• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    926

Quark

Cartier
2-Faktor
Den stora rädslan tror jag dock är just utvecklingen, och det kanske är den befogade rädslan. ”Om det om 2-3 år finns ett batteri som är så mycket bättre…”

OK, det kommer naturligtvis att finnas produkter som är bättre om tre år. Men om du låter det hindra dig från att skaffa en elbil idag, så går du ju miste om tre år med dagens elbilar.

Varför inte göra både och, njut av dagens elbilar, om du hittar någon som du gillar, och byt till en ännu bättre när en sådan finns?

Välj inte bort den framtid du kan få tillgång till redan idag, i väntan på en framtid som kanske kommer någon gång, speciellt då den förstnämnda inte utesluter den sistnämnda.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Tack för tipsen. Jag ska hoppa på privatleasing denna gång och vill inte stå med en bil jag inte behöver, så prio är att snabbt och smidigt kunna sälja bilen rätt omgående efter att privatleasingen är igång. Ska testa KVD, Carla etc som tipsades om.

Vad beträffar privatleasing har jag tänkt att det är svårt att sia om andrahandsvärde på bilarna. Jag betalar hellre lite högre kostnad/månad för att slippa stå med det problemet sen, eller som nu att jag ska behöva huvudvärken med att sälja. Sen är det ju rätt skönt att inte binda så pass mycket kapital - som istället kan arbeta för en. Leasing är också bra för mig för då blir jag ”fast” och kan inte byta bil alltför ofta.. Någon som har input på det, eller tänker jag rätt? :)
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Tack för tipsen. Jag ska hoppa på privatleasing denna gång och vill inte stå med en bil jag inte behöver, så prio är att snabbt och smidigt kunna sälja bilen rätt omgående efter att privatleasingen är igång. Ska testa KVD, Carla etc som tipsades om.

Vad beträffar privatleasing har jag tänkt att det är svårt att sia om andrahandsvärde på bilarna. Jag betalar hellre lite högre kostnad/månad för att slippa stå med det problemet sen, eller som nu att jag ska behöva huvudvärken med att sälja. Sen är det ju rätt skönt att inte binda så pass mycket kapital - som istället kan arbeta för en. Leasing är också bra för mig för då blir jag ”fast” och kan inte byta bil alltför ofta.. Någon som har input på det, eller tänker jag rätt? :)
Vad blir det för bil då?

Tycker du tänker rätt, så länge man inte tycker det är mentalt jobbigt med mer fasta utgifter men jag tänker som dig.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Vad blir det för bil då?

Tycker du tänker rätt, så länge man inte tycker det är mentalt jobbigt med mer fasta utgifter men jag tänker som dig.
Det blir fortsatt Polestar 2, det blir en Long Range Dual Motor (ej Performance). Bra pris, bra räckvidd och jag har varit väldigt nöjd med bilen som används till att pendla till jobbet. Vi bor i Malmö och 3-4 gånger om året åker vi till kompisar i Göteborg, 5-6 gånger om året åker vi till Österlen. Fyller alla våra behov. Vinterdäcken har jag redan :)

Absolut, fasta utgifter är väl inte så kul men det är mest mental bokföring tycker jag. Om jag istället har en "klump" med pengar kontra en fast utgift. Det är väl också mest att den fasta utgiften blir synlig varje månad, men värdeminskning vid en försäljning syns ju först vid försäljning så många underskattar ju posten värdeminskning.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Tycker det är riktigt härligt med varmare väder. Jämfört med i vintras har förbrukningen typ halverats.

Har en sträcka på 4,2 mil jag kör ofta och låg på 3,1 kWh/mil i vintras vid -15 grader. Nu 1,6 kWh/mil vid 22 grader. Men behöver ju inte köra rattvärmen på fullt nu så kanske det som gör det mesta 😂
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Tycker det är riktigt härligt med varmare väder. Jämfört med i vintras har förbrukningen typ halverats.

Har en sträcka på 4,2 mil jag kör ofta och låg på 3,1 kWh/mil i vintras vid -15 grader. Nu 1,6 kWh/mil vid 22 grader. Men behöver ju inte köra rattvärmen på fullt nu så kanske det som gör det mesta 😂
Vilken bil?
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Skoda Enyaq IV80x SportLine -23

Irriterade mig på ett gäng saker i vintras som att vindrutespolarnas munstycken är positionerade idiotiskt vilket gör att det lätt fryser fast snö/is över så att det inte går att använda alls. Som i sin tur påverkar sikten när man kör negativt.

