• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Udda Rolex DayDate tavlor

Charles_

Rolex
Hittar inget ”street-name” men Rolex kallar den för Guilloché. 40 brill och 11 rubiner. Artnr. 18038-S229.
Finns även med safirer istället för rubiner. Skulle gissa på att den kostar 130k ny idag.
Hoppsan, det var dyrt! Långt ifrån vad jag hade tänkt betala :) Guillouché låter vettigt. Skulle gärna vilja se en bättre bild med tavlan i någon klocka. Med dåliga bilder tycker jag många bra tavlor ser trista ut.

Tack för info!
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Hoppsan, det var dyrt! Långt ifrån vad jag hade tänkt betala :) Guillouché låter vettigt. Skulle gärna vilja se en bättre bild med tavlan i någon klocka. Med dåliga bilder tycker jag många bra tavlor ser trista ut.

Tack för info!
Tänk inte på nypriset, det säger ingenting. Marknadsvärde är ju en helt annan femma :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bara jag som har problem med denna tavla?
fcbbfb9f-06b4-4e64-9db6-13b7eb0dbce1-jpeg.1406268
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Utveckla vad du tänker på..Lysmassa och ”T swiss made T” eller?
Tänker nog på det mesta. Tänker då att den skulle vara ommålad. Har inte jämfört med referensobjekt men reagerade på texten rent allmänt, lysmassan och specifikt minutskalan vid dagfönstret.
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Tänker nog på det mesta. Tänker då att den skulle vara ommålad. Har inte jämfört med referensobjekt men reagerade på texten rent allmänt, lysmassan och specifikt minutskalan vid dagfönstret.
Stenarna linjerar inte med index. Ska dia-tavlor ha lysmassa över huvudtaget? Jag är allt lite tveksam.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Tänker nog på det mesta. Tänker då att den skulle vara ommålad. Har inte jämfört med referensobjekt men reagerade på texten rent allmänt, lysmassan och specifikt minutskalan vid dagfönstret.

Ja, texten känns klart ojämn men vid snabb koll tycker jag det ser ut som rätt avstånd mm. Lysmassa känns ju spontant fel..Märklig ändå

Bild på en som garanterat är korrekt
6F0A0827-8B22-42B6-B588-CB9488A75D8E.jpeg
 

ssp226

Cartier
Det är min tavla, fick med den när jag köpte min DD 18239.
Har aldrig haft den i klockan och jag tog för givet att den ska vara ok. Men supertacksam för input.
Här är en nytagen bild från idag.

385A0BDE-D770-42AC-8F16-E18CB013A240.jpeg
Den ser original ut i mina ögon. Typsnittet stämmer men ser extra konstigt ut i första bilden men även i andra pga av att tavlan är vinklad och dålig ljussättning . Lysmassan är helt korrekt för en 5-siffrig diamanttavla som kom med och utan tritium/luminova. Ta lite fler bilder i rätt ljus och ta även bilder på baksidan. Ska man göra en refinish så måste man ta bort diamanterna först. Baksidan brukar avslöja direkt om man har målat om en tavla.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Den ser original ut i mina ögon. Typsnittet stämmer men ser extra konstigt ut i första bilden men även i andra pga av att tavlan är vinklad och dålig ljussättning . Lysmassan är helt korrekt för en 5-siffrig diamanttavla som kom med och utan tritium/luminova. Ta lite fler bilder i rätt ljus och ta även bilder på baksidan. Ska man göra en refinish så måste man ta bort diamanterna först. Baksidan brukar avslöja direkt om man har målat om en tavla.
Här är två tavlor som jag har reagerat på vad gäller lysmassan. Tycker även Swiss made texten sitter snett på den ena. Vad tror ni om dessa?
291EBE03-31F3-4A5D-8F17-2077E15665A5.png
2EADD649-181D-4209-902E-79DA8395E282.png
 
Senast ändrad:

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Bara jag som har problem med denna tavla?
fcbbfb9f-06b4-4e64-9db6-13b7eb0dbce1-jpeg.1406268
Har haft ett par stycken. Lysmassa ska de ha. Och stenarna linjerar ej med lysmassan / 5min index mot dagfönstret på dem.

