• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 336 52.2%
  • Hesalit

    Röster: 308 47.8%

  • Totala väljare
    644

Brimi

Cartier
IMG_3380.png

Försöker ropa in denna på auktion. Vad får man räkna med för en service på dessa?
Kolla där:
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Quartz = går alltid rätt, låga servicekostnader, lite tråkigt med tickande, oftast billigare

Automatisk = mer swag gällande specifikationer, dyrare i inköp samt service, trevligt med svepande sekundvisare, behöver ställas om efter några dagar> i lådan.
Kvarts möjliggör också tunnare klockprofiler. Själv har jag inget emot lite tjockare klockor, men vissa stör sig på det.
 

williamg

Breitling
2-Faktor
Jag har en förkärlek till Omega, och jobbar på att kunna införskaffa mig en. Antingen en Moonwatch eller Aqua terra 38 mm. Har ni några tips, synpunkter eller åsikter?
Jag köper så klart det jag tycker om, men tar varmt emot era synpunkter ändå!

Hur är det att handla av Omega? Kan en vanlig dödlig knalla in i butiken och säga "Den vill jag ha!". Har i alla fall inte fått uppfattningen att dom kör som Rolex, stämmer det?
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Jag har en förkärlek till Omega, och jobbar på att kunna införskaffa mig en. Antingen en Moonwatch eller Aqua terra 38 mm. Har ni några tips, synpunkter eller åsikter?
Jag köper så klart det jag tycker om, men tar varmt emot era synpunkter ändå!

Hur är det att handla av Omega? Kan en vanlig dödlig knalla in i butiken och säga "Den vill jag ha!". Har i alla fall inte fått uppfattningen att dom kör som Rolex, stämmer det?
Du kan knalla in och köpa i princip vad som helst. Undantagen är väl Snoopy, 321 och nya vita Speedmastern t ex.
 

williamg

Breitling
2-Faktor
Omega hade nog inte tackat nej till att vara i samma situation som Rolex om dom fick välja. Efterfrågan på Omega går inte att jämföra.
Sant! Dock synd att handlarna har gått så långt som dom har gällande hur dom hanterar det och hur dom behandlar sina kunder. Det gör i alla fall mig sjukt avtänd på att spendera sådana summor i deras butiker.
 

Reko

Cartier
2-Faktor
Har vi några "baby" ploprof ägare (eller tidigare ägare) här? Tänker i första hand på referensen 166.0250 som jag återkommande funderat på att införskaffa... Även tittat på 166.0251, men den verkar betydligt svårare att hitta/är ovanligare?

Dela gärna med er av åsikter, plus och minus... :- )

Det blir roligare med en bild också! (lånad)
Omega baby Ploprof .png
 
Quartz eller automatic? Varför? Fördelar? Nackdelar??
Intressant att diskutera.
Om man vill ha en mekanisk klocka, känner man oftast det. För min del fascinerades jag av att de inte drevs av ett batteri utan av fjädrar och kugghjul på nåt vis och kunde få energin från handledsrörelser. Sekundvisaren sveper fram på ett harmoniskt sätt och verket vackrare att både lyssna och titta på (de är ofta fint dekorerade).
Tar man bort bakboetten på ett kvartsur, vad ser man då? Ett kvicksilverbatteri, en spole och nån form av kretskort - inte mycket att titta på eller få känslor kring. Man brukar säga att kvartur saknar själ.
De kostar dock mer i inköp och mer i service, men håller värdet bättre över tid. De håller inte tiden lika bra som kvarts, men moderna Omegor ligger ofta inom en sekund om dan och med lite teknik, beroende på exemplar, kan man hålla gången så man inte behöver ställa dem.
Gångreserven ligger på ett par dagar jämfört med ett par år för kvarts, vilket kan vara ett problem om man har 10-20 klockor som växlas regelbundet. Jag har en klocka i gång ung. halvårsvis och alternerar med andra klockor nån dag eller över nån helg nu och då. Att behöva dra upp och ställa klockan vid de tillfällena är inget problem, tycker jag.
Kvartsverk är mer vibrationståliga och mer praktiska med tidshållning och gångreserv, men man måste lämna in för batteribyte efter ett par år (finns laddbara solcellsdrivna) och klockor som ligger kan läcka batterisyra och förstöra verken. En fördel med mekaniska verk är att om de används sällan kan man klara sig långt till service - två nyservade fickur som jag har tror jag klarar sig så länge jag lever.
Det finns säkert mer att säga, men det blev ett långt inlägg.
 

Robert M

Breitling
Intressant att diskutera.
Om man vill ha en mekanisk klocka, känner man oftast det. För min del fascinerades jag av att de inte drevs av ett batteri utan av fjädrar och kugghjul på nåt vis och kunde få energin från handledsrörelser. Sekundvisaren sveper fram på ett harmoniskt sätt och verket vackrare att både lyssna och titta på (de är ofta fint dekorerade).
Tar man bort bakboetten på ett kvartsur, vad ser man då? Ett kvicksilverbatteri, en spole och nån form av kretskort - inte mycket att titta på eller få känslor kring. Man brukar säga att kvartur saknar själ.
De kostar dock mer i inköp och mer i service, men håller värdet bättre över tid. De håller inte tiden lika bra som kvarts, men moderna Omegor ligger ofta inom en sekund om dan och med lite teknik, beroende på exemplar, kan man hålla gången så man inte behöver ställa dem.
Gångreserven ligger på ett par dagar jämfört med ett par år för kvarts, vilket kan vara ett problem om man har 10-20 klockor som växlas regelbundet. Jag har en klocka i gång ung. halvårsvis och alternerar med andra klockor nån dag eller över nån helg nu och då. Att behöva dra upp och ställa klockan vid de tillfällena är inget problem, tycker jag.
Kvartsverk är mer vibrationståliga och mer praktiska med tidshållning och gångreserv, men man måste lämna in för batteribyte efter ett par år (finns laddbara solcellsdrivna) och klockor som ligger kan läcka batterisyra och förstöra verken. En fördel med mekaniska verk är att om de används sällan kan man klara sig långt till service - två nyservade fickur som jag har tror jag klarar sig så länge jag lever.
Det finns säkert mer att säga, men det blev ett långt inlägg.
Okej dvs känsla men som sagt automatiska kostar mer att underhålla men man får också en annan känsla.
 
Okej dvs känsla men som sagt automatiska kostar mer att underhålla men man får också en annan känsla.
Det är ju ett varierande utbud också. Ibland har man inte så mycket att välja på. Vill man ha en Omega med kvarts får man söka ett tag och då är det kanske inte en modell man vill ha av andra anledningar. Rolex har inga kvartsur längre. Mekaniska verk har blivit industristandard bland lyxklockor.
 
Topp