• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Oskar.D

Omega
2-Faktor
Fick bli ett klockbyte såhär på kvällskvisten 🙂
D37BEBCA-6265-4946-9E33-D5AB9FC506C6.jpeg
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Eller...https://uhrforum.de/threads/sinn-103-klassik-12.568727/
Nu är det där fel modell ;) (glasbaksida, skruvade pushers, märklig färgkombo), men den kostar ju 40 papp! Och frakten från Tyskland för privatpersoner är rätt så dyrt om den ska vara fullt försäkrad.

Det ligger ju en snyggare Klassik ute på K&S om den inte gått. Annars en St Sa, som tyvärr har de ovan nämnda problemen med boetten.

En vanlig Sinn 103 St kostar 28 k ny hos Erikson. Finns knappt ute begagnade. Och jag som hade en i toppskick från sista året med ETA Valjoux 7750 – och sålde! Typiskt.
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Nu är det där fel modell ;) (glasbaksida, skruvade pushers, märklig färgkombo), men den kostar ju 40 papp! Och frakten från Tyskland för privatpersoner är rätt så dyrt om den ska vara fullt försäkrad.

Det ligger ju en snyggare Klassik ute på K&S om den inte gått. Annars en St Sa, som tyvärr har de ovan nämnda problemen med boetten.

En vanlig Sinn 103 St kostar 28 k ny hos Erikson. Finns knappt ute begagnade. Och jag som hade en i toppskick från sista året med ETA Valjoux 7750 – och sålde! Typiskt.
En fin Klassik 12 i mina ögon i enda tillverkade färgsättningen mig veterligen? Men inte billig.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Nu är det där fel modell ;) (glasbaksida, skruvade pushers, märklig färgkombo), men den kostar ju 40 papp! Och frakten från Tyskland för privatpersoner är rätt så dyrt om den ska vara fullt försäkrad.

Det ligger ju en snyggare Klassik ute på K&S om den inte gått. Annars en St Sa, som tyvärr har de ovan nämnda problemen med boetten.

En vanlig Sinn 103 St kostar 28 k ny hos Erikson. Finns knappt ute begagnade. Och jag som hade en i toppskick från sista året med ETA Valjoux 7750 – och sålde! Typiskt.
Jaha, nu är @Sennelier s annons OHPF också! Han prisbumpade det redan bra priset!
 

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Nu är det där fel modell ;) (glasbaksida, skruvade pushers, märklig färgkombo), men den kostar ju 40 papp! Och frakten från Tyskland för privatpersoner är rätt så dyrt om den ska vara fullt försäkrad.

Det ligger ju en snyggare Klassik ute på K&S om den inte gått. Annars en St Sa, som tyvärr har de ovan nämnda problemen med boetten.

En vanlig Sinn 103 St kostar 28 k ny hos Erikson. Finns knappt ute begagnade. Och jag som hade en i toppskick från sista året med ETA Valjoux 7750 – och sålde! Typiskt.
Jo, jag vet, var lika dum jag som sålde den...
 
Senast ändrad:

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Nu är det där fel modell ;) (glasbaksida, skruvade pushers, märklig färgkombo), men den kostar ju 40 papp! Och frakten från Tyskland för privatpersoner är rätt så dyrt om den ska vara fullt försäkrad.

Det ligger ju en snyggare Klassik ute på K&S om den inte gått. Annars en St Sa, som tyvärr har de ovan nämnda problemen med boetten.

En vanlig Sinn 103 St kostar 28 k ny hos Erikson. Finns knappt ute begagnade. Och jag som hade en i toppskick från sista året med ETA Valjoux 7750 – och sålde! Typiskt.
Jag letade länge efter vanliga St jag med, och håller med om att de knappt finns där. Fick bli en (den) st sa tillslut för att jag inte kunde hålla mig längre.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag letade länge efter vanliga St jag med, och håller med om att de knappt finns där. Fick bli en (den) st sa tillslut för att jag inte kunde hålla mig längre.
Men det blev försäljning ändå? Vad fick dig att ta beslutet?

Jag sålde mina fyra-fem 103 St mycket pga konkurrens i lådan, behövde minska, men lite pga höjden. Det är inte så farligt, men den är ändå en aning för tjock/hög, tycker jag.

Ändå sitter jag och överväger en till. De är ju bra fina också. ;)
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Men det blev försäljning ändå? Vad fick dig att ta beslutet?

Jag sålde mina fyra-fem 103 St mycket pga konkurrens i lådan, behövde minska, men lite pga höjden. Det är inte så farligt, men den är ändå en aning för tjock/hög, tycker jag.

Ändå sitter jag och överväger en till. De är ju bra fina också. ;)
Det var bara pga annat som lockade.
Jag använde den flera dagar i veckan då jag verkligen gillade den.
Hade gärna behållit den med, men för mycket annat här hemma som jag måste kasta pengar på, så den fick gå.

Men jag håller med om att den är lite tjock.
Gör inte jättemycket, men 7750 bygger ju tyvärr.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Det var bara pga annat som lockade.
Jag använde den flera dagar i veckan då jag verkligen gillade den.
Hade gärna behållit den med, men för mycket annat här hemma som jag måste kasta pengar på, så den fick gå.

