• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Valet mellan ny och begagnat

Begagnad eller ny klocka?

  • Ny klocka

    Röster: 16 25.8%
  • Begagnad klocka

    Röster: 46 74.2%

  • Totala väljare
    62

Tigerrific

Breitling
Hej!

Jag har varit länge intresserad utav att köpa en klocka i lite högre prisklass. Intresset började när jag fick syn på en Rolex explorer 1, den har verkligen allt som passar in på mina klockpreferenser. Priset har däremot inte passat min ekonomi. Efter en tid på det här forumet och på andra sociala medier så fick jag syn på Tudor black bay 36 som enligt mig är väldigt lik rolexklockan som fick på mig på fall. Dessa sammanträffanden har fått mig att fundera på vilket val av klocka som skulle bli den bästa investeringen för mig. Med investering så menar jag inte bara det ekonomiska perspektivet utan även än mer emotionellt perspektiv. Vid köp av en ny klocka så kan jag föreställa mig en härlig känsla av att vara första ägaren av klockan, däremot så är det en olönsam investering ur ett ekonomisk perspektiv.

Jag skulle gärna vilja höra era resonemang när ni valde att antingen köpa en ny eller begagnad klocka :)
 

Tigerrific

Breitling
Nytt om du ska behålla hela livet, beggat om du kommer att sälja av någon anledning. Det här är dock helt individuellt.

Jag hade tänkt köpa klockan som en present till mig själv för att jag tar snart examen, därav har det lutat åt att köpa en ny (alltså Tudor klockan). Sen är det alltid svårt att veta om man kommer behålla den hela livet. Du har helt rätt att det är individuellt, det hade dock varit intressant och veta hur andra har resonerat :)
 

JayJay

Rolex
Ny.
Tudor släppte förövrigt en 41mm version på black bayen i dagarna, borde finnas i butik någon gång kring sommartiderna.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Är det en Rolex du vill ha så köp inte Tudorn, man brukar alltid ångra sig i efterhand om man köper ett substitut till det man egentligen vill ha.

Däremot kan jag tycka att köpa begagnat är ett bra val i vilket fall som helst, imo är det inte värt extra pengarna för att få plasta av! Men det är ju väldigt individuellt :)
 

marw

Panerai
2-Faktor
Om du förälskat dig i Explorer I, antar 214270, så är det en sådan du ska ha. Absolut inte något som påminner om den då du tids nog i viket fall kommer köpa Explorern och förlora pengar på den tidigare klockan om du köpt nytt. Köp en begagnad Explorer I i fint skick alternativt spara lite till. Du kan hitta dem lätt begagnade till relativt bra pris om du kan tänka dig den tidigare modellen som vissa förvisso tycker lider av lite korta visare. Mer om detta kan du läsa på forumet om du söker. Personligen kan jag tycka att det är lite charmigt.

För övrigt en av Rolex mest allsidiga modeller. En av få klockor jag skulle vilja köpa igen vid tillfälle. Läs på om den tidigare 114270 också. Halva nöjet är jakten.
 
Senast ändrad:

Tigerrific

Breitling
Ny.
Tudor släppte förövrigt en 41mm version på black bayen i dagarna, borde finnas i butik någon gång kring sommartiderna.
Ja, har sett detta. Dock tror jag att jag föredrar 36:an faktiskt, passar min handled bättre :)

Köp en beggat klocka i fint skick. Med "fint skick" menas att klockan är i "pre-loved" skick enligt du själv.
Låter förnuftigt! :) Får nog skaffa lite mer kunskap om klockor så jag kan bedöma bättre vad som är fint skick och inte.

Jag gillar nytt, men som @Zed skriver är det individuellt. Skulle vilja gilla begagnat med, skulle bli billigare så...
Ja, just med sin allra första klocka så känns det bra om den är ny :)
 

Tigerrific

Breitling
Är det en Rolex du vill ha så köp inte Tudorn, man brukar alltid ångra sig i efterhand om man köper ett substitut till det man egentligen vill ha.

