• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintråden

David74

Omega
Drack ett helt fantastiskt vin från Armenien igår. Köpte det efter att ha lyssnat på ett avsnitt om Armenska viner i Vi och Vin -podden för ett par år sedan. Var bra då men med lite tid i källaren så blev det ännu bättre.

Årgången efter, 2015, finns att beställa på bolis för 266. Är den lika bra är det mycket prisvärt.
IMG_0045.jpeg
IMG_0044.jpeg


Blev riktigt bra till cote de boeuf
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Provning av lite riesling från Rheinhessen.
Kvällens topp fem:
Keller Hipping 12
Keller G-Max 12
Kühling-Gillot Hipping 20
Wittmann Kirchspiel 19
Keller Brunnenhäuschen Abts-E 12
Vinerna från Keller är verkligen tramsigt bra, har man haft möjlighet att köpa på släpp är det väl ok men dagens priser är helt orimliga, typ 25k för G-Max.
IMG_5315.jpeg
IMG_5316.jpeg
 

David74

Omega
Riktigt bra bubbel. B50 är en sendegogerad pjäs från Michell Arnold. Köpte den på vingården i somras. Väldigt utvecklad och fin, att den är sendegorgerad gör den väldigt tillgänglig. Klart bra köp och det är väl värt ett besök om man är i champagne då de håller riktigt bra priser på plats.
IMG_0092.jpeg
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Några lik från senaste tiden. Alla är bra. Störst intryck från Paul Bara dock. Gillar verkligen stilen med både kraft och fräschör. Mycket bra standardbubbel. Rolet kan deffintivt serveras som aperitif. Riktigt aptitretande syra. Barolon kan med fördel ligga några år till men är trevlig nu. Är inte särskillt indrucken på colheita, jävligt gott dock.
PXL_20230617_155140096.jpg

PXL_20230617_135915578.jpg
 

namkrad

Cartier
2-Faktor
Drack ett helt fantastiskt vin från Armenien igår. Köpte det efter att ha lyssnat på ett avsnitt om Armenska viner i Vi och Vin -podden för ett par år sedan. Var bra då men med lite tid i källaren så blev det ännu bättre.

Årgången efter, 2015, finns att beställa på bolis för 266. Är den lika bra är det mycket prisvärt.
IMG_0045.jpeg
IMG_0044.jpeg


Blev riktigt bra till cote de boeuf
Riktigt intressant, läste nu att druvan utvecklats på 70-talet och påminner om Cab. Stämmer det bra?
 

David74

Omega
Riktigt intressant, läste nu att druvan utvecklats på 70-talet och påminner om Cab. Stämmer det bra?
Jag skulle nog säga att en del av vinerna drar mer åt Rhonedalen. Finns ett annat vin som heter Ola Bridge som jag utan att tveka skulle placerat i norra Rhône om jag fick det blint.

Det här vinet var kanske lite mer åt en bdx-blandning så det kannog stämma att det ofta liknar Cabernet. Vin och vi podden hade ett , eller om det avsnitt om Armenien för typ två år sedan som rekommenderas.
 

namkrad

Cartier
2-Faktor
Jag skulle nog säga att en del av vinerna drar mer åt Rhonedalen. Finns ett annat vin som heter Ola Bridge som jag utan att tveka skulle placerat i norra Rhône om jag fick det blint.

Det här vinet var kanske lite mer åt en bdx-blandning så det kannog stämma att det ofta liknar Cabernet. Vin och vi podden hade ett , eller om det avsnitt om Armenien för typ två år sedan som rekommenderas.
Tack!
Vinet låter iaf intressant 😊
Ska lyssna på podden 👍🏻
 

riotvan

Cartier
20230628_172251.jpg


Ny bekantskap i form av producent, men från ett välbekant område. Sval frukt som drar åt tranbär snarare än jordgubbe/hallon. Lite muskot, kardemumma och sandelträ med en gräddig finish. Känns lite överextraherat. Hade kunnat vara ett bra vin om det inte var för alkoholen på 14,5% som ger en besk och spritig eftersmak. Dricker hellre Hirsch eller Williams Selyem för ungefär samma peng.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Om man vill testa ett moget rödvin, finns det något på Systemet som är värt att ta hem? Brukar annars fokusera primärt på champagne. Testade en flaska från -06 och tyckte den var riktigt god, så tänker mig att det vore roligt att testa något rött som har några år på nacken. :)
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Om man vill testa ett moget rödvin, finns det något på Systemet som är värt att ta hem? Brukar annars fokusera primärt på champagne. Testade en flaska från -06 och tyckte den var riktigt god, så tänker mig att det vore roligt att testa något rött som har några år på nacken. :)
Budget? Finns som @Notorious Niklas tipsar om svinbra viner som är drickmogna, eller lite till. Som kostar.

