• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ronex klocka.

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Förstör inte min bild av dig nu! Man bildar ju sig en uppfattning via dina inlägg mm. ;)

QyvbNeT.jpg
Om 5-15 år har vi blivit lovade att få varmvattenledningar indragna i husen förresten.
image.jpg
 

Babinus

Cartier
Kul att du kom tillbaka @mogges och kul att ni gjorde upp i godo. Men ett gott råd: Åk inte till Island och sup med @Equilibrium . Det slutar bara med att ni förolämpar halva forumet. ;)

Men vilken bra och intressant tråd du skapade. Du fick ju verkligen en utförlig beskrivning av historien av självaste entreprenören själv.
 

Babinus

Cartier
Kan inte låta bli att gå lite OT angående att Ronex samarbetade med Ronnie Peterson. Det är ju inte alla idag som vet vem Ronnie var, men han är den ende riktigt stora Formel 1-stjärna vi haft i Sverige. För oss som var kläppar på 70-talet var han megastjärna vid sidan av Stenmark och Borg. Ronnie var oerhört högt hållen i hela motorsportvärlden för sin exceptionella talang och snabbhet. Bland de internationella F1-experterna är han än idag, nästan 40 år efter sin död, mycket omtalad och respekterad. Jag minns att i tidningen F1-Racing hade en expertranking för ungefär tio år sedan vilka som var de snabbaste förarna i historien. Ronnie fanns med bland top 10. Före sig hade han endast storheter som Ayrton Senna, Michael Schumacher, Jim Clark och ett par till.

Tyvärr hade Ronnie många säsonger oturen att sitta i icke konkurrenskraftiga bilar. När han gjorde det sista säsongen var han förhindrad av stallorder. Jag minns än idag när jag satt framför TV-n den olycksaliga septemberdagen 1978 och skulle följa Italiens Grand Prix från Monza. Starten gick, det blev kalabalik och plötsligt syntes en explosion. När kameran zoomade in eldhavet såg man att det var en svart JPS Lotus som brann. Jag minns skräcken när kommentatorn Jan Svanlund utropade: "DET ÄR RONNIES BIL SOM BRINNER!!".

Förarna Patrick Depallier och James Hunt hade dock redan dragit ur Ronnie ur det brinnande vraket, men han hade flera svåra benbrott. Dock trodde alla att han skulle överleva. På måndagen nåddes vi dock av beskedet att Ronnie avlidit i sviter efter operationen. Sverige var i chock.

Ronnie Peterson blev postumt VM-tvåa 1978. Världen hyllade honom som en av de snabbaste förarna världen sett och en av de allra bästa som aldrig blev världsmästare.

Två år senare köpte jag min Ronex och hade ingen aning om detta samarbete. Men att läsa om detta i tråden var helt enkelt episkt. Egentligen hade jag tänkt runda av min aktivitet här, men denna tråd blev så intressant. Det är något alldeles extra med sådana här entreprenörer. Sådana som inte bara drömmer, utan GÖR.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Kan inte låta bli att gå lite OT angående att Ronex samarbetade med Ronnie Peterson. Det är ju inte alla idag som vet vem Ronnie var, men han är den ende riktigt stora Formel 1-stjärna vi haft i Sverige. För oss som var kläppar på 70-talet var han megastjärna vid sidan av Stenmark och Borg. Ronnie var oerhört högt hållen i hela motorsportvärlden för sin exceptionella talang och snabbhet. Bland de internationella F1-experterna är han än idag, nästan 40 år efter sin död, mycket omtalad och respekterad. Jag minns att i tidningen F1-Racing hade en expertranking för ungefär tio år sedan vilka som var de snabbaste förarna i historien. Ronnie fanns med bland top 10. Före sig hade han endast storheter som Ayrton Senna, Michael Schumacher, Jim Clark och ett par till.

