• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Grabben har börjat visa ett litet intresse för klockor. Han har kollat lite olika modeller och har ett hum om vad han vill ha. Hans ännu begränsade tjocklek på handled begränsar dock utbudet. Klockorna han spanat in är på tok förstora.

Tanken slog mig då att jag någonstans har farfars gamla Citizen liggande. Den är inte helt olik modellerna han tittat på.
Mindes att den var liten, riktigt sliten, stendöd och hade en förbannat ful och sladdrig länk. Efter en frenetisk sökinsats lyckades jag till slut gräva fram den ur en låda med gamla bra att ha saker.

IMG_20240322_201244.jpg


Jag drog över glaset en gång med Biltemas lyktpolish och man såg nu igenom glaset. Tog tyvärr ingen bild på hur det var innan. men nedan är en bild på hur det såg ut innan omgång två. Rätt grova repor som framträder tydligt i rätt ljus.
IMG_20240322_201129.jpg


Omgång två bestod av våtslipning med först P800, sedan P1200 och sist P2000. Avlutade med en till omgång Biltema-polish som jag körde på med hjälp av skruvdragaren. Glaset blev nästan som nytt.

IMG_20240322_201153.jpg


Jag passade även på att polera upp boetten med metall-polish. Har inga bra före och efter- bilder. Men ytan gick från repig, dasssig och matt till att nästan bli spegelblank.

Beställde en billig länk som jag tycker gjorde sig riktigt bra.
IMG_20240322_200907.jpg


IMG_20240322_200701.jpg


Nu har jag dock bara ett "litet" problem kvar. Man kan väl säga att jag började i fel ände. Jag skulle ju givetvis kollat så klockan funkade som den skulle, innan jag började.

Satte i ett nytt batteri. Klockan var fortfarande stendöd. Pillade runt lite och hoppades att den skulle hoppa igång, men icke. Efter lite googlande hittade jag någon med liknande problem som kört i kontaktrengörare med lyckat resultat. Sagt och gjort. Lät klockan ligga en halvtimme och pillade i batteriet. Efter lite vickande så hoppa verket igång.

Men nu när jag ska ställa tiden och drar ut kronan och in igen så stannar den. Efter lite lirkande så hoppar den igång för att sedan stanna efter jag försökt ställa tiden.

Bifogar en bild på eländet och hoppas någon har tips eller ideer på vad man kan göra åt saken.

IMG_20240322_201005.jpg
Troligen kan du ersätta hela verket med ett nytt miyota verk?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Grabben har börjat visa ett litet intresse för klockor. Han har kollat lite olika modeller och har ett hum om vad han vill ha. Hans ännu begränsade tjocklek på handled begränsar dock utbudet. Klockorna han spanat in är på tok förstora.

Tanken slog mig då att jag någonstans har farfars gamla Citizen liggande. Den är inte helt olik modellerna han tittat på.
Mindes att den var liten, riktigt sliten, stendöd och hade en förbannat ful och sladdrig länk. Efter en frenetisk sökinsats lyckades jag till slut gräva fram den ur en låda med gamla bra att ha saker.

IMG_20240322_201244.jpg


Jag drog över glaset en gång med Biltemas lyktpolish och man såg nu igenom glaset. Tog tyvärr ingen bild på hur det var innan. men nedan är en bild på hur det såg ut innan omgång två. Rätt grova repor som framträder tydligt i rätt ljus.
IMG_20240322_201129.jpg


Omgång två bestod av våtslipning med först P800, sedan P1200 och sist P2000. Avlutade med en till omgång Biltema-polish som jag körde på med hjälp av skruvdragaren. Glaset blev nästan som nytt.

IMG_20240322_201153.jpg


Jag passade även på att polera upp boetten med metall-polish. Har inga bra före och efter- bilder. Men ytan gick från repig, dasssig och matt till att nästan bli spegelblank.

Beställde en billig länk som jag tycker gjorde sig riktigt bra.
IMG_20240322_200907.jpg


IMG_20240322_200701.jpg


Nu har jag dock bara ett "litet" problem kvar. Man kan väl säga att jag började i fel ände. Jag skulle ju givetvis kollat så klockan funkade som den skulle, innan jag började.

