• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Puryeah

Panerai
Fick bli en vända idag!

1691668922592.jpeg


1691669130275.png
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Dåligt drag i tråden. Men ni kanske är som jag som så här i slutet av säsongen har flåset uppe och varken vill eller behöver stanna - och därmed sällan får fototillfälle..

Förutom idag när det var väldigt blött i skogen och jag tog en hel del linjer strax utanför stigen och vattenpölarna :D Tröttande.

1000012421.jpg
 

spruff

Omega
Dåligt drag i tråden. Men ni kanske är som jag som så här i slutet av säsongen har flåset uppe och varken vill eller behöver stanna - och därmed sällan får fototillfälle..

Förutom idag när det var väldigt blött i skogen och jag tog en hel del linjer strax utanför stigen och vattenpölarna :D Tröttande.

1000012421.jpg
Ja, lite blött och halt i skogen nu. Ser fram emot frusna, krispiga vinterstigar snart istället.
Gjorde en riktig clownvurpa i helgen, skulle poppa över ett surhål och såg inte skrå-roten som var precis innan pölen. Framhjulet försvann under mig och jag gjorde en 180 graders barrelroll i luften innan jag landade på ryggen i lerpölen. Polarna fick ett garv i alla fall. :D
Tyvärr rök bakväxel och växelöra också, så nu väntar jag på ett axs upgrade kit.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tyvärr rök bakväxel och växelöra också, så nu väntar jag på ett axs upgrade kit.
Jag har kört AXS ett tag nu. Det är för jävla bra faktiskt. Kom ihåg att ta bort batteriet vid eventuella långa bilresor bara, annars drar det batteri hela resan.
 
Senast ändrad:

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag har kört AXS ett tag nu. Det är för jävla bra faktiskt. Kom ihåg att ta bort batteriet vid eventuella långa bilresor bara, annars drar det batteri hela resan.

Berätta!

Varför är det bra? Känner mig gammal och tveksam och tänker att valet funkar fint. Då kör jag ändå DI2, dock trådat, på annan hoj.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Berätta!

Varför är det bra? Känner mig gammal och tveksam och tänker att valet funkar fint. Då kör jag ändå DI2, dock trådat, på annan hoj.
Växlar extremt exakt till skillnad mot vajer vilket innebär att alla växlingar blir exakta. Man slipper även hålla på med vajerspänningen när vajern sträcker sig. Växlar snabbare än vajer vid enkla växlingar (långsammare om man ska växla många steg), samt klarar växling vid tramp bättre.
 
Hej!
Har precis fått tag i en sprillans Scott spark 970 för ett otroligt bra pris i helgen 9750:- hos xxl där den var sänkt till 13.000 + ytterligare 25%...
Cykeln har väl helt okej komponenter men tänker att jag kanske kan lägga till lite extra och uppgradera inför nästa säsong.
Sitter mt201 bromsar samt nx eagle, vad tycker ni om att uppgradera till 2 eller 4 potskolv samt gx eagle bakväxel? Cykeln kommer att användas för stigcykling i Stockholm och Idre på sommaren.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej!
Har precis fått tag i en sprillans Scott spark 970 för ett otroligt bra pris i helgen 9750:- hos xxl där den var sänkt till 13.000 + ytterligare 25%...
Cykeln har väl helt okej komponenter men tänker att jag kanske kan lägga till lite extra och uppgradera inför nästa säsong.
Sitter mt201 bromsar samt nx eagle, vad tycker ni om att uppgradera till 2 eller 4 potskolv samt gx eagle bakväxel? Cykeln kommer att användas för stigcykling i Stockholm och Idre på sommaren.
Bakväxel känns onödigt att uppgradera, du lär ju knappt märka skillnad på NX och GX. Om du vill lägga pengar så köp en bra gaffel är mitt tips. Bromsar är alltid trevligt, jag kör med Shimano Zee, asbra.
 

spruff

Omega
Hej!
Har precis fått tag i en sprillans Scott spark 970 för ett otroligt bra pris i helgen 9750:- hos xxl där den var sänkt till 13.000 + ytterligare 25%...
Cykeln har väl helt okej komponenter men tänker att jag kanske kan lägga till lite extra och uppgradera inför nästa säsong.
Sitter mt201 bromsar samt nx eagle, vad tycker ni om att uppgradera till 2 eller 4 potskolv samt gx eagle bakväxel? Cykeln kommer att användas för stigcykling i Stockholm och Idre på sommaren.
Bortkastade pengar, Kör på och byt ut saker när dom går sönder ist. En 12s bakväxel är väldigt lätt att köra sönder. 😄
Har den inte dropper är det en bra investering.
Att uppgradera till ett par fina hjul kanske du märker skillnad på, men dom kostar mycket mer än du gett för hela cykeln.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Idag möttes jag av detta i källaren. Ingen Orbea Laufy. Trist. Uppbruten källardörr och det verkar bara vara min cykel som är stulen. Det positiva är att den inte ens var ett år och att jag därför borde få bra försäkringsersättning.
IMG_3410.jpeg
IMG_3216.jpeg
Fy vad tråkigt.

I mitten av 00-talet råkade jag ut för samma sak, men då hade de slaktat cykeln och bara plockat framgaffel och bakväxlar och lämnat resten på golvet. Ett sorligt slut för min pärla - och som startade en 15 år lång MTB-paus för mig.. :/
 
Topp