• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tull och momsfritt från utanför EU?

Mh1st

Breitling
Hej! Har varit frånvarande från riktiga klockor ett tag men så blev det dags att överge det smarta för det praktiska. Ramlade över den i mina ögon snudd på perfekta klockan, Citizen Promaster Tough Titanium "Ray Mears" (BN0118). Huruvida den är perfekt eller inte tänkte jag dock inte diskutera här utan snarare priset jag fick den för och om det verkligen kan stämma.

Köpet gjorde jag via First Class Watches, James Moore & Co, listad på Citizens sida över AD i UK. Dom presenterar priset i kronor och skriver att det är slutpriset som visas, dvs inklusive tull, skatt och frakt för köpare inom EU då det är inräknat i priset som visas och förbetalas därmed. Ovanpå den redan väldigt trevliga detaljen så erbjuder dom dessutom Klarna som betalnings-alternativ. Detta gjorde att jag kände mig väldigt trygg i att lägga en order där.

Men jag tänker att detta är lite för bra för att vara sant vad gäller priset, funkar det verkligen på detta vis eller kommer jag åka på en känga i efterhand vad gäller pris?
 
Senast ändrad:

Endusima

Cartier
2-Faktor
Testa att sätta ursprungsland till UK och se om priset sjunker. Är det samma pris så kan det vara värt att fundera lite.
 

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
En del handlare är anslutna till det Svenska tullsystemet, och ansvarar för att korrekt deklarering sker. Ett känt exempel på detta är Wish.
Att skillnaden mot UK pris inte är så stor, beror förmodligen på att de dragit av UK momsen och ersatt med den Svenska momsen. Tullkostnaden är kaffepengar, det är momsen som är den stora biten.
Nu säger jag inte att det är såhär i detta fallet, men det kan vara så. Det bästa är om du mailar säljande företaget och frågar om de ombesörjer tull och moms.
 

Mh1st

Breitling
Så här står det i kvittot jag fick: "Duties, taxes, shipping and fees are included" kostnad även listad i SEK på kvittot.

Så det bör ju vara inkluderat tänker jag. Det hela verkar bara lite för bra för att vara sant. Men nu har den redan skickats så uppdaterar hur det går.

Tack för alla svar.
 

JohnB

Breitling
Det värsta som kan hända är ju att du får en avi från tullverket på 25% av klockans värde. Men som sagt, det känns ju som att det redan borde vara löst eftersom det står på kvittot? I så fall borde du ju kunna uppvisa det för lämplig myndighet?
 

spruff

Omega
Klarna säljer gärna sina betaltjänster till oseriösa webshopar, så det är inget du skall känna dig trygg över. 😂
Men i detta fallet är det nog lugnt, finns många säljare i uk som har tjänsten att dra av brittisk moms och lägga på lokal moms till köpare i eu.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det värsta som kan hända är ju att du får en avi från tullverket på 25% av klockans värde. Men som sagt, det känns ju som att det redan borde vara löst eftersom det står på kvittot? I så fall borde du ju kunna uppvisa det för lämplig myndighet?
Tror inte du får ut klockan utan att betala momsen? Dvs inga fakturor efteråt. Det var så länge sedan jag handlade utanför EU men jag vill minnas att det gick till så.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror inte du får ut klockan utan att betala momsen? Dvs inga fakturor efteråt. Det var så länge sedan jag handlade utanför EU men jag vill minnas att det gick till så.
Beror på speditör. Det är leverantören (Posten, DHL mm) som kräver kostnader för införsel, inte tullverket. Posten kräver betalning innan, de snabba fraktbolagen kräver det i efterhand.
 

Mh1st

Breitling
Klarna säljer gärna sina betaltjänster till oseriösa webshopar, så det är inget du skall känna dig trygg över. 😂
Men i detta fallet är det nog lugnt, finns många säljare i uk som har tjänsten att dra av brittisk moms och lägga på lokal moms till köpare i eu.
Tänker mest att det är ett extra lager mellan mig och säljare om det skulle vara något som är skit. Bara positivt från Klarna från mitt håll så här långt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Beror på speditör. Det är leverantören (Posten, DHL mm) som kräver kostnader för införsel, inte tullverket. Posten kräver betalning innan, de snabba fraktbolagen kräver det i efterhand.
Stämmer säkert. Kan inte minnas exakt vilken speditör det var. Har bara handlat av creation watches och nån mer från öst och det är länge sedan.
 

williamg

Breitling
2-Faktor
Kom på att jag beställde märkesglasögon från Asien för något år sedan (ja, dom är äkta) och klarade mig galant i alla fall utan moms och tull. Det företaget angav att jag kunde begära den eventuella kostnaden av dom om jag hade fått betala det. Hoppas du slipper i alla fall!
 

Mh1st

Breitling
Kom på att jag beställde märkesglasögon från Asien för något år sedan (ja, dom är äkta) och klarade mig galant i alla fall utan moms och tull. Det företaget angav att jag kunde begära den eventuella kostnaden av dom om jag hade fått betala det. Hoppas du slipper i alla fall!
Okej, ja ibland slipper väl saker igenom. Tack, det hoppas jag med eftersom jag redan enligt säljaren har betalat för det 😅
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Okej, ja ibland slipper väl saker igenom. Tack, det hoppas jag med eftersom jag redan enligt säljaren har betalat för det 😅
Jag har köpt mc-delar från Indien via Amazon (eftersom de tillverkades där) och då skulle allt i gå. Fick trots det faktura på moms i efterhand eftersom säljaren glömt skicka med rätt papper. Amazon betalade tillbaka momskostnaden men inte speditionsavgiften och inte momsen på frakten. Det blev ändå billigare i slutändan men jag gick lite back på deras slarv.
 

spruff

Omega
Tänker mest att det är ett extra lager mellan mig och säljare om det skulle vara något som är skit. Bara positivt från Klarna från mitt håll så här långt.
Tvärtom. Klarna har agerat indrivare åt massa oseriösa webhandlare och det har varit näst intill omöjligt att få rätt utan att driva fallet själv i domstol mot Klarna.
Först efter att Dagens Industri körde en artikelserie mot Klarnas metoder gav dom med sig.
 

Mh1st

Breitling
Tvärtom. Klarna har agerat indrivare åt massa oseriösa webhandlare och det har varit näst intill omöjligt att få rätt utan att driva fallet själv i domstol mot Klarna.
Först efter att Dagens Industri körde en artikelserie mot Klarnas metoder gav dom med sig.
Åh fan. Så gammal hederligt köp med kort är att föredra, eller är PayPal bättre?
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
köpte precis gummi från everest, åkte på att betala 1070 i moms för ett band som kostade 2655. Tänkte inte på att dom låg i storbritannien när jag la beställningen. Utöver det har det legat där i bästan en vecka utan någon notis
 
Topp