• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SKX modding

maal

Omega
Satte precis ihop min första moddade skx013.

-ny urtavla
-saphire glas
-nya visare
-pilot bezel
-borstad stål chapter ring
-seiko skx007 jubile armband

Köpte grejer från luciusatelier.com och yobokies. Lucius va jätte bra att ha att göra med och snabb på mailen. Dock har ingen av bezelserna jag köpt passat, fick limma på den här pilot bezeln. Coin bezeln gick inte heller, men den ville jag inte limma fast. Båda är liksom för stora och klickar inte fast.

500 lät lite dyrt, har för mig det låg på hälften ungefär när jag kollade sist
Vad heter modellen på bilden?
Jag mekar lite själv och tycker modellen var riktigt snygg. Tack på förhand!
Satte precis ihop min första moddade skx013.

-ny urtavla
-saphire glas
-nya visare
-pilot bezel
-borstad stål chapter ring
-seiko skx007 jubile armband

Köpte grejer från luciusatelier.com och yobokies. Lucius va jätte bra att ha att göra med och snabb på mailen. Dock har ingen av bezelserna jag köpt passat, fick limma på den här pilot bezeln. Coin bezeln gick inte heller, men den ville jag inte limma fast. Båda är liksom för stora och klickar inte fast.

500 lät lite dyrt, har för mig det låg på hälften ungefär när jag kollade sist
 

Dr H

Cartier
2-Faktor
Seiko 5 GMT utan bezel blev väldigt annorlunda och väldigt mycket trevligare tycker jag. Kanske skulle man skaffa en slät bezel, likt dressSKX istället. Problemet är väl att man aldrig får av den.
20230211_124118.jpg
 

maal

Omega
Bytt bezeln och bezel insert! Vågar inte mer själv 😂
Riktigt snyggt med orange mot det svarta. Skulle du våga ge dig på att byta visare,så är det inte alls så knepigt. Finns mängder med info och tips på Youtube, det är där jag hämtat min kunskap. Tålamod och övning är vägen framåt. Snyggt jobbat 👍
 

Simon_

Omega
Tja, hyfsat ny i moddsvängen. Satt i ett nytt nh36 i ngn seiko samt monterat ngt nytt glas. Det kritiska momentet hittills i mitt tycke har vart att sätta tillbaka visarna. Har ni några bra tips på verktyg, för en skälig peng? Så man iaf har rätt förutsättningar.
 

maal

Omega
Tja, hyfsat ny i moddsvängen. Satt i ett nytt nh36 i ngn seiko samt monterat ngt nytt glas. Det kritiska momentet hittills i mitt tycke har vart att sätta tillbaka visarna. Har ni några bra tips på verktyg, för en skälig peng? Så man iaf har rätt förutsättningar.
Jag har verktyg inköpta på AliExpress. Dom funkar utmärkt.

Watch Hand Pressers Pusher Fitting Set Kit Watchmakers Wristwatch Repair Tool Watch Tools For Watchmaker Repair Tool

Ett metod jag använder när jag ska montera visarna,är att ha en tandpetare med en liten klump med sånt "väggkludd" man sätter upp planscher med på väggen. Man plockar försiktigt upp visaren med kluddet och monterar därefter visarna.
Det har fungerat utmärkt på dom 20 klockor jag lagat och byggt själv.
 

Simon_

Omega
Jag har verktyg inköpta på AliExpress. Dom funkar utmärkt.

Watch Hand Pressers Pusher Fitting Set Kit Watchmakers Wristwatch Repair Tool Watch Tools For Watchmaker Repair Tool

Ett metod jag använder när jag ska montera visarna,är att ha en tandpetare med en liten klump med sånt "väggkludd" man sätter upp planscher med på väggen. Man plockar försiktigt upp visaren med kluddet och monterar därefter visarna.
Det har fungerat utmärkt på dom 20 klockor jag lagat och byggt själv.
Kanon, tack för info/tips.
 

