• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Räv

Cartier
2-Faktor
Tog ett återfall. Tillbaka till rötterna.

53456044182_3dd977efd4_b.jpg

53456044197_59801f0b86_b.jpg


Bild från förra ägaren.

53456045442_50e4a90716_b.jpg


Helt galet. Båten blev färdigbyggd 2018. Inget är sparat på - en helt vansinnig byggspecifikation. Fem år senare kostade den mig 35´ inklusive en sprillans trailer. Förstår ni att jag var tvungen att ta återfallet...!?
 

Magnus (Sthlm)

Panerai
2-Faktor
Tog ett återfall. Tillbaka till rötterna.

53456044182_3dd977efd4_b.jpg

53456044197_59801f0b86_b.jpg


Bild från förra ägaren.

53456045442_50e4a90716_b.jpg


Helt galet. Båten blev färdigbyggd 2018. Inget är sparat på - en helt vansinnig byggspecifikation. Fem år senare kostade den mig 35´ inklusive en sprillans trailer. Förstår ni att jag var tvungen att ta återfallet...!?
Orkar man med allt som träbåt innebär är det ju helt klart en annan nivå av harmoni.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Tog ett återfall. Tillbaka till rötterna.

53456044182_3dd977efd4_b.jpg

53456044197_59801f0b86_b.jpg


Bild från förra ägaren.

53456045442_50e4a90716_b.jpg


Helt galet. Båten blev färdigbyggd 2018. Inget är sparat på - en helt vansinnig byggspecifikation. Fem år senare kostade den mig 35´ inklusive en sprillans trailer. Förstår ni att jag var tvungen att ta återfallet...!?
Oj vad fin!
Hade jag varit händig och haft tid hade det där varit en dröm.
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Orkar man med allt som träbåt innebär är det ju helt klart en annan nivå av harmoni.

Oj vad fin!
Hade jag varit händig och haft tid hade det där varit en dröm.

Det är en vanlig uppfattning är att träbåtar tar mycket tid att sköta. Men det beror på.

Är uppfödd med träbåtar, genetiskt betingad (flertal båtbyggare), har skött, renoverat och vidmakthållit och använt dem i hela mitt liv. Har aldrig ägt något annat. Har däremot skött en del plastbåtar.

Skillnaden i tid mellan att upprätthålla ett bra skick på en träbåt gentemot att se till att ens plast-/metallbåt är fin är försumbar. Den största skillnaden ligger i vad som händer om du inte gör det du ska. Träbåten behöver lite skötsel varje år för att må bra och om du inte gör det kan det gå snabbt utför. En plastbåt blir bara ful. Det händer inget avancerat om du inte sköter den.

Det som däremot tar en enorm tid och energi är att renovera en träbåt. Det har jag gjort tre gånger.

Den senaste (före återfallet kallat den sista...) båten renoverades först rullande i ett par år. Det tog tid. När den var lyft i skick spenderades i snitt 18 h/år (räknat över 8 år) för att vidmakthålla och utveckla skicket.

Sjösättning 2011 b.jpg




Den båten jag nu har köpt är i princip nybyggd. Det finns lite fernissa-släpp att åtgärda. Skulle gissa på 8h pyssel till sjösättning.

Träbåtar är inte för alla men man ska inte överdramatisera hur mycket tid det tar - om båten är i bra skick. Lite och ofta är melodin. Inte sällan, försent och för mycket.
 
Senast ändrad:

martaSM30

Audemars
Tog ett återfall. Tillbaka till rötterna.

53456044182_3dd977efd4_b.jpg

53456044197_59801f0b86_b.jpg


Bild från förra ägaren.

53456045442_50e4a90716_b.jpg


Helt galet. Båten blev färdigbyggd 2018. Inget är sparat på - en helt vansinnig byggspecifikation. Fem år senare kostade den mig 35´ inklusive en sprillans trailer. Förstår ni att jag var tvungen att ta återfallet...!?
Mycket fin! Vad kallar du typen?
Jag skulle säga jakteka men ser att den har segel.
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Mycket fin! Vad kallar du typen?
Jag skulle säga jakteka men ser att den har segel.

Tack!
Det finns ingen fast nomenklatur men den "normala" och traditionella benämningen är jaktkanot. När de började utrustas med motor användes ibland motorsnipa. Utmaningen är att med kanot i namnet går tankarna i fel riktning - för de paddlas inte. Och en snipa med motor kan vara nästan hur stor som helst.

