• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
IMG_1499.jpeg
Du skrämmer bort ogräset med din blotta närvaro
 
  • Like
Reactions: SWC

Degnell

Cartier
2-Faktor
IMG_7571.jpeg

I taxin påväg till flygplatsen efter en trevlig weekend i Rom. Blev en mycket märklig sista middag igår kväll. Vi är på en restaurang och helt plötsligt börjar personalen cirkulera runt oss, uppenbart är att något på min arm har fångat deras intresse. Jag säger till sambon att antingen är det tatueringen eller klockan men dom pratar med varandra om mig och tittar intensivt. När även hon uppfattar det tittar jag lite frågande på han som verkar vara chef och då kommer han fram och drar en lång historia på knagglig engelska och bitvis italienska som innefattade pistoltecknet mot min tinning där han då berättade att han ägde restaurangen och den första klockan han fick i sin ungdom som tack för allt slit på familjeföretaget var en Rolex OP, så i takt med att han byggt upp verksamheten och det gått bra hade han köpt en massa dyra Rolexklockor, bl.a. en precis sån jag hade på armen, och att det slutat i att han blivit pistolrånad på den så nu körde han på smartwatch istället. Täck över klockan, gå inte med den synlig, sa han med stort allvar i blicken. Så ja, det blev minst sagt en udda avslutningsmiddag. Tråkigt att det ska vara på det viset. Förtar lite nöjet med att ha en fin klocka om man ska behöva tänka på att gömma den så fort man är ute och flanerar.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
IMG_7571.jpeg

I taxin påväg till flygplatsen efter en trevlig weekend i Rom. Blev en mycket märklig sista middag igår kväll. Vi är på en restaurang och helt plötsligt börjar personalen cirkulera runt oss, uppenbart är att något på min arm har fångat deras intresse. Jag säger till sambon att antingen är det tatueringen eller klockan men dom pratar med varandra om mig och tittar intensivt. När även hon uppfattar det tittar jag lite frågande på han som verkar vara chef och då kommer han fram och drar en lång historia på knagglig engelska och bitvis italienska som innefattade pistoltecknet mot min tinning där han då berättade att han ägde restaurangen och den första klockan han fick i sin ungdom som tack för allt slit på familjeföretaget var en Rolex OP, så i takt med att han byggt upp verksamheten och det gått bra hade han köpt en massa dyra Rolexklockor, bl.a. en precis sån jag hade på armen, och att det slutat i att han blivit pistolrånad på den så nu körde han på smartwatch istället. Täck över klockan, gå inte med den synlig, sa han med stort allvar i blicken. Så ja, det blev minst sagt en udda avslutningsmiddag. Tråkigt att det ska vara på det viset. Förtar lite nöjet med att ha en fin klocka om man ska behöva tänka på att gömma den så fort man är ute och flanerar.

Så Europa ser ut nuförtiden i de större städerna. Varför vet vi nog alla men det får vi inte prata om på forumet. Jag hade en liknande upplevelse i Paris när en man kom fram till mig på en uteservering med lite sorgsen blick och rådde mig täcka för armen. Det är absolut tråkigt men man får försöka vara lite riskavers och ha försäkring. Speciellt Rolex utom YM känner alla tyvärr igen. Asien finns många säkra platser, @KenKun ovan verkar ju kunna resa med gulddaytona utan problem. Ser ut att vara Japan? Riktigt bra länder med hög moral både Japan och Sydkorea.
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
IMG_7571.jpeg

I taxin påväg till flygplatsen efter en trevlig weekend i Rom. Blev en mycket märklig sista middag igår kväll. Vi är på en restaurang och helt plötsligt börjar personalen cirkulera runt oss, uppenbart är att något på min arm har fångat deras intresse. Jag säger till sambon att antingen är det tatueringen eller klockan men dom pratar med varandra om mig och tittar intensivt. När även hon uppfattar det tittar jag lite frågande på han som verkar vara chef och då kommer han fram och drar en lång historia på knagglig engelska och bitvis italienska som innefattade pistoltecknet mot min tinning där han då berättade att han ägde restaurangen och den första klockan han fick i sin ungdom som tack för allt slit på familjeföretaget var en Rolex OP, så i takt med att han byggt upp verksamheten och det gått bra hade han köpt en massa dyra Rolexklockor, bl.a. en precis sån jag hade på armen, och att det slutat i att han blivit pistolrånad på den så nu körde han på smartwatch istället. Täck över klockan, gå inte med den synlig, sa han med stort allvar i blicken. Så ja, det blev minst sagt en udda avslutningsmiddag. Tråkigt att det ska vara på det viset. Förtar lite nöjet med att ha en fin klocka om man ska behöva tänka på att gömma den så fort man är ute och flanerar.
Usch, låter inte alls som en trevlig upplevelse.
Ska själv till Rom i början av maj och detta fick mig fundera om de verkligen är så smart att åka med Subben. :/ Vad tror ni, är de bäst att lämna klocka hemma?
IMG_8298.jpeg
 

Stuffe

Cartier
2-Faktor
Usch, låter inte alls som en trevlig upplevelse.
Ska själv till Rom i början av maj och detta fick mig fundera om de verkligen är så smart att åka med Subben. :/ Vad tror ni, är de bäst att lämna klocka hemma?
IMG_8298.jpeg

Jag hade inte tagit med mig klockan till Rom.

Edit; Nu vet jag inte hur det är med den tyngre kriminaliteten där och man är säkert väldigt säker från sånt om man rör sig i dom normala områdena, men ficktjuvarna är överallt där turister rör sig.
Säkert säkrare än Stockholm och Malmö i alla fall ;)
 
Senast ändrad:

Oliver

Cartier
2-Faktor
Jag hade inte tagit med mig klockan till Rom.

