• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vatten-täthet/resistens på klockor i allmänhet och dykklockor i synnerhet

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Så pass. Många hobbyexperter här känns det som 😁
Så om vi tar ett snapshot från exempelvis Omegas hemsida och kikar på hur de resonerar.

IMG_5964.png



Sedan att rörelser under vatten kommer öka trycket radikalt är inte på något vis sant heller.
Ja? Jag skulle aldrig tillämpa den infon till andra klockmärken, för att det gäller bara Omega, som säger att de har "true rate", och det är väl trevligt att de kan garantera detta på sina ur.
Men jag hoppas innerligt att du inte duschar med den på, för att det är inte samma sak. Jag skulle ändå direkt rådfråga vad 30 m ( 3 bar) innebär och vad de kan lämna för garantier för mig.

Det är ju du som tjatar om nåt strunt du hittat på internet om ett ämne som diskuterats tusentals gånger har på forumet. Men visst
Eh? Tjatar? Du har då inte så mycket substans att komma med ändå, så visst. Kliv åt sidan.

Jag känner mig generös och bjuder på mer strunt:

Teddy Baldassarre

How Does Water Resistance Work in Watches? A Full Guide for 3ATM, 5ATM, 10ATM & 20ATM+

What You Should Know About Water Resistance in Watches
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja? Jag skulle aldrig tillämpa den infon till andra klockmärken, för att det gäller bara Omega, som säger att de har "true rate", och det är väl trevligt att de kan garantera detta på sina ur.
Men jag hoppas innerligt att du inte duschar med den på, för att det är inte samma sak. Jag skulle ändå direkt rådfråga vad 30 m ( 3 bar) innebär och vad de kan lämna för garantier för mig.


Eh? Tjatar? Du har då inte så mycket substans att komma med ändå, så visst. Kliv åt sidan.

Jag känner mig generös och bjuder på mer strunt:

Teddy Baldassarre

How Does Water Resistance Work in Watches? A Full Guide for 3ATM, 5ATM, 10ATM & 20ATM+

What You Should Know About Water Resistance in Watches
Källkritik? Man kan alltid hitta folk som har fel på internet, så stort är internet idag.
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Intetsägande. Varför trycktestar man ens klockan till 30m och sen säger man att den bara klarar av lite regn? Var är logiken i det. Antingen ljuger de att klockan testats till 30m eller vill de inte att gemene man ska tro att en vattentät klocka är tät till 30m för evigt och / eller dras med jobbiga garantiärenden där folk bastat och hoppat i plurret och fått in fukt pg a slitna packningar osv
Logiken säger att du behöver förstå lite fysik. För att enheten "m, som i meter", är egentligen missvisande. För då börjar man att koppla det till sträckor, som i sin tur leder till vattendjup. Mer rättvist vore tryckenheten i "bar" eller "atm". Även i N/m2 eller pascal kan användas.
Men det är ju inte lika greppbart för en som inte har studerat fysik. MVP - meter vattenpelare är mer OK, om man ens ska nämna i "meter".
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fast nu börjar du låta som att det hela handlar mer om konspirationsteori, än vetenskap.
För att jag antar att det är mina YT-länkar som du vill att jag ska vara källkritisk till? :rolleyes:
Verkar som du tappat bort dig själv? Det är precis så enkelt som det verkar. Hos seriösa tillverkare är 3atm/30m det djupet du kan ta dem till. Vill du var säker kan du stanna på 28 m.

Vill du fortsätta detta kan du leta upp rätt tråd ist.

Trycktestade precis en idag rätt överskattad klocka (på 300’ iaf) på 3atm. Klarade testen så det blir bad i jul. Orkar nog inte ner till 30 m djup dock (säljarna tycke inte jag var klok).

IMG_6565.jpeg
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Verkar som du tappat bort dig själv? Det är precis så enkelt som det verkar. Hos seriösa tillverkare är 3atm/30m det djupet du kan ta dem till. Vill du var säker kan du stanna på 28 m.

Vill du fortsätta detta kan du leta upp rätt tråd ist.

Trycktestade precis en idag rätt överskattad klocka (på 300’ iaf) på 3atm. Klarade testen så det blir bad i jul. Orkar nog inte ner till 30 m djup dock (säljarna tycke inte jag var klok).

