• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

alfgren

Rolex
2-Faktor
Haha, nu börjar "jag vill köra stor ball SUV men motivera det med behov av sjusits igen" ;)

7-sits? Vad ska man ha? Frun lär ha den till och från jobbet, till träningar osv. Ca 500 mil/år stadskörning. Vidare bilsemester i Europa och nån sväng till Fjällen eller Alperna. Tre barn, idag 7, 10 och 13. Önskemål om att kanske trycka in en fjärde unge att joina tex fjällenresan.
Är det Multivan som gäller? Hur är de att slänga runt i stan mellan hemmet och simhallen? Kommer man tröttna, eller frugan rättare sagt? Planen var nog runt 300K men verkar hamna på 400K om man ska ha den Multivan man gillar. Input?
Ska du bara ha en unge med dig ibland är det värt att kompromissa lite för att få en smidigare bil. Bilen du behöver heter Sharan och checkar av precis allt du skriver : https://www.wayke.se/objekt/7cea6cd...tdi-184-dsg-4m-drag-p-varmare-premium-automat
Men jag vet ju redan nu att du inte vill ha någon sådan :)
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Haha, nu börjar "jag vill köra stor ball SUV men motivera det med behov av sjusits igen" ;)


Ska du bara ha en unge med dig ibland är det värt att kompromissa lite för att få en smidigare bil. Bilen du behöver heter Sharan och checkar av precis allt du skriver : https://www.wayke.se/objekt/7cea6cd...tdi-184-dsg-4m-drag-p-varmare-premium-automat
Men jag vet ju redan nu att du inte vill ha någon sådan :)
Har diskuterat detta fram och tillbaka med frun och det är EN bil hon ratar. Just Sharan (eller Seats motsvarighet). Hon vägrar, tycker den är svinful. Däremot kan hon tänka sig en Multivan, fattar verkligen inte...
S-Max då? Den har jag faktiskt kört en del och den är väldigt personbilslik på ett positivt sätt.
Själv kör jag ju liten elbil så jag bryr mig inte jättemycket, men vill att det ska vara najs genom Europa eller upp till fjällen. Sen är risken stor att vi åker elbil till Italien ändå pga ekonomi :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
S-Max då? Den har jag faktiskt kört en del och den är väldigt personbilslik på ett positivt sätt.
S-max är samma som Sharan på många sätt och gillar hon den bättre - kör! Både Sharan och S-max känns som kul personbilar att göra. Multivan känns som en (förvisso bra) skåpbil. Det är lite hoppigt och studsigt. Jag kan förstå den "bruksiga" lockelsen i Multivan men kostnaden är rejäl för det i pengar. Dyra bilar att köpa och skatta nu. Multivans stora fördel är att det är riktiga sittplatser längst bak och även en del bagage kvar. Lite overkill för en extra unge till fjällen?

S-max kan se rätt trevliga ut i ST-utförande
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Letar ny leasing bil. Frun plockar ut ny huvudbil nu, Volvo X60 som ersätter min A4Q som lämnas tillbaka. Behöver en mindre xtrabil......men kravet är 4x4.....inga hemsidor kampanjar det.....får man in en Golf, A3, T-Roc eller annat med 4x4 under 4k ink försäkring. Webben ger mig inga svar......osugen på att harva runt till olika ADs just nu.

ping alla leasingrävar....
Suzuki Jimny kanske någon Suzuki handlare kan lösa?
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Jag har tittat sönder XC90. Har haft den och Q7 på radarn ett tag. Intalade mig det var det jag villhöver. Detta trots att jag egentligen tycker den sortens bil är onödig. Det är en 7-sitsig bil jag vill åt, för att kunna ta med mina barn och föräldrar vid behov. Men så slog det mig att jag verkligen gillar min A4 Avant. Den är dessutom färdigbetald. Skulle jag behöva en stor bil för exempelvis en framtida skidresa så kostar det mig ~6000kr för en vecka med fria mil.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Sjukt imponerad över Lexusen.
Gör sig bra på landsvägar.
0.72L/mil är ju typ gratis.
20210201_154752.jpg
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Jimny är mest dyr i förhållande till vad man får (men ball). Tror det är rätt långa leveranstider också, hört det från vissa. Vitara är däremot inte ett dumt val. Kostar under 3000kr/mån i leasing och får bra betyg i testar @Davvan https://www.torvallabil.se/aktuella-erbjudanden/suzuki/suzuki-vitara/
Min tjänstehoj går ut 1/10....så hyfsat med tid.....men kollade med Suzuki idag.....lagerbilar kan de lösa på 2 mån, annars 6 mån! Så lite framförhållning måste man ju ha. Vitaran är intressant......om den inte välter längre :)

Måste bara kolla nya Impreza.....den kanske kan passa in......verkar inte ha släppts ännu...... i Sverige....

