• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ultraljudstvätt - Vad är det och vilka är bra?

johanni

Breitling
I flertalet diskussioner under 'Hemslöjd, Modd & Fix' har ultraljudstävttar cirkulerat som ett ämne, dock verkar det inte finnas en tråd specifikt för tips kring vilka ultraljudstvättar som är bäst. Vet att det egentligen kanske hör mer till Recensioner och köptips, men tycker de oftast handlar mer om klockrelaterade ämnen. Eftersom tvättning egentligen mer hör till ämnet 'Hemslöjd, Modd & Fix' tänkte jag att jag lägger denna här.

I denna tråd tänkte jag inte lyfta hur man gör utan mer vad finns det för olika typer och varianter och samla råd och tips från andra som har köpt en ultraljudstvätt.

Vad är en Ultraljudstvätt?

Som namnet låter, rengör maskinen med ultraljud. Ultraljudet skapar små bubblor i en vätska som löser upp smuts från objekt som befinner sig i vätskan.
Detta gör att det egentligen inte behövs några rengöringsmedel för att tvätta föremålet, dock med smuts som primärt består av olja eller intorkade fetter, kan rengöringsmedel som exempelvis diskmedel användas.

Det finns även ultrljudstvättar som kan värma upp vattnet, dock bör man vara försiktig med detta då det kan skada packningarna på klockan.
Notera: det är bäst är att ta av länken och tvätta den i vattenbadet, eller använda sig av en ställning enligt bilden.

1646149772142.png


Hur gör man? (Tar bara några minuter)
1. Montera loss länken eller använd en ställning
2. Fyll badet med vanligt vatten
3. Tillsätt ca droppe/liter av diskmedel (valbart)
4. Starta maskinen
5. När det slutat att 'ryka' om föremålet är det klart
6. Stäng av
7. Torka av föremålet - Klart!

1646149799039.png

Vad är fördelen?
En ultraljudstvätt beskuter en vätska med ultraljudsvågor mellan 35-40 hertz vilket således vibbrerar ut smutsen som finns på föremålet.
Den stora fördelen är att tvättningen blir klart skonsammare än borstar eller andra rengöringsredskap.

En andra störa fördelen med ultraljudstvättar är att de kommer åt mycket små ytor eller ytor som är svåra att komma åt annars.
Detta gör att den är väl lämpad för att rengöra klockor eller andra smycken.

Effekt och val av storlek:
Effektmåttet som ofta nämns är mestadels relaterat till värmeaggregatet de flesta maskiner har för att värma vattnet och inte själva ultraljudseffekten (för mindre kring 60W och större upp mot 300W). Effekten som behövs varier mellan hur mycket vatten som behållaren har, om du står mellan två av samma storlek välj den med högre effekt. Även ljud är ibland omnämnt i beskrivningen vilket också kan vara en parameter att kika på.

Storlek kring ~1 Liter är ofta lagom för just syftet att rengöra klockor.

Är du sugen? Här är ett antal ultraljudstvättar som diskuterats:

Kjell & Company:

1.3 liter - https://www.kjell.com/se/produkter/...goring/luxorparts-ultraljudstvatt-60-w-p40329
2.5 liter - https://www.kjell.com/se/produkter/...oring/luxorparts-ultraljudstvatt-165-w-p40331

Clas Ohlson:
750 ml - https://www.clasohlson.com/se/Ultraljudstvätt-med-5-program-750-ml/p/39-1484 (har hållare för klockor)
850 ml - https://www.clasohlson.com/se/Ultraljudstvätt-850-ml-/p/38-6601 (har hållare för klockor)

Biltema:
Mini - https://www.biltema.se/hem/stadning/ultraljudstvatt/ultraljudstvatt-mini-2000042405 (har hållare för klockor, obs låg effekt)
2.5 liter - https://www.biltema.se/hem/stadning/ultraljudstvatt/ultraljudstvatt-25-l-2000042406

Verktygsboden:
4 liter - https://verktygsboden.se/garage-ver...udstvatt-4-l?att=VWx0cmFsanVkc3R2w6R0dCA0IEwg (notera något stor för enbart att göra rent klockor samt kommer låta klart mer än ovanstående).

