• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Någon som har erfarenhet från styrkelabbet/strengthlogs 3 dagar PPL program? Tränar nu deras helkropp hypertrofi men gjort det i 10 veckor. tycker det är bra men börjar bli lite väl långa pass till vad jag orkar/hinner med. Funderar därför på att byta men är lite velig kring att bara träna varje muskel 1 ggr/vecka till skillnad från dagens 3. totalmängden är likvärdig dock och enligt rönen är det ju det som ska vara mest avgörande egentligen.

Har tränat nu sedan oktober ungefär men har tränat en del innan men har haft uppehåll på kring 3 år där löpning har varit det primära. Så några erfarenheter?
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Någon som har erfarenhet från styrkelabbet/strengthlogs 3 dagar PPL program? Tränar nu deras helkropp hypertrofi men gjort det i 10 veckor. tycker det är bra men börjar bli lite väl långa pass till vad jag orkar/hinner med. Funderar därför på att byta men är lite velig kring att bara träna varje muskel 1 ggr/vecka till skillnad från dagens 3. totalmängden är likvärdig dock och enligt rönen är det ju det som ska vara mest avgörande egentligen.

Har tränat nu sedan oktober ungefär men har tränat en del innan men har haft uppehåll på kring 3 år där löpning har varit det primära. Så några erfarenheter?

Du kan väl köra ett vanligt PPL upplägg men korta ned passen? Jag har inte testat strenghlogs men ditt aktiva träningspass i PPL bör inte behöva vara mycket mer än runt 1 timme. Du behöver inte köra 16 set per muskelgrupp. Jag lägger ca 2 timmar i gymmet per pass men då inkluderas uppvärmning och stretching i det. Ca 1 timme är aktiv träning.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Min träning har varit halvdan senaste halvåret, bytte jobb som varit krävande vilket lett till nästan enbart hemmaträning med kettlebells och armhävningar i köket 😁 Inte att förakta, och har hållit igår skapligt hemma, men ändå inte samma grej som att gå till gymmet och lyfta lite tyngre. Men nu är jag förbaskat glad över att det nu öppnat ett litet Nordic Wellnessgym 5 minuters promenad hemifrån. Det är litet men helt klart good enough, har varit där flera ggr i veckan sen de öppnade nu i januari, å fasen så gött det är att vara på ett gym igen. Roligast av allt är att grabben på 12 år vill hänga på, hoppas verkligen jag lyckas så ett intresse hos honom då det annars blir lite för mkt tid framför datorn.
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Min träning har varit halvdan senaste halvåret, bytte jobb som varit krävande vilket lett till nästan enbart hemmaträning med kettlebells och armhävningar i köket 😁 Inte att förakta, och har hållit igår skapligt hemma, men ändå inte samma grej som att gå till gymmet och lyfta lite tyngre. Men nu är jag förbaskat glad över att det nu öppnat ett litet Nordic Wellnessgym 5 minuters promenad hemifrån. Det är litet men helt klart good enough, har varit där flera ggr i veckan sen de öppnade nu i januari, å fasen så gött det är att vara på ett gym igen. Roligast av allt är att grabben på 12 år vill hänga på, hoppas verkligen jag lyckas så ett intresse hos honom då det annars blir lite för mkt tid framför datorn.

Vad roligt att höra att du får med sonen också. Jag höll igång hela pandemin med kettlebells och hemmaträning och är nästan starkare nu än någonsin (drygt 40 år). Ibland får man inte till rutinerna och det blir avbrott. Det viktiga är att du har bestämt dig för att ta chansen att börja träna igen nu när möjligheten kommit.

Jäkligt bra gjort måste jag säga! 👏🏼
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Vad roligt att höra att du får med sonen också. Jag höll igång hela pandemin med kettlebells och hemmaträning och är nästan starkare nu än någonsin (drygt 40 år). Ibland får man inte till rutinerna och det blir avbrott. Det viktiga är att du har bestämt dig för att ta chansen att börja träna igen nu när möjligheten kommit.

Jäkligt bra gjort måste jag säga! 👏🏼
Sluta träna var aldrig nåt alternativ, har hållit igång hela livet med nån form av träning 🙂 Men som sagt gladast över att grabben vill med.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Ännu ett gött inköp till hemgymmet. Har haft problem med ländryggen efter mycket vanliga situps och denna blir klart bättre för ryggen, förutsatt att man gör övningen rätt.
IMG_6265.jpeg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Ännu mer protein 😬

Borde försöka få i mig mer. Ligger på mellan 120-180g/dag. Äter ca 1800kcal/dag, så det är svårt att få i sig mer tycker jag.

Hur räknar dom, fettmassa behöver väl inte protein? Så om man har 20kg fettövervikt bör man väl räkna bort det?
Screenshot_20240205-133312.png
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Ännu mer protein 😬

Borde försöka få i mig mer. Ligger på mellan 120-180g/dag. Äter ca 1800kcal/dag, så det är svårt att få i sig mer tycker jag.