Kollade Mini Clubman......men kan inte lista ut om den är 4x4 eller inte. Står så, men tror bara det den som heter All4 och den va inte vacker.....
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Min tjänstehoj går ut 1/10....så hyfsat med tid.....men kollade med Suzuki idag.....lagerbilar kan de lösa på 2 mån, annars 6 mån! Så lite framförhållning måste man ju ha. Vitaran är intressant......om den inte välter längre :)
Nej då det ska vara lugnt. Den får bra kritik överallt för sina vägegenskaper.
Jimnyn kan jag inte förstå att den blivit en sån Youtuberfavorit. Mopedmotor och dålig ljudisolering. På Mallorca kan jag förstå den kanske.
Kollade Mini Clubman......men kan inte lista ut om den är 4x4 eller inte. Står så, men tror bara det den som heter All4 och den va inte vacker.....
Måste stå All4. Clubman är bara en slags "kombi" tror jag. Men den går att få in precis under 4k och ser ju tuff ut https://www.mini.se/kop-en-mini/nya-mini-i-lager/offers/c9d5ec3f226423f69b5006a9bbf57b5b
 
Senast ändrad:

EssexX

Panerai
2-Faktor
Har diskuterat detta fram och tillbaka med frun och det är EN bil hon ratar. Just Sharan (eller Seats motsvarighet). Hon vägrar, tycker den är svinful. Däremot kan hon tänka sig en Multivan, fattar verkligen inte...
S-Max då? Den har jag faktiskt kört en del och den är väldigt personbilslik på ett positivt sätt.
Själv kör jag ju liten elbil så jag bryr mig inte jättemycket, men vill att det ska vara najs genom Europa eller upp till fjällen. Sen är risken stor att vi åker elbil till Italien ändå pga ekonomi :)
S-Max är skön att köra - personbilslik - och mycket praktisk. Dessutom ovanligt snygg för biltypen, subjektivt förstås. Gumman leasar en och det är den andra raka S-Maxen. Nu med 4WD vilket inte ens fanns på generationen innan. Vi är fem i familjen och brukade använda extrasätena förr när vi ”spred ut” ungarna under längre resor. Numera behövs inte det, och tre personer sitter istället i riktigt sköna fullbreddstolar med gott om benutrymme även för långa i mittenraden. Då känns det istället som oceaner av bagageutrymme, med extrasätena nedfällda i golvet, för oss som aldrig haft en Multivan. Som exempel kan nämnas att vi inte behöver takbox om vi åker till fjälls (hyr alltid skidutrustningen på plats). Kan packa allt annat, inklusive egna pjäxor, utan att behöva skohorna in grejerna. Väl på plats och installerade så ryms våra fem skidutrustningar liggandes diagonalt i bagaget. Oerhört skönt att slippa takboxen med vindbrus och vindkänsligheten de ofta kan medföra.

Så här ser den ut en annan renare årstid

8ABD2770-5806-4411-ADD2-0F4BBE9114C4.jpeg
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
S-Max är skön att köra - personbilslik - och mycket praktisk. Dessutom ovanligt snygg för biltypen, subjektivt förstås. Gumman leasar en och det är den andra raka S-Maxen. Nu med 4WD vilket inte ens fanns på generationen innan. Vi är fem i familjen och brukade använda extrasätena förr när vi ”spred ut” ungarna under längre resor. Numera behövs inte det, och tre personer sitter istället i riktigt sköna fullbreddstolar med gott om benutrymme även för långa i mittenraden. Då känns det istället som oceaner av bagageutrymme, med extrasätena nedfällda i golvet, för oss som aldrig haft en Multivan. Som exempel kan nämnas att vi inte behöver takbox om vi åker till fjälls (hyr alltid skidutrustningen på plats). Kan packa allt annat, inklusive egna pjäxor, utan att behöva skohorna in grejerna. Väl på plats och installerade så ryms våra fem skidutrustningar liggandes diagonalt i bagaget. Oerhört skönt att slippa takboxen med vindbrus och vindkänsligheten de ofta kan medföra.

Så här ser den ut en annan renare årstid

8ABD2770-5806-4411-ADD2-0F4BBE9114C4.jpeg
Uppskattar inputen, men med 3-4 egna par lagg är jag tvungen att åka runt med takbox oavsett bil :)
Gillar också utseendet på S-Maxen. Snygg!
 