Men jag håller med om att den är lite tjock.
Gör inte jättemycket, men 7750 bygger ju tyvärr.
Det sista att 7750 bygger är inte riktigt sant. Det är snarare lata tillverkare som bygger. Har en gammal Navitimer från 96 med valjoux 7750 verk som är 14,1 mm tjock till skillnad mot sinn 103 St Sa som är 17,2 mm tjock. 3,1 mm är mycket på armen. ETA, Selita och consepto som är välkända kloner av Valjoux 7750 är i det närmaste indentiska.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Det sista att 7750 bygger är inte riktigt sant. Det är snarare lata tillverkare som bygger. Har en gammal Navitimer från 96 med valjoux 7750 verk som är 14,1 mm tjock till skillnad mot sinn 103 St Sa som är 17,2 mm tjock. 3,1 mm är mycket på armen. ETA, Selita och consepto som är välkända kloner av Valjoux 7750 är i det närmaste indentiska.
103 St utan glasbaksida är ju lite smidigare med sina 15,5 mm. Du har en sån, vill jag minnas? Den otroligt bildsköne med grönmetallic tavla?
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Tyckte priset på Eriksons beg 104 var lite högt men den är iofs nästan ny o på länk.

Den här var svettigare 😜
 

seikosha

Rolex
2-Faktor
103 St utan glasbaksida är ju lite smidigare med sina 15,5 mm. Du har en sån, vill jag minnas? Den otroligt bildsköne med grönmetallic tavla?
Själva caset på 103 St bygger tillsammans inklusive vridringen inte mer än cirka 12,5mm, plexi-glaset adderar ju ca 3mm. Så jag skulle faktiskt inte alls kalla klockan överdrivet tjock, tycker den sitter svinbra jag! 😃👍
 

perhog

Audemars
2-Faktor
103 St utan glasbaksida är ju lite smidigare med sina 15,5 mm. Du har en sån, vill jag minnas? Den otroligt bildsköne med grönmetallic tavla?
103 grön har glasbaksida och är 16 mm tjock.

Ett annat exempel är Sinns senaste 103 ST TY hd som uppges vara 14,3 mm men i verkligheten är 15,2 mm. Att jämföras med Sinn 103 B Hd Från 90 talet) som är 14,2mm. Problemet är att tillverkarna inte anstränger sig att göra klockorna tunnare (ingen nämnd och ingen glömd). När man öppnar en klocka förvånas jag över hur mycket utrymme det egentligen finns. Det troliga orsaken är att tillverkarna använder samma boett och bakstycke oavsett om det ska bli en manuell eller automat. Titta tex på en 103a med glasbaksida så ser ni hur mycket döutrymme det finns på andra sidan glaset.. Plocka isär och mät verkets tjocklek så inser ni vart problemet ligger.
Men vad gör det egentligen, jag bryr mig inte men tycket det skall vara rätt och inte skylla klockornas storlek på verket när det är tillverkaren som använder standarddetaljer.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Själva caset på 103 St bygger tillsammans inklusive vridringen inte mer än cirka 12,5mm, plexi-glaset adderar ju ca 3mm. Så jag skulle faktiskt inte alls kalla klockan överdrivet tjock, tycker den sitter svinbra jag! 😃👍
Det har du rätt i. Ta tex Heuer autavia som påminner väldigt mycket om Sinn 103 klassik 12, näsan samm tjocklek, eller breitling premier manuell som är nästan lika tjock. Klockan sitter bra på armen och tjockleken beror mycket på om det är plexi, safir eller rent av ett kupat glas. Alla dessa egenskaper påverkar klockans tjocklek. Det är inte 7750 verket som är tjockt. Dessutom händer det att tillverkare anger tjockleken till överkant på boetten och inte räknar in glaset, kupat eller ej.
Nåja.. Min mening med inlägget var som sagt att 7750 verket i sig inte är extremt tjockt. Jag håller också med om att Sinn 103 oavsaett modell sitter utmärkt på armen. Vist kan det kanske vara problem om man har ovanligt tunna armar men på min 19cm armar sitter de flesta klockor aldeles utmärkt.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Ännu en ovanlig Sinn

EDIT: Påminner om Sinn 857, Radiokontrollerad, svepande sekundvisare. Lättläst även i mörker. Visar tiden extremt exakt European radio standard DCF 77. hamtar signal från frankfurt. Ställer om automatiskt till och från sommar tid. Vid batteribyte tar det ca 12 timmar innan klockan visar exakt tid igen. Utmäkt att ha för att kontrolera armbandsurens tisdshållning. Ett absolut måste för en Sinn entusiast. Tror att @ERIKSON URHANDEL kan förmedla denna modell till ett överkommligt pris.

Nackdel, fungerar inte om man bor mer än 180 mil fågelvägen från Frankfurt eller om man bor i ett betongkomplex som skärmar radiosignalen.


IMG_0150.JPG
 
Senast ändrad:

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Grattis till försäljningen! Vad har du för prospekt?

Edit: en liten bild för sakens skull:
IMG_8791.jpeg
Tack! Drömmen är en 856 S UTC på integrerat gummi. Jag är dock medveten om att det är något av en enhörning på andrahandsmarknaden. Så vi får se. Kanske slutar det som när jag letade B-Uhr, att jag tröttnar på att härja runt på begmarknaden och köper nytt istället. Eller så dyker något annat upp som verkar ännu mer lockande. 😁
 

vanman

Rolex
2-Faktor
Tack! Drömmen är en 856 S UTC på integrerat gummi. Jag är dock medveten om att det är något av en enhörning på andrahandsmarknaden. Så vi får se. Kanske slutar det som när jag letade B-Uhr, att jag tröttnar på att härja runt på begmarknaden och köper nytt istället. Eller så dyker något annat upp som verkar ännu mer lockande. 😁
IMG_6964.jpeg

Frestar lite med denna! Ännu en dag i statens tjänst påbörjad. Tågtid och dags för genomläsning av ytterligare en SoU inför remisskrivande.
 
Topp