• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Trög bezel - någon som har tips?

jakebarnes

Cartier
Hej.

Har en OceanX Sharkmaster GMT men en steglös bezel, som går åt båda håll (vad det nu heter har jag glömt).
Nu har den blivit våldsamt trög, så jag knappt mäktar med att vrida den. Och inte heller lyckas jag ta av den, trots att jag kollat alla tänkbara YT-instruktioner.
Den sitter helt enkelt som berget.
Har ni några tips? Antingen på att få bort den, eller på hur man kan smörja/tvätta utan att ta av bezeln? Har testat med lite vapenolja, men blir knappt märkbart bättre.

/J.B
bez.jpg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Hej.

Har en OceanX Sharkmaster GMT men en steglös bezel, som går åt båda håll (vad det nu heter har jag glömt).
Nu har den blivit våldsamt trög, så jag knappt mäktar med att vrida den. Och inte heller lyckas jag ta av den, trots att jag kollat alla tänkbara YT-instruktioner.
Den sitter helt enkelt som berget.
Har ni några tips? Antingen på att få bort den, eller på hur man kan smörja/tvätta utan att ta av bezeln? Har testat med lite vapenolja, men blir knappt märkbart bättre.

/J.B
bez.jpg
Man brukar inte olja under vridringar, inte ens smörja packningar tror jag för att det binder smuts som sliter på materialet. Det bästa för att ta av vridringar är ett verktyg likt detta:
BETZEL REMOVAL TOOL.png

Har du inte ett sånt kan man försiktigt använda en boettkniv eller annan kniv och ta bort den. Men det riskerar att göra vridringen skev. Så jag använder inte den metoden längre. Men jag gjorde det på min GMt i den här videon 😅

Skulle gissa att det är fullt med smuts som gör den seg men kan ju vara nån fjäder som hamnat i kläm eller så med kanske.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Skulle testa att skölja med varmt vatten å lite diskmedel till att börja med. Vrid runt lite varsamt under tiden.
Funkar inte det kan man gå vidare, men brukar räcka så...om inget annat är paj dvs.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Det är ganska vanligt att det samlas smuts under vridbara bezels. Här är ett av de mer extrema exempel jag sett… Då måste bezeln av och rengöras med fördel i ultraljud, men mjuk tandborste diskmedel och varmt vatten räcker långt.

Angående smörjning under bezel, så för att inte binda onödig smuts är smörjmedlet Fomblin att rekommendera i spåret där fjädern som håller bezeln sitter så att det roterar mjukt och fint. Är det en bezel med spärr tänder så är även Fomblin på klickfjäderns tänder att rekommendera.
B3A494F8-7599-4A4E-B587-777F7E7C5046.jpeg


En sån tång som @JoakimS nämner i inlägget ovan är guld värd om man vill ta av en bezel utan att riskera skada klockan eller sig själv. (Jämfört med metoden kniv eller annat vasst in under bezeln)
 
Öppna upp och rengöra brukar hjälpa, jag hade börjat med att prova det. Annars tagit till en urmakare och fått hjälp.
 

williamg

Breitling
2-Faktor
Jag har varit med om samma problem, på en ganska ny klocka. Poppade av bezeln, gjorde rent och smörjde med silikonolja som är gjord för o-ringar. Tror det var avsaknaden av smörj som gjorde att o-ringen greppade för hårt. Snurrar fortfarande fint efter cirka 2 år. Men, ytterst lite smörj! (Endast rengöring hjälpte inte). Det var i alla fall så jag gjorde. Det är en Seiko 5 så ingen dyrgrip..
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Hej.

Har en OceanX Sharkmaster GMT men en steglös bezel, som går åt båda håll (vad det nu heter har jag glömt).
Nu har den blivit våldsamt trög, så jag knappt mäktar med att vrida den. Och inte heller lyckas jag ta av den, trots att jag kollat alla tänkbara YT-instruktioner.
Den sitter helt enkelt som berget.
Har ni några tips? Antingen på att få bort den, eller på hur man kan smörja/tvätta utan att ta av bezeln? Har testat med lite vapenolja, men blir knappt märkbart bättre.

/J.B
bez.jpg
vi hade ett litet "schema" på en tidigare arbetsplats
1520131571276

Allt man behöver är alltså antingen WD-40 eller silvertape ;)
Jag har löst några tröga vridringar med just WD-40. Spraya, låt verka, vrid. Har du tryckluft att blåsa rent efter är det en bonus
 
Topp