• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråd där vi eftersöker delar till vintageur

TorNet

Panerai
2-Faktor
Nu är ju varken 9361 eller 9362 särskilt ovanliga. Då kanske det är synd att tipsa om byte till ett billigare verk om man inte är en vän av frankenbyggen.
Utmärkt, då kan @deddas säkert hitta ett billigt fungerande 9361/9362 istället för att serva det befintliga verket för 3000 kr…

Ett 536.121 är normalt varken billigare eller dyrare än ett 9361. Jag konstaterade bara att verken är i princip identiska och att det därför går att ersätta ett 9361 med ett 536.121 om man vill - att då försöka få det till att jag förordar frankenklockor är bara fånigt av dig.

Deddas ville ha tips, vilket han fick, vad han sen gör med tipsen är upp till honom. Urmakare tenderar att tipsa om en (dyr) service, ekonomiskt lagda (snåla) klocksamlare tipsar gärna om andra alternativ.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Utmärkt, då kan @deddas säkert hitta ett billigt fungerande 9361/9362 istället för att serva det befintliga verket för 3000 kr…

Ett 536.121 är normalt varken billigare eller dyrare än ett 9361. Jag konstaterade bara att verken är i princip identiska och att det därför går att ersätta ett 9361 med ett 536.121 om man vill - att då försöka få det till att jag förordar frankenklockor är bara fånigt av dig.

Deddas ville ha tips, vilket han fick, vad han sen gör med tipsen är upp till honom. Urmakare tenderar att tipsa om en (dyr) service, ekonomiskt lagda (snåla) klocksamlare tipsar gärna om andra alternativ.
Jag är helt säker på att @deddas kan hitta ett billigt 9361/2. Det är ett pm bort bara. I stort sätt är jag nog på samma våglängd som dig. Jag är också snål och beroende på vad det är för klocka så hade jag mycket väl kunnat landa i lösningen du föreslår. Även om 536.121 var billigare nytt, är billigare om @deddas köper ett av mig, och är ett lite enklare verk än 9361 så tycker jag inte att frankenlösningen är helknasig heller. Jag tycker bara att förslaget bör förses med en liten brasklapp om att det kan leda till minskad efterfrågan vid en eventuell försäljning i framtiden. Åtminstone för den som väljer att vara transparent...
 

deddas

Rolex
Utmärkt, då kan @deddas säkert hitta ett billigt fungerande 9361/9362 istället för att serva det befintliga verket för 3000 kr…

Ett 536.121 är normalt varken billigare eller dyrare än ett 9361. Jag konstaterade bara att verken är i princip identiska och att det därför går att ersätta ett 9361 med ett 536.121 om man vill - att då försöka få det till att jag förordar frankenklockor är bara fånigt av dig.

Deddas ville ha tips, vilket han fick, vad han sen gör med tipsen är upp till honom. Urmakare tenderar att tipsa om en (dyr) service, ekonomiskt lagda (snåla) klocksamlare tipsar gärna om andra alternativ.
Tack för info! Det breddar ju sökandet. 😊
Får börja jaga helt enkelt!
 

deddas

Rolex
Jag är helt säker på att @deddas kan hitta ett billigt 9361/2. Det är ett pm bort bara. I stort sätt är jag nog på samma våglängd som dig. Jag är också snål och beroende på vad det är för klocka så hade jag mycket väl kunnat landa i lösningen du föreslår. Även om 536.121 var billigare nytt, är billigare om @deddas köper ett av mig, och är ett lite enklare verk än 9361 så tycker jag inte att frankenlösningen är helknasig heller. Jag tycker bara att förslaget bör förses med en liten brasklapp om att det kan leda till minskad efterfrågan vid en eventuell försäljning i framtiden. Åtminstone för den som väljer att vara transparent...
Men har du fungerande verk som du kan tänka dig att skiljas ifrån? Då kanske jag kan kontakta dig via PM? 😊
 

PatTheBat

Breitling
Hej
Jag eftersöker Rotoraxel eller rättare sagt två stycken som sitter i As verk 1656, 1673, 1674, 1675 och 1678.
Har ni hela verk så funkar det minst lika bra men just att Rotoraxeln är hel är ett ju då viktigt 😊
Delen heter oscillating weight axle på engelska och jag tror att till verk As 1673 så har delen nummer 126.
Har två Nivada-klockor som inte mår så bra just nu och som skulle uppskatta om någon satt på ovan nämnda delen och ville sälja 😊

Allt gott!
/Patrik
 

Andreas.nilsson

Omega
2-Faktor
Söker en krona till IWC Yacht Club ref 811. Ska vara 5,6x3,2mm, thread 0,9mm.

Verkar vara klurigt att hitta så hoppas att någon här har en som man kan tänkas avvara.

Mvh,
A
Hej igen kan någon verifiera att det ska vara ovan dimensioner på kronan. Hade vart kanon då jag hittat en som är 2,5mm och hoppas att jag haft fel tidigare😄. Försökt att Mails IWC men får inga svar och kan inte hitta något på nätet tyvärr förutom att den ska vara 5,6mm bred.
 

bitzer

Breitling
Hej
Undrar om någon har en bra urtavla till en Omega Speedmaster Mk2. "Racingdail" med orange markörer.
Vill byta min då det troligen är en servicetavla som inte är så kul.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Söker verk! Sitter ofta i billiga damur. Behöver ej vara Dugena-märkta. :)
IMG_4051.png
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Någon som har sekundvisare som passar Omega kaliber 601 i stål eller svart?
FC79247F-193F-4762-A981-F6FC07825E42.jpeg


Eller behöver alla visare bytas kanske då det ser guldigt ut precis vid axeln där de sitter fast?
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Fråga mig inte hur, men kronan till min Eklora har försvunnit... Den delar boett med Heuer och några andra dykare och således också krona. Dock blir jag inte riktigt klok på var jag hittar en likadan. Är det någon som vet?
28af50d7-f27d-48bf-8fbf-878778fbc5dc.jpeg
eklora.jpeg
e3bf3486-9194-4b46-9bbc-788a04e56373.jpeg
123135dd-43d7-4ae1-ae30-fa971310bc6e.jpeg
 

linus_pa_linjen

Breitling
Hej,
Letar efter diverse delar till AS 1902 / 03. Gärna helt donationsur men sitter nån på delar så kan du höra av dig.

Undrar också om det är nån som sitter på akrylglas/plexi, skulle behöva ett asap i storlek 316.
 

fc2

Rolex
Letar efter vridring med eventuella delar som finns till till Sinn 103. Kan man köpa sånt nytt från någon vettig källa?
 
Halloj! Letar efter en ”Pallet fork” till ett Eterna cal. 600. Gärna även hjulet som subsekund-visaren sitter på (tredje?). Någon som sitter på något?
 

Dantes

Omega
Jag letar efter ett originalglas (akryl) till min vintage Omega, armerat glas nr 6 / 5140 / CRY-978 / CRY-979 med logga i mitten.
 
Senast ändrad:

Dantes

Omega
Jag vet att detta kan bli svårt men det är värt ett försök. Önskar köpa 1-3 extra länkbitar till min BoR länk i roséguld (plated) modell 1502 (eller en komplett länk).

IMG_1298.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp