• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Prometheus Jellyfish

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Modellnamn: Jellyfish
Tillverkare: Prometheus
Referens:
Årsmodell: 2011
Urverk: SIINE15A
WR: 300m
Allmän beskrivning: Mikrotillverkad tritiumdykare
Mina intryck: Cool tanke, men slarvigt urfört

Prometheus%20Watch%20Company%20Jellyfish%20Diver%20Automatic%20Mens%20Diver%20Watch%20Jellyfish%20-%20Lume%20-%20013-Edit.png


Prometheus%20Watch%20Company%20Jellyfish%20Diver%20Automatic%20Mens%20Diver%20Watch%20Jellyfish%20-%20Lume%20-%20021-Edit.png


Introduktion
Prometheus är en "mikrobryggare" som fått positiv respons för sina fina specifikationer i kombination med ett billigt pris. Prometheus var en titan som stal elden från gudarna och gav till mänskligheten. För detta blev Zeus putt och straffade Prometheus hårt. Klocktillverkaren Prometheus har däremot inte stulit sina delar, utan beställt de.
Modellen Jellyfish (Jellyfish = manet) släpptes i början av 2011 och producerades i 75 exemplar/urtavla. Urtavlorna är gul, blå, vit och svart. Namnet refererar till att vissa maneter har förmågan att sända ut ljus utan extern ljuskälla, vilket enligt mig är ett mycket mer genomtänkt namn än vad som är vanligt. Klockan innehåller tritium-behållare, vilka till skillnad från luminova, eller lumebright inte behöver ljusladdas för att lysa.

Varför skriver jag då en recension på denna modell? -Jo, för jag har en hatkärlekt till den. Konceptuellt är den en väldigt trevlig klocka som jag blev helt förälskad i via internet, men jag skickade tillbaka den samma dag som jag fick hem den. Pris: €317 inkl frakt.



Boett
Boetten är icke polerad 316L rostfritt stål. Storleken är 43mm exkl krona med påskruvat boettlock. Glaset är 3.5mm saffirglas med antireflex-beläggning på undersidan. På baksidan finns texten "phometheus watch co", en jellyfish logotyp, texterna: "wr", "japan movement", samt "microtec H3 AJJ" (Tritium-specifikationen). Kronan har Prometheusloggan ingraverad.

Prometheus%20Watch%20Company%20Jellyfish%20Diver%20Automatic%20Mens%20Diver%20Watch%20Jellyfish%20-%20Black%20Sand%20-%20033-Edit.png


Prometheus%20Watch%20Company%20Jellyfish%20Diver%20Automatic%20Mens%20Diver%20Watch%20Back%20Stack.1.png

Prometheus%20Watch%20Company%20Jellyfish%20Diver%20Automatic%20Mens%20Diver%20Watch%20Crown.png


Armband
22mm icke avsmalnande "oyster style" i 316L rostfritt stål med solida skruvade länkar och solida ändlänkar, dykarförlangning med säkerhetslås. På låset finns Prometheus-loggan.

Vridring
Enkelriktad 90-klicks vridring med tritium tub klockan 12. minutmarkeringarna är "platt linjerade" och följer inte vridringens böjning, vilket skapar en illusion att siffrorna lutar åt "fel håll".
90 klick? Varför det? -kanske du tänker... Vissa hävdar att 90 klick är bättre än 60, eftersom man ändå ställer vridringen efter minutvisaren, som på ett automatiskt urverk ändå inte är helt linjerad efter minutmarkeringarna vid urtavlan. Andra stör ihjäl sig på att inlägget inte alltid är linjerat med minutmarkeringarna (vid urtavlan). Förklaringen ligger dock inte här, utan ligger i att tillverkarna beställde 120-klicks ringar och fick 90-ringar.
Det finns även ett spel i vridringen, som gör att den går att rubba i sidled.

Visare och urtavla
Tritium tritium överallt! -I alla fall var 5e minut. Visarna är svarta på modellen med gul och vit urtavla och vita på de blå och svarta modellerna. T25 tritium tuberna produceras i Schweiz av MB-Microtec och lyser i 25 år utan att de behöver ljusladdas/bytas. -Strålningen är inte stark nog att penetrera huden, så den är helt ofarlig.

Kl12 markeringen och vridringsinläggets tub är orange istället för gröna, för lättare orientering. Tuberna kl 3,6 och 9 är vinklade 90 grader av samma anledning. Lysförmågan är inte i närheten av vad jag hade hoppats på och det är uppenbart att bilden nedan är tagen med väldigt lång slutartid, alternativt redigerad.

Datumet visas mellan kl4 och kl5, vilket går rätt vinkel för någon som har klockan på vänster arm. För en person som har klockan på höger arm, blir vinkeln lite konstig.

Urverk
DSCF2143.jpg


SII säljer Seikos urverk till andra tillverkare och NE15A är helt enkelt 3djepartsversionen av Seikos 6R15 urverk, vilket bland annat sitter i Seiko Sumo.

http://www.timemodule.com/sii/pdf/ne15a.pdf

23 jewels,
Shock-absorber device for balance staff
Automatic, bidirectional winding
Rate: 21,600 vph
Power reserve: More than 50 hours
Hacking for easier time setting
Handwinding
Hour, minute, central seconds,
Quickset date, quick date correction at midnight
Accuracy rated at -15 to +25 seconds per day
Undecorated and Unadjusted
Antimagnetic DC : 4800 A/m AC : 1600 A/m

Slutsats
Kombinationen ett bra automatisk urverk och tritium tuber är en ovanlig kombination, speciell för detta pris. Klockor med denna kombination säljs dock av bland annat Marathon, vilka däremot är betydligt dyrare. Konceptet är genialt och väl genomtänkt, men tyvärr faller modellen på utförandet. Storleken är perfekt, men lyskapaciteten är alldeles för låg och vridringen är sjukt irriterande, både när det gäller texten, spelet och att den är 90-klick. Kanske hade jag för höga förväntningar då jag trodde att jag hade hittat en grymt cool och bra dykare med bra urverk. Urverket räddar dock tyvärr inte klockan från de andra kvalitetsdefekterna. -Summa summarum: Snygg på produktbilder, men köp inte.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Måste bara säga att du gör ett hästjobb för detta forum! Så många bra trådar! Fantastiskt att få ta del av! Tusen tack, med förhoppning om många fler härliga trådar.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Tack för en mycket bra recension som svarar på alla de grundläggande frågorna. Du avvisade modellen ganska så omedelbart i "min" Steinhart-tråd, kul att läsa om orsaken till det här!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@theargonaut
Tackar tackar! -Det var trevligt skrivet!

@rber
Tackar! -Lite tråkigt faktiskt. Vissa saker vill man verkligen tycka om, men det går liksom inte.
 

cab

Audemars
2-Faktor
theargonaut skrev:
Måste bara säga att du gör ett hästjobb för detta forum! Så många bra trådar! Fantastiskt att få ta del av! Tusen tack, med förhoppning om många fler härliga trådar.

Kan bara hålla med, gillar verkligen KS med den här nya avdelingen med recensioner & köpguider och alla som bidrar med sina kunskaper.
 
Topp