Tyvärr hade Ronnie många säsonger oturen att sitta i icke konkurrenskraftiga bilar. När han gjorde det sista säsongen var han förhindrad av stallorder. Jag minns än idag när jag satt framför TV-n den olycksaliga septemberdagen 1978 och skulle följa Italiens Grand Prix från Monza. Starten gick, det blev kalabalik och plötsligt syntes en explosion. När kameran zoomade in eldhavet såg man att det var en svart JPS Lotus som brann. Jag minns skräcken när kommentatorn Jan Svanlund utropade: "DET ÄR RONNIES BIL SOM BRINNER!!".

Förarna Patrick Depallier och James Hunt hade dock redan dragit ur Ronnie ur det brinnande vraket, men han hade flera svåra benbrott. Dock trodde alla att han skulle överleva. På måndagen nåddes vi dock av beskedet att Ronnie avlidit i sviter efter operationen. Sverige var i chock.

Ronnie Peterson blev postumt VM-tvåa 1978. Världen hyllade honom som en av de snabbaste förarna världen sett och en av de allra bästa som aldrig blev världsmästare.

Två år senare köpte jag min Ronex och hade ingen aning om detta samarbete. Men att läsa om detta i tråden var helt enkelt episkt. Egentligen hade jag tänkt runda av min aktivitet här, men denna tråd blev så intressant. Det är något alldeles extra med sådana här entreprenörer. Sådana som inte bara drömmer, utan GÖR.
Bra inlägg @Babinus ! Ronnie Peterson var min idol när jag var liten, riktigt liten (jag är född -73) :)
Det var som du påpekar han, Ingemar och Björn !
 

Babinus

Cartier
Bra inlägg @Babinus ! Ronnie Peterson var min idol när jag var liten, riktigt liten (jag är född -73) :)
Det var som du påpekar han, Ingemar och Björn !
Precis. Hade det varit idag hade bara Zlatan varit på samma nivå i internationell status.

Kan fylla på med att när Ronnie begravdes bars hans kista av världsmästare och legendarer som James Hunt, Jody Schekter, Niki Lauda, Emerson Fittipaldi och John Watson. Vid sidan gick en av cancer svårt märkt Gunnar Nilsson. Gunnar fick sitt genombrott året före när han vann Belgiens Grand Prix, där Ronnie kom trea. Tyvärr fick Gunnar cancer och kunde inte tävla året efter. Han dog någon månad efter Ronnie.

Från att ha haft två stjärnor i Formel 1 hade Sverige plötsligt ingen.
 

Babinus

Cartier
För mig kommer märket nu heta Rånex.

Att synda är en dygd heter det ju.
Att förlora en auktion är en dygd, menar du? Mer aktion i nästa auktion bara. :facepalm: (Urrrk, vad dålig)

Men jag kan inte släppa Ronnie Peterson-temat. Jag skulle vilja att @RonnyJohn kommer in och berättar hur han och företaget hanterade Ronnies död. Det måste ju ha varit omtumlande både ur personlig och rent affärsmässig synvinkel. Ni måste ju ha haft en personlig relation till Ronnie, vilket borde ha påverkat er mycket mer än vi som bara såg honom på TV och läste tidningar? Dessutom borde rätt mycket ställts på ända i marknadsföringsplaneringen, när det stora affischnamnet plötsligt var borta.

Hur hanterade ni i firman Ronnies död, både emotionellt och affärsmässigt?
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Kan inte låta bli att gå lite OT angående att Ronex samarbetade med Ronnie Peterson. Det är ju inte alla idag som vet vem Ronnie var, men han är den ende riktigt stora Formel 1-stjärna vi haft i Sverige. För oss som var kläppar på 70-talet var han megastjärna vid sidan av Stenmark och Borg. Ronnie var oerhört högt hållen i hela motorsportvärlden för sin exceptionella talang och snabbhet. Bland de internationella F1-experterna är han än idag, nästan 40 år efter sin död, mycket omtalad och respekterad. Jag minns att i tidningen F1-Racing hade en expertranking för ungefär tio år sedan vilka som var de snabbaste förarna i historien. Ronnie fanns med bland top 10. Före sig hade han endast storheter som Ayrton Senna, Michael Schumacher, Jim Clark och ett par till.
+1
Jag hade som många andra Ronnie i en Lotus 72 på pojkrumsväggen. Satt klistrad framför tv:n på varje GP. Tomheten när han dog var fysisk. (ok, jag är född i Örebro...) Jag var på Monza när Schumacher vann och säkrade titeln för Ferrari 2000... ...och att få välla in på banan med tifosi o flaggor och vandra i sommaraftermiddagen genom chikanen där min barndomshjälte Ronnie körde ihjäl sig är f-n top ten känslomässiga highs, ihop med lite bröllop, barnafödslar o annat... ;)
 