Sen att inga av körsystemen som drive assist eller vanliga farthållaren fungera speciellt ofta vid lite snö va också irriterande. Har en Seat Cupra (ICE) där snö problemen i jämförelse är obefintliga.

Plus att MySkoda appen krångla och var extremt opålitlig så att man oftast kom ut till en oladdad kall bil trots att man startat värmaren eller lagt in schema för laddgräns.
Nu har det dock kommit en uppdatering som gör att appen funkar rätt bra.

Så i detta väder har jag absolut inget att klaga på utan är jättenöjd med bilen. Speciellt mil kostnaden på runt kronan är riktigt fin 😃
 
Senast ändrad:

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Efter sommaren kommer Xpengs snabbladdare i Kina kunna leverera 800 kW. Det innebär att du får mer än 1 km per sekund.
Snart går det inte längre att använda argumentet "jag har inte tid att ladda i 40 minuter". I framtiden kommer det gå lika snabbt att ladda som det tar att tanka bensin eller diesel.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Efter sommaren kommer Xpengs snabbladdare i Kina kunna leverera 800 kW. Det innebär att du får mer än 1 km per sekund.
Snart går det inte längre att använda argumentet "jag har inte tid att ladda i 40 minuter". I framtiden kommer det gå lika snabbt att ladda som det tar att tanka bensin eller diesel.
Är precis det där man väntar på, jag behöver inte 80 mils räckvidd, men vore fint att kunna ladda på 5 minuter.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
håller med dig. Snabb laddning och låg energiförbrukning är viktigare än storleken på batteriet.
För mig är laddhastigheten inte så viktigt men det råder fortfarande stor osäkerhet om det finns laddare överhuvudtaget eller att de som finns fungerar (förutom Teslas). Så för egen del föredrar jag längre räckvidd (större batteri eller låg energiförbrukning) istället för hög laddhastighet. Jag vill helt enkelt snabbladda så sällan som möjligt. Med 50 mils räckvidd som jag har idag (nästan) så är jag nere på 1-2 snabbladdningar om året. Det spelar ingen roll om de tar 20 eller 40 minuter. Dock förstås så innebär ju högre laddhastighet att varje laddare är ledig fler gånger. Allt sitter ihop ;)
 

mega

Rolex
För mig är laddhastigheten inte så viktigt men det råder fortfarande stor osäkerhet om det finns laddare överhuvudtaget eller att de som finns fungerar (förutom Teslas). Så för egen del föredrar jag längre räckvidd (större batteri eller låg energiförbrukning) istället för hög laddhastighet. Jag vill helt enkelt snabbladda så sällan som möjligt. Med 50 mils räckvidd som jag har idag (nästan) så är jag nere på 1-2 snabbladdningar om året. Det spelar ingen roll om de tar 20 eller 40 minuter. Dock förstås så innebär ju högre laddhastighet att varje laddare är ledig fler gånger. Allt sitter ihop ;)
Samma här, snabbladdar max 10 gånger per, på semestern. Annars laddar jag hemma.
Såg någonting i gårdagens DN om en FB-grupp där privatpersoner laddar hos varandra, typ om man jobbar nära en villa där laddaren står tom på dagen.
Skall även finnas en app, skall kolla mer ikväll.
 

fransl

Cartier
Jag tror att det är en psykologisk fråga. När räckvidden blir samma som fossibilens och när laddningen sker (nära nog) lika snabbt, blir det svårare att argumentera emot. Det är ju bara priset och eller batterilivskängden kvar att kämpa emot!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag tror att det är en psykologisk fråga. När räckvidden blir samma som fossibilens och när laddningen sker (nära nog) lika snabbt, blir det svårare att argumentera emot. Det är ju bara priset och eller batterilivskängden kvar att kämpa emot!
Fast det kommer fortfarande stånkas och stönas hos vissa. För det handlar om att man inte vill ändra sitt beteende och att nytt = läskigt. Men det vill man inte erkänna.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
För mig är laddhastigheten inte så viktigt men det råder fortfarande stor osäkerhet om det finns laddare överhuvudtaget eller att de som finns fungerar (förutom Teslas). Så för egen del föredrar jag längre räckvidd (större batteri eller låg energiförbrukning) istället för hög laddhastighet. Jag vill helt enkelt snabbladda så sällan som möjligt. Med 50 mils räckvidd som jag har idag (nästan) så är jag nere på 1-2 snabbladdningar om året. Det spelar ingen roll om de tar 20 eller 40 minuter. Dock förstås så innebär ju högre laddhastighet att varje laddare är ledig fler gånger. Allt sitter ihop ;)