Hur räknar dom, fettmassa behöver väl inte protein? Så om man har 20kg fettövervikt bör man väl räkna bort det?
Screenshot_20240205-133312.png
Runt 1,5-2g/ kg kroppsvikt är de rekommendationerna som finns, ligger du på ett underskott skulle jag lagt mig närmare 2g mest för att vara på den säkra sidan och att proteinkällor ofta mättar bra per kalori.

Jag tror proteinintaget hos många är lite överdrivet och finns inte mycket som styrker att det skulle göra någon skillnad när du får i dig proteinet, bara det över tid blir rätt snitt per dag.

Som med nästan allt annat som rör kost och träning, ju mer forskning som kommer ut desto mer bekräftat får man hur faktiskt liten skillnad "stora" grejer som folk lägger mycket fokus och energi på gör för slutresultatet.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Min träning har varit halvdan senaste halvåret, bytte jobb som varit krävande vilket lett till nästan enbart hemmaträning med kettlebells och armhävningar i köket 😁 Inte att förakta, och har hållit igår skapligt hemma, men ändå inte samma grej som att gå till gymmet och lyfta lite tyngre. Men nu är jag förbaskat glad över att det nu öppnat ett litet Nordic Wellnessgym 5 minuters promenad hemifrån. Det är litet men helt klart good enough, har varit där flera ggr i veckan sen de öppnade nu i januari, å fasen så gött det är att vara på ett gym igen. Roligast av allt är att grabben på 12 år vill hänga på, hoppas verkligen jag lyckas så ett intresse hos honom då det annars blir lite för mkt tid framför datorn.

Fint att höra. Jag började på eget bevåg när jag var i din grabbs ålder. På den tiden var det jag och ett gäng stora killar i ett källargym(detta var innan SATS och NW ens existerade). Man fick en bra skola från start då man fick hjälp på ett helt annat sätt än jag tror någon 12åring får idag. Tycker tyvärr mycket av charmen försvunnit men jag har trots det tränat på i stort sett varje dag hela livet.
 

Tickers

Omega
Ännu ett gött inköp till hemgymmet. Har haft problem med ländryggen efter mycket vanliga situps och denna blir klart bättre för ryggen, förutsatt att man gör övningen rätt.
IMG_6265.jpeg
Om man får lägga sig i (privatpraktiserande fysioterapeut at your service) - försök hitta övningar som du tycker funkar för att stärka din ländrygg. Ser i mitt yrke väldigt många som har problem med just detta, smärta i ländrygg vid magövningar som situps eller andra övningar med samma typ av rörelse. "Sexpackets" funktion är att göra just detta nämligen, förflytta bröstbenet neråt (mot naveln/höften) :)
 
Senast ändrad:

Vardek

Cartier
2-Faktor
Om man får lägga sig i (privatpraktiserande fysioterapeut at your service) - försök hitta övningar som du tycker funkar för att stärka din ländrygg. Ser i mitt yrke väldigt många som har problem med just detta, smärta i ländrygg vid magövningar som situps eller andra övningar med samma typ av rörelse. "Sexpackets" funktion är att göra just detta nämligen, förflytta bröstbenet neråt (mot naveln/höften) :)

Marklyft!
 

Derix

Patek
2-Faktor
Tillbaka efter en veckas deload som den här gången blev 5 dagars ren vila med zone 2-cardio för att dämpa rastlösheten. Känner mig som en ny människa.

Vårens projekt är att vänja sig vid "hook grip". Efter dagens markpass är mina tummar helt bortdomnade, klarade som mest 145kg med hook grip.
fvwuiofgwe.png
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Tillbaka efter en veckas deload som den här gången blev 5 dagars ren vila med zone 2-cardio för att dämpa rastlösheten. Känner mig som en ny människa.

Vårens projekt är att vänja sig vid "hook grip". Efter dagens markpass är mina tummar helt bortdomnade, klarade som mest 145kg med hook grip.
fvwuiofgwe.png
Nyfiken fråga. Varför väljer man hook grip framför straps?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Bra om man ska tävla ;)

Men i marklyft är dock sällan greppet ett problem, speciellt inte då man kan hålla korsat grepp.
Så ganska onödigt smärtsamt egentligen, speciellt om man kör på en vass SL stång eller många reps.
 

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Jag kör tumlås, och angående smärtan så vänjer man sig. Nu sprack huden på tummen för en månad sedan, så under tiden avlastar jag med remmar. Det är bara en liten rispa, men det läker ta mig fan aldrig.
 

MaxAnd

Omega
Tänkte slå ett litet slag för www.ntgear.se, där vi säljer träningstillbehör, så som knävärmare, dragremmar, lyftarbälten med mera.
Ni är hjärtligt välkomna och som litet extra har jag fixat en rabattkod, som ger 10% rabatt (gäller även redan rabatterade produkter).
Koden är: KS10 och är giltig t.om sista april.
 

VVG

Omega
Igår kväll lyckades jag nå ett mål som jag satt upp för mig själv när jag började med styrketräning för 1,5 år sedan!

Har tränat styrketräning till och från i flera år men senaste 1,5 åren har jag lyckats med att hålla en kontinuitet.

Så! När jag började fixade jag typ 70 kg i bänken. Nu fick jag upp 100 kg ganska enkelt. Två reps när jag gick för ett. Känns väldigt bra och fick upp min motivation något.😊
 
Topp