Fler varianter: https://www.gtsonic.net/,

Har du några andra tips kring ultraljudstvättar eller en recension utav en ultraljudstvätt dela gärna med dig av den i denna tråd!
 
Schysst inlägg!
I bilden på ställningen ovan, är det så att boetten ligger ovanför vätskan?
För inte lägger man väl i boetten för rengöring när urverk och allt är ihopmonterat?
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Schysst inlägg!
I bilden på ställningen ovan, är det så att boetten ligger ovanför vätskan?
För inte lägger man väl i boetten för rengöring när urverk och allt är ihopmonterat?
I den artikel där trådskaparen lånat bilden på klockan poängteras att boetten ej ska läggas i badet, finns även en till bild som visar det bättre som jag bifogar.

Screenshot 2022-03-01 at 20.32.jpg

Källa: https://www.bobswatches.com/rolex-blog/watch-review/ultrasonic-cleaners-and-you.html

Jag personligen tar alltid av länken.
 

johanni

Breitling
@Martin. hade inga bra bilder så lånade från länken ovan samt,
. Bra att du länkade, borde kanske inkluderat det i mitt inlägg :)

@johangustafson84, precis som Martin nämnt ovan så innehåller speciellt automatiska urverk många känsliga delar vilket ultraljudet i sig inte är speciellt bra för, dessutom om man tvättar med varmt vatten är det inte speciellt bra för packningarna som försluter klockan. I de flesta fall är det just länken som oftast samlar mycket smuts som är svårt åtkompligt där ultraljudstvätten är ett grymt verktyg :)
 

qvist

Breitling
2-Faktor
Nån som använder nån av nämnda ultraljudstvättar till att göra rent klockan? Dvs för service.

Håller (förhoppningsvis) på att lära mig serva klockor på hobbybasis, och letar efter ett bra sätt att rengöra alla delar.

Har läst mycket negativt om tvättar med låg effekt, att de inte får jobbet gjort, så min plan för tillfället är att testa förvärma vattnet i tekokare och sedan hälla i ultraljudstvätten.

Vet inte hur bra det är, men jag tänker att jag bör satsa på en i stål (typ en sånhär: https://www.amazon.se/dp/B07DQMYMGM/ref=cm_sw_r_cp_api_i_11BHC7CMBNEZBZHCWAJ3?_encoding=UTF8&psc=1). Samtliga ovan ser ut att vara i plast, så det kanske inte funkar så bra med förvärmt vatten?

Och vad bör man använda som rengöringsmedel? Skulle det fungera att först bada delarna i något för att lösa fettet (som T-röd) och sen köra dem i ultraljudet med en skvätt diskmedel? Vet att det finns speciella ’ultraljudstvättmedel’, men har inte koll på vilken effekt de ger. Finns ju också specifika maskiner för att tvätta klockdelar, men det är en lite för stor investering just nu för att bara testa en ny hobby.

Vad tror ni, är jag ute och cyklar eller låter det som en plan?
Hur gör ni andra som servar klockor själva?
 

Watcheyes

Cartier
Bra tråd! Håller på att söka vart det är vettigt att inhandla en Elma s10h, hittade följande tysk sida:

Den tyska sidan hade alla typer av rengöringsmedel också, Elma röd, luxury clean.

Förslag på andra sidor att köpa Elma s10h? Har ni erfarenhet av denna tyska sidan? Tack
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Det blev en Elma s10h från tysken! Köpte elma röd 1 liter också, hojta om ni vill ha en kopp i Sthlm!
Ah snyggt! Är det din första ultraljudstvätt? Kommer ju på sikt behöva skaffa mig en med men den du köpa kostar ju lite grann. Googlar man lite finns det ju allt från några hundralappar och uppåt. Vart bör man lägga sig som hobby servare? Kommer ju inte gå på dyrgriparna själv.
 

