• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vill lära mig att serva/restaurera klockor

ByggareBob

Cartier
2-Faktor
Har inte hunnit testa några avancerade funktioner (som t.ex custom "lift angle") och har inte heller kompetens ännu att avgöra hur väl den mäter, men visst funkar den.
Bara att slänga på en klocka och sätta på maskinen så börjar den mäta.
Testade tre klockor i helgen och mätvärdena motsvarade ganska väl med hur jag själv uppskattade skicket på klockorna.

Byggkvaliten är bra. Det är lite tyngd i den och det känns absolut inte som nån "plastaskit".
Kan helt klart rekommendera ett köp.
Låter ju lovande. Är det den weishi 1000? Blir att beställa en ikväll 😁
 

qvist

Breitling
2-Faktor
Låter ju lovande. Är det den weishi 1000? Blir att beställa en ikväll 😁
Stämmer.
Ser ut såhär:
8E215E4F-4F89-43B7-A594-ED8ED806B2FB.jpeg


(Och nä, den aktuella klockan mår inte toppen :))
 

HampusNy

Breitling
Har precis plockat isär min första klocka för att försöka mig på en service.

Har fastnat nu gällande vilka oljor man skall ha, såg i tråden att Moebius 9010, HP 1300 och 8000 ska funka bra.

Är det dessa oljor som ni alla andra kör också? Och vart köper ni dom ifrån?
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Har precis plockat isär min första klocka för att försöka mig på en service.

Har fastnat nu gällande vilka oljor man skall ha, såg i tråden att Moebius 9010, HP 1300 och 8000 ska funka bra.

Är det dessa oljor som ni alla andra kör också? Och vart köper ni dom ifrån?
Hej, du klarar dig långt på enbart hp1300 och 9010. Jag kör förutom dessa även 9415 för gånghjul samt 9504 för främst keyless works.
Köpt alla från cousinsuk
 

ByggareBob

Cartier
2-Faktor
Fick hem en ny klocka i förrgår. Satte den i timegraphern och fick panik. Den gick piss. Efter att ha haft ångest i två dagar så slog det mig att den kan blivit magnetiserad. Svängde förbi urmakaren idag, 1 min på avmagnetiseraren. Sedan gick den som en dröm. Blev i mitt huvud 6k rikare idag 😎
7D6F4C56-3E7F-4F1E-B2CB-945A14006F09.jpeg
3658C1F5-22F7-4F0C-B433-7F3C097F895B.jpeg
 

Abasto

Omega
2-Faktor
Hej, vilken intressant tråd! Jag planerar att börja serva klockor men har några frågor.

Hur gör ni med radiumtavlor och radiumvisare? Gör ni på något speciellt sätt?

Är det någon som använder Fixodrop? Har sett att vissa använder det på Youtube.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Hej, vilken intressant tråd! Jag planerar att börja serva klockor men har några frågor.

Hur gör ni med radiumtavlor och radiumvisare? Gör ni på något speciellt sätt?

Är det någon som använder Fixodrop? Har sett att vissa använder det på Youtube.
Radium, handskas varsamt med det, tvättar eller rengör inte dessa tavlor/visare nämnvärt, och det som ev används slängs efteråt. I form av rodico, mikrofiberpinnar, fingertutor mm.
Denna är sevärd:

Fixodrop behöver du inte fundera på innan du har en helt fläckfri rengöringsprocess och oljningsrutin. Jag har inte börjat använda det ännu. Är dessutom väldigt dyrt. Det är väl främst gånghjul / gånghake det används på för att få oljan att stanna där du lägger den. Men används moebius 9415 i rätt mängd på rätt plats kommer man väldigt långt på det.

Nån annan som tycker annorlunda? 😊
 

Abasto

Omega
2-Faktor
Radium, handskas varsamt med det, tvättar eller rengör inte dessa tavlor/visare nämnvärt, och det som ev används slängs efteråt. I form av rodico, mikrofiberpinnar, fingertutor mm.
Denna är sevärd:

Fixodrop behöver du inte fundera på innan du har en helt fläckfri rengöringsprocess och oljningsrutin. Jag har inte börjat använda det ännu. Är dessutom väldigt dyrt. Det är väl främst gånghjul / gånghake det används på för att få oljan att stanna där du lägger den. Men används moebius 9415 i rätt mängd på rätt plats kommer man väldigt långt på det.

Nån annan som tycker annorlunda? 😊
Grymt, tack Joakim!
 

Abasto

Omega
2-Faktor
Hur gör ni andra för att avmagnetisera klockor? Någon billig Kinapryl eller någon annan mojäng?
 

Abasto

Omega
2-Faktor
Tack igen Joakim för svar. Du tycker att den är pålitlig, både vad det gäller funktion och elsäkerhet?
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Blivit rekommenderad att köra på en sån. Det som kan hända verkar vara att den ger upp efter något år. Men det är ju ingen fara när den är så billig.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Ok, så nästa steg blir något som kostar 10 gånger mer? Herregud, det kommer bli en dyr hobby! 😱
Ta en titt på det här inlägget av @R-Svarvofix
 

Abasto

Omega
2-Faktor
Ta en titt på det här inlägget av @R-Svarvofix
Tack, mycket bra tips! Den där gula klumpen skulle vara kul att ha.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Ta en titt på det här inlägget av @R-Svarvofix
Och ja det är en dyr hobby 😅
 

Fisherking

Rolex
2-Faktor
Beställde en Timegrapher i onsdags kväll och idag låd den i brevlådan. Bra jobbat.
1336kr är den ju klart värd. (Tomtop, länk finns i tråden)

Hade en del vintageur som inte ens var mätbara så det är väl bara sätta igång och skruva.

Kan göra det enklaste och har beställt lite fler verktyg och oljor efter tips i tråden. saknar ex. mainspringwinder fast det får bli ett senare projekt.


D05B9B66-EC22-480E-94CE-CB8D7CF645E0.jpeg
 
Senast ändrad:

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Beställde en Timegrapher i onsdags kväll och idag låd den i brevlådan. Bra jobbat.
1336kr är den ju klart värd. (Tomtop, länk finns i tråden)

Hade en del vintageur som inte ens var mätbara så det är väl bara sätta igång och skruva.

Kan göra det enklaste och har beställt lite fler verktyg och oljor efter tips i tråden. saknar ex. mainspringwinder fast det får bli ett senare projekt.


D05B9B66-EC22-480E-94CE-CB8D7CF645E0.jpeg
Kul! Lycka till med skruvandet! 😊👍
 
Topp