IMG_6565.jpeg
Nej, det var din otydlighet som gör mig förvirrad. Och nej det var inte enkelt, för vi har uppenbarligen förstått det olika.
Vilka fler av dessa seriösa tillverkare nämner om true rate? Cartier?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nej, det var din otydlighet som gör mig förvirrad. Och nej det var inte enkelt, för vi har uppenbarligen förstått det olika.
Vilka fler av dessa seriösa tillverkare nämner om true rate? Cartier?
True rate? Du menar vilka som inte ljuger? Skulle säga typ alla i Europa iaf. Exakt var gränsen går vet jag faktiskt inte. Man kommer inte långt om man säljer produkter som inte håller specifikationerna.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Ja? Jag skulle aldrig tillämpa den infon till andra klockmärken, för att det gäller bara Omega, som säger att de har "true rate", och det är väl trevligt att de kan garantera detta på sina ur.
Men jag hoppas innerligt att du inte duschar med den på, för att det är inte samma sak. Jag skulle ändå direkt rådfråga vad 30 m ( 3 bar) innebär och vad de kan lämna för garantier för mig.


Eh? Tjatar? Du har då inte så mycket substans att komma med ändå, så visst. Kliv åt sidan.

Jag känner mig generös och bjuder på mer strunt:

Teddy Baldassarre

How Does Water Resistance Work in Watches? A Full Guide for 3ATM, 5ATM, 10ATM & 20ATM+

What You Should Know About Water Resistance in Watches

Du kan vara lugn även med Panerai. När det står 30m kommer den klara 30m + 25%.
Den gamla skrönan om att 30m är att likställa med att du bara kan tvätta händerna är svepande ”Ur & Penn-information”.

Skulle jag duscha med en Due?
Nej, men främst för att blöta straps är obehagligt att bära och det tar lång tid innan de torkar.
 
Senast ändrad:

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Logiken säger att du behöver förstå lite fysik. För att enheten "m, som i meter", är egentligen missvisande. För då börjar man att koppla det till sträckor, som i sin tur leder till vattendjup. Mer rättvist vore tryckenheten i "bar" eller "atm". Även i N/m2 eller pascal kan användas.
Men det är ju inte lika greppbart för en som inte har studerat fysik. MVP - meter vattenpelare är mer OK, om man ens ska nämna i "meter".

Försöker vara smart-ass. Ok.
Oj, jag trodde verkligen att tillverkarna sänkte ner klockor ned till 30m djup 🙄
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Du kan vara lugn även med Panerai. När det står 30m kommer den klara 30m + 25%.
Den gamla skrönan om att 30m är att likställa med att du bara kan tvätta händerna är svepande ”Ur & Penn-information”.

Skulle jag duscha med en Due?
Nej, men främst för att blöta straps är obehagligt att bära och det tar lång tid innan de torkar.
Självklart gör du vad som behagar.
Jag ska väl inte behöva förklara att det är ingen bra idé om man sänker ner en läder-straps ned i vattnet, när alternativ finns som tål.

Försöker vara smart-ass. Ok.
Oj, jag trodde verkligen att tillverkarna sänkte ner klockor ned till 30m djup 🙄
Förstod väl att du inte kunde greppa. :rolleyes:
Då vet man att man inte behöver lägga mer tid på dig. Fortsätta killgissa i din ologiska värld kan du så bra redan.
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Du kan vara lugn även med Panerai. När det står 30m kommer den klara 30m + 25%.
Den gamla skrönan om att 30m är att likställa med att du bara kan tvätta händerna är svepande ”Ur & Penn-information”.

Skulle jag duscha med en Due?
Nej, men främst för att blöta straps är obehagligt att bära och det tar lång tid innan de torkar.
Skulle du verkligen ta en Due till 30 meters djup så skulle den dö, om urmakarna säger att du inte ska blöta ner en klocka med 3 ATM så är det nog så, jag är övertygad om att de vet detta lite bättre än kíllgissningar till höger och vänster.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Självklart gör du vad som behagar.
Jag ska väl inte behöva förklara att det är ingen bra idé om man sänker ner en läder-straps ned i vattnet, när alternativ finns som tål.

Det går faktiskt fint att behandla läderstraps så att de hanterar vatten. Det var precis vad Panerai gjorde på den gamla goda tiden. De som kommer direkt från fabrik idag är väl mindre lämpade däremot (även om det inte är en katastrof).
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Skulle du verkligen ta en Due till 30 meters djup så skulle den dö, om urmakarna säger att du inte ska blöta ner en klocka med 3 ATM så är det nog så, jag är övertygad om att de vet detta lite bättre än kíllgissningar till höger och vänster.
Fast det är ju inte några gissningar. En Due kommer klara det fint precis som Omegas modeller gör under förutsättning att man tagit hand om klockan.
Nu har jag (precis som de flesta ängsliga själar här) aldrig varit mer än två meter under vattenytan så för mig är det en ickefråga.
Men vi kan släppa frågan eftersom det är OT.
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Det går faktiskt fint att behandla läderstraps så att de hanterar vatten. Det var precis vad Panerai gjorde på den gamla goda tiden. De som kommer direkt från fabrik idag är väl mindre lämpade däremot (även om det inte är en katastrof).
Jo visst finns det tryckbehandlade. För även där finns det bäst-före-datum att ta hänsyn till. Hoppas bara att de inte är PFAS-behandlade, bra egenskaper men mindre bra för kroppen som tar upp, och lagras i levern - för evigt. Då är gummit bättre.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Otroligt mycket OT just nu

@yonsson
Kan du skicka över tjatmåsarna till denna tråd istället?