Watcheyes

Cartier
Ah snyggt! Är det din första ultraljudstvätt? Kommer ju på sikt behöva skaffa mig en med men den du köpa kostar ju lite grann. Googlar man lite finns det ju allt från några hundralappar och uppåt. Vart bör man lägga sig som hobby servare? Kommer ju inte gå på dyrgriparna själv.
Ja detta blir min första. Finns bra tips på forumet här om du söker billigare maskin. Finns ett par som testat billigare maskiner som hållt ett bra tag/håller fortfarande. Tror det varit många diskussioner om det i dagens fix och trix.

Vart man ska lägga sig vet jag inte. Beror på dina preferenser/tid/hur mycket man tycker det är nödvändigt att lägga. En billigare maskin ska funka bra.
 

Rolle50

Omega
Pledge Member
Har en billig från Kjell o Company. Kör Elma Röd i den och sköljer i Isopr. Torkar med hårfön. Det är min nuvarande setup och fungerar bra för urdelar. Är dock ute efter en äldre motordriven Elma med roterande tvätt och skölj.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Köpte en av denna billigare modell på Tyska EBay som fungerar mycket bra. Har för mig det var runt 1000 kr inkl. Frakt.

34A538C7-9B51-469D-AA95-B3839C7A5482.jpeg


Tidigare hade jag en sån här från Amazon. Helt ok för 3-400 den får dock tjänstgöra som smyckesrengörare numera då den skänktes bort då jag fick den nya i metall.

2A80655C-66B5-467A-88C6-3E332B0C715F.jpeg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Vad säger panelen om denna?
För hobbybruk är 0,8 liter en smidig storlek och lagom till armbandsur och fickur. Den tar inte mycket plats då den inte används vilket är ett plus. Tyvärr saknar den uppvärmning så då får man värma vattnet externt. Inga problem egentligen bara att blanda 0,7 liter vätska med valfritt rengöringsmedel (jag brukar köra 10% YES diskmedel) sedan pytsa i 0,1 liter direkt från vattenkokaren då man ska rengöra något. Att konstruktionen är i metall ger ett lite semi-proffesionellt intryck.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
För hobbybruk är 0,8 liter en smidig storlek och lagom till armbandsur och fickur. Den tar inte mycket plats då den inte används vilket är ett plus. Tyvärr saknar den uppvärmning så då får man värma vattnet externt. Inga problem egentligen bara att blanda 0,7 liter vätska med valfritt rengöringsmedel (jag brukar köra 10% YES diskmedel) sedan pytsa i 0,1 liter direkt från vattenkokaren då man ska rengöra något. Att konstruktionen är i metall ger ett lite semi-proffesionellt intryck.
Förstår jag dig rätt om du kör kokande vatten 100ml, 70ml yes diskmedel, varmt kranvatten 530ml. Typ så?
Ingen risk att använda diskmedel? Är inte det något polerande? Tänker att naturell tvål kan vara ett alternativ?
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Förstår jag dig rätt om du kör kokande vatten 100ml, 70ml yes diskmedel, varmt kranvatten 530ml. Typ så?
Ingen risk att använda diskmedel? Är inte det något polerande? Tänker att naturell tvål kan vara ett alternativ?
Jag har inbyggd värme så jag kan ställa in mellan 20-65 grader på min tvätt. Och brukar köra den inställd på 50 grader. Så kokande vatten efter behov skulle jag säga, mängden i tidigare inlägg är en gissning bara.