De stammar i första hand från Blekinge (även om typen funnits lite överallt...) och traditionellt var de tänkta till kustnära jakt (och fiske). Man rodde i första hand och så började man segla med dem - med sprisegel. Sedan kom motorer.

De var extremt enkelt byggda och var och varannan människa i Blekinge hade en. Oftast var de vitmålade inkl däcket. Rena bruksbåtar. Typen är mycket sjövärdig för sin storlek.

Just den här är, som jag skrev, vansinnes-byggd. Lite större (14ft) och lite kraftigare. Mer och tyngre köl för att segla bättre. Lite högre fribord. Samt lyxmaterial i allt.
 

martaSM30

Audemars
Tack!
Det finns ingen fast nomenklatur men den "normala" och traditionella benämningen är jaktkanot. När de började utrustas med motor användes ibland motorsnipa. Utmaningen är att med kanot i namnet går tankarna i fel riktning - för de paddlas inte. Och en snipa med motor kan vara nästan hur stor som helst.

De stammar i första hand från Blekinge (även om typen funnits lite överallt...) och traditionellt var de tänkta till kustnära jakt (och fiske). Man rodde i första hand och så började man segla med dem - med sprisegel. Sedan kom motorer.

De var extremt enkelt byggda och var och varannan människa i Blekinge hade en. Oftast var de vitmålade inkl däcket. Rena bruksbåtar. Typen är mycket sjövärdig för sin storlek.

Just den här är, som jag skrev, vansinnes-byggd. Lite större (14ft) och lite kraftigare. Mer och tyngre köl för att segla bättre.
Just det - jaktkanot! Just en sån rodde jag runt med i Blekinge skärgård om somrarna, fast den var mindre än din. Smidig för barn att hantera.
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Just det - jaktkanot! Just en sån rodde jag runt med i Blekinge skärgård om somrarna, fast den var mindre än din. Smidig för barn att hantera.

Kul!

Jag är inte helt självisk i inköpet. Halva tanken är att några unga släktingar i 10-12-årsåldern, som bor i skärgården (Åland), ska få möjlighet att lära sig ro, segla och köra motorbåt. Om det lyckas får vi se. Lyckas det får de båten.
 

Rearden

Cartier
Jag borde såklart frågat först och shoppat senare - men jag hoppade på ett erbjudande från Skipperi för 2024. Det som nu kallas ”mellan”. Någon som har provat och har utlåtande om tjänsten?

Gärna bara positivt såklart eftersom jag redan köpt 😅

Hemmahamn i Göteborg
 

Edin

Panerai
Sitter och skrapar/slipar trappen i huset och funderar om man ändå inte ska satsa på träbåt m man är i sina sinnes fulla bruk när trappen är klar. Aluminium känns så ”enkelt”..
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Sitter och skrapar/slipar trappen i huset och funderar om man ändå inte ska satsa på träbåt m man är i sina sinnes fulla bruk när trappen är klar. Aluminium känns så ”enkelt”..
klart du ska ha träbåt, köper man i fint skick, så är det inte så mycket jobb som en del verkar tro.
 

Edin

Panerai
klart du ska ha träbåt, köper man i fint skick, så är det inte så mycket jobb som en del verkar tro.
var lite ämnat som ett skämt men samtidigt inte. En Mälar 22a skulle vara grymt men har varken tiden, orken eller platsen just nu. Har en Bustar Magnum att puttra runt med så går ingen nöd på mig. DOck står den utan durk i väntan på varmare väder..
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Mindre än en vecka kvar till sjösättning.
Vi har fått båtplats på Bullandö nu, blir kul att upptäcka Stockholmsskärgården.
Men jag vet inte ett skvatt om vart man ska ta sig, så alla tips om bra helgutflykstmål från Bullandö emottages tacksamt!
Måste väl köpa "Hamnguiden 8 Arholma-Landsort" antar jag?

IMG_6008.jpg


hamnguiden-8-arholma---landsort.jpg
 

Edin

Panerai
Två veckor till sjösättning?!
Här ligger man i lä men har å andra sidor inga planer på att sjösätta innan juni.