Inkluderas även du i tjatmåsarna givet att du eldat på diskussionen eller är det bara de som motbevisar dina bristande kunskaper?

Lite väl mycket OT…

Lägger in en bild som kanske säger mer än egna teorier
IMG_9889.jpeg


Ja du, det är bara så. Om du vill ett ha riktigt svar så får du vända dig till experterna och vad jag vet så är det ingen på KS som har doktorerat i ”klockors vattentäthet”.

Liknande observation: varför står det 320 km/h på hastighetsmätaren när bilen bara kommer upp i 250 km/h…
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skulle du verkligen ta en Due till 30 meters djup så skulle den dö, om urmakarna säger att du inte ska blöta ner en klocka med 3 ATM så är det nog så, jag är övertygad om att de vet detta lite bättre än kíllgissningar till höger och vänster.
IMG_1721.jpeg
IMG_1722.jpeg
IMG_1724.jpeg
IMG_1726.jpeg

Många urmakare som inte har koll, de kör på gamla rekommendationer. Sedan betyder ju inte att man kan samma sak som att man bör.
 
Senast ändrad:

nept

Panerai
Logiken säger att du behöver förstå lite fysik. För att enheten "m, som i meter", är egentligen missvisande. För då börjar man att koppla det till sträckor, som i sin tur leder till vattendjup. Mer rättvist vore tryckenheten i "bar" eller "atm". Även i N/m2 eller pascal kan användas.
Men det är ju inte lika greppbart för en som inte har studerat fysik. MVP - meter vattenpelare är mer OK, om man ens ska nämna i "meter".

Du framstår som riktigt jävla smart. Om du kollar i manualen för Panerai due så står det "3 bar ~ 30 m".
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Du framstår som riktigt jävla smart. Om du kollar i manualen för Panerai due så står det "3 bar ~ 30 m".
Om det är en komplimang, så tackar jag.
Men det där är kunskap redan från gymnasium, om man har läst naturvetenskap.
Så absolut ingen rocket science. Jag bara kände för att förklara en textboksfakta.

- Vet inte riktigt vad du vill. Och jag har redan förklarat. Förstod du inte så ta ett varv till. Uppdateringen av ISO standarden togs fram, för att anpassas till konsumenterna. Ett bör-krav för tillverkarna att följa, för att undvika missförstånd mellan de olika begreppen.

Om man väljer att dyka 30 m med en Due, för att man bör kunna enligt ISO. Så är det för mig fortfarande ”njae” - våghalsigt. Men det är helt och hållet bärarens val. Så som jag ser det, är jag lite mer försiktig på vem jag köper klockan utav, på andrahandsmarknaden. Ja, jag har skapat min egen lilla interna lista, sådan är jag - tycka vad du vill.

Samtidigt är jag glad, om tillverkarna följer ISO standarden och överdimensionerar (+25%), så är det en trygghet och garanti i sig för ägaren. Förutsätter att i manualen är det givet att tillverkaren följer enligt ISO standarden vad gäller tätningsklass, att förhålla sig till det. Så det är ändå en riktning åt rätt håll för standardiseringen.
 
Senast ändrad:

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Varsågod, glad för din skull om det gör dig glad att förklara det du lärde dig på gymnasiet snarare än att tex läsa resten av tråden
Oj vad du håller på.
Det var för att du lyfte upp diskussionen på nytt.

Du tyckte att jag var ”smart”, jag försöker vara ödmjuk och säga att det är inte så svårt att begripa.
  • Vederbörande ställde frågan, och jag svarade på det han tyckte var ologiskt.
  • Ditt förra inlägg tyder på att ”jag svamlade strunt” som jag hade hittat på nätet, så där var det ännu ett skäl till förklaring.
  • Tråden flyttades sedan. Och då har jag läst igenom efter det. Vilket jag har förklarat på mitt förra inlägg med börkrav osv.
Nu håller du på och dummar dig och ältar i saken, utan att tillföra någon nytta i tråden.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Oj vad du håller på.
Det var för att du lyfte upp diskussionen på nytt.

