• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Aktiva objekt (annonser på KS)

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Så är det, har haft ett par stycken o poängen är ju o displaya detta, företrädesvis med sub dials, om nu Casion for sake of discussion har den komplikationen så visade den endast veckodgr, vilket är mysko, om den nu i smyg håller reda på skottår och så
Jag tänker mig att poängen snarare är att de genom att hålla reda på år och månad "i smyg" också kan hålla reda på vilket datum det är utan att man behöver ställa det. Det är inte så värst ovanligt. Se till exempel alla modeller med kaliber 8F-något från Seiko. Visning av månad och år kan ju vara kul komplikationer det med. Men det känns väl inte lika nödvändigt. Att hålla reda på vilket år det är brukar till och med jag lyckas med. Oftast även vilken månad.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
@ToolDiver "perpetual calendar", stämmer det verkligen? Det är första gången jag sett den uppgiften om det aktuella verket.
Killens tullavgift är rätt så hög kan vi konstatera… Att köpa från Creationwatches och betala tullavgift + moms är billigare än att köpa från honom.
370EE846-9101-4FDE-B91B-02724AB476E3.png

6D0C4CBA-2C40-4E60-AE6F-AF128B1A5B7D.jpeg
48A573DB-941A-4ABD-9DD4-BCD8046FA8B7.png
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Killens tullavgift är rätt så hög kan vi konstatera… Att köpa från Creationwatches och betala tullavgift + moms är billigare än att köpa från honom.
370EE846-9101-4FDE-B91B-02724AB476E3.png

6D0C4CBA-2C40-4E60-AE6F-AF128B1A5B7D.jpeg
48A573DB-941A-4ABD-9DD4-BCD8046FA8B7.png
Jag föreställer mig att det är någon speciell tullavgift de tillämpar på Lidingö för att lyxvaror av den här typen inte ska lämna kommunen i alltför stor omfattning.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Han kanske slänger med en unik egendesignad slips på köpet.
Eller en tavla målad av ”Alex Y”, som inte är någon mindre än han själv.

 

Vardek

Cartier
2-Faktor
1: Det ger ju klarhet i att du inte har koll på dessa urverk över huvudtaget och att du fått väldigt dåliga riktlinjer av någon ”urmakare”. Till att börja med har ”sekunder” ingenting att göra med servicebehov. Sedan är 200 sekunder helt åt helsike för dessa verk som vanligtvis ligger +5/-5 eller bättre efter service förutsatt att urverket mår bra. Även -20 är riktigt dåligt. Detta är verk som ibland COSC-ades till -1/+10 utan problem.

Istället för att lägga värderingar i annonsen om hur klockan går, vilket du helt uppenbart bedömer fel, hade det räckt att skriva i annonsen hur tidhållningen är. Då kan köparen göra sin egen bedömning. Nu får köparen istället din felaktiga bedömning.

2: Detsamma gäller här. Jag har väldigt svårt att tro att du kan se om en klocka är polerad eller inte, särskilt när slitage och polering över gamla skador kan se liknande ut. Varför inte visa med foton istället för att gissa om en klocka är polerad eller inte?

3: Nej, ganska dåliga ordval / bedömningar generellt tycker jag. ”väldigt bra, opolerad, superfint skick”, ”otroligt bra”.

4: Edit: När jag ändå är igång så kan jag tillägga att Seikos så kallade ”hi-beat” under 70-talet inte innebär samma sak som hi-beat 2024, utan är 28800vph vilket du misslyckades förklara i din annonsbeskrivning och istället valde du att marknadsföra klockan som just hi-beat, trots att du fick info om det. Välvilligt tolkat var det pga okunskap snarare än klåperi. Dock märkligt att du inte ändrade annonsen själv efter påpekande vilket medförde att jag behövde ändra annonsen åt dig.

Bra skrivet! Stör mig rätt mycket på när säljare ska försöka säga att inget servicebehov finns på en 15 år gammal klocka som aldrig öppnats. Enbart baserat på att den inte har en större sekundavvikelse och nån urmakare sagt detta. Sedan sätts priset som att den vore nyservad…
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Undrar som så ofta vad det i sammanhanget diffusa "genomgången" betyder. Gissar att det inte är en service som avses med tanke på hur verket ser ut? Ping @Pelleblue
 

Pelleblue

Omega
Ja zippan har rätt klockan är 60år gammal. Jag använder en urmakare på söder som har 36års erfarenhet. Så jag lyssnar på honom zippan.
 
