• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Jons53

Omega
2-Faktor
Förra generationen speedy finns två versioner, 005 med plexiglas (precis som versionen som var på månen) eller med safirglas då som 006. När det kommer till dessa två så var/är 005 vanligast och mest populära. Skall du ha en version som faktiskt varit på månen med rätt urverk etc då är det dyrare vintage som gäller. Med 005 kommer du nära.

På den nyaste varianten då uppfattar jag att safir är klart den populäraste. Se skillnaderna mellan ny och äldre här:



Omega använder ett manuellt urverk som är en arbetshäst. Brukar klara sig ganska länge utan service. Görs innanför 5-10års intervallet beroende på hur mycket och hur den används. Jag har klarat mig närmare 10år andra gör det tidigare. Så är den köpt före 2018 så bör du räkna med service i priset som du ger om du tänker behålla den i ett antal år. Senast kostade en sådan 7250kr nu betydligt mer. Senaste priser finns längre bak i tråden. På omegas hemsida står det 12400kr. Vet ej vad olika AD i Sverige tar. Så får du tag i en från 2020 kring 45-55 så är det bra med lite bekymmer. Ett komplett klocka med box, extra band, stämplat certifikat är värt mer än utan. Från 1/7 2018 kom klockorna med 5års garanti. Det kan vara värt en del om det finns tid kvar.

Blir prisskillnaden för liten, så håll utkik och köp den senaste modellen. Den har en hel del uppdateringar. Nya länken är den jag värdesätter högst. Hackning sekundvisare som nummer två. Tavlan som nr tre. Dock så gillar jag boettens form på 005 som sitter bättre på mig.
Tack! Får sätta mig och hålla utkik om det kommer ut något :)
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Förra generationen speedy finns två versioner, 005 med plexiglas (precis som versionen som var på månen) eller med safirglas då som 006. När det kommer till dessa två så var/är 005 vanligast och mest populära. Skall du ha en version som faktiskt varit på månen med rätt urverk etc då är det dyrare vintage som gäller. Med 005 kommer du nära.

På den nyaste varianten då uppfattar jag att safir är klart den populäraste. Se skillnaderna mellan ny och äldre här:



Omega använder ett manuellt urverk som är en arbetshäst. Brukar klara sig ganska länge utan service. Görs innanför 5-10års intervallet beroende på hur mycket och hur den används. Jag har klarat mig närmare 10år andra gör det tidigare. Så är den köpt före 2018 så bör du räkna med service i priset som du ger om du tänker behålla den i ett antal år. Senast kostade en sådan 7250kr nu betydligt mer. Senaste priser finns längre bak i tråden. På omegas hemsida står det 12400kr. Vet ej vad olika AD i Sverige tar. Så får du tag i en från 2020 kring 45-55 så är det bra med lite bekymmer. Ett komplett klocka med box, extra band, stämplat certifikat är värt mer än utan. Från 1/7 2018 kom klockorna med 5års garanti. Det kan vara värt en del om det finns tid kvar.

Blir prisskillnaden för liten, så håll utkik och köp den senaste modellen. Den har en hel del uppdateringar. Nya länken är den jag värdesätter högst. Hackning sekundvisare som nummer två. Tavlan som nr tre. Dock så gillar jag boettens form på 005 som sitter bättre på mig.
Rätta mig om jag har fel. Tillverkades inte speedy med plexi framsida och safirbaksida en kort period med 1863 verket? En i mitt tycke perfekt kombination som jag gärna skulle kunna tänka mig lägga vantarna på 😀
 

Jonte73

Audemars
Bättre sent än aldrig😀
IMG_1961.jpeg
 

Kling92

Breitling
Jag stör mig på att sekundvisaren inte nollställler exakt rakt upp. Står typ 0,5-1sek till höger. Jag vet att det är en struntsak men det retar mig verkligen. Finns det något enkelt sätt att lösa det? Eller måste det åtgärdas hos urmakare?

1000006101.jpg
 

WatchM

Panerai
2-Faktor
Jag stör mig på att sekundvisaren inte nollställler exakt rakt upp. Står typ 0,5-1sek till höger. Jag vet att det är en struntsak men det retar mig verkligen. Finns det något enkelt sätt att lösa det? Eller måste det åtgärdas hos urmakare?

1000006101.jpg
Jag brukar gilla Swatch group nordic. Om klockan är under garanti kan detta säkert åtgärdas utan extra kostnad.
 

Prefab

Cartier
Jag stör mig på att sekundvisaren inte nollställler exakt rakt upp. Står typ 0,5-1sek till höger. Jag vet att det är en struntsak men det retar mig verkligen. Finns det något enkelt sätt att lösa det? Eller måste det åtgärdas hos urmakare?

1000006101.jpg
Ser ut exakt som min gjorde. Väldigt vanligt dessvärre. Jag hade garanti kvar på min och lämnade in den till Swatch Group i Stockholm och de fixade det på några dar (Dock inte utan lite gnäll om att det egentligen var inom toleransnivån). Det borde inte vara nåt större problem för vilken urmakare som helst att fixa.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag stör mig på att sekundvisaren inte nollställler exakt rakt upp. Står typ 0,5-1sek till höger. Jag vet att det är en struntsak men det retar mig verkligen. Finns det något enkelt sätt att lösa det? Eller måste det åtgärdas hos urmakare?

1000006101.jpg
Jag tänker att sekundvisaren egentligen är inom spec därför att den träffar indexområdet. Göra något åt det utan att ta bort visaren och sätta tillbaka den går inte. Om inte... du helt enkelt vinklar klockan lite, lite mer åt vänster när du tittar på den. Lite epa, visst, men samtidigt kommer det att påverka hur du ser tavlan och visarna så att du kanske inte stör dig lika mycket på det.
 

hepanter

Patek
Paneristi
2-Faktor
Jag stör mig på att sekundvisaren inte nollställler exakt rakt upp. Står typ 0,5-1sek till höger. Jag vet att det är en struntsak men det retar mig verkligen. Finns det något enkelt sätt att lösa det? Eller måste det åtgärdas hos urmakare?

1000006101.jpg
Jag trodde min kronografvisare va off men de är plexit som luras på min, kollar man med lupp är den centrerad. Fotar man med mobil kan den se off ut handlar om vinkar på min iaf
 
Senast ändrad:
Topp