• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith-tråden

HaVet71

Rolex
2-Faktor
Vintage så det förslår..men bra läcker om du frågar mig😬
CA211474-E8EF-4F91-A249-432E7B9ADBA5.jpeg
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hej. Har sett dina gamla inlägg och din gamla annons från -22. En stor inspirationskälla.
lite sugen på länken, men då kanske jag skall strunta i att jaga en sådan.
Ser väl rätt bra ut men ingen justering i clasp och en rätt märklig clasp att stänga. Tror den faktiskt gör sig bättre på läder/gummi, den är ju ändå förhållandevis tunn för en automatisk kronograf som dessutom är vattentålig, så blir inte oproportionerlig på band👍
 

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Hej igen.
Har sprungit på ännu en Zenith jag är sugen på. Som jag förstår har den ett El Primero 400 urverk. (Bas. på 3019 PHC.)
Klockan är rätt gammal, men minimal användning Genom åren. Bad säljaren skicka bild på klockan i en timegrapher, se nedan bilder.
Känns som om amplituden är lite låg, men jag vet ju att den är gammal, om än legat i låda i många år. Ni som är lite insatta i detta urverk, är detta ngt att nojja sig över? Är medveten om att den bör in på service vid tillfälle. Kanske rent utav någon som har förslag på lämplig urmakare, bortsett från att skicka på Spa till Zenits servicecenter.

IMG_0631.png


IMG_0632.png
 

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Fick hem min 20.0250.400 idag.
är här någon som vet om det skall vara plexi eller safirglas på dessa?
Hittar olika svar på nätet. Säljande företaget skev safir, men den har plexi. Blir såklart nojig att den inte är legit liksom.
IMG_0650.jpeg
 

fc2

Rolex
Har inte jättekoll på moderna Zenith men gick in och kollade deras priser på Defy. Helt otroliga priser, 160k för en krono i stål! 90k för nya dykaren.

Hur står sig dessa priser på andrahandsmarknaden? Måste vara rejäl förlust att köpa en ny Zenith idag?
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Har inte jättekoll på moderna Zenith men gick in och kollade deras priser på Defy. Helt otroliga priser, 160k för en krono i stål! 90k för nya dykaren.

Hur står sig dessa priser på andrahandsmarknaden? Måste vara rejäl förlust att köpa en ny Zenith idag?
Prisnivån på nya Zenith är jobbigt. Även förr var de lite dyra men gick att få helt ok rabatt på. Andrahandsmarknaden är klurig. Få klockor, ändå relativt låga priser i Sverige. Vi är få som uppskattar märket. Och jag tror de behöver vårda sitt varumärke. Andra i tråden har kanske bättre kunskap.
 

fc2

Rolex
Prisnivån på nya Zenith är jobbigt. Även förr var de lite dyra men gick att få helt ok rabatt på. Andrahandsmarknaden är klurig. Få klockor, ändå relativt låga priser i Sverige. Vi är få som uppskattar märket. Och jag tror de behöver vårda sitt varumärke. Andra i tråden har kanske bättre kunskap.
Lite det jag tänker också. Även nya IWC ingenieur är ju helt galet prissatt. Varför betala 160k för en Zenith krono när en Speedmaster kostar 91k? Jag förstår att det finns få klockor begagnat för nästintill ingen kan väl köpa dessa nya?
 
Prisnivån på nya Zenith är jobbigt. Även förr var de lite dyra men gick att få helt ok rabatt på. Andrahandsmarknaden är klurig. Få klockor, ändå relativt låga priser i Sverige. Vi är få som uppskattar märket. Och jag tror de behöver vårda sitt varumärke. Andra i tråden har kanske bättre kunskap.
Om man har en så galen prissättning att nästan hela poolen av potentiella köpare tycker att det är vansinnigt, så vårdar man knappast sitt varumärke. Zenith har höjt sina priser fortare än vad marknaden tuar med, i förhoppning om att bli sedd som ett "lyxmärke". Jag tror inte det funkar så. Om klockorna måste rabbateras hos Ad eller smusslas ut via gråhandlare, så förstör man snarare sitt varumärke. Men Zenith är ju inte ensamma om att försöka hissa sig upp för statusstegen genom prissättning istället för nya produkter: IWC, Jaeger...
 
Topp