Jag är fortfarande i demonteringsfasen med båten. Alla luckor och aluminiumplåtarna som ska lackas om är ute. Igår fick jag även hjälp av svärfar att svetsa igen hålen efter dynknappar i luckorna för dynorna sålde jag förra året. Vi använder aldrig dom då de bara tar plats, är i vägen så vi kostar huggorm. Nej kappokkudde är vår melodi. Perfekta i båten och på en solig klippa.

IMG_9220.jpeg
IMG_9250.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Noob som man är har man inte hängt med i årets färghets. Verkar som vår bottenfärg är årets hetaste båtvara. Slut överallt, vit Jotun Nonstop VK. Utgående säger alla utom Jotun själva.
 
Finns fördelar och nackdelar med inomhusförvaring, årets främsta nackdel är att vi står längst in i hallen utan möjlighet till arbete. Blir en sen sjösättning i år! 😕
 

Edin

Panerai
Funkar det bra? Vi brukar tvätta botten två-tre gånger per år men funderar på att blästra botten och köra helt utan bottenfärg, eventuellt enbart epoxy. Är då en aluminiumbåt..
 
Senast ändrad:

Alarik

Audemars
2-Faktor
Funkar det bra? Vi brukar tvätta botten två-tre gånger per år men funderar på att blästra botten och köra helt utan bottenfärg, eventuellt enbart epoxy. Är då en aluminiumbåt..
Om du syftar på skrovduk så funkar det fint (även här på Västkusten).
Ska man vara helt pragmatisk så är väl frågeställningen om det är värt det.
Visst det tar ett par timmar att slipa och måla botten på en båt vilket du slipper ihop med kostnaden.
Å andra sidan kommer duken kosta 15+ (håller i ca 8 säsonger), den ska göra rent efter varje säsong vilket tar tid och den är omständig att förvara.

Så, ja den funkar men sannolikt lurar man sig själv kring vad man sparar in i tid och pengar.
 
Senast ändrad:

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Mindre än en vecka kvar till sjösättning.
Vi har fått båtplats på Bullandö nu, blir kul att upptäcka Stockholmsskärgården.
Men jag vet inte ett skvatt om vart man ska ta sig, så alla tips om bra helgutflykstmål från Bullandö emottages tacksamt!
Måste väl köpa "Hamnguiden 8 Arholma-Landsort" antar jag?

IMG_6008.jpg


hamnguiden-8-arholma---landsort.jpg
Stora Nassau är ju ett måste.......få ställen som är så vackra....en bra bit ut......fin seglats......ta med gummimunk/paddelboard för att komma in i allal små koola kanaler....
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Mindre än en vecka kvar till sjösättning.
Vi har fått båtplats på Bullandö nu, blir kul att upptäcka Stockholmsskärgården.
Men jag vet inte ett skvatt om vart man ska ta sig, så alla tips om bra helgutflykstmål från Bullandö emottages tacksamt!
Måste väl köpa "Hamnguiden 8 Arholma-Landsort" antar jag?

IMG_6008.jpg


hamnguiden-8-arholma---landsort.jpg
Kul! Ett måste är Ostholmen mitt emot Möja. Fin vik med bastu. På helgerna åker Möja bageri ut med rib och säljer bröd och bullar på morgonen samt glass på eftermiddagen!
 

Ladrene

Omega
2-Faktor
Mindre än en vecka kvar till sjösättning.
Vi har fått båtplats på Bullandö nu, blir kul att upptäcka Stockholmsskärgården.
Men jag vet inte ett skvatt om vart man ska ta sig, så alla tips om bra helgutflykstmål från Bullandö emottages tacksamt!
Måste väl köpa "Hamnguiden 8 Arholma-Landsort" antar jag?

IMG_6008.jpg


hamnguiden-8-arholma---landsort.jpg
Kul! Gratulerar till bra båtplats! Har själv båten strax mittemot bullandö och det är en kanonplats rent skärgårdsmässigt att utgå från.
Ser ett par bra tips ovan och kan inte annat än hålla med, vill påstå att dina möjligher nu är outtömliga. Naturhamnar finns det så gott om att man sällan till aldrig behöver ligga kloss med någon annan om man bara vågar försöka lite och sticka in näsan och känna sig för (även om det inte ser gynnsamt ut på kortet).
Mitt tips blir området kring Hallskär, långviksskär och Söderö. En bit SO Nämndö. Mycket vackert och möjlighet oavsett vindriktning. Ses på havet!
 
Topp