Simon_

Omega
Finns det ngn sida som säljer seiko oem tavlor till ett hyfsat pris? Dem flesta man hittar kostar 2-3 gånger vad urvet kostar 😳
 

Pasta

Breitling
Kanske dum fråga men blev sugen att bleka bezeln/insekten på min Seiko 5. Hur går ja tillväga med att bryta bort den samt montera. Är den limmad eller hur sitter den fast?
 

WatchM

Panerai
2-Faktor
Kanske dum fråga men blev sugen att bleka bezeln/insekten på min Seiko 5. Hur går ja tillväga med att bryta bort den samt montera. Är den limmad eller hur sitter den fast?
Montera av bezeln (se youtube) därefter lägger du hela bezeln tillsammans med insert i blekningsmedel. Tar lite tid men när den väl börjar blekas går de snabbt. Tror anledningen är att inserten har ett lager klarlack på sig som man måste bleka ”igenom”.
 

Pasta

Breitling
Montera av bezeln (se youtube) därefter lägger du hela bezeln tillsammans med insert i blekningsmedel. Tar lite tid men när den väl börjar blekas går de snabbt. Tror anledningen är att inserten har ett lager klarlack på sig som man måste bleka ”igenom”.
Tackar 🙂 Pratar vi dagar eller timmar innan man får resultat?
 

ilpastore

Breitling
Sitter med en SSK003 och funderar på hur den skulle kunna upplevas tunnare och lite mindre bulkig. Någon som lyckats uppnå det med en SKX? Namoki säljer några olika SSK-bezels som är kompatibla med SKX-inserts, har läst att coin edge bezel skall få klockan att kännas mindre och vore intressant att höra från någon här med erfarenhet från sådan modifiering.
 

Simon_

Omega
Sitter med en SSK003 och funderar på hur den skulle kunna upplevas tunnare och lite mindre bulkig. Någon som lyckats uppnå det med en SKX? Namoki säljer några olika SSK-bezels som är kompatibla med SKX-inserts, har läst att coin edge bezel skall få klockan att kännas mindre och vore intressant att höra från någon här med erfarenhet från sådan modifiering.
Hej! Jag har nyligen byggt en skx med namokis slim bezel, glas och baksida. Upplever klockan som mycket tunnare än en vanlig skx
 

Bilagor

  • 20231028_141453.jpg
    20231028_141453.jpg
    447.4 KB · Visningar: 13
  • 20231028_100743.jpg
    20231028_100743.jpg
    378.6 KB · Visningar: 13
  • 20231022_104525.jpg
    20231022_104525.jpg
    456 KB · Visningar: 14
  • 20231014_112944.jpg
    20231014_112944.jpg
    354.4 KB · Visningar: 13

ilpastore

Breitling
Hej! Jag har nyligen byggt en skx med namokis slim bezel, glas och baksida. Upplever klockan som mycket tunnare än en vanlig skx
Snyggt, ser riktigt smidig ut! Tyvärr verkar det inte finnas slim bezels till SSK (åtminstone inte som jag hittat) men kanske är värt att sitta lugnt i båten tills/om det kommer...
Är det coin edge på den bezeln?
 

insigma

Breitling
Nu har man ju fastnat för det här med moddning. Har ni några bra förslag på var man köper billiga NH35/NH36. Är det ebay som gäller? :) Såg att Ali har en massa cases billigt iaf.
 

Simon_

Omega
Nu har man ju fastnat för det här med moddning. Har ni några bra förslag på var man köper billiga NH35/NH36. Är det ebay som gäller? :) Såg att Ali har en massa cases billigt iaf.
Hej! Har precis satt ihop min andra mod. Provade att beställa mycket från aliexpress den här gången och det va både ris och ros. Dem urverken jag köpt har vart kanon. Den jag satte ihop för 2 dagar sen har bara lagt på sig 1 sek sen dess. Men dem visare jag fick tag i hade riktigt svag lume.
Köpte även en sub boett med glas och länk för en femhundring som va helt okay. Lite vassa kanter.
 
Topp