• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Tack sĂ„ mycket. 👍

Jag bor inte jÀttelÄngt frÄn Stockholm och Àr dÀr nÄgra gÄnger om Äret, sÄ ska definitivt ta med mig klockan dit nÀsta gÄng jag reser dit, vÀrt ett försök iallafall.
Är rĂ€dd att jag kommer förstöra den om jag börjar plocka isĂ€r den sjĂ€lv, nu gĂ„r den ju att rĂ€dda, men om jag Ă€r dĂ€r och petar, sĂ„ Ă€r det nog kört. 😞
LĂ„ter bra! Och ja, det förstĂ„r jag. TĂ€nkte samma nĂ€r jag hade problem med min, rĂ€dd att försöka nĂ„got om man sjĂ€lv börjar pilla
 😅

Vet att @Aerospace som ocksĂ„ hĂ€nger i trĂ„den Ă€r riktigt vass pĂ„ Aqualands. Han kanske kan hjĂ€lpa dig pĂ„ vĂ€gen? 😃
 

Marand

Cartier
2-Faktor
DSC_0041.jpeg
 

Exxet

Rolex
Hej pÄ er Aqualand fans!
Ny hÀr pÄ forumet, stilar just nu i en 96:a 1:st gen 2 tons 022.
Men har min första 022 som ligger i en lÄda som jag köpte nÀr jag var 20 Är 1991, hittade den nÀr jag rotade runt i lÄdorna efter nÄgot annat, lÀmnade in den pÄ Ur och Penn, dÄ jag lÀst nÄgonstans att de tagit över generalargenturen för Citizen, fick tillbaka klockan utan ÄtgÀrd, delarna hade utgÄtt, tydligen sÄ har oljan torkat och som jag fattade det sÄ behövdes nya kugghjul.
NÄgon som vet om nÄgon urmakare som sitter pÄ nÄgot lager av delar, eller som kan hjÀlpa pÄ nÄgot annat sÀtt?
Eller ska man finkamma eBay efter reservdels klockor?
Jag skulle ge ganska mycket för att fÄ igÄng min gamla kÀra klocka. Ha det gött sÄlÀnge! /Jocke
Skruvade dom isÀr klockan för att konstatera att det var trasiga kugghjul eller? vad Àr det som inte funkar?
ibland kan man lÀgga klockan pÄ ett varmt stÀlle t ex ovanför ett element, ha den i byxfickan en dag, klockan kan hoppa igÄng nÀr oljan har blivit varm och lite mer lÀttflytande, man kan skrÀmma igÄng en quartz med hjÀlp av en avmagnitiserare ocksÄ.

Är batterierna bytta? med risk för att vara en "messerschmidt" sĂ„ Ă€r det nog en Gen 2, annars ska det stĂ„ C020 el. C021.

Hoppas du fÄr igÄng den.
 

VWMk1Cab

Breitling
Skruvade dom isÀr klockan för att konstatera att det var trasiga kugghjul eller? vad Àr det som inte funkar?
ibland kan man lÀgga klockan pÄ ett varmt stÀlle t ex ovanför ett element, ha den i byxfickan en dag, klockan kan hoppa igÄng nÀr oljan har blivit varm och lite mer lÀttflytande, man kan skrÀmma igÄng en quartz med hjÀlp av en avmagnitiserare ocksÄ.

Är batterierna bytta? med risk för att vara en "messerschmidt" sĂ„ Ă€r det nog en Gen 2, annars ska det stĂ„ C020 el. C021.

Hoppas du fÄr igÄng den.
Hej hej! Vet inte hur mycket de skruvade isÀr klockan, tyckte tjejen i kassan sa nÄgot om hullingar pÄ kugghjul, men högst osÀkert. Och typ torrolja, Som sagt bara snabbt in och hÀmtade min klocka och hon sa vad urmakaren skickat med, har inget papper pÄ vad det var, bara nÄgon kommentar i deras intern system.
Japp, sitter nya batterier i och digitala delen funkar bra och klockan Àr i jÀttebra skick om man öppnar och tittar pÄ delen dÀr batterierna sitter, ser ut som nytt.
Jo du har rĂ€tt i vad det stĂ„r pĂ„ klockan, det stĂ„r ju C022 i serienumret. 👍
Jo jag hoppas jag fÄr igÄng den.
Tack för hjĂ€lpen, ska prova varmt element. 👍
 
Senast Àndrad:

Exxet

Rolex
Hej hej! Vet inte hur mycket de skruvade isÀr klockan, tyckte tjejen i kassan sa nÄgot om hullingar pÄ kugghjul, men högst osÀkert. Och typ torrolja, Som sagt bara snabbt in och hÀmtade min klocka och hon sa vad urmakaren skickat med, har inget papper pÄ vad det var, bara nÄgon kommentar i deras intern system.
Japp, sitter nya batterier i och digitala delen funkar bra och klockan Àr i jÀttebra skick om man öppnar och tittar pÄ delen dÀr batterierna sitter, ser ut som nytt.
Jo du har rĂ€tt i vad det stĂ„r pĂ„ klockan, det stĂ„r ju C022 i serienummrer. 👍
Jo jag hoppas jag fÄr igÄng den.
Tack för hjĂ€lpen, ska prova varmt element. 👍
U o P ska man ju helst hÄlla sig ifrÄn, lÀgg inte klockan direkt pÄ elementet, pÄ blombrÀdan brukar vara okej,
lite hur varmt elementet Àr, och det Àr ju vinter sÄ dom brukar vara varma, kanske inte sÄ bra tips pÄ sommaren dock.
 

