• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vinyl-tråden

DHLE

Cartier
2-Faktor
Fint att se något annat än rock, inte minst då den musiken inte är min egen kopp te.

Wu är ju en riktig klassiker, for the children, och ett måste i samlingen. Det enda jag hittade från Rob n Raz här hemma var denna, som inte plockas fram så ofta men ändå är lite kul.

IMG_5273.jpeg
Fick hem den igår också
IMG_0195.jpeg
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Blev sen på bollen då jag såg lite tveksamt på audiofilernas vinyl hausse. Det som nyss satte mig på banan igen var att jag återfann denna hemma hos Mor & Far, vilken jag i tonåren spelade på min Sonab 85s, R4000 med OA5 "Carlsson"-högtalare...
IMG_6663.jpeg


Jag hade sedan något random "allt i ett "-paket innan jag för 30 år sedan hamnade granne med en fullblods audiofil; "min kompis hör skillnad på vilken gruva kopparn i kablarna kommer ifrån"... :D . Droppen holkar ur stenen som sagt och jag köptre då ett par Linn högtalare ( Keilidh) och en Linn förstärkare ( Intek ). I tidens anda så var det CD som gällde. Jag hade dock inte råd med Linns CD-spelare som var svindyr och valde en Arcam spelare.
Jag tror nu att det kan ligga en sanning i att CD-spelandet lägger sordin på musikintresset.

För femton år sedan åkte grejerna ner i källaren och bilen blev mitt musikrum.

IMG_6664.jpeg


Förra året tog jag fram grejerna igen och lyssnar då och då. Så sent som förra veckan så kompletterade jag med en skivspelare; en project X1 Pro med möjlighet till balanserad utgång (ifall att; funkar inte på min gamla Linn). Jag premiärlyssnade med en nypressad Mozarts Requiem; det lät tamefan underbart!!
IMG_6665.jpeg


Jag tror att upplevelsen är direkt avhängig mot själva handhavandet med en helt manuell vinylspelare; passningen och de lite omständiga procedurerna som gör att man tvingas lyssna aktivt. Det blev en upplevelse för mig och jag förstod vad jag saknat... 👌

Jag köpte även en Stones samling. Precis lika njutbart!! ☺️

IMG_6666.jpeg



Hos den lokala vinylnasaren så hittade jag denna Deep Purple som jag minns att jag gillade som 15-åring. Tyvärr så fick jag nu emellanåt intrycket av att lyssna på fyllespelning, så jag kommer framledes att välja vinyl med stor omsorg.

IMG_6667.jpeg



PS Min gamla ELP var fullt lyssningsbar (ja lite knaster förstås)
 
Senast ändrad:

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Nybliven Argon TT-3 ägare här! Min första LP-spelare i livet :)
Läser på lite om viktinställningen. Tycker det är svårt att veta exakt hur inställningen skall vara. Förstår ju att det är för mycket vikt åt ena hållet om "armen" åker rätt upp, men på nedsidan är det inte riktigt lika tydligt om jag lägger för mycket vikt för att hålla den nere. Några tips här?

Och hur ska jag tänka med "Anti-skating"?

Tack på förhand önskar en förvirrad nybörjare.
PS. Imorgon ska jag köpa någon fin Oasis-skiva som får stå för debuten :cool:


Skärmavbild 2024-04-30 kl. 00.02.39.png
Skärmavbild 2024-04-30 kl. 00.02.48.png
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Nybliven Argon TT-3 ägare här! Min första LP-spelare i livet :)
Läser på lite om viktinställningen. Tycker det är svårt att veta exakt hur inställningen skall vara. Förstår ju att det är för mycket vikt åt ena hållet om "armen" åker rätt upp, men på nedsidan är det inte riktigt lika tydligt om jag lägger för mycket vikt för att hålla den nere. Några tips här?

Och hur ska jag tänka med "Anti-skating"?

Tack på förhand önskar en förvirrad nybörjare.
PS. Imorgon ska jag köpa någon fin Oasis-skiva som får stå för debuten :cool:

När tonarmen "flyter" (sätt på nålskyddet innan) så ställer du skalan på noll och vrider sedan vikt+skala till rekomenderat nåltryck för pickuppen ( 3 gram för Audio-Technica AT3600 enl. Hi Fi-klubben). Jag antar att antiskatingen skall ställas lika som valt nåltryck.
 
Senast ändrad:

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
När tonarmen "flyter" (sätt på nålskyddet innan) så ställer du skalan på noll och vrider sedan vikt+skala till rekomenderat nåltryck för pickuppen ( 3 gram för Audio-Technica AT3600 enl. Hi Fi-klubben). Jag antar att antiskatingen skall ställas lika som valt nåltryck.
Snyggt, stort tack för svaret!
Nu tror jag det blev bra. Bifogar bilder :)
Verkar vara 1,75G för Ortofon OM5e som jag har så jag kör det även på antiskatingen.

IMG_9282.jpeg
IMG_9283.jpeg
 

Exxet

Rolex
Nybliven Argon TT-3 ägare här! Min första LP-spelare i livet :)
Läser på lite om viktinställningen. Tycker det är svårt att veta exakt hur inställningen skall vara. Förstår ju att det är för mycket vikt åt ena hållet om "armen" åker rätt upp, men på nedsidan är det inte riktigt lika tydligt om jag lägger för mycket vikt för att hålla den nere. Några tips här?

Och hur ska jag tänka med "Anti-skating"?

Tack på förhand önskar en förvirrad nybörjare.
PS. Imorgon ska jag köpa någon fin Oasis-skiva som får stå för debuten :cool:


Skärmavbild 2024-04-30 kl. 00.02.39.png
Skärmavbild 2024-04-30 kl. 00.02.48.png
Och om du vill "nörda" ner dig lite så skaffa en nålvåg och ett runt litet vattenpass för att se om snurran står i våg.
 
Topp