Satte i ett nytt batteri. Klockan var fortfarande stendöd. Pillade runt lite och hoppades att den skulle hoppa igång, men icke. Efter lite googlande hittade jag någon med liknande problem som kört i kontaktrengörare med lyckat resultat. Sagt och gjort. Lät klockan ligga en halvtimme och pillade i batteriet. Efter lite vickande så hoppa verket igång.

Men nu när jag ska ställa tiden och drar ut kronan och in igen så stannar den. Efter lite lirkande så hoppar den igång för att sedan stanna efter jag försökt ställa tiden.

Bifogar en bild på eländet och hoppas någon har tips eller ideer på vad man kan göra åt saken.

IMG_20240322_201005.jpg

Ja, enklast är nog och ersätta det.

Har själv bytt på en gammal Citizen, dock fick jag även byta kronan då bommen på det nya urverket var smalare än det gamla (hade säkert gått bra och använda en förlängare till samma storlek som kronan så man kunde använda den gamla kronan).
Det nya verket var ersättare för det gamla då det hade slutat tillverkas, passade för övrigt så inget mer behövde bytas.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Första svepet med nya verktyget, några magneter limmade på en blandarpinne, här är resultatet:
20240407_112845.jpg

20240407_112822.jpg


Hade klart behövt den här tidigare, vissa delar är nog redan försvunna för evigt... Det blev även mer rent under två tunga skåp, som man inte flyttar på vid städning (fick med en del damm).
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Är nybörjare som bara precis börjat med hobbyn. Köpt in en del billiga klockor på tradera och inser att alla projekt inte kommer bli genomförda (i något fall har en fjäder eller skruv sprätt iväg och saknas). Tänker att dessa får bli donatorverk. Funderar därför på hur ni gör med förvaring av dessa, tips på bra lådor? Har ni nått ”system” för reservdelar?

Jag kör i stort sett bara de här lådorna, här nedan för renoveringsobjekt som jag skall serva någon dag. Kör de även för verkdelar, där jag försöker dela upp dem efter tillverkare , samt någon enstaka generell med blandat.
Har några större i liknande form också där man får plats med hela klockor med allt även om man ibland kan klämma in en länk i de på bilden.
20240407_115809.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Bra tips! 0,7 är nog idealiskt gissar jag. Med Olympus variant på 0,75 skulle arbetsavståndet öka från 110 till 160 mm har jag för mig. När det är så billigt känns det ju som ett kul köp även om jag landar i att jag vill ha 0,5 också. Originaltillbehöret från Olympus kostar runt tio gånger så mycket. Mer än jag gav för hela mikroskopet.

Hur är lampan? Jag har belysning från sidan på en liten arm men hur jag än placerar lampan tycker jag att jag lyckas skugga med vänsterhanden lite för ofta. Ringlampa vore trevligt.

Ringlampa är grymt! Min är "orginal" från amscope (säkert bara en billig kinalampa). Det blir klart och fint ljus runt allt, här är en halvtaskig bild jag tagit med telefonen genom mikroskåpet.
20240331_204912.jpg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Ringlampa är grymt! Min är "orginal" från amscope (säkert bara en billig kinalampa). Det blir klart och fint ljus runt allt, här är en halvtaskig bild jag tagit med telefonen genom mikroskåpet.
20240331_204912.jpg
Jag vet det är kanon! 😃👍
Slipper alla skuggor tack vare att det kommer ljus från alla håll. 😊
 

tobtok

Omega
Tjena! Jag har en klocka som jag kan ställa in fint liggandes, men när jag sätter på case backen så går den mycket sämre och för högre beat error. Är det ett symptom på att den behöver avmagnetiseras?
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Två klockor vars lock, hittills, inte har gått att öppna.

IMG_2875.jpeg



Spännande 😃 kan rekommendera en sån här för att dels för att den får mycket bra grepp samt att den typ eliminerar risken att repa baklocken. Kommer med backar för att öppna rolex boetter också samt (av någon oförklarlig anledning) en hammare och stift för att lossa länkbitar 😅

 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Spännande 😃 kan rekommendera en sån här för att dels för att den får mycket bra grepp samt att den typ eliminerar risken att repa baklocken. Kommer med backar för att öppna rolex boetter också samt (av någon oförklarlig anledning) en hammare och stift för att lossa länkbitar 😅


Tack för tipset! Letade efter en sån men Google Fu var tydligen för svag 😝
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Hej! Har ni tips på hur jag kan få av ett bandstift som vägrar komma av? Inte ens min skruvmejsel dedikerad till ”omöjliga bandstift” funkar. Första gången jag inte lyckas trots många försök. Är det fil / såg som gäller helt enkelt?