Samma här, snabbladdar max 10 gånger per, på semestern. Annars laddar jag hemma.
Såg någonting i gårdagens DN om en FB-grupp där privatpersoner laddar hos varandra, typ om man jobbar nära en villa där laddaren står tom på dagen.
Skall även finnas en app, skall kolla mer ikväll.
Kan man ladda hemma är det inte så noga förstås, jag tillhör de som inte har den möjligheten i dagsläget och då är snabbladdning en väldigt stor faktor.
 

fransl

Cartier
Fast det kommer fortfarande stånkas och stönas hos vissa. För det handlar om att man inte vill ändra sitt beteende och att nytt = läskigt. Men det vill man inte erkänna.

Så är det ju, men ju mindre det finns kvar att klaga på desto lättare blir det.

I min värld är nypriset det svåraste att smälta. Jag räknar med att andrahandsvärdena kommer att rätta till sig, men jag vill förstås inte vara med att ta de stora smällarna.

Många nya lycksökare nu, och alla kommer inte att lyckas. De som väljer fel häst, ehm, bil, kommer att få stå där med en bil med konkursat moderbolag eller som lämnat Sverige utan reservdelslager eller serviceverkstäder. Då blir det inte roligt. Detta gäller förstås inte bara elbilar, utan annat. Men det finns många frågetecken.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
I min värld är nypriset det svåraste att smälta. Jag räknar med att andrahandsvärdena kommer att rätta till sig, men jag vill förstås inte vara med att ta de stora smällarna.
En del av den biten beror på lite märkliga förväntningar på nypriser. Det finns nån idé om att man får en "rejäl familjekombi" för 7.5 prisbasbelopp (429k) men det är liksom inte nära längre:

VW Passat 2,0 TDI = 463.000kr i sin allra snikigaste version (plus 40.000kr skatt) = 500k. En VW ID4 kostar 512k.
Audi A6 TDI = 584.000kr (620k inkl skatt). Audi Q4 = 608k.

Är verkligen elbilen så dyr? Vad är det man jämför med?

(Svaret är alldeles för ofta = sin avbetalda 8 år gamla dieselbil)
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
En del av den biten beror på lite märkliga förväntningar på nypriser. Det finns nån idé om att man får en "rejäl familjekombi" för 7.5 prisbasbelopp (429k) men det är liksom inte nära längre:

VW Passat 2,0 TDI = 463.000kr i sin allra snikigaste version (plus 40.000kr skatt) = 500k. En VW ID4 kostar 512k.
Audi A6 TDI = 584.000kr (620k inkl skatt). Audi Q4 = 608k.

Är verkligen elbilen så dyr? Vad är det man jämför med?

(Svaret är alldeles för ofta = sin avbetalda 8 år gamla dieselbil)
Jag vet inte om jag är ute och cyklar, men kan andrahandsvärdet på elbilar ha något att göra med att en stor flotta tjänstebilar har blivit 3 år eller äldre och ska ut på marknaden som i sin tur består av stor del skeptiker (förstagångsköpare av elbil) jag var själv lite skeptisk till elbil innan jag fick en som förmånsbil. Jag menar för ett år sedan hade jag aldrig köpt en begagnad elbil. 😅

Räckvidd, laddtider, batterigaranti o.s.v. men jag erkänner gärna att jag hade fel och är faktiskt super nöjd över hur praktiskt det är. Åtminstone för mina behov.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Jag tror att det är en psykologisk fråga. När räckvidden blir samma som fossibilens och när laddningen sker (nära nog) lika snabbt, blir det svårare att argumentera emot. Det är ju bara priset och eller batterilivskängden kvar att kämpa emot!
Enda argumentet emot är ju att man tappar ljudet, vibrationerna och doften från sportbilar. Men personligen klarar jag mig utan det faktiskt.
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Såg denna artikel:

Har ju inte med elbilar direkt att göra men kan ju vara knutet till nya märken som inte har erfarenhet av att bygga bil och vad lämpliga reservdelar är.
Eftersom det inte direkt kommer många nya fossilbilar så flaggas det som elbilsproblem.