Du tyckte att jag var ”smart”, jag försöker vara ödmjuk och säga att det är inte så svårt att begripa.
  • Vederbörande ställde frågan, och jag svarade på det han tyckte var ologiskt.
  • Ditt förra inlägg tyder på att ”jag svamlade strunt” som jag hade hittat på nätet, så där var det ännu ett skäl till förklaring.
  • Tråden flyttades sedan. Och då har jag läst igenom efter det. Vilket jag har förklarat på mitt förra inlägg med börkrav osv.
Nu håller du på och dummar dig och ältar i saken, utan att tillföra någon nytta i tråden.
Holy smokes. Det går faktiskt att ha fel, vilket du hade, vilket är helt ok. Att lära sig nya saker är att utvecklas. Det finns många upprepade osanningar som flyter omkring i klockbranschen.
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Holy smokes. Det går faktiskt att ha fel, vilket du hade, vilket är helt ok. Att lära sig nya saker är att utvecklas. Det finns många upprepade osanningar som flyter omkring i klockbranschen.
Fel och fel, om du säger det så.
Jag litar fortfarande hellre på urmakarn, eller tillverkaren än någon random på nätet. För att jag anser att det blir bäst så, för att få garantin att gälla. Och det är mitt val. Vill inte hamna i tvist för att någon på nätet hade sagt si och så eller behöva referera till denna tråd.

Håll i er, nu ska jag spela smart igen.
I våra svenska tappvattenledningar förväntas de vara trycksatta i 1 Mpa = 10 bar. Ut från våra blandare kan det t ex vara 1-5 bar. Och vi är ganska ensamma om att ha så höga tryck i våra ledningar, i hela europa.
Upprepar, 3 bar är motsvarande 30 m.
Så därav den respekten vad gäller begränsningen till bara ”tvätta händer”.

IMG_3909.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fel och fel, om du säger det så.
Jag litar fortfarande hellre på urmakarn, eller tillverkaren än någon random på nätet. För att jag anser att det blir bäst så, för att få garantin att gälla. Och det är mitt val. Vill inte hamna i tvist för att någon på nätet hade sagt si och så eller behöva referera till denna tråd.

Håll i er, nu ska jag spela smart igen.
I våra svenska tappvattenledningar förväntas de vara trycksatta i 1 Mpa = 10 bar. Ut från våra blandare kan det t ex vara 1-5 bar. Och vi är ganska ensamma om att ha så höga tryck i våra ledningar, i hela europa.
Upprepar, 3 bar är motsvarande 30 m.
Så därav den respekten vad gäller begränsningen till bara ”tvätta händer”.

IMG_3909.jpeg
Tror de flesta här vet att kranen brukar ha cirka 3BAR. Det hjälper dock inte ditt resonemang.
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Tror de flesta här vet att kranen brukar ha cirka 3BAR. Det hjälper dock inte ditt resonemang.
Ändå var det någon som blev förvånad?
Men lite fascinerande att öppnar man kranen så har man ett tryck, som motsvarar en 30 m sträcka djup ned i en tank fylld med vatten? Och det vet säkert alla redan om.
 
Senast ändrad:

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ändå var det någon som blev förvånad?
Men lite fascinerande att öppnar man kranen så har man ett tryck, som motsvarar en 30 m sträcka djup ned i en tank fylld med vatten? Och det vet säkert alla redan om.
Jag har dålig koll på fysik, men jag gissar att du INTE utsätter t.ex. en klocka du håller under kranen, för samma tryck som vattentrycket i ledningen är?
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har dålig koll på fysik, men jag gissar att du INTE utsätter t.ex. en klocka du håller under kranen, för samma tryck som vattentrycket i ledningen är?
Det hoppas jag inte.
Det var mest för att få perspektiv och skillnad på vattentryck. Alla vill ju kunna ha bra tryck i duschen.
Så borra inte där det går vattenledningar är du snäll.
 

Jackdaw

Omega
Blev lite fundersam kring att både nyare GMT och submariners har nästintill identisk boettdesign, åtminstone sett utifrån. Dessutom har båda modellserierna triplockmekanismen som ska försäkra extra god täthet vid vattenaktivitet. Ändå är GMT klassad till 100m och sub 300m. Jämför exempelvis andra rolexmodeller som har den enklare varianten av triplock som kallas twinlock och även dessa har 100m WR. Har GMTn egentligen lika god täthet som sub men rolex har valt att officiellt sett enbart klassificera deras klassiska dykare med den högre WR för att särskilja dessa modellserier?
 
Topp