• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken klocka ska man köpa som den första "riktiga"?

Harry

Breitling
Hej,
Mitt namn är Harry och är ny på forumet, vet inte om jag skapar en diskussion som redan finns men det finns säkert någon som kommer tillrätta visa mig isåfall. Jag undrar vilken klocka alternativt man ska titta på när man köper sin första "riktiga" klocka. Har tidigare som yngre köpt armani, gant och massa andra märkesklockor vilket jag märkt i efterhand varit onödigt då de knappast är värda något.
Jag har tittat lite på Omega Speedmaster som ett alternativ, budgeten är kanske inte den största heller då det är min första klocka, jag har tänkt att slösa mellan 10-15k.

Min andra fråga är egentligen var man vänder sig när man väl ska köpa klockan. Jag har varit inne och titta via chrono24 men vet inte om man skulle våga köpa något från japan, italien eller något annat land bara sådär speciellt när det gäller så pass mycket pengar (som jag ser det iallafall).

Kommentera gärna och kom med tips, vill gärna lära mig mer.
 

mikjon

Omega
Omega Speedmaster mycket trevlig klocka, köp bara den med manuellt uppdrag, tänk också på att om den inte är servad så tillkommer minst 6000kr
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Första Seiko skx den behåller du i framtiden sen köper du en dyr klocka som du gillar och men ändå kommer flippa och sen fortsätter du men behåller alltid en skx :) kommer antagligen få lite skit för detta men tror det är en bra sak att göra ändå
 
Skulle säga att du bör leta efter någon klocka DU verkligen gillar/älskar. Ha inte bråttom. Köp något som är värt mer än pengarna du betalar (för dig). I min mening spelar det inte så stor roll vad den kostar, utan snarare vad du får ut av den (känslan när du har den på osv).
 

Harry

Breitling
Finns det något speciellt ställe man ska kolla på när man köper eller hålla sig borta ifrån? Vill inte hamn i en situation där man känner att priset är jättebra så jag tar chansen på den här sidan eller av den här butiken/personen.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Finns det något speciellt ställe man ska kolla på när man köper eller hålla sig borta ifrån? Vill inte hamn i en situation där man känner att priset är jättebra så jag tar chansen på den här sidan eller av den här butiken/personen.
Undvik Tradera & blocket. Köp nytt eller här, och fråga i sådant fall i denna tråd innan du köper via Köp och sälj: https://klocksnack.se/threads/frågo...onser-på-köp-sälj.47489/page-187#post-1953213
Chrono24 kan också funka,
Men jag har ingen erfarenhet själv.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Finns det något speciellt ställe man ska kolla på när man köper eller hålla sig borta ifrån? Vill inte hamn i en situation där man känner att priset är jättebra så jag tar chansen på den här sidan eller av den här butiken/personen.
Välkommen!:)
Om du väljer att köpa från en handlare utanför EU får du räkna med att lägga på 25% i moms, samt en liten tullavgift.
Kan vara bra att tänka på när du jämför priser.
Som många andra sagt är en Speedy eller en Seamaster ett bra förstaval.
En Speedy Pro går inte att hitta i den prisklass du nämner, men kanske en äldre Seamaster.
Seiko har ett flertal modeller som säkert är bra, men det finns de som kan betydligt bättre än mig som får uttala sig om.
Lycka till!
 

Leif

Cartier
Börja som många andra av oss med Longines. Deras master collection kommer inte göra dig besvikelse, det kan jag lova.
Vad sägs om en
19585312420000.jpg

Du får en begagnad för 11-12k och en ny för ca 25k. Min första, har den fortfarande.
 

Crentus

Cartier
2-Faktor
Gå till butik och pröva klockor i den prisklassen på handleden, om du inte redan gjort det. Storleken kan överraska om man inte känt på den i verkligheten.
 

Auctoritas

Breitling
Jag kom faktiskt ut ur den jobbiga men roliga processen att hitta den första "riktiga klockan" just idag. Min resa började för många månader sedan och jag har vandrat från Omega smp, Sinn, Omega, Tudor bb, Breitling heritage etc etc......Idag tänkte jag att nu får det vara slut på ändlösa kvällar med att läsa ks, bloggar, tester och köpa klockan någon gång. Resan gick till närmaste ad och den Omega smp som jag var helt säker på att köpa stod sig väldigt slätt när jag hade 6 olika dykare av olika märken såsom Tag Heuer, Omega, Breitling och Oris. Vad jag köpte? Det blev Oris Aquis 2017 med mörkblå tavla. Känslan klickade helt enkelt. Nu inser jag sett jag haft stor nytta av all ny kunskap om verk, material etc men när det väl kom till kritan så är det känslan som styrde. Mitt råd är därför att läs på och se vilken typ av klocka du vill ha. Därefter är det bra att prova och känna på riktiga klockor, bilder på nätet gör inte alla ur rättvisa. Jag köpte i butik och fick samma pris som uret.se tar utan större problem. Lycka till med köpet! Jag rek Oris!
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Seiko SKX007J eller Seiko SBDX017. Egentligen ska du dock spara lite till och slå till på en Speedmaster då den redan fångat ditt intresse. Välkommen till forumet! :)
 

Harry

Breitling
Vad kul med så mycket bra respons! Vad tycker ni om olika märken, har läst att visa klockor endast är dyra på grund av hypen tex hublot. Finns det klockor man ska se upp för dvs hypen kring klockan är större än kvaliten på uret osv?
 
Ju mer reklam desto mer varumärke och mindre pengar över till teknik? Å andra sidan bättre andrahandsvärde.