Däremot kan jag tycka att köpa begagnat är ett bra val i vilket fall som helst, imo är det inte värt extra pengarna för att få plasta av! Men det är ju väldigt individuellt :)

Jag vet inte riktigt om det är Rolex eller Tudor som jag vill ha. Båda modellerna har enligt mig vissa för- och nackdelar. Explorer 1 var min första förälskelse men sen har jag börjat tycka om Tudor black bay 36 mer och mer. Jag gillar t.ex. visarna på Tudor klockan men kan tycka att kronan sticker ut lite m.m. Men oavsett klocka så kanske man ska köpa den då i begagnat men ändå fint skick. Tack för din åsikt :)
 
Senast ändrad:

Tigerrific

Breitling
Om du förälskat dig i Explorer I, antar 214270, så är det en sådan du ska ha. Absolut inte något som påminner om den då du tids nog i viket fall kommer köpa Explorern och förlora pengar på den tidigare klockan om du köpt nytt. Köp en begagnad Explorer I i fint skick alternativt spara lite till. Du kan hitta dem lätt begagnade till relativt bra pris om du kan tänka dig den tidigare modellen som vissa förvisso tycker lider av lite korta visare. Mer om detta kan du läsa på forumet om du söker. Personligen kan jag tycka att det är lite charmigt.

För övrigt en av Rolex mest allsidiga modeller. En av få klockor jag skulle vilja köpa igen vid tillfälle. Läs på om den tidigare 114270 också. Halva nöjet är jakten.

Det visste jag inte att visarna är kortare på de tidigare modellerna :) Som min första klocka så ser jag den allsidiga egenskapen som något väldigt positivt! Ja i och för sig så är det rätt roligt att vara ute på jakt! :pompus:
 

GirardP

Breitling
Är du bekväm med tanken att någon annan ägt din klocka, samt kan acceptera att skicket inte är mint så bör du överväga en begagnad klocka.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Det där är enormt svårt men mitt tips är att du köper det som du vill ha, inte det som du har råd med för stunden. Vill du ha en Rolex men köper en Tudor så kommer det bara vara en "nästanklocka" och du kommer med tiden ångra dig.

Nytt eller begagnat är precis som Zed skriver väldigt individuellt. Om du inte blir biten och om du kan leva som OWG kan du köpa nytt. Fortsätter du att hänga här så kommer intresset troligen växa, din smak förändras och flipparsjukan utvecklas.
Jag köper mer än gärna begagnat så länge det är i mycket bra skick och alla tillbehör finns. Då gör det mig inget om det är en klocla som stannar i samlingen (ännu ej skett) eller om jag säljer den till förmån för något nytt ett år senare.
 

Tigerrific

Breitling
Är du bekväm med tanken att någon annan ägt din klocka, samt kan acceptera att skicket inte är mint så bör du överväga en begagnad klocka.
Jo men det är jag. Däremot så har tanken slagit mig att jag kanske någon när jag blir äldre så kanske jag vill ge klockan vidare till mitt/mina barn och då måste det enligt mig vara en nyköpt klocka. Kanske lite fånig tanke men tycker det är lite fint :)
 

Tigerrific

Breitling
Det där är enormt svårt men mitt tips är att du köper det som du vill ha, inte det som du har råd med för stunden. Vill du ha en Rolex men köper en Tudor så kommer det bara vara en "nästanklocka" och du kommer med tiden ångra dig.

Nytt eller begagnat är precis som Zed skriver väldigt individuellt. Om du inte blir biten och om du kan leva som OWG kan du köpa nytt. Fortsätter du att hänga här så kommer intresset troligen växa, din smak förändras och flipparsjukan utvecklas.
Jag köper mer än gärna begagnat så länge det är i mycket bra skick och alla tillbehör finns. Då gör det mig inget om det är en klocla som stannar i samlingen (ännu ej skett) eller om jag säljer den till förmån för något nytt ett år senare.