Babinus

Cartier
+1
Jag hade som många andra Ronnie i en Lotus 72 på pojkrumsväggen. Satt klistrad framför tv:n på varje GP. Tomheten när han dog var fysisk. (ok, jag är född i Örebro...) Jag var på Monza när Schumacher vann och säkrade titeln för Ferrari 2000... ...och att få välla in på banan med tifosi o flaggor och vandra i sommaraftermiddagen genom chikanen där min barndomshjälte Ronnie körde ihjäl sig är f-n top ten känslomässiga highs, ihop med lite bröllop, barnafödslar o annat... ;)
Alltså, att ha varit på Monza när Schumacher säkrade Ferraris första förar-VM sedan Jody Scheckter 1979............det måste ha varit.........rent episkt!!

Monza var ju också en bana som Ronnie behärskade extremt bra. Tre segrar tog han där. Han var dessutom tvåa i det lopp som vanns av Peter Gehtin 1971. Det speciella med det loppet är att det var det F1-lopp som hade historiens högsta genomsnittsfart. Ronnie var knappt en billängd från segern. Pga ombyggnad av banan med fler chikaner stod sig rekordet ända till 2004 när Rubens Barrichello segrade på just Monza.

Jag minns att en av Italiens största tidningar hyllade Ronnie med rubriken "Monzabanans kung" dagen efter hans död. Du kan vara stolt över att vara stadsbroder med Ronnie Peterson. Nu vill vi se en dagensklockbild framför Ronnies staty.
 

Martin Lovasz

Audemars
Surt! Kommer ihåg när du skrev det - blev ruskigt förvånad när min kollega visar "titta vad jag vann på tradera!" hehe
Kalla denne kollega för buse från mig och säg att det inte är snällt att stjäla från sovande barn. ;)

Jag tycker att armbandet är riktigt snyggt och att man valde att göras boetten is stål istället för krom är ett bra tecken på kvalitetstänkande.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Kalla denne kollega för buse från mig och säg att det inte är snällt att stjäla från sovande barn. ;)

Jag tycker att armbandet är riktigt snyggt och att man valde att göras boetten is stål istället för krom är ett bra tecken på kvalitetstänkande.
Ska hälsa det :D

Inte meningen att göra dig sotis! Men den är riktigt häftig! Kanske får låna med den till en gtg i framtiden ;)
 

jnsson

Breitling
Hej, här har ni ytterligare en nykomling. Jag har en Ronex analogt armbandsur,batteridrivet, fortfarande funktionellt. En aning excentriskt enligt mitt tycke. Den har förutom tid även angivelse av veckodag på två valbara språk, engelska och spanska, samt datum. Glaset verkar lite märkligt, kristallklart men inte jämnt, boetten är helt i rostfritt stål.
Jag har varit i kontakt med Ronny J men han kunde inte placera klockan eller ge någon förklaring om dess ursprung, det är ju förståeligt efter så många år och produkter.
Det som stör mig mest är språken, spanska synes inte vara ett alternativ om man måste välja. Och glaset, hur kan det vara så blankt efter nästan 40 år?
Någon som vet mer?
Missförstå mig inte, men på den tiden var det väl engelska, tyska eller franska som gällde. Inget ont om spanska, det skulle vara kul att kunna.
 

Bilagor

  • IMG_0305.JPG
    IMG_0305.JPG
    192.1 KB · Visningar: 74
Senast ändrad:
Topp