• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Lite söndagsgrill

20240428_174620.jpg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Hej på er, delar med mig av lite bilder längs vägen av en service av min egna 16800 om ni är intresserade:
 

jimmyhoffa24

Cartier
2-Faktor
Hej på er, delar med mig av lite bilder längs vägen av en service av min egna 16800 om ni är intresserade:
Kul att följa. Tack
 

Jackdaw

Omega
Så vad säger vi om att basta längre stunder med sub på? Är det rimligt? Farligt?
Nej, ingen som helst fara. Den klarar det utan problem, även ångbastu, bad direkt efteråt osv. Du behöver inte oroa dig alls, förutsatt att klockan är tät så om du är osäker ifall den börjar ha några år på nacken kan ett trycktest hos urmakare vara att rekommendera innan.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Så vad säger vi om att basta längre stunder med sub på? Är det rimligt? Farligt?
Har avhandlats ett gäng gånger genom åren på forumet. Men spontant skulle jag säga är klockan tät bör det inte vara någon fara. För fukt att ta sig in eller hur? Sen värmen är en annan sak. Oljorna moderna urmakare använder har ofta en kokpunkt på 100grader (eller iaf klarar -25 till 100grader enligt spec), så även där är det nog annat som är farligare om du skulle befinna dig i en miljö där innandömet i din klocka når dessa nivåer.
 

Spanjoren

Omega
2-Faktor
Tack för snabbt svar @JoakimS @Jackdaw 🙏 Det är 126610LN från 23' som det gäller så känns som det borde vara safe efter det ni skrev.

Kommer inte vara superhett heller tror jag (tänk finska sauna) utan snarare mer varmt/behaglig bastu en sommarkväll på Mälaren.

Jag kör så får vi se!
 

Jago

Cartier
2-Faktor
Nej, ingen som helst fara. Den klarar det utan problem, även ångbastu, bad direkt efteråt osv. Du behöver inte oroa dig alls, förutsatt att klockan är tät så om du är osäker ifall den börjar ha några år på nacken kan ett trycktest hos urmakare vara att rekommendera innan.
Har avhandlats ett gäng gånger genom åren på forumet. Men spontant skulle jag säga är klockan tät bör det inte vara någon fara. För fukt att ta sig in eller hur? Sen värmen är en annan sak. Oljorna moderna urmakare använder har ofta en kokpunkt på 100grader (eller iaf klarar -25 till 100grader enligt spec), så även där är det nog annat som är farligare om du skulle befinna dig i en miljö där innandömet i din klocka når dessa nivåer.
Hur är det med kondensbildning inne i klockan? Nåt att oroa sig för?
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Hur är det med kondensbildning inne i klockan? Nåt att oroa sig för?
Vart skulle kondens komma ifrån menar du? För att kondens ska kunna uppstå måste ju fukt kommit in i klockan, då är den inte tät eller så har man slarvat med att skruva åt kronan eller ställt tiden i regn eller liknande. En tät klocka som inte utsatts för fukt borde ju inte kunna få kondens på insidan?

Skulle kondens uppstå så gäller det att man omedelbart söker upp en urmakare eller luftar verket. Rost kan uppstå väldigt snabbt på vissa verkdelar som utsätts för vatten. Det vet jag själv från tidigt i "urmakarkarriären" då jag rengjorde verk med vattenbaserade vätskor. Det har jag nu gått ifrån.
 

Jago

Cartier
2-Faktor
Vart skulle kondens komma ifrån menar du? För att kondens ska kunna uppstå måste ju fukt kommit in i klockan, då är den inte tät eller så har man slarvat med att skruva åt kronan eller ställt tiden i regn eller liknande. En tät klocka som inte utsatts för fukt borde ju inte kunna få kondens på insidan?

Skulle kondens uppstå så gäller det att man omedelbart söker upp en urmakare eller luftar verket. Rost kan uppstå väldigt snabbt på vissa verkdelar som utsätts för vatten. Det vet jag själv från tidigt i "urmakarkarriären" då jag rengjorde verk med vattenbaserade vätskor. Det har jag nu gått ifrån.
Tack för svar. Inget oroa sig för då.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Tack för svar. Inget oroa sig för då.
Kondens uppstår när varm fuktig luft träffar en tillräckligt kall yta. Luft kan v1d varje temperatur endast hålla kvar en viss maximal mängd vattenånga. Ju högre temperatur luften har desto mer vattenånga kan luften bära. Om nu varm ”omättad ” luft träffar en kall yta, och når den temperatur där luften blir mättad, den s.k. daggpunkten, måste luften släppa ifrån sig det vatten den inte kan bära. Kondens uppstår på ytan.

@R-Svarvofix kanske kan ge sin bild på området? Hur sannolikt är det att scenariot ovan inträffar på en klocka? Alltså att temperaturskillnaden är så stor mellan glaset och luften i klockan att luften i klockan lämnar ifrån sig kondens? Luften i en tät klocka är väl inte fuktig nog att lämna ifrån sig kondens?
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Kondens uppstår när varm fuktig luft träffar en tillräckligt kall yta. Luft kan v1d varje temperatur endast hålla kvar en viss maximal mängd vattenånga. Ju högre temperatur luften har desto mer vattenånga kan luften bära. Om nu varm ”omättad ” luft träffar en kall yta, och når den temperatur där luften blir mättad, den s.k. daggpunkten, måste luften släppa ifrån sig det vatten den inte kan bära. Kondens uppstår på ytan.

@R-Svarvofix kanske kan ge sin bild på området? Hur sannolikt är det att scenariot ovan inträffar på en klocka? Alltså att temperaturskillnaden är så stor mellan glaset och luften i klockan att luften i klockan lämnar ifrån sig kondens? Luften i en tät klocka är väl inte fuktig nog att lämna ifrån sig kondens?
Nä att det skulle bildas kondens i en tät SUB ser jag som mycket osannolikt.

Den luft som är instängd i klockan har troligen en relativ luftfuktighet runt 20% om allt är som det ska. Sedan sitter klockan på handleden och kyls av kroppen så den kommer inte upp i några 100 grader i en bastu, strax över 60 kanske, sen är det troligtvis inte bekvämt att ha den runt armen längre. Ska man vara petig anger de flesta tillverkare 0 - 50 grader C som användningsområde för optimal prestanda om man tittar i manualen.

IMG_9537.jpeg

(Exempel från Breitling, då jag inte äger någon SUB)

Men fukt kan komma in vid kronan om man glömt skruva in kronan och använt klockan i fuktig miljö. Då kan klockan va tät men ha fått i sig vatten tidigare, och imma kan uppstå vid större temperatur skillnader. Det bästa är alltid att be en urmakare se över och göra en täthetskontroll om man är osäker. Att göra en underhålls service och byta ut alla packningar samt få alla klockans yttre delar grundligt rengjorda med något års mellanrum skadar inte heller.

Själv använder jag inte klocka i bastun men det beror på att jag tycker det är obekvämt om den blir för varm, själva klockan är jag inte så orolig för. 😊
 
Topp