Leva som OWG? :) Det tror jag också, intresset och kunskapen har nog en väldigt stor påverkan på smaken. Antagligen kommer jag nog vid ett annat tillfälle ha andra åsikter om vissa klockor.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Leva som OWG? :) Det tror jag också, intresset och kunskapen har nog en väldigt stor påverkan på smaken. Antagligen kommer jag nog vid ett annat tillfälle ha andra åsikter om vissa klockor.

One watch guy dvs du har en klocka och är nöjd med det. Nu är det bara en legend som det talats om genom tiderna. Ingen verklig människa har någonsin klarat av det. Ungefär som att någon skulle kunna se ett helt avsnitt av Gilmor girls, lämna kvar en slice av pizzan, bara ta en öl på krogen, tro på Söner by Swedens koncept - ingen har gjort det.
 
Jag tycker @Zed slår huvudet på spiken; är det en klocka du tror dig vilja ha kvar livet ut och kanske ge vidare till barn eller barnbarn så är det nytt som gäller. Alltid trevligt att veta vad klockan varit med om och själv vara upphovet till hairlines och en och annan liten repa eller ding, liksom att ha box, cert och annan dokumentation i ordning och reda. Om du däremot ser det som en klocka aktuell för framtida flippande är ju begagnat ett givet val; då slipper du den initiala värdeminskning som nästan alltid är ett faktum. Ibland är ju också beggat oundvikligt då klockan inte går att köpa ny, så var det till exempel när jag föll pladask för 4531.31.00 som då hade slutat tillverkas fem år tidigare; det var bara att leta upp rätt exemplar och gilla läget.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Tigerrific

Breitling
Jag tycker @Zed slår huvudet på spiken; är det en klocka du tror dig vilja ha kvar livet ut och kanske ge vidare till barn eller barnbarn så är det nytt som gäller. Alltid trevligt att veta vad klockan varit med om och själv vara upphovet till hairlines och en och annan liten repa eller ding, liksom att ha box, cert och annan dokumentation i ordning och reda. Om du däremot ser det som en klocka aktuell för framtida flippande är ju begagnat ett givet val; då slipper du den initiala värdeminskning som nästan alltid är ett faktum. Ibland är ju också beggat oundvikligt då klockan inte går att köpa ny, så var det till exempel när jag föll pladask för 4531.31.00 som då hade slutat tillverkas fem år tidigare; det var bara att leta upp rätt exemplar och gilla läget.

Vänligen
Forumets undersköterska

Det håller jag med om, väldigt konkret och bra svar. Jag gillar verkligen ditt resonemang till att köpa ny klocka! Skavanker som har en historia bakom sig (sentimentalt haha)

Tack för alla svar, är väldigt imponerad över hur trevliga och hjälpsamma alla är :)
 

The lord

Audemars
Jag håller med om vad många sagt, köp inte en klocka bara för att du "bara" har råd med just den. Jag hade väntat och sparat, föredrar nytt.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Köp begagnat om klockan inte är: 1. Svår att hitta begagnad och/eller:
2. Kostar mindre än du kan spara ihop på en månad eller tre.

Godtyckligt, jag vet :) själv överväger jag antingen en beg planet ocean eller en ny Sinn U1. När det gäller PO så gäller det att hitta rätt storlek, rätt modell, rätt skick och framför allt rätt säljare. Köper jag nytt är det enkelt: garanti, ingen service behövs på flera år, fullset med tillbehör etc.
Men en ny PO kostar runt 50 och uppåt, en ny Sinn U1 kostar kanske en tredjedel av det och är inte en sämre(subjektivt) klocka.
Det handlar om vad du vill ha råd att köpa helt enkelt.
(sparar för övrigt inte ihop till en U1:a på tre månader)
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Glömmer aldrig känslan när jag köpte första nya Rolexen (114060). Riktigt läckert. Tycker dock att det är roligare att köpa begagnat för då kan du ofta sälja igen till hyfsat samma pris om du får flipparsjukan (och den får du förr eller senare).
 