Den ser lite trött ut och saknar en plupp på senaste bilden men annars så. Sunburstfinishen är garanterat original men att texten har tryckts om är inte omöjligt att göra med samma resultat.
 

ssp226

Cartier
Har haft ett par stycken. Lysmassa ska de ha. Och stenarna linjerar ej med lysmassan / 5min index mot dagfönstret på dem.

Den ser lite trött ut och saknar en plupp på senaste bilden men annars så. Sunburstfinishen är garanterat original men att texten har tryckts om är inte omöjligt att göra med samma resultat.

När det gäller diamanttavlor så kom dom med eller utan lysmassa och det gäller 4, 5 och 6 siffriga referenser och gäller än idag. Tavlor med andra index(ej stentavlor) ska alltid ha lysmassa när det handlar om 5 eller 6-siffriga referenser. Framför allt den japanska marknaden fick tavlor utan lysmassa under 50-60-70-talet.

När det gäller ovan tavla så tror det är dåliga bilder som är boven i dramat. Enklast är trots allt att se baksidan. Vet man vad man håller på med så ser man direkt om den blivit ändrad på något sätt. Som jag skrev tidigare måste man ta bort diamanterna innan man trycker text på tavlan igen.
 

Qwerty

Cartier
99786672-4E77-4F0B-847C-4C527B689CDA.jpeg
DEC31E1D-C7A0-4F5C-88DD-74B61839B720.jpeg
289C8C37-E2AF-4FB5-AF5E-A643650A24B1.jpeg
Den ser original ut i mina ögon. Typsnittet stämmer men ser extra konstigt ut i första bilden men även i andra pga av att tavlan är vinklad och dålig ljussättning . Lysmassan är helt korrekt för en 5-siffrig diamanttavla som kom med och utan tritium/luminova. Ta lite fler bilder i rätt ljus och ta även bilder på baksidan. Ska man göra en refinish så måste man ta bort diamanterna först. Baksidan brukar avslöja direkt om man har målat om en tavla.
Den ser original ut i mina ögon. Typsnittet stämmer men ser extra konstigt ut i första bilden men även i andra pga av att tavlan är vinklad och dålig ljussättning . Lysmassan är helt korrekt för en 5-siffrig diamanttavla som kom med och utan tritium/luminova. Ta lite fler bilder i rätt ljus och ta även bilder på baksidan. Ska man göra en refinish så måste man ta bort diamanterna först. Baksidan brukar avslöja direkt om man har målat om en tavla.
Ok, här kommer några fler bilder.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
När det gäller diamanttavlor så kom dom med eller utan lysmassa och det gäller 4, 5 och 6 siffriga referenser och gäller än idag. Tavlor med andra index(ej stentavlor) ska alltid ha lysmassa när det handlar om 5 eller 6-siffriga referenser. Framför allt den japanska marknaden fick tavlor utan lysmassa under 50-60-70-talet.

När det gäller ovan tavla så tror det är dåliga bilder som är boven i dramat. Enklast är trots allt att se baksidan. Vet man vad man håller på med så ser man direkt om den blivit ändrad på något sätt. Som jag skrev tidigare måste man ta bort diamanterna innan man trycker text på tavlan igen.
Var Rolex så slarviga att de lade trycket nere på den fasade ytan mot dagfönstret? Håller med om att den ser bättre ut på de nya bilderna.

Vad som även börjar bli problem med bilder nu är att dagens telefoner manipulerar bilderna så mycket med sina inbyggda filter. Så fort man börjar tänka på det är det riktigt störande.
 

ssp226

Cartier
Var Rolex så slarviga att de lade trycket nere på den fasade ytan mot dagfönstret? Håller med om att den ser bättre ut på de nya bilderna.