VWMk1Cab

Breitling
U o P ska man ju helst hÄlla sig ifrÄn, lÀgg inte klockan direkt pÄ elementet, pÄ blombrÀdan brukar vara okej,
lite hur varmt elementet Àr, och det Àr ju vinter sÄ dom brukar vara varma, kanske inte sÄ bra tips pÄ sommaren dock.
Ja det kĂ€nns som att det var bĂ€ttre support pĂ„ Citizen nĂ€r StjĂ€rnurmakarna var ansvarig för servicen. Men men. 😞
 

Mhunter

Breitling
Har tvÄ gamla Aqualands som jag tÀnkte försöka skrÀmma liv i. JP1014 ska bara vara att byta batteri i, men det har legat i mÄnga Är.
Den andra AL0004 vill jag minnas att det inte rÀckte med ett batteribyte, sÄ det kan vara nÄt annat med den...

Oavsett sÄ behöver jag nya tÀtningar till dem, för att börja med batteribyten och rengöring. Om nÄgon vet var jag kan hitta tÀtningar/packningar sÄ Àr jag tacksam, helst ett kit med stora O-ringen och axeltÀtning till kronan. Jag kommer inte att dyka med dem lÀngre, men vill att de ska klara bad/surf.

Bör de smörjas? Vad för typ av olja i sÄ fall?
AL0004'an var min absoluta drömklocka i mÄnga Är, hade varit roligt att fÄ liv i den igen. Den har Àven fÄtt de orangea fluorescerande djup-visarna lite "mörka" av solen.

aqua.JPG
 

Mhunter

Breitling
Har tvÄ gamla Aqualands som jag tÀnkte försöka skrÀmma liv i. JP1014 ska bara vara att byta batteri i, men det har legat i mÄnga Är.
Den andra AL0004 vill jag minnas att det inte rÀckte med ett batteribyte, sÄ det kan vara nÄt annat med den...

Oavsett sÄ behöver jag nya tÀtningar till dem, för att börja med batteribyten och rengöring. Om nÄgon vet var jag kan hitta tÀtningar/packningar sÄ Àr jag tacksam, helst ett kit med stora O-ringen och axeltÀtning till kronan. Jag kommer inte att dyka med dem lÀngre, men vill att de ska klara bad/surf.

Bör de smörjas? Vad för typ av olja i sÄ fall?
AL0004'an var min absoluta drömklocka i mÄnga Är, hade varit roligt att fÄ liv i den igen. Den har Àven fÄtt de orangea fluorescerande djup-visarna lite "mörka" av solen.

aqua.JPG

SÄdÀr ja, dÄ var JP1014 igÄng och har gÄtt fint nu nÄgra timmar... fÄr se om nÄgra dagar hur den lirar..
jp1014.JPG
 

Mr_P

Breitling
HÀr Àr mitt bidrag. En Aqualand 1 Enzo 1994 Titanium.
Inköpt av mig 1997 el 98. Bytte batteri och sen gick igÄng direkt efter nÄgra Är i bortglömska. Saknar en pixel i digitala delen. men annars lika fin som jag minnes den. Vilka hÀrlig minnen som kom tillbaka nÀr klockan Äkte pÄ armen igen.
Mvh
Peter
 

Bilagor

  • IMG_4941.jpeg
    IMG_4941.jpeg
    710.1 KB · Visningar: 10
  • IMG_4946.jpeg
    IMG_4946.jpeg
    1,018.2 KB · Visningar: 8
  • IMG_4947.jpeg
    IMG_4947.jpeg
    924.2 KB · Visningar: 9

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Jaha, dĂ„ Ă€r man hĂ€r igen. Vill tydligen inte vara utan Aqualand. Tittade in pĂ„ UR&Penn i Avesta igĂ„r, gick dĂ€rifrĂ„n med den hĂ€r. Efter att ha pratat Citizen ett tag bjöd de pĂ„ tuben 🙂
(Natobanden hade jag redan).

IMG_5553.jpeg
Varje gĂ„ng jag ser ett sĂ„nt hĂ€r kit i K&S tĂ€nker jag - ”Shit! MĂ„ste köpa!” - Sen kommer jag pĂ„ att jag redan har allt, och blir lite besviken över att jag tvingas lĂ„ta det gĂ„ till nĂ„gon annan.
 