Compiss

Patek
2-Faktor
På sikt tror inte jag du förlorar på att köpa nytt med tanke på hur värdeökningen sett ut på klockor. Viktigt att du verkligen köper den klockan du vill ha, köp ingen nästanklocka. Du kan hitta beg i toppskick som kommer skänka dig glädje, likväl som du kan köpa nytt och känna samma glädje
 

Tigerrific

Breitling
Jag håller med om vad många sagt, köp inte en klocka bara för att du "bara" har råd med just den. Jag hade väntat och sparat, föredrar nytt.
Det kan nog bli så att man undermedvetet väljer klockor bara för att man råd med den just då. Väldigt bra tips. Ska ha det i åtanke :)

Köp begagnat om klockan inte är: 1. Svår att hitta begagnad och/eller:
2. Kostar mindre än du kan spara ihop på en månad eller tre.

Godtyckligt, jag vet :) själv överväger jag antingen en beg planet ocean eller en ny Sinn U1. När det gäller PO så gäller det att hitta rätt storlek, rätt modell, rätt skick och framför allt rätt säljare. Köper jag nytt är det enkelt: garanti, ingen service behövs på flera år, fullset med tillbehör etc.
Men en ny PO kostar runt 50 och uppåt, en ny Sinn U1 kostar kanske en tredjedel av det och är inte en sämre(subjektivt) klocka.
Det handlar om vad du vill ha råd att köpa helt enkelt.
(sparar för övrigt inte ihop till en U1:a på tre månader)

Härligt med konkreta tumregler, tack så mycket :bookworm:


Jag hade köpt en begagnad. Finns många som tar väl hand om sina klockor. Enda kruxet är att man kanske får leta lite och inte handla direkt som man kan om man köper en ny. Jakten är minst halva nöjet :).

Jag kan va väldigt spontan haha. Instämmer!


Glömmer aldrig känslan när jag köpte första nya Rolexen (114060). Riktigt läckert. Tycker dock att det är roligare att köpa begagnat för då kan du ofta sälja igen till hyfsat samma pris om du får flipparsjukan (och den får du förr eller senare).

Ja, det kan ju hända en del genom åren :)

På sikt tror inte jag du förlorar på att köpa nytt med tanke på hur värdeökningen sett ut på klockor. Viktigt att du verkligen köper den klockan du vill ha, köp ingen nästanklocka. Du kan hitta beg i toppskick som kommer skänka dig glädje, likväl som du kan köpa nytt och känna samma glädje

Det är verkligen många som har påpekat att man inte ska köpa en "nästanklocka" vilket jag tror själv att jag hade gjort faktiskt. Jag ska ha det i åtanke. Det börjar luta sig åt att köpa en begagnad klocka som har fint skick :)
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Jag tycker begagnat kan vara rätt trevligt att köpa. Skönt att tidigare ägare förmodligen redan fått hjärtat krossat när första dingen kom etc. Betyder ju bara att man själv faktiskt kan använda den med än gång istället för att vara försiktig vid dörrposten och sitta och kontrollera låset/länken med mikroskop för att leta eventuella deskdives. Men jag håller absolut med om att nytt är kul, framförallt om det i framtiden kanske ska bli en släktklenod :)
 

Tigerrific

Breitling
Jag tycker begagnat kan vara rätt trevligt att köpa. Skönt att tidigare ägare förmodligen redan fått hjärtat krossat när första dingen kom etc. Betyder ju bara att man själv faktiskt kan använda den med än gång istället för att vara försiktig vid dörrposten och sitta och kontrollera låset/länken med mikroskop för att leta eventuella deskdives. Men jag håller absolut med om att nytt är kul, framförallt om det i framtiden kanske ska bli en släktklenod :)

Ja verkligen. Det enda som skrämmer mig är att jag kanske inte har den kunskapen för att verkligen göra ett "bra" begagnat köp. Men det är ju bara en motivation till att lära sig mera :) Vad kul att du håller med!
 
Topp