Senast redigerad av en moderator:

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Ja snippan har rätt klockan är 60år gammal. Jag använder en urmakare på söder som har 36års erfarenhet. Så jag lyssnar på honom snippan.
Nu var ju frågeställningen inte riktigt hur.länge din urmakare varit aktiv i yrket, utan snarare om "genomgången" betyder att du vill antyda att den är servad i närtid trots att den inte är det. Men de där taffliga försöken till fokusflytt.kanske är svar nog...
 
Senast ändrad:

Pelleblue

Omega
Om klockan går +2 sek per dygn samt går full laddtid så er det inte servicebehov. Det är arvegods, urmakaren ville inte serva klockan för att den går bra. Jag är av den skolan att man servar en klocka om det behövs. Men det är bara så jag fungerar. Jag har haft klockor som hobby i 20 år och det är alltid någon som ifrågasätter på ett negativt sätt, Alldeles för vanligt på ks. Jag har en känsla av att många förutsätter att de ska bli lurade och det säger mer om drn personen som ifrågasätter alla.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om klockan går +2 sek per dygn samt går full laddtid så er det inte servicebehov. Det är arvegods, urmakaren ville inte serva klockan för att den går bra.
Här har vi ju själva problemet. Den är alltså inte servad och det är en bedömning att det inte behövs utifrån idén ”if it ain’t broke, don’t fix it”? En klocka kan behöva service även om den går bra. Det borde du veta efter ”20 år”.

Ursprungsfrågan kvarstår ju dock och den var:
Var betyder "genomgången av urmakare"?
 

Dbrasco

Rolex
2-Faktor
Om klockan går +2 sek per dygn samt går full laddtid så er det inte servicebehov. Det är arvegods, urmakaren ville inte serva klockan för att den går bra. Jag är av den skolan att man servar en klocka om det behövs. Men det är bara så jag fungerar. Jag har haft klockor som hobby i 20 år och det är alltid någon som ifrågasätter på ett negativt sätt, Alldeles för vanligt på ks. Jag har en känsla av att många förutsätter att de ska bli lurade och det säger mer om drn personen som ifrågasätter alla.

Va? Tror du missar poängen..
Om klockan går 2spd och har gångreserv enligt spec då är det ju precis så och varken mer eller mindre.. den håller tiden och har bra gångreserv.

Att likställa detta med att klockor inte behöver service så länge de håller tiden ger iaf mig dåliga vibbar. Om du hållit på i 20 år så vet du säkert hur fin en olja är i ett verk efter lika många år.

Äh, jag är bara bitter.. känner nu att jag servade min kermit i onödan, den var ju inte servad på 8-10 år och funkade ju fint i vardagen.. borde väntat till den knastrade..
 

Dbrasco

Rolex
2-Faktor
Här har vi ju själva problemet. Den är alltså inte servad och det är en bedömning att det inte behövs utifrån idén ”if it ain’t broke, don’t fix it”? En klocka kan behöva service även om den går bra. Det borde du veta efter ”20 år”.

Ursprungsfrågan kvarstår ju dock och den var:
”Genomgång av urmakare” är ju en sittning i timegrafen samt öppning av baklocket för att konstatera, ”fan det här såg meckigt ut”.
Sen gammalt..
 

newstick

Omega
2-Faktor
Va? Tror du missar poängen..
Om klockan går 2spd och har gångreserv enligt spec då är det ju precis så och varken mer eller mindre.. den håller tiden och har bra gångreserv.

Att likställa detta med att klockor inte behöver service så länge de håller tiden ger iaf mig dåliga vibbar. Om du hållit på i 20 år så vet du säkert hur fin en olja är i ett verk efter lika många år.