VWMk1Cab

Breitling
LĂ„ter bra! Och ja, det förstĂ„r jag. TĂ€nkte samma nĂ€r jag hade problem med min, rĂ€dd att försöka nĂ„got om man sjĂ€lv börjar pilla
 😅

Vet att @Aerospace som ocksĂ„ hĂ€nger i trĂ„den Ă€r riktigt vass pĂ„ Aqualands. Han kanske kan hjĂ€lpa dig pĂ„ vĂ€gen? 😃
Tack för all hjĂ€lp speciellt en hĂ€r pĂ„ forumet som hjĂ€lpte mig att fĂ„ igĂ„ng min gamla kĂ€ra klocka. Är för evig tacksam. Nu gĂ„r klockan som en dröm och Ă€r upputsad sĂ„ den ser ut som ny.
Och urmakaren som dömde ut den, vad ska man sĂ€ga till dom. 😅
Jag Ă€r super nöjd och sĂ„ jĂ€kla glad! 😃
 

Bilagor

  • IMG_3383.jpeg
    IMG_3383.jpeg
    443.9 KB · Visningar: 3

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för all hjĂ€lp speciellt en hĂ€r pĂ„ forumet som hjĂ€lpte mig att fĂ„ igĂ„ng min gamla kĂ€ra klocka. Är för evig tacksam. Nu gĂ„r klockan som en dröm och Ă€r upputsad sĂ„ den ser ut som ny.
Och urmakaren som dömde ut den, vad ska man sĂ€ga till dom. 😅
Jag Ă€r super nöjd och sĂ„ jĂ€kla glad! 😃
Fantastiskt att höra! 😍

Lite som nĂ€r jag fick hjĂ€lp med min, ocksĂ„ utdömd av urmakare. Tur vi har fina klockvĂ€nner hĂ€r pĂ„ KS som kan hjĂ€lpa oss đŸ™đŸŒ
 

Frontendarn

Panerai
2-Faktor
Det Àr dags att utöka Aqualand-familjen och idag fick jag hem min första TT. Till synes en helt vanlig JP2004, men vÀnder man pÄ den sÄ Àr det dÄ det roliga börjar.

IMG_6040.jpeg


Detta Àr ingen vanlig C520-Q00362 (JP2004-07E) utan detta Àr mig veterligen den ganska ovanliga C526-Q00427. Det som fick upp ögonen för mig var helt klart det ovanliga baklocket som har en Duplex-logotyp istÀllet för den vanliga Promaster-logotypen.

IMG_6042.jpeg


Efter lite efterforskning online sÄ visade det sig att det finns ganska lite information om denna referensen, Ätminstone online. Det mesta hittar man pÄ WUS i trÄden The Definitive Citizen Aqualand / Depth Meter C02X Thread (+ Aqualand I C520). Efter att sökt igenom den och Googlat pÄ referensen har jag hitils endast hitta sju unika klockor. Men precis som det skrivs pÄ WUS sÄ tyder serienumren att den borde tillverkats i ganska stora kvantiteter.

De serienummer jag hittat Àr:
  • 020086
  • 020494
  • 020495
  • 090001
  • 090454
  • 250153*
  • 250162*
*Har inte sett bilder pÄ dessa, sÄ vet inte om de har Duplex-locket eller ej.

Det jag tycker Àr intressant med dessa Àr att de verkar ha tillverkats vid tre olika tillfÀllen; Feb 2000, Sep 2000 och Maj 2002. Om alla klockor i dessa batcher Àr av samma referens borde det i alla fall minst innebÀra 1000-1500 klockor med det underlag jag har.

Just min Àr den första klockan av bandet i september 2000. Hittade denna av en svensk samlare som i sin tur hade köpt den begagnad hÀr i Sverige.

Det som skiljer C526 och C520 ska vara att den förstnÀmnda mÀter djupet i feet istÀllet för meter. I mitt fall sÄ mÀts ÀndÄ djupet i meter sÄ jag gissar pÄ att nÄgon del i verket Àr utbytt. Verket Àr dock mÀrkt C526 vilket stÀrker misstankarna om nÄgon utbytt del. NÄgon kunnig hÀr kanske kan flika in om min tes ens Àr möjlig. Klockan har trots allt 23 Är pÄ nacken. SÀljaren satt pÄ tvÄ C526 dÀr den andra mÀtte korrekt i feet. En intressant upptÀckt hÀr Àr att den displayen tekniskt sett har möjlighet att visa meter (m), sÄ den Àr identisk med displayen frÄn C520.

Har sökt efter referensen hÀr pÄ KS med, men hittar ingenting. Finns det nÄgon som vet mer om denna referens eller sett den tidigare? Vore superkul att samla sÄ mycket information som möjligt nu nÀr jag Àr en lycklig Àgare av en.
 
Topp