Marli

Cartier
Är ’bara’ 4 i familjen, kör knappt med de bilar vi har, bruksisen är både nyare och gått mindre och lider inte av någon specifik böjelse till skåpbilar MEN den här fullmatade v-klassen väckte faktiskt visst habegär. Ur vissa perspektiv hade det varit så sjukt gött med minivan...

 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Nej då det ska vara lugnt. Den får bra kritik överallt för sina vägegenskaper.
Jimnyn kan jag inte förstå att den blivit en sån Youtuberfavorit. Mopedmotor och dålig ljudisolering. På Mallorca kan jag förstå den kanske.

Måste stå All4. Clubman är bara en slags "kombi" tror jag. Men den går att få in precis under 4k och ser ju tuff ut https://www.mini.se/kop-en-mini/nya-mini-i-lager/offers/c9d5ec3f226423f69b5006a9bbf57b5b
300HK???
Hello viltolycka :)

A13CC0FE-E09F-4D69-93AC-AB6E36273F64.png
 

SenorE

Omega
7-sits? Vad ska man ha? Frun lär ha den till och från jobbet, till träningar osv. Ca 500 mil/år stadskörning. Vidare bilsemester i Europa och nån sväng till Fjällen eller Alperna. Tre barn, idag 7, 10 och 13. Önskemål om att kanske trycka in en fjärde unge att joina tex fjällenresan.
Är det Multivan som gäller? Hur är de att slänga runt i stan mellan hemmet och simhallen? Kommer man tröttna, eller frugan rättare sagt? Planen var nog runt 300K men verkar hamna på 400K om man ska ha den Multivan man gillar. Input?
Låter som att du behöver en Ford Flex
 

EssexX

Panerai
2-Faktor

Den där fick ju överraskande bra kritik när den kom men var lite för dyr. Nu som begagnad känns den som ett spännande alternativ.

Gillade verkligen utseendet när Flex var ny, men det var å andra sidan för 12-13 år sedan. Såg en live för första gången i Ft Lauderdale i december 2008. Ville hyra den på fläcken, men den var bra mycket dyrare än den Chrysler 300C vi förbokat, så vi avstod. Det är även en amerikansk Ford på gott och ont, och därmed inget som såldes via reguljära Fordhandlare i vårt land vad jag vet. Således är exemplaret i annonsen en import. Något att ha i åtanke är också att även om det är en sen årsmodell sannolikt bygger på den gamla plattformen. Den såg i stort sett likadan ut redan 2008. Inredningen ser gammalmodig ut och mittplatsen i mellersta raden är inte en separat fåtölj, den är mao inte lika rymlig eller bekväm som en sådan. Alldeles för högt prissatt anser jag.
Men lite cool är den ändå för att vara en MPV. Edit/rättelse; den är tydligen en SUV enligt artikeln på wikipedia, och presenterades för första gången redan 2005


BD2A1C1F-AA30-419F-9A56-A37B41030AB2.jpeg
 
Senast ändrad:

Tokka

Panerai
2-Faktor
Jag köpte en snikmodell med 140 hk så vid omkörningar behöver man planera, växla ner och gasa järnet. Annars har jag inga problem alls med den. Lättparkerad, inga problem att tuffa motorväg i 140 km/h och den har relativt hög markfrigång. Sikten är väldigt bra och personligen gillar jag en mer upprätt sittställning som den har.

Kör även Caravelle i jobbet där jag snittar 50 mil/dag så långkörning klarar den galant. Har som max kört 100+ mil på en dag och det gick bra.

Tycker att det är en kanonbil men hade jag din budget skulle jag gå för en fullsmetad Caravelle med 4wd och större motor eller en dito Multivan.

Lycka till!


Angående mina köptankar på en 4x4 för att ta mig till ett eventuellt nytt jobb lutar det mer och mer åt en Fiat Panda Cross faktiskt. Den tickar egentligen alla boxar. Skitballt med en stor Suv men det kostar nog mer än det smakar. Fortfarande sugen på en MB GLK 350 så det står nog mellan Panda och GLK. Kanske... 😫

Hade BMW 330 d Xdrive haft bättre markfrågång hade nog den legat bra till.
Med en GT så får du ju någon extra centimeter markfrigång, men den ligger väl i överkant av budgeten. Annars trevlig bil, men störde mig lite på vindljudet då den saknar fönsterbågar på dörrarna.
 
Topp