• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

Tim_1799

Breitling
Passade pÄ och fick ett litet infall medans grabben sov lite och plockade isÀr min ena c22a för att fÄ lite liv i den,

FÄr Äterkomma med montering och resultat nÀr jag har lite mer tid över :p
 

Bilagor

  • IMG_3959.jpeg
    IMG_3959.jpeg
    783.4 KB · Visningar: 10
  • IMG_3960.jpeg
    IMG_3960.jpeg
    729.5 KB · Visningar: 10
  • IMG_3967.jpeg
    IMG_3967.jpeg
    820.6 KB · Visningar: 9

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Fick hem den hÀr rÀtt slitna C022:an frÄn 1990 idag.
Analoga delen stod still, men hoppade igÄng efter batteribyte. Biltemas fungerar inte om nÄgon, som jag, inte hade koll pÄ det. Men Vartas SR69 fungerade fint.

Vridringen var extremt trög, men blev iaf bÀttre efter lite rengöring. Nytt band pÄ det sÄ blev den rÀtt trevlig.

20240119_142836.jpg
Jaha, den lyckan blev kortvarig. Den digitala delen fungerar som den ska, men analoga stÄr still efter inatt. Sekundvisaren rör pÄ sig, men bara lite ryck. Har tryckt reset samt testat flera olika batterier. Har hört att det kan vara sekundvisaren som "fastnar", eller kan det vara glapp. NÄgra idéer pÄ lösningar?

Edit: Hittade lite tips om "visargymnastik". FÄr testa det imorgon. Ibland skriver man lite för fort.
 
Senast Àndrad:

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Jaha, den lyckan blev kortvarig. Den digitala delen fungerar som den ska, men analoga stÄr still efter inatt. Sekundvisaren rör pÄ sig, men bara lite ryck. Har tryckt reset samt testat flera olika batterier. Har hört att det kan vara sekundvisaren som "fastnar", eller kan det vara glapp. NÄgra idéer pÄ lösningar?

Edit: Hittade lite tips om "visargymnastik". FÄr testa det imorgon. Ibland skriver man lite för fort.
Analoga delen lever igen! Sekundvisaren stannade pÄ samma stÀlle och efter ha petat igÄng den och vÀntat ett varv och petat igen ca 10 ggr sÄ slutade den att haka upp sig pÄ samma stÀlle. FÄr hÄlla tummarna att det hÄller i sig nu.
20240121_143214.jpg
20240121_145233.jpg
 

Crashnet

Breitling
2-Faktor
NÄgon som vet var jag kan fÄ tag i ett stÄlband som passar till denna klocka ? Köpte ett par pÄ amazon men den böjda delen passade inte riktigt.. tack pÄ förhand
 

Sigurd

Cartier
Är inte ute efter orginal, man kan tycka att det borde finnas andra alternativa stĂ„l band som passar....

Att hitta en generell 24mm-lÀnk vars ÀndlÀnkar hyggligt passar Aqualand-caset blir nog knepigt. Det jag sett hittills har varit sÄdÀr minst sagt. Original eller raka ÀndlÀnkar Àr nog det som gÀller men hittar du en som passar fint sÄ blir det nog stort jubel i den hÀr trÄden.
 

Tim_1799

Breitling
Analoga delen lever igen! Sekundvisaren stannade pÄ samma stÀlle och efter ha petat igÄng den och vÀntat ett varv och petat igen ca 10 ggr sÄ slutade den att haka upp sig pÄ samma stÀlle. FÄr hÄlla tummarna att det hÄller i sig nu.
20240121_143214.jpg
20240121_145233.jpg
Funkar det inte efter det sÄ kan du ju alltid plocka isÀr den i molekyler och göra rent kugghjulen som driver visarna :p
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Haft den svarta, den blÄ, av de moderna varianterna. Nu sugen att testa full lume, JP2007-17w. Antar att bandet Àr av samma (obekvÀma) modell som till den svarta. Ni som har testat eller Àger fÄr gÀrna kommentera hur ni upplever klockan. Sitter nÄn pÄ en som ni vill bli av med Àr det bara att dra ett pm.
Bild för uppmĂ€rksamhet

IMG_0393.png
 

skyseeker

Rolex
Haft den svarta, den blÄ, av de moderna varianterna. Nu sugen att testa full lume, JP2007-17w. Antar att bandet Àr av samma (obekvÀma) modell som till den svarta. Ni som har testat eller Àger fÄr gÀrna kommentera hur ni upplever klockan. Sitter nÄn pÄ en som ni vill bli av med Àr det bara att dra ett pm.
Bild för uppmĂ€rksamhet

IMG_0393.png

Är vĂ€l annat, mycket bĂ€ttre, gummi till den. Men inte perfekt imo, sĂ„ kör andra band

Men -17w Àr klart min favorit av moderna AQ.
 