Edit; Nu vet jag inte hur det är med den tyngre kriminaliteten där och man är säkert väldigt säker från sånt om man rör sig i dom normala områdena, men ficktjuvarna är överallt där turister rör sig.
Säkert säkrare än Stockholm och Malmö i alla fall ;)
Aja, då får de bli reseklockan istället :)

(Göteborg är i referensen som vilda västern) ;)
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Usch, låter inte alls som en trevlig upplevelse.
Ska själv till Rom i början av maj och detta fick mig fundera om de verkligen är så smart att åka med Subben. :/ Vad tror ni, är de bäst att lämna klocka hemma?
IMG_8298.jpeg

Rom, Paris, London, Barcelona är några snabba exempel på städer i Europa där jag hade valt att lämna klockan hemma. Sätter du den på gummi är det nog rätt lugnt överallt dock då den blir betydligt mindre igenkännlig som Rolex då.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Usch, låter inte alls som en trevlig upplevelse.
Ska själv till Rom i början av maj och detta fick mig fundera om de verkligen är så smart att åka med Subben. :/ Vad tror ni, är de bäst att lämna klocka hemma?
IMG_8298.jpeg
Jag hade tagit med den men kanske inte vandrat runt på kvällarna i tomma gränder iklädd en t-shirt.

Man kommer rätt långt med sunt förnuft.

London / barcelona / Paris hade jag dock undvikit oavsett. :)

Gör det som känns rätt i magen. Alternativet som @Vardek är inne på finns också, dvs sätta klockan på gummi / Nato :)
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Jag hade tagit med den men kanske inte vandrat runt på kvällarna i tomma gränder iklädd en t-shirt.

Man kommer rätt långt med sunt förnuft.

London / barcelona / Paris hade jag dock undvikit oavsett. :)

Gör det som känns rätt i magen. Alternativet som @Vardek är inne på finns också, dvs sätta klockan på gummi / Nato :)

Ja haha står inte högst upp på min lista av resmål heller direkt. :D

Linneskorta som du kan kavla ned armarna på när det behövs kommer man långt med nästan oavsett plats anser jag. Handlar mycket om att hålla koll på sin omgivning också.
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Jag hade tagit med den men kanske inte vandrat runt på kvällarna i tomma gränder iklädd en t-shirt.

Man kommer rätt långt med sunt förnuft.

London / barcelona / Paris hade jag dock undvikit oavsett. :)

Gör det som känns rätt i magen. Alternativet som @Vardek är inne på finns också, dvs sätta klockan på gummi / Nato :)
Med tanke på att jag precis bokade mig på ”Pubrunda bland Roms dolda barer” så känner jag att dem suspekta gränderna kan vara en del av upplevelsen 😂

Subben får stanna hemma helt enkelt 😂
Longines får åka på 😃
IMG_7696.jpeg
 

Belfort

Omega
Så Europa ser ut nuförtiden i de större städerna. Varför vet vi nog alla men det får vi inte prata om på forumet. Jag hade en liknande upplevelse i Paris när en man kom fram till mig på en uteservering med lite sorgsen blick och rådde mig täcka för armen. Det är absolut tråkigt men man får försöka vara lite riskavers och ha försäkring. Speciellt Rolex utom YM känner alla tyvärr igen. Asien finns många säkra platser, @KenKun ovan verkar ju kunna resa med gulddaytona utan problem. Ser ut att vara Japan? Riktigt bra länder med hög moral både Japan och Sydkorea.
Instämmer! I Dubai kunde man i alla fall gå bekymmersfritt med synlig klocka samt flickvännen i vilka kläder som helst utan några blickar eller tillrop, som olika världar jämfört med Europeiska huvudstäder. Vidrigt vilken utveckling det blivit gällande personlig säkerhet här i Europa. Lämnar klockan hemma när jag reser i Europa. I Stockholm rör jag mig inte så mycket ute längre på kvällar och köpt mig trygghet genom att bo i bra område, så man slipper kolla sig över axeln lika ofta.
 

Bonumm

Panerai
Instämmer! I Dubai kunde man i alla fall gå bekymmersfritt med synlig klocka samt flickvännen i vilka kläder som helst utan några blickar eller tillrop, som olika världar jämfört med Europeiska huvudstäder. Vidrigt vilken utveckling det blivit gällande personlig säkerhet här i Europa. Lämnar klockan hemma när jag reser i Europa. I Stockholm rör jag mig inte så mycket ute längre på kvällar och köpt mig trygghet genom att bo i bra område, så man slipper kolla sig över axeln lika ofta.
Japan och Dubai är ju lätt de säkraste ställen jag varit på. I japan så kan man lämna rubbet överallt utan att någon snor något och försvinner det något där så är det inte en japan som tagit grejorna. Har glömt både det ena och det andra där och allt har kommit tillbaks utan problem.
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Syrran levererade dess häromdagen till Stockholm.

Hon sa att din var en grekisk efter att ha sett bilden på din.
Haha, vilken rolig sväng denna tråd plötsligt tog! Sköldpaddsuppfödare var mitt drömyrke då jag var ca 15 år, lyckades även föda upp ett par kullar och tjänade en liten slant. Men räknade sedan ut att för att göra sitt levebröd på sköldpaddor måste det skalas upp rätt mycket, och sedan kom ju andra intressen som tog över…

Slänger väl in dagens klocka också så vi håller temat och inte gör detta till den stora sköldpaddstråden:
image.jpg
 
Topp