Äh, jag är bara bitter.. känner nu att jag servade min kermit i onödan, den var ju inte servad på 8-10 år och funkade ju fint i vardagen.. borde väntat till den knastrade..
Förordar att man är så tydlig som möjlig i sina annonser. Dock kan ju inte köpare räkna med att alla säljare är urmakare. Ska man dra det till sin yttersta spets så kan jag ifrågasätta vem som säger att det är dags för service. Är det när någon med självutnämnd fingertoppkänsla tar lite olja mellan tummen o pekfingret och konstaterar att det här smörjmedlet är gjort sitt, eller är det när du tar fram mikrometern och upptäcker att toleranserna är off? Det är ganska subjektivt skulle jag påstå.
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Förordar att man är så tydlig som möjlig i sina annonser. Dock kan ju inte köpare räkna med att alla säljare är urmakare. Ska man dra det till sin yttersta spets så kan jag ifrågasätta vem som säger att det är dags för service. Är det när någon med självutnämnd fingertoppkänsla tar lite olja mellan tummen o pekfingret och konstaterar att det här smörjmedlet är gjort sitt, eller är det när du tar fram mikrometern och upptäcker att toleranserna är off? Det är ganska subjektivt skulle jag påstå.
Alltså bättre att avstå från att spekulera i servicebehov, och bara skriva när klockan senast servades alternativt att man inte vet?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Förordar att man är så tydlig som möjlig i sina annonser. Dock kan ju inte köpare räkna med att alla säljare är urmakare. Ska man dra det till sin yttersta spets så kan jag ifrågasätta vem som säger att det är dags för service. Är det när någon med självutnämnd fingertoppkänsla tar lite olja mellan tummen o pekfingret och konstaterar att det här smörjmedlet är gjort sitt, eller är det när du tar fram mikrometern och upptäcker att toleranserna är off? Det är ganska subjektivt skulle jag påstå.
Man vet vilken amplitud just det aktuella verket ska ha när det är nyservat. Denna jämför man med den uppmätta amplituden hos den aktuella fullt uppdragna klockan. Avviker den alltför mycket så är det dags för service. Att jag vågar säga det beror just på att amplituden av något skäl inte är som den ska. Det kan t ex bero på en trött fjäder, gamla oljor eller förhöjd friktion beroende på slitage. Det får man veta när man öppnar och inspekterar.

Man kan också öppna klockan och studera rubinerna och oljan i dessa. Är den fortfarande flytande och ser bra ut, ihop med en fin amplitud, klarar sig klockan ett tag till från service. Är oljan mer lik fett så är det dags för service.

Klockor servade med moderna oljor (efter 2010-ish) klarar sig sannolikt bortåt 10 år innan de behöver servas under förutsättning att klockan var i bra skick när oljorna applicerades. Var det en halvdan service är det inte säkert att den klara sig lika länge.

Det är min uppfattning om hur man tar reda på servicebehov.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man vet vilken amplitud just det aktuella verket ska ha när det är nyservat. Denna jämför man med den uppmätta amplituden hos den aktuella fullt uppdragna klockan. Avviker den alltför mycket så är det dags för service. Att jag vågar säga det beror just på att amplituden av något skäl inte är som den ska. Det kan t ex bero på en trött fjäder, gamla oljor eller förhöjd friktion beroende på slitage. Det får man veta när man öppnar och inspekterar.

Man kan också öppna klockan och studera rubinerna och oljan i dessa. Är den fortfarande flytande och ser bra ut, ihop med en fin amplitud, klarar sig klockan ett tag till från service. Är oljan mer lik fett så är det dags för service.

Klockor servade med moderna oljor (efter 2010-ish) klarar sig sannolikt bortåt 10 år innan de behöver servas under förutsättning att klockan var i bra skick när oljorna applicerades. Var det en halvdan service är det inte säkert att den klara sig lika länge.

Det är min uppfattning om hur man tar reda på servicebehov.
Endast amplitud är dock en indikation, inget fullständigt kvitto på skick. Bättre att inte gissbeskriva som vissa säljare gör.
 

Pelleblue

Omega
”Genomgång av urmakare” är ju en sittning i timegrafen samt öppning av baklocket för att konstatera, ”fan det här såg meckigt ut”.
Sen gammalt..
Äldre klockor har helt andra toleranser än nya klockor. Att jämföra en gammal Zenith med en nyare rolex borde du veta att det är två skillda världar. Personligen har jag ännu inte behövt serva någon av mina rollar ännu.
Har en granne vars oris tt1 inköpt 1990 används varje dag och ännu ej servad då den går kanonbra.
 

Dbrasco

Rolex
2-Faktor
Äldre klockor har helt andra toleranser än nya klockor. Att jämföra en gammal Zenith med en nyare rolex borde du veta att det är två skillda världar. Personligen har jag ännu inte behövt serva någon av mina rollar ännu.
Har en granne vars oris tt1 inköpt 1990 används varje dag och ännu ej servad då den går
Äldre klockor har helt andra toleranser än nya klockor. Att jämföra en gammal Zenith med en nyare rolex borde du veta att det är två skillda världar. Personligen har jag ännu inte behövt serva någon av mina rollar ännu.
Har en granne vars oris tt1 inköpt 1990 används varje dag och ännu ej servad då den går kanonbra.
Att vi tänker olika är tydligt..
Att klockor håller tiden är inte att likställa med att de inte behöver service.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Är klocka och länk blankpolerade istället för borstade?
Jag antar att den inte kom från fabrik så.

@snuttjulle
img_3883-jpeg.2481799
img_3884-jpeg.2481800
 
Senast redigerad av en moderator:
Topp