Visste inte vilken tråd som passade för frågan. Hoppas det går bra här..
IMG_0244.jpeg
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Hej! Har ni tips på hur jag kan få av ett bandstift som vägrar komma av? Inte ens min skruvmejsel dedikerad till ”omöjliga bandstift” funkar. Första gången jag inte lyckas trots många försök. Är det fil / såg som gäller helt enkelt?

Visste inte vilken tråd som passade för frågan. Hoppas det går bra här..
IMG_0244.jpeg
Beroende på hur rädd du är om bandet som sitter på så brukar det funka att klämma till med avbitartång mitt på bandstiftet och sen vika det som ett V så brukar det trilla ur.
Ibland kan man trycka undan bandet tillräckligt för att komma åt att nypa stiftet en bit in så att det går att böja undan också.
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Beroende på hur rädd du är om bandet som sitter på så brukar det funka att klämma till med avbitartång mitt på bandstiftet och sen vika det som ett V så brukar det trilla ur.
Ibland kan man trycka undan bandet tillräckligt för att komma åt att nypa stiftet en bit in så att det går att böja undan också.
Det är viktigt att bandet klarar sig utan skador. Därav min försiktighet att fortsätta på egen hand utan råd 😄 Ska se om jag har en mindre sådan tång. Bandet är mjukt och rörligt så det borde kunna gå utan att skada permanent med den metoden. Tack!
 

Datapata

Omega
2-Faktor
Första trevande stegen att fixa farfars gamla ”beater”

Bara dragit med Polywatch typ 3minoch blev impronerad av resultatet.

Före:
IMG_1908.jpeg


Efter:
IMG_1909.jpeg


Man ser ffa över ”antimagnetique”, slippapper 600-5000 ligger på posten på väg så här skall slipas upp 👌
 

DrKlocka

Audemars
Hej! Har ni tips på hur jag kan få av ett bandstift som vägrar komma av? Inte ens min skruvmejsel dedikerad till ”omöjliga bandstift” funkar. Första gången jag inte lyckas trots många försök. Är det fil / såg som gäller helt enkelt?

Visste inte vilken tråd som passade för frågan. Hoppas det går bra här..
IMG_0244.jpeg

En spårfil med bortslipade/polerade sidor funkar alltid. Den är tunn och filar då enbart rakt ned.
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Beroende på hur rädd du är om bandet som sitter på så brukar det funka att klämma till med avbitartång mitt på bandstiftet och sen vika det som ett V så brukar det trilla ur.
Ibland kan man trycka undan bandet tillräckligt för att komma åt att nypa stiftet en bit in så att det går att böja undan också.
Gjorde som du sa och det funkade galant. Bandet överlevde till och med 😉 Stort tack!
En spårfil med bortslipade/polerade sidor funkar alltid. Den är tunn och filar då enbart rakt ned.
Tack! En sådan behöver jag införskaffa .
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Arbetar lite med två nya klockor. Den ena en omega med cal 284. Snap on baklock med baklockspackning på insidan samt snygg omega logga på haken på huvudfjädern, inte sett det innan. En annan detalj är rubinen minuthjulet snurrar runt på Enicar verket som är 1140.
IMG_1434.jpeg
IMG_1435.jpeg
IMG_1454.jpeg
IMG_1455.jpeg

IMG_1462.jpeg

IMG_1457.jpeg

IMG_1440.jpeg
IMG_1438.jpeg


Som synes lite smutsigare i Enicar än omegan och en bruten tirettfjäder samt bruten mainspring så fått beställa dessa. Men snart är dom nog up and running igen 😃
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Körde alla dessa tre samtidigt i tvätt, såklart kom de ut i en klump då jag antar att det är denna som är magnetisk (och skall vara det?).
20240427_214244.jpg


Behöver man köra dessa två i avmagnitiseraren?
20240427_214917.jpg


Delarna är från 1/10-delskronografen på ett eta 251.262 quartzverk.
 
Topp