• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Explorer II 1655 genom tiderna - en sammanfattning/hyllning

Sond

Patek
Vilket otroligt bra inlägg! Tack!! Tänk att vi blandar dessa typer av inlägg med att typ gissa 5 ingredienser till en pizza..:D. Det är det som gör KS..:).
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Riktigt bra sammanställning och historielektion! På en härligt nördig nivå dessutom! :) Tack!

Jag som klättrar och bestiger berg betvivlar dock att bilden på Reinhold Messner som klippklättrar är från K2. Det ser inte ut som Himalya med tanke på för lite snö, bergens utformning och samtidigt för lite kläder och utrustning. Kanske Dolomiterna?

Ett litet sakfel är väll dessutom att Folded link just en länk gjord med vikta länkbitarna och inte massiva som idag.
 

Jibe

Cartier
Riktigt bra sammanställning och historielektion! På en härligt nördig nivå dessutom! :) Tack!

Jag som klättrar och bestiger berg betvivlar dock att bilden på Reinhold Messner som klippklättrar är från K2. Det ser inte ut som Himalya med tanke på för lite snö, bergens utformning och samtidigt för lite kläder och utrustning. Kanske Dolomiterna?

Ett litet sakfel är väll dessutom att Folded link just en länk gjord med vikta länkbitarna och inte massiva som idag.

Tack så mycket:)
Bilden har jag lånat från Jake's Rolex World, enligt han ska det vara K2. Känner inte till originalkällan till bilden så mer än så vet jag inte.

De första versionerna av 1655 var utrustade med en Rolex 7836 länk och 280-380 ändlänkar. Länken var en s.k. folded link, dvs. att den hade icke-solida ändlänkar.
Folded link är ju väl att ändlänkarna är icke-solida, eller har jag förstått det fel?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tack så mycket:)
Bilden har jag lånat från Jake's Rolex World, enligt han ska det vara K2. Känner inte till originalkällan till bilden så mer än så vet jag inte.


Folded link är ju väl att ändlänkarna är icke-solida, eller har jag förstått det fel?
Då vågar jag påstå att Jake har fel. :)
Så här såg det ut 1979 vid hans K2 bestigning. Klippklättring vid sådana här höga bestigningar brukar ske mot toppen och inte på väg på lägre höjd på väg mot basläger.
K2%20Mountain%20Of%20Mountains%20-%20Reinhold%20Messner%20At%20Camp%204%20On%20K2%20Shoulder.jpg


Ändlänkar heter end links på engelska och kom som solida först 2001 mig vetligen. Rolex ändrade designen på ändlänkarna samtidigt med att "höja upp" centrum "länken" för att få en snygg övergång till länken. Solid:
1.jpg

Vikta ändlänkar:
Rolex%2014060%20007.jpg


Detta är en "folded link med vikta länkbitar";
unnamed.jpg


Samtliga bilder lånade från nätet!

Vänligen,
Rozzy :)
 

JohannSebastian

Panerai
2-Faktor
Kul att det här inlägget bumpades, forumet när det är som bäst och de mer kunniga delar med sig till oss andra. Stort tack!

/Klocksebbe
 

Jibe

Cartier
Då vågar jag påstå att Jake har fel. :)
Så här såg det ut 1979 vid hans K2 bestigning. Klippklättring vid sådana här höga bestigningar brukar ske mot toppen och inte på väg på lägre höjd på väg mot basläger.
K2%20Mountain%20Of%20Mountains%20-%20Reinhold%20Messner%20At%20Camp%204%20On%20K2%20Shoulder.jpg


Ändlänkar heter end links på engelska och kom som solida först 2001 mig vetligen. Rolex ändrade designen på ändlänkarna samtidigt med att "höja upp" centrum "länken" för att få en snygg övergång till länken. Solid:
1.jpg

Vikta ändlänkar:
Rolex%2014060%20007.jpg


Detta är en "folded link med vikta länkbitar";
unnamed.jpg


Samtliga bilder lånade från nätet!

Vänligen,
Rozzy :)


Jaha, nu är jag med på noterna! tack för att du poängterade det. :)
 

reservedemarche

Breitling
Bra information och intressant. De senaste veckorna har jag velat mellan Explorer II och GMT Master II :drowning: :arghh: ......Just nu sneglar jag på en GMT Master II ceramic som mitt nästa objekt :sorry:
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Superb artikel, dubbelrummen upp. 1655 är nog den enda Rolex som skulle kunna få mig att överge Omega, det är bland de seriöst snyggaste klockorna någonsin.
 

JohannSebastian

Panerai
2-Faktor
Fantastisk sammanställning, tack för gott arbete. Och som någon skrev tidigare, hoppas du får möjligheten en dag...

/Klocksebbe
 
Topp