Sen finns det mycket som kanske inte är väldigt gott eller toppviner men som har 10+år som jag skulle klasas som mogna.
Bolaget har en ganska bra sökfunktion med filter.

Edit.
För att ge konkreta tips. Vina Tondonia på kvartsmagnum t.om och Faustino brukar leverera för ganska lite pengar.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Budget? Finns som @Notorious Niklas tipsar om svinbra viner som är drickmogna, eller lite till. Som kostar.

Sen finns det mycket som kanske inte är väldigt gott eller toppviner men som har 10+år som jag skulle klasas som mogna.
Bolaget har en ganska bra sökfunktion med filter.

Edit.
För att ge konkreta tips. Vina Tondonia på kvartsmagnum t.om och Faustino brukar leverera för ganska lite pengar.
Tusen tack! Självklart glömmer jag att nämna budget. Tänker mig något kring 500-700kr. :)

Är väl bekant med Bolagets hemsida. Jag kan dock inte se vilka viner äldre viner som faktiskt smakar som mer ett mer moget vin ska ska göra. Sökte på samma vis som länkats ovan, men man får ju upp en del resultat för lägre priser, som gör mig lite osäker. :)
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tusen tack! Självklart glömmer jag att nämna budget. Tänker mig något kring 500-700kr. :)

Är väl bekant med Bolagets hemsida. Jag kan dock inte se vilka viner äldre viner som faktiskt smakar som mer ett mer moget vin ska ska göra. Sökte på samma vis som länkats ovan, men man får ju upp en del resultat för lägre priser, som gör mig lite osäker. :)
Jag uppskattar inte alltid moget vin, testa Vina tondonia så får du ser om du gör. 13 år och kvartsmagnum är ändå en bra start. Häll på karaff ett par timmar innan så är du hemma. Men servera svalt.

Vin är en helt egen värld. Vissa är bra, vissa är dåliga, vissa gillar äldre, vissa gillar yngre, flaskan är defekt, flaskan är inte defekt, osv osv osv. Det är en överraskning varje gång.
 

riotvan

Cartier
Om man vill testa ett moget rödvin, finns det något på Systemet som är värt att ta hem? Brukar annars fokusera primärt på champagne. Testade en flaska från -06 och tyckte den var riktigt god, så tänker mig att det vore roligt att testa något rött som har några år på nacken. :)
Utöver de bra förslagen som kommit upp här så kan jag tipsa om skoogs vinhandel, de säljer främst till restauranger men det går smidigt att köpa från dem via privatimport (står hur du går tillväga på deras hemsida). De har gott om viner från 80-talet och framåt (obs. priser är ex. moms).

 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Utöver de bra förslagen som kommit upp här så kan jag tipsa om skoogs vinhandel, de säljer främst till restauranger men det går smidigt att köpa från dem via privatimport (står hur du går tillväga på deras hemsida). De har gott om viner från 80-talet och framåt (obs. priser är ex. moms).

Tusen tack! Har genomfört privatimporter tidigare, så det är inga problem. Som sagt, lite svårt för mig att pricka rätt dock, då jag inte har superbra koll. Om man vill ha något äldre rött från Frankrike, går det att klämma in inom min budget? :)

Förresten, hur skulle ni beskriva ett moget rött vin? Det kommer väl vara rätt långt ifrån en mogen champagne. 😅
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Tusen tack! Har genomfört privatimporter tidigare, så det är inga problem. Som sagt, lite svårt för mig att pricka rätt dock, då jag inte har superbra koll. Om man vill ha något äldre rött från Frankrike, går det att klämma in inom min budget? :)

Förresten, hur skulle ni beskriva ett moget rött vin? Det kommer väl vara rätt långt ifrån en mogen champagne. 😅
Som nämnts tidigare skulle jag verkligen rekommendera både Rioja Alta 904 och Viña Tondonia (fast Gran Reserva) som ett bra urval när det gäller att prova lite äldre röda från just Rioja. Riktigt bra vin, prisvärda, riktigt bra tillverkare och bra representanter för regionen. Drack en 20-25 år gammal Tondonia Gran Reserva på plats hos dem för några år sedan som var magiskt bra.
 

riotvan

Cartier
Tusen tack! Har genomfört privatimporter tidigare, så det är inga problem. Som sagt, lite svårt för mig att pricka rätt dock, då jag inte har superbra koll. Om man vill ha något äldre rött från Frankrike, går det att klämma in inom min budget? :)

Förresten, hur skulle ni beskriva ett moget rött vin? Det kommer väl vara rätt långt ifrån en mogen champagne. 😅
Blir kanske tight med budgeten men både bolaget och skoogs har Chateau de Camensac (släpps på fredag på bolis) i vintage 2020 resp. 1994. Köp båda och se vad 26 år gör för skillnad 🧐😊
 
Topp