Vill minnas att det är vääääääldigt många färre delar om man jämför Tesla med Volvo, har dock ingen källa på det.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Såg denna artikel:

Har ju inte med elbilar direkt att göra men kan ju vara knutet till nya märken som inte har erfarenhet av att bygga bil och vad lämpliga reservdelar är.
Eftersom det inte direkt kommer många nya fossilbilar så flaggas det som elbilsproblem.

Vill minnas att det är vääääääldigt många färre delar om man jämför Tesla med Volvo, har dock ingen källa på det.
Den där bilen är privatimport. Märket har ingen generalagent här i Sverige och då kan det sluta dyrt såklart…
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Den där bilen är privatimport. Märket har ingen generalagent här i Sverige och då kan det sluta dyrt såklart…
Liten notis: Bilen i artikeln lagades i Seattle och är ingen privatimport till sverige.

Screenshot 2024-05-06 at 17.56.26.png

Printscreen från Reddit vartifrån bilderna/storyn är tagen ifrån.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag vet inte om jag är ute och cyklar, men kan andrahandsvärdet på elbilar ha något att göra med att en stor flotta tjänstebilar har blivit 3 år eller äldre och ska ut på marknaden som i sin tur består av stor del skeptiker (förstagångsköpare av elbil) jag var själv lite skeptisk till elbil innan jag fick en som förmånsbil. Jag menar för ett år sedan hade jag aldrig köpt en begagnad elbil. 😅
Det tror jag det ligger mycket i. Sen måste man också ta till sig att elbilars "dåliga andrahandsvärden" inte är sämre än hur ICE-bilar värderades innan Corona. (Sen blev bilmarknaden galen och begbilar drog iväg i pris). Dock blir ju värdetappen höga eftersom nypriserna är klart högre än vad en dieselbil kostade 2018.

Att det säljs mycket elbilar nytt är ganska lätt att se när man tittar på vad det kostar företaget att erbjuda tjänstebil EL/Diesel och vad det kostar föraren. Siffrorna kommer från businesslease.volkswagen.se och är med garanterade restvärden.

Sammanställning TCO​


Passat (1.5 mildhybrid):

Företagets kostnader​

Business lease
5 924 kr/mån
Fordonsskatt
458 kr/mån
Ej avdragsgill moms
663 kr/mån
Arbetsgivaravgift bilförmån
2 342 kr/mån
Drivmedelskostnad
2 544 kr/mån
Totalkostnad företag
11 931 kr/mån

Förarens nettokostnader kr/mån​

Skatt på förmånsvärde
3 727 kr/mån
Skatt på drivmedelsförmån
1 781 kr/mån
Reseavdrag
0 kr/mån
Drivmedel
0 kr/mån
Totalkostnad förare
5 508 kr/mån


ID4

Företagets kostnader​

Business lease
7 105 kr/mån
Fordonsskatt
30 kr/mån
Ej avdragsgill moms
830 kr/mån
Arbetsgivaravgift bilförmån
1 709 kr/mån
Drivmedelskostnad
196 kr/mån
Totalkostnad företag
9 870 kr/mån

Förarens nettokostnader kr/mån​

Skatt på förmånsvärde
2 719 kr/mån
Skatt på drivmedelsförmån
137 kr/mån
Reseavdrag
0 kr/mån
Drivmedel
0 kr/mån
Totalkostnad förare
2 856 kr/mån


Jämför totalkostnaderna för förretaget och föraren mellan drivmedlen. För begagnatköparen är det nåt helt annat, där är det svårt att köra ikapp högre inköpspris på bara lägre kostnad per mil.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Tesla har öppnat en flaggskeppsbutik på hörnet Sveavägen/Kungsgatan (Hötorget) idag. Där kan ni de närmaste dagarna se Cybertruck bland annat!
 
Topp