• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Öl

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Väldigt lugnt valborgsmässofirande igår framför TVn med Loke en okej svart IPA från Fulltofta.
IMG_9302.jpeg
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej på er,
Här kommer en lite uppdatering på bra öl att hålla utkik efter. Antingen om ni har liggandes hemma, eller att köpa på sig när de dyker upp.

Först ut är Poppels Ruby White Stout. Den här ”gick ut” under 2023, men det är förstås bara bull shit. Jag kommer ihåg att jag inte var ett fan när den kom. Drack den både på burk och på fat, men den föll mig inte i smaken. Nu har den utvecklats till vad jag skulle kalla en riktigt bra barley wine istället för stout. Som namnet vittnar om är den inte mörk, utan snarare bärnstensfärgad. Har du en sådan liggandes hemma är rådet att dricka den.

IMG_9463.jpeg


Apropå barley wine så har Siren verkligen bemästrat stilen. Den här flaskan har säkert uppåt fyra år på nacken. Glömde kolla innan den källsorterades, men den har följt med i minst en flytt vilket innebär minst 3,5 år. Mer syra än vad man är vad vid för stilen, men det harmoniserade mycket bra med andra mer förväntade smaker.

IMG_9184.jpeg


Näst ut är två stouts från belgiska De Struise. Det här är ett av Belgiens absolut bästa bryggerier enligt mig. För sen som kan sin belgiska öl är det ingen liten sak att säga. Black Albert och Robert the Great är magiska i sin egen rätt. Dessa två har fått vila sig i form i ca tre år vilket visade sig vara mycket välinvesterad tid.

Om du ändå ska köpa på dig lite öl från De Struise får du inte missa Pannepot. En dark strong ale som går lite åt barley wine-hållet. Jättegod att dricka färsk, men lämpar sig också väl för lagring.

IMG_9427.jpeg

IMG_9412.jpeg


Mera stout. Ola Bubh är ingen nyhet för dem som har sysslat med hantverksöl en längre tid. Mycket välgjord utan massa krusiduller. Inga söta tillsatser som döljer eventuella felsmaker. Elegant helt enkelt. Min flaska var från 2020 har jag för mig.

IMG_9460.jpeg


Sedan har vi en spontanjäst historia från eminenta Mariatorgets Mikrobryggeri. Coupage kan vara ett intressant alternativ till champagne om det är läge att fira något. Tyvärr saluförs den inte så ofta, så man får köpa på sig ett gäng när tillfälle ges.

IMG_8993.jpeg


Avslutningsvis har vi en legendarisk barley wine i form av Thomas Hardy’s Ale. Den går fortfarande att hitta på Systembolaget för den som letar. Jag brukar alltid köpa ett gäng när det dyker och årets version är den bästa på i alla fall fyra år skulle jag säga. Köp om du uppskattar stilen, eller bara vill prova en bra traditionell barley wine.

IMG_9318.jpeg


Det var allt för nu. Jag tror att jag kommer fortsätta att köra den här typen av ”uppsamlingsheat” framöver, snarare än att posta varje god öl jag provar.

P.S.
Ikväll är det en två år gammal fatlagrad Narwhal som finns i glaset.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag rotade fram lite mer gammal ur förrådet här om dagen. All ’Bout It är en fatlagrad stout i samarbete mellan All-in Brewing JWB och Poppels. Buteljerad och såld 2019. Den här rackaren håller än! Fatlagringen var mer nedtonad och lite lakritsrot hade kommit fram. Riktigt bra!

IMG_9490.jpeg


Därefter blev det en Bommen & Granaten från De Mollen. Detta är en av mina absoluta favoriter när det kommer till barley wine. Det stod inte på flaskan när den var bryggd, men gissningsvis ca 2020. Den lagringen hade den klarat galant!

IMG_9491.jpeg
 
Topp