Vad som även börjar bli problem med bilder nu är att dagens telefoner manipulerar bilderna så mycket med sina inbyggda filter. Så fort man börjar tänka på det är det riktigt störande.

Haha ja, när jag såg den första bilden tänkte jag också att det var 100% refinish och det var också dagfönstret jag tänkte på. Japp, det är nästan omöjligt att avgöra vad som är original eller inte om man inte kan kolla under lupp. Jag är inte säker än för övrigt, bara att det ser bättre ut med dom nya bilderna. Man behöver nästan studiobilder i perfekt ljus för att kunna avgöra. Vinklar man tavlan lite eller ljuset hamnar fel så ser typsnittet annorlunda ut osv.

 
Senast ändrad:

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
När det gäller diamanttavlor så kom dom med eller utan lysmassa och det gäller 4, 5 och 6 siffriga referenser och gäller än idag. Tavlor med andra index(ej stentavlor) ska alltid ha lysmassa när det handlar om 5 eller 6-siffriga referenser. Framför allt den japanska marknaden fick tavlor utan lysmassa under 50-60-70-talet.

När det gäller ovan tavla så tror det är dåliga bilder som är boven i dramat. Enklast är trots allt att se baksidan. Vet man vad man håller på med så ser man direkt om den blivit ändrad på något sätt. Som jag skrev tidigare måste man ta bort diamanterna innan man trycker text på tavlan igen.
Mitt inlägg var ingen fråga till dig, jag förklarade att den tavlan ska ha lysmassa. Tavlan är från en femsiffrig ref antagligen sent 70 till 90tal.
Det troligaste är att den inte har fått ny text.
Har varit med när tavlor får ny text tryckt och även bytt färg. Precis en likadan sunburst silver diatavla från samma era (Artikelnummer i reservdelskatalogen 13/18038-S258) demonterade jag stenarna på och lät en firma renovera. Blev riktigt bra!
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Mitt inlägg var ingen fråga till dig, jag förklarade att den tavlan ska ha lysmassa. Tavlan är från en femsiffrig ref antagligen sent 70 till 90tal.
Det troligaste är att den inte har fått ny text.
Har varit med när tavlor får ny text tryckt och även bytt färg. Precis en likadan sunburst silver diatavla från samma era (Artikelnummer i reservdelskatalogen 13/18038-S258) demonterade jag stenarna på och lät en firma renovera. Blev riktigt bra!
Kan du tipsa om firmor som gör detta?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Mitt inlägg var ingen fråga till dig, jag förklarade att den tavlan ska ha lysmassa. Tavlan är från en femsiffrig ref antagligen sent 70 till 90tal.
Det troligaste är att den inte har fått ny text.
Har varit med när tavlor får ny text tryckt och även bytt färg. Precis en likadan sunburst silver diatavla från samma era (Artikelnummer i reservdelskatalogen 13/18038-S258) demonterade jag stenarna på och lät en firma renovera. Blev riktigt bra!
Dock oklart varför du förklarade att den ska ha lysmassa för mig.
 

ssp226

Cartier
Mitt inlägg var ingen fråga till dig, jag förklarade att den tavlan ska ha lysmassa. Tavlan är från en femsiffrig ref antagligen sent 70 till 90tal.
Det troligaste är att den inte har fått ny text.
Har varit med när tavlor får ny text tryckt och även bytt färg. Precis en likadan sunburst silver diatavla från samma era (Artikelnummer i reservdelskatalogen 13/18038-S258) demonterade jag stenarna på och lät en firma renovera. Blev riktigt bra!

Ok, men den tavlan behöver inte nödvändigtvis ha lysmassa.
 

ssp226

Cartier
Just den generationen hade det. Asiatiska marknadens utan lysmassa under den eran såg annorlunda ut.[/QUOTE]

Nej, den generationens diamanttavlor kom med och utan lysmassa på tavla/visare oavsett marknad. Tavlor utan lysmassa i 4-siffriga serier såldes nästan uteslutande till Japan.
 
Senast ändrad:
Topp