I mitt fall är storleken 2 liter så kör 1,8 liter kranvatten och 0,2 liter YES. Diskmedel löser fett bra och är inte slipande vad jag vet men jag tvättar uteslutande länkar och boett delar. Dels om de är smutsiga eller efter polering då löses även poleringsvax upp bra. Så inga urverksdelar alls i ultraljudet för min del, till det använder jag denna Elma Super Elite.
39C6F260-D87E-416D-A64F-41767BF88D1B.jpeg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Jag har inbyggd värme så jag kan ställa in mellan 20-65 grader på min tvätt. Och brukar köra den inställd på 50 grader. Så kokande vatten efter behov skulle jag säga, mängden i tidigare inlägg är en gissning bara.

I mitt fall är storleken 2 liter så kör 1,8 liter kranvatten och 0,2 liter YES. Diskmedel löser fett bra och är inte slipande vad jag vet men jag tvättar uteslutande länkar och boett delar. Dels om de är smutsiga eller efter polering då löses även poleringsvax upp bra. Så inga urverksdelar alls i ultraljudet för min del, till det använder jag denna Elma Super Elite.
39C6F260-D87E-416D-A64F-41767BF88D1B.jpeg
Snyggt där! 😃
Ja men då förstår jag. Jag överväger två alternativ.

1. Tvätta urverk i nafta och skölja i nafta och sen skölja i isopropanol.
2. Tvätta i ultraljudstvätt, skölja i isopropanol.

Kommer nog använda alternativ 1 tills jag får en ultraljudstvätt.
Tänker jag rätt? Kommer det bli bättre tvättat om jag skaffar ultraljudstvätten?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Köpte en av denna billigare modell på Tyska EBay som fungerar mycket bra. Har för mig det var runt 1000 kr inkl. Frakt.

34A538C7-9B51-469D-AA95-B3839C7A5482.jpeg


Tidigare hade jag en sån här från Amazon. Helt ok för 3-400 den får dock tjänstgöra som smyckesrengörare numera då den skänktes bort då jag fick den nya i metall.

2A80655C-66B5-467A-88C6-3E332B0C715F.jpeg

Märker du någon skillnad mot den gamle?
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Märker du någon skillnad mot den gamle?
Ja det är bättre effekt på den större samt att det är väldigt smidigt att ha inbyggd värmare och termostat. Dessutom på den gamla fanns endast ett program tror den körde 5 min vid tryck på knappen. På den nya kan man sätta allt mellan 1-99 min. Tycker dock att 5-10 minuter ofta räcker. Är mest länkar och lite sånt jag kör i UL tvätten. Någon boett ibland.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Nån som använder nån av nämnda ultraljudstvättar till att göra rent klockan? Dvs för service.

Håller (förhoppningsvis) på att lära mig serva klockor på hobbybasis, och letar efter ett bra sätt att rengöra alla delar.

Har läst mycket negativt om tvättar med låg effekt, att de inte får jobbet gjort, så min plan för tillfället är att testa förvärma vattnet i tekokare och sedan hälla i ultraljudstvätten.

Vet inte hur bra det är, men jag tänker att jag bör satsa på en i stål (typ en sånhär: https://www.amazon.se/dp/B07DQMYMGM/ref=cm_sw_r_cp_api_i_11BHC7CMBNEZBZHCWAJ3?_encoding=UTF8&psc=1). Samtliga ovan ser ut att vara i plast, så det kanske inte funkar så bra med förvärmt vatten?

Och vad bör man använda som rengöringsmedel? Skulle det fungera att först bada delarna i något för att lösa fettet (som T-röd) och sen köra dem i ultraljudet med en skvätt diskmedel? Vet att det finns speciella ’ultraljudstvättmedel’, men har inte koll på vilken effekt de ger. Finns ju också specifika maskiner för att tvätta klockdelar, men det är en lite för stor investering just nu för att bara testa en ny hobby.

Vad tror ni, är jag ute och cyklar eller låter det som en plan?
Hur gör ni andra som servar klockor själva?

Ja, använder en billigare tvätt från CO, den som länkas i första inlägget, 38-6601.

