• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko 5 förtjänar lite kärlek

PXL_20230819_080612379.jpg
 

fransl

Cartier
De är helt fantastisk den där. Synd på 19mm bara. Jag kör min (med blå tavla) på brunt läder oftast. Har haft svårt att hitta något bra band.
 

JGP

Cartier
2-Faktor
Första vintage/semivintage Seiko 5:an införskaffad, 7009-8331.
IMG_5700.jpeg

Har försökt klura ut vilket år den är tillverkad och efter en del googling pekar det mot 1995 men kan även vara 1985 enligt serienumret (523032) och infon på denna sida (vilket hade varit en årsklocka för min del). Min slutats bygger på:
  • Den har samma tavelutseende som denna som är daterad till 1994
  • Placeringen av Daini-sympolen på tavlan är placerad under "Automatic" på de klockor som daterats till 80-talet vad jag kunnat få fram, exempelvis.

Är det någon som sitter på mer info om Seiko 5 med 7009-urverket och ev kännetecken för att koppla dessa till specifika årtionden tas detta tacksamt emot. Kanke att frågan ska postas i vintage-delen av forumet istället men börjar här...
 
Senast ändrad:

Minuten

Cartier
IMG_4658.jpeg
IMG_4659.jpeg
IMG_4660.jpeg
IMG_4661.jpeg
IMG_4662.jpeg
Jag är lite off wis these days men snubblade över denna pjäs… wow vilken läcker toolig tavla!

Får de här speedy / 356 vibbarna, någon som klämt irl?
Ja alltså, den är helmysig😃.
Beställde hos lokala Smyckabutiken förra måndagen, det pep till i tfn på torsdagen att den kommit, hämtade ut den i fredags.
Det enda negativa än så länge är att det är lite för lite lume.
20240122_150908.jpg
ursäkta fel datum, var visst lite förvirrad imorse😁
20240122_150931.jpg
 

dd_mange

Panerai
2-Faktor
Ja alltså, den är helmysig😃.
Beställde hos lokala Smyckabutiken förra måndagen, det pep till i tfn på torsdagen att den kommit, hämtade ut den i fredags.
Det enda negativa än så länge är att det är lite för lite lume.
20240122_150908.jpg
ursäkta fel datum, var visst lite förvirrad imorse😁
20240122_150931.jpg

Känns som att det där kommer bli nästa Seiko. Ser jäkligt läcker ut. Dessutom sitter kronan på ”rätt” ställe 😁
 
Ja alltså, den är helmysig😃.
Beställde hos lokala Smyckabutiken förra måndagen, det pep till i tfn på torsdagen att den kommit, hämtade ut den i fredags.
Det enda negativa än så länge är att det är lite för lite lume.
20240122_150908.jpg
ursäkta fel datum, var visst lite förvirrad imorse😁
20240122_150931.jpg
Snyggt och bra fotat! "För lite lume" säger du. Menar du att det är för lite tryck i den eller att den skulle varit lumead på fler ställen? När jag har kollat på pressfoton har jag tyckt att tavlan ligger väldigt djup i boetten. När jag ser dina foton känns det inte alls så. Hur känns den? Den verkar ha lite höjd på handleden (vilket jag gillar). GG hursomhelst. Modigt att du körde på den svarta! (Nu måste jag bara internalisera ett behov av gmt)
 

Minuten

Cartier
Känns som att det där kommer bli nästa Seiko. Ser jäkligt läcker ut. Dessutom sitter kronan på ”rätt” ställe 😁
Tror inte att du blir besviken👍. Kronan är rätt placerad, och proportionerna är riktigt bra.
Kolla lumen nedan.

Snyggt och bra fotat! "För lite lume" säger du. Menar du att det är för lite tryck i den eller att den skulle varit lumead på fler ställen? När jag har kollat på pressfoton har jag tyckt att tavlan ligger väldigt djup i boetten. När jag ser dina foton känns det inte alls så. Hur känns den? Den verkar ha lite höjd på handleden (vilket jag gillar). GG hursomhelst. Modigt att du körde på den svarta! (Nu måste jag bara internalisera ett behov av gmt)
Tackar🙏.
Det är väl själva lumepluttarna som är små, siffrorna är inte lumade.
Hmm får nog vänta att ta i dagsljus för att göra djupet rättvisa, tror att mina bilder luras pga glaset?
Storleksmässigt är den helt rätt (16cm handled), den har en viss tjocklek, men känns inte för mycket.
Hehe, det är min första GMT, så visst fanns tanken hos mig med att den fyller ett "behov"
20240122_164936.jpg
20240122_165339.jpg

Fan va tfn tjatade om att hålla den still
20240122_170002.jpg
 

Whiskwatch

Panerai
Sjukt bra! Snacka om att den som gav dig den har koll. GG! Jag fick ett starkt ha-begär men jag har så väldigt svårt att föreställa mig i guld... Får gå i terapi eller ngt.
Kan säga att jag hintade en hel del om vad jag önskade mig😅 men extremt nöjd. Har aldrig haft något i guld tidigare så tänkte att det var dags. kul att dessa inte är överdrivet dyra heller👍
 
Topp