Fundera mindre och kör bara, sätt tydlig budget och ta det som känns bäst bara för de pengarna.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad kul med så mycket bra respons! Vad tycker ni om olika märken, har läst att visa klockor endast är dyra på grund av hypen tex hublot. Finns det klockor man ska se upp för dvs hypen kring klockan är större än kvaliten på uret osv?
Det finns både fina och ruttna frukter där ute precis som med allt annat. För 15 hade jag kikat på SEIKO, Sinn och Breitling.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Hittar du nåt som fångar ditt intresse här på forumet under köp och sälj, och du handlar av någon som dels varit med länge, dels har många inlägg, då ska det mycket till för att du ska känna dig lurad. Tämligen safe, är min uppfattning.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Hej,
Mitt namn är Harry och är ny på forumet, vet inte om jag skapar en diskussion som redan finns men det finns säkert någon som kommer tillrätta visa mig isåfall. Jag undrar vilken klocka alternativt man ska titta på när man köper sin första "riktiga" klocka. Har tidigare som yngre köpt armani, gant och massa andra märkesklockor vilket jag märkt i efterhand varit onödigt då de knappast är värda något.
Jag har tittat lite på Omega Speedmaster som ett alternativ, budgeten är kanske inte den största heller då det är min första klocka, jag har tänkt att slösa mellan 10-15k.

Min andra fråga är egentligen var man vänder sig när man väl ska köpa klockan. Jag har varit inne och titta via chrono24 men vet inte om man skulle våga köpa något från japan, italien eller något annat land bara sådär speciellt när det gäller så pass mycket pengar (som jag ser det iallafall).

Kommentera gärna och kom med tips, vill gärna lära mig mer.
Du slösar inte, du investerar ;)

Ont: Longines Legend Diver, Certina DS Action Diver eller Oris Aquis!
Köp begagnad (nästan ny) så behöver du inte förlora några större summor när du ska byta upp dig! för tro mig, du kommer göra det fortare än du anar om du fortsätter hänga här :D
 

differo

Cartier
Jag är lite i samma sits även om jag inte har 'bråttom' att köpa något så. Har som andra har nämnt, också fastnat lite på longines och deras dressare. Tills dess njuter jag av att meka med gamla glockor som inte kostar så mycket men är snygga (i mina ögon:) ). Speedmaster är en väldans fin klocka. Kanske nån dag...

Omega Speedmaster mycket trevlig klocka, köp bara den med manuellt uppdrag, tänk också på att om den inte är servad så tillkommer minst 6000kr
Menar du inte automat utan just manuell-manuell? :) (nyfiken bara)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag är lite i samma sits även om jag inte har 'bråttom' att köpa något så. Har som andra har nämnt, också fastnat lite på longines och deras dressare. Tills dess njuter jag av att meka med gamla glockor som inte kostar så mycket men är snygga (i mina ögon:) ). Speedmaster är en väldans fin klocka. Kanske nån dag...


Menar du inte automat utan just manuell-manuell? :) (nyfiken bara)
Speedmaster professional med kaliber 861/1861/1863 är det bara manuellt uppdrag på, ingen automatisk uppvridning via rotor. Ca 38 timmars gångreserv från fullt uppdraget.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Anses dessa att föredra när det kommer till speedmaster? Det var egentligen det jag undrade.
Aha. Ja, det kan man säga. Det är den så kallade månklockan. Däremot finns det andra Speedmaster med automatiskt urverk. Det finns de som ser ut som professional men är ca 38mm istället för 42 (kallas ofta för "reduced") och många andra spännande modeller för mellan ca 12 och 20 tusen. Det finns också nyare med nya urverk, Mark II, Mark III osv. En djungel :)
Men speedy pro är den mest populära.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hej,
Mitt namn är Harry och är ny på forumet, vet inte om jag skapar en diskussion som redan finns men det finns säkert någon som kommer tillrätta visa mig isåfall. Jag undrar vilken klocka alternativt man ska titta på när man köper sin första "riktiga" klocka. Har tidigare som yngre köpt armani, gant och massa andra märkesklockor vilket jag märkt i efterhand varit onödigt då de knappast är värda något.
Jag har tittat lite på Omega Speedmaster som ett alternativ, budgeten är kanske inte den största heller då det är min första klocka, jag har tänkt att slösa mellan 10-15k.

Min andra fråga är egentligen var man vänder sig när man väl ska köpa klockan. Jag har varit inne och titta via chrono24 men vet inte om man skulle våga köpa något från japan, italien eller något annat land bara sådär speciellt när det gäller så pass mycket pengar (som jag ser det iallafall).

Kommentera gärna och kom med tips, vill gärna lära mig mer.


Välkommen till forumet först och främst @Harry!

För den budgeten du har tänkt dig så finns det en uppsjö av trevliga klockor som du kan köpa nya! Kan du tänka dig begagnat så blir det ännu mer/fler klockor som hamnar under denna budget!

Har du tänkt på om du vill en Automatisk, Kvart eller Manuell klocka?! På lång sikt så är ju kvarts bra, då dom inte kostar lika mycket att serva som en mekanisk klocka.

Som folk redan påpekat så kan du få en ny; Sinn, Oris, Fortis, Tag Heuer mfl för dom pengarna, kan du tänka dig begagnat, så kan du få ett koppel Omega, Breitling SupoerOcean är personligen en favorit, även Britling Wings, Colt, äldre Chronomat, Aerospace mfl, du kan t.o.m hitta någon Tudor om du inte har allt för bråttom!

Finns alltid oseriösa därute, så köp alltid säljaren innan du slår till, gäller oavsett ifall du handlar via, Blocket, Tradera, C24.

Våga fråga här på forumet om du känner dig osäker; finns inga dumma frågor, bara dumma svar!

Lycka till med sökandet!
 
Topp