!

39B8DB94-6840-4FC1-AE6D-7901376F67DF.jpeg
 
Vidrigt, skönt att det gick bra. Man ska dock vara försiktig, men i stundens hetta hade jag nog gjort samma sak.
Så förbannat tråkigt.
 
  • Like
Reactions: Ako

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Jag går i princip aldrig med kortärmad skjorta eller uppkavlad dito på offentliga platser längre. Glad att det gick bra för ts😊
 
  • Like
Reactions: Ako

Piero

Breitling
En granne till mig var utsatt för ett rånförsök på hans Rolle häromsistens! En, vad han utgav sig för att vara, brasiliansk kille som låtsades att någon släkting bodde i trappen och ville bli insläppt. Grannen fattade direkt att något var skumt så kan ville inte släppa in honom. Då insisterade rånaren på att grannen skulle ta ett foto på honom utanför porten med rånarens mobil, som han kunde skicka till hans "släkting". Dock antagligen bara för att se klockan närmare. Efter detta ville han tacka så mycket för fotot och ta honom i handen och vips tog han tag om hans handled och försökte slita av honom klockan. Som tur är oysterlåset da **** och släppte inte :)
 
  • Like
Reactions: Ako

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Tråkigt att höra Ako men skönt att du inte blev av med klockan. Som många nämner så är det vanligt förekommande. Den tekniken har inträffat flertalet gånger på vänner till mig. Två av tre tillfällen kom klockan tillbaka med tur, ap 15202st i de fallen.
Har tyvärr även vänner som behövt genomlida grövre stöld av klockorna.
 
  • Like
Reactions: Ako

Ako

Rolex
2-Faktor
En granne till mig var utsatt för ett rånförsök på hans Rolle häromsistens! En, vad han utgav sig för att vara, brasiliansk kille som låtsades att någon släkting bodde i trappen och ville bli insläppt. Grannen fattade direkt att något var skumt så kan ville inte släppa in honom. Då insisterade rånaren på att grannen skulle ta ett foto på honom utanför porten med rånarens mobil, som han kunde skicka till hans "släkting". Dock antagligen bara för att se klockan närmare. Efter detta ville han tacka så mycket för fotot och ta honom i handen och vips tog han tag om hans handled och försökte slita av honom klockan. Som tur är oysterlåset da **** och släppte inte :)
Brasilien känns ju igen …
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Har lite svårt att förstå hur detta kan gå så lätt.
Åtminstone måste det förutsätta att armbandet uppknäppt inte är så snävt runt handen.
Och: jag tänker att är man misstänksam i en situation så knyt näven. Eller spreta ut med fingrarna. Då är det helt omöjligt att få av klockan. Ja det är bara att göra ett tummen upp, så att säga.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Ako

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Har lite svårt att förstå hur detta kan gå så lätt.
Åtminstone måste det förutsätta att armbandet uppknäppt inte är så snävt runt handen.
Och: jag tänker att är man misstänksam i en situation så knyt näven. Eller spreta ut med fingrarna. Då är det helt omöjligt att få av klockan. Ja det är bara att göra ett tummen upp, så att säga.
Säkert rätt lätt att säga när man läser om det. I situationen, speciellt efter en öl eller två så är det säkert lätt att man "rycks med". Kan inte påstå att mina klockor varken på länk eller Nato sitter särskillt tight eller hänger. Snarare så bekvämt som möjligt. Målet är ju att inte känna klockan på handleden. Och om man inte har en tyngre pjäs så sker det rätt snabbt utan att man märker det.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Har lite svårt att förstå hur detta kan gå så lätt.
Åtminstone måste det förutsätta att armbandet uppknäppt inte är så snävt runt handen.
Och: jag tänker att är man misstänksam i en situation så knyt näven. Eller spreta ut med fingrarna. Då är det helt omöjligt att få av klockan. Ja det är bara att göra ett tummen upp, så att säga.
Jag (som person) är nog mer beredd på aggressiva situationer , man blir avväpnad av ”vänlighet” , tar tid att vända . Tråkigt om en naturliga känsla att möta ett leende med att slappna av vänds till misstänksamhet .
 
Topp