Senast Àndrad:

Crashnet

Breitling
2-Faktor
A
Haft den svarta, den blÄ, av de moderna varianterna. Nu sugen att testa full lume, JP2007-17w. Antar att bandet Àr av samma (obekvÀma) modell som till den svarta. Ni som har testat eller Àger fÄr gÀrna kommentera hur ni upplever klockan. Sitter nÄn pÄ en som ni vill bli av med Àr det bara att dra ett pm.
Bild för uppmĂ€rksamhet

IMG_0393.png
Bandet Àr för hÄrt och obekvÀmt..
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
Haft den svarta, den blÄ, av de moderna varianterna. Nu sugen att testa full lume, JP2007-17w. Antar att bandet Àr av samma (obekvÀma) modell som till den svarta. Ni som har testat eller Àger fÄr gÀrna kommentera hur ni upplever klockan. Sitter nÄn pÄ en som ni vill bli av med Àr det bara att dra ett pm.
Bild för uppmĂ€rksamhet

IMG_0393.png
Bandet pÄ denna Àr MYCKET bÀttre Àn det gamla. Ganska mjukt och jag kan anvÀnda det utan problem. Det gamla bandet har inte hÄl nog för att jag ska kunna ha det Àven om jag hade velat... SÄ det duger att ha i rotationen av band, faktiskt.
 
Senast Àndrad:

VWMk1Cab

Breitling
Hej pÄ er Aqualand fans!
Ny hÀr pÄ forumet, stilar just nu i en 96:a 1:st gen 2 tons 022.
Men har min första 022 som ligger i en lÄda som jag köpte nÀr jag var 20 Är 1991, hittade den nÀr jag rotade runt i lÄdorna efter nÄgot annat, lÀmnade in den pÄ Ur och Penn, dÄ jag lÀst nÄgonstans att de tagit över generalargenturen för Citizen, fick tillbaka klockan utan ÄtgÀrd, delarna hade utgÄtt, tydligen sÄ har oljan torkat och som jag fattade det sÄ behövdes nya kugghjul.
NÄgon som vet om nÄgon urmakare som sitter pÄ nÄgot lager av delar, eller som kan hjÀlpa pÄ nÄgot annat sÀtt?
Eller ska man finkamma eBay efter reservdels klockor?
Jag skulle ge ganska mycket för att fÄ igÄng min gamla kÀra klocka. Ha det gött sÄlÀnge! /Jocke
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Hej pÄ er Aqualand fans!
Ny hÀr pÄ forumet, stilar just nu i en 96:a 1:st gen 2 tons 022.
Men har min första 022 som ligger i en lÄda som jag köpte nÀr jag var 20 Är 1991, hittade den nÀr jag rotade runt i lÄdorna efter nÄgot annat, lÀmnade in den pÄ Ur och Penn, dÄ jag lÀst nÄgonstans att de tagit över generalargenturen för Citizen, fick tillbaka klockan utan ÄtgÀrd, delarna hade utgÄtt, tydligen sÄ har oljan torkat och som jag fattade det sÄ behövdes nya kugghjul.
NÄgon som vet om nÄgon urmakare som sitter pÄ nÄgot lager av delar, eller som kan hjÀlpa pÄ nÄgot annat sÀtt?
Eller ska man finkamma eBay efter reservdels klockor?
Jag skulle ge ganska mycket för att fÄ igÄng min gamla kÀra klocka. Ha det gött sÄlÀnge! /Jocke
VĂ€lkommen hit!

Var lite i samma sits som dig med min. Ur och Penn servar bara de moderna, och sĂ„ledes var min utdömd. Finns dock duktiga mĂ€nniskor hĂ€r pĂ„ KS som kanske kan hjĂ€lpa dig! Fick sjĂ€lv hjĂ€lp nĂ€r analoga delen pĂ„ min behövde rengöring 😊

Om du bor i Stockholm sĂ„ finns det en urmakare vid Hötorget som hjĂ€lpte mig en gĂ„ng att byta verk pĂ„ en gammal C022 jag hade. Kan vara vĂ€rt ett besök. Han hjĂ€lpte Ă€ven mig byta packningar som jag köpt pĂ„ EBay đŸ‘đŸŒ
 

VWMk1Cab

Breitling
VĂ€lkommen hit!

Var lite i samma sits som dig med min. Ur och Penn servar bara de moderna, och sĂ„ledes var min utdömd. Finns dock duktiga mĂ€nniskor hĂ€r pĂ„ KS som kanske kan hjĂ€lpa dig! Fick sjĂ€lv hjĂ€lp nĂ€r analoga delen pĂ„ min behövde rengöring 😊

Om du bor i Stockholm sĂ„ finns det en urmakare vid Hötorget som hjĂ€lpte mig en gĂ„ng att byta verk pĂ„ en gammal C022 jag hade. Kan vara vĂ€rt ett besök. Han hjĂ€lpte Ă€ven mig byta packningar som jag köpt pĂ„ EBay đŸ‘đŸŒ
Tack sĂ„ mycket. 👍

Jag bor inte jÀttelÄngt frÄn Stockholm och Àr dÀr nÄgra gÄnger om Äret, sÄ ska definitivt ta med mig klockan dit nÀsta gÄng jag reser dit, vÀrt ett försök iallafall.
Är rĂ€dd att jag kommer förstöra den om jag börjar plocka isĂ€r den sjĂ€lv, nu gĂ„r den ju att rĂ€dda, men om jag Ă€r dĂ€r och petar, sĂ„ Ă€r det nog kört. 😞
 
Topp