Den fungerar fint, jag har små glasburkar som får sitta i vattnet på tvätten, på så sett använder man mindre medel samt att jag tycker det blir bättre effekt.

Använder den även till länk och boett tvätt.
Har dock funderat på och skaffa en kraftigare med värme.

Ja det är bättre effekt på den större samt att det är väldigt smidigt att ha inbyggd värmare och termostat. Dessutom på den gamla fanns endast ett program tror den körde 5 min vid tryck på knappen. På den nya kan man sätta allt mellan 1-99 min. Tycker dock att 5-10 minuter ofta räcker. Är mest länkar och lite sånt jag kör i UL tvätten. Någon boett ibland.

Ah, tack för svar! Kanske blir en liknande under hösten eller till mig själv i julklapp 😀
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Ja, använder en billigare tvätt från CO, den som länkas i första inlägget, 38-6601.

Den fungerar fint, jag har små glasburkar som får sitta i vattnet på tvätten, på så sett använder man mindre medel samt att jag tycker det blir bättre effekt.

Använder den även till länk och boett tvätt.
Har dock funderat på och skaffa en kraftigare med värme.



Ah, tack för svar! Kanske blir en liknande under hösten eller till mig själv i julklapp 😀
Går ultraljudsvågorna in igenom glasburken då?
Gissar att du fyller med vanligt kranvatten och ställer en glasburk på botten i UL-tvätten?
Vad för rengöringsvätska har du i glasburken? Kan jag köra med industribensin eller är det farligt/för starkt?
Kan man köra på locket på glasburken Medans man kör för att undvika ångor?

Än så länge har jag bara kört med varmt kranvatten och Yes (10%) men tycker det lämnar lite rester på vissa delar. Sköljer i kranvatten innan det får torka.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Går ultraljudsvågorna in igenom glasburken då?
Gissar att du fyller med vanligt kranvatten och ställer en glasburk på botten i UL-tvätten?
Vad för rengöringsvätska har du i glasburken? Kan jag köra med industribensin eller är det farligt/för starkt?
Kan man köra på locket på glasburken Medans man kör för att undvika ångor?

Än så länge har jag bara kört med varmt kranvatten och Yes (10%) men tycker det lämnar lite rester på vissa delar. Sköljer i kranvatten innan det får torka.

Kör vanligt kallt vatten i tvätten och iso i glasburken (locket på).

Jag brukar förtvätta bottenplatta och bryggor i varmt vatten för hand med tandborste.

Dock bör man vara försiktig och inte köra värme med iso, då den kan självantändas vid relativt låga temperaturer. Vätskan värms dessutom upp av att köras i tvätten (kör max 10m).

Kommer nog köpa elma röd med, tycker iso inte alltid löser det mest ingrodda fettet och köra en omgång med det.

Industribensin fungerar säkert, men skall nog även det vara kallt i så fall. Kanske är det bättre med öppet lock för att släppa ut ångorna?

Jag är inte i närheten av maskinen när den kör och använder mask då jag hanterar iso (det är inte snällt mot slemhinnorna).

Edit: har slutat att köra med iso i maskinen pga brandrisk. Tror jag klarat mig pga kört i burk som stått i vatten samt att effekten på denna billiga tvätt säkert är rätt låg.
Eftersköljer någon minut i iso utan att den står i tvätten. Rör runt lite med tvättkorgen i burken.
 
Senast ändrad:

Kapten Krok

Breitling
Vevor Digital Ultrasonic Cleaner Ultrasonic Cleaning Machine 2l Stainless Steel
64,99€

Riktigt nöjd med denna. (Testade Claes Olson och Kjell co men blev inte riktigt nöjd med dem.)

Den har värmning av vätska och timer. Jag kör 70 grader/20 min några droppar yes på armband och vips har du en clean produkt. Jag brukar förvärma i en vattenkokare så går det fortare. Se bild på vattnet efter en körning/ett armband. 😀
 

Bilagor

  • 20220811_140614.jpg
    20220811_140614.jpg
    474.4 KB · Visningar: 64

Tickers

Omega
Bumpar en äldre tråd.
Nu blev man sugen på en ultraljudstvätt! Är dock inte särskilt sugen på att köpa på mig en så stor (och ful) pjäs. Hittade därför en kinesisk historia som - med allra största sannolikhet - är betydligt sämre än vad som diskuterats i tråden, men kan den göra jobbet tro? 60 kronor känns spontant lite för bra för att vara sant, men den är ju också väldigt liten!
Jag är totalt novis i ämnet skall erkännas och vet således ingenting om dessa. Länk bifogas:

 

Rikala

Patek
2-Faktor
Bumpar en äldre tråd.
Nu blev man sugen på en ultraljudstvätt! Är dock inte särskilt sugen på att köpa på mig en så stor (och ful) pjäs. Hittade därför en kinesisk historia som - med allra största sannolikhet - är betydligt sämre än vad som diskuterats i tråden, men kan den göra jobbet tro? 60 kronor känns spontant lite för bra för att vara sant, men den är ju också väldigt liten!
Jag är totalt novis i ämnet skall erkännas och vet således ingenting om dessa. Länk bifogas:


Tror tyvärr då får en pryl som du inte kommer att använda då jag misstänker att den rengör väldigt dåligt.
 

Tickers

Omega
Tror tyvärr då får en pryl som du inte kommer att använda då jag misstänker att den rengör väldigt dåligt.
Du har säkert rätt, men jag tänker samtidigt att vissa rengör sina länkar genom att enbart lägga dem i ett bad med varmt vatten och lite diskmedel. Hur bra detta fungerar låter jag vara osagt, men om denna manick löser jobbet lite bättre än ett ”vanligt bad” så kanske det är värt ett försök!
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Bumpar en äldre tråd.
Nu blev man sugen på en ultraljudstvätt! Är dock inte särskilt sugen på att köpa på mig en så stor (och ful) pjäs. Hittade därför en kinesisk historia som - med allra största sannolikhet - är betydligt sämre än vad som diskuterats i tråden, men kan den göra jobbet tro? 60 kronor känns spontant lite för bra för att vara sant, men den är ju också väldigt liten!
Jag är totalt novis i ämnet skall erkännas och vet således ingenting om dessa. Länk bifogas:

Både jag och en annan forummedlem har köpt en från temu. Väldigt lik den du länkar och kan säga att den gör ett fantastiskt bra arbete för den pengen.

Efter att jag hade läst om Temu fick jag lite skuldkänslor hur de jobbar med sina medarbetare men detta är OT.
 

Tickers

Omega
Både jag och en annan forummedlem har köpt en från temu. Väldigt lik den du länkar och kan säga att den gör ett fantastiskt bra arbete för den pengen.

Efter att jag hade läst om Temu fick jag lite skuldkänslor hur de jobbar med sina medarbetare men detta är OT.
Är det så? Hoppades lite på ett sådant svar! Blev dock nyfiken på hur de jobbar med sina medarbetare, då jag spontant misstänker att Temu är en nytillkommen kopia av AliExpress.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Är det så? Hoppades lite på ett sådant svar! Blev dock nyfiken på hur de jobbar med sina medarbetare, då jag spontant misstänker att Temu är en nytillkommen kopia av AliExpress.
Min uppfattning är att Aliexpress har betydligt bättre villkor än dessa. Det är riktigt illa men visst dessa medarbetare behöver ett jobb också.

Denna köpte jag:
 

Tickers

Omega
Min uppfattning är att Aliexpress har betydligt bättre villkor än dessa. Det är riktigt illa men visst dessa medarbetare behöver ett jobb också.

Denna köpte jag:
Jag förstår. Får kika runt lite. Tack oavsett för tipset!
 
Topp