• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Aktiva objekt (annonser på KS)

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
No, it isn't unfair, but courtesy is free. Someone calling watches scrap is gratuitous. I don't see the point of being disrespectful and toxic, that's all.
Crap and scrap isn’t the same thing. You are allowed to have opinions about watches, especially if you think they are being misrepresented. That doesn’t mean it’s ok to insult another member.
 

Lacan

Omega
2-Faktor
Crap and scrap isn’t the same thing. You are allowed to have opinions about watches, especially if you feel they are being misrepresented. That doesn’t mean it’s ok to insult a member.
Skräp/scrap/junk or crap is not the same word, indeed. I have no problem clarifying a point in an ad; I am not a native Swedish speaker, after all... I immediately corrected my ad title and description when it was pointed out that it was not a real EPSA-made SC case. Initially, I didn't think using a term commonly used to refer to a diver's style would be so problematic, especially for something at this price point. I understand that not everybody is going to like this watch. There is a lot that I don't care for myself. But I don't see the point of having a toxic behaviour about it. If you have a problem with me selling this watch on KS, please feel free to remove the ad.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@tobtok
”Klockan har med watchaccuracy mäts upp till ca. + 10 sek per dag vilket anses vara otroligt bra för en äldre Seiko”

Tidigare har du skrivit ”mäts upp till ca. -20 sek per dag vilket anses vara väldigt bra hos gamla Seikos!”

1: Detta tycks du göra i alla dina annonser. Jag vill göra dig uppmärksam på att både +10 och -20 är rätt kass för ett välfungerande 5626.

2: Du skriver även ofta ”opolerad” i dina annonser. Vad grundar du detta på?
“superfint skick med opolerad boett med skarpa linjer”.

pxl_20231121_093323902-portrait-original-2-jpg.2435143

“Det finns ingen rost eller mögel på tavlan och klockan är opolerad.”

3: Tavlorna finns ju foto på, men hur man kan skriva ”nästan perfekt” i flera annonser där man tydligt ser skador på tavlan förstår jag inte heller.
 
Senast ändrad:

tobtok

Omega
1. jag har köpt och sålt en hel del seikos och det är endast nyservade verk som går under +/- 10 sek. Jag har tagit ett par till urmakare som sagt att under 200 sekunder inte är i service behov på en gammal seiko då dom oftast ligger däromkring om dom inte blivit servade på ett tag. Dom flesta jag har i min samling ligger däromkring. Sen så kan man väl argumentera att det är kanske average jämfört med moderna klockor.

2. Det är rätt tydligt när dessa modeller är polerade. Man kan se det på kanter och linjer och på ytan. Jag har studerat och jämfört med NOS modeller och polerade boetter.

3. Okej, fine det kanske inte var bästa ordvalet.

Hoppas det blev någon klarhet!
Tack
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
1. jag har köpt och sålt en hel del seikos och det är endast nyservade verk som går under +/- 10 sek. Jag har tagit ett par till urmakare som sagt att under 200 sekunder inte är i service behov på en gammal seiko då dom oftast ligger däromkring om dom inte blivit servade på ett tag. Dom flesta jag har i min samling ligger däromkring. Sen så kan man väl argumentera att det är kanske average jämfört med moderna klockor.

2. Det är rätt tydligt när dessa modeller är polerade. Man kan se det på kanter och linjer och på ytan. Jag har studerat och jämfört med NOS modeller och polerade boetter.

3. Okej, fine det kanske inte var bästa ordvalet.

Hoppas det blev någon klarhet!
Tack
1: Det ger ju klarhet i att du inte har koll på dessa urverk över huvudtaget och att du fått väldigt dåliga riktlinjer av någon ”urmakare”. Till att börja med har ”sekunder” ingenting att göra med servicebehov. Sedan är 200 sekunder helt åt helsike för dessa verk som vanligtvis ligger +5/-5 eller bättre efter service förutsatt att urverket mår bra. Även -20 är riktigt dåligt. Detta är verk som ibland COSC-ades till -1/+10 utan problem.

Istället för att lägga värderingar i annonsen om hur klockan går, vilket du helt uppenbart bedömer fel, hade det räckt att skriva i annonsen hur tidhållningen är. Då kan köparen göra sin egen bedömning. Nu får köparen istället din felaktiga bedömning.

2: Detsamma gäller här. Jag har väldigt svårt att tro att du kan se om en klocka är polerad eller inte, särskilt när slitage och polering över gamla skador kan se liknande ut. Varför inte visa med foton istället för att gissa om en klocka är polerad eller inte?

3: Nej, ganska dåliga ordval / bedömningar generellt tycker jag. ”väldigt bra, opolerad, superfint skick”, ”otroligt bra”.

4: Edit: När jag ändå är igång så kan jag tillägga att Seikos så kallade ”hi-beat” under 70-talet inte innebär samma sak som hi-beat 2024, utan är 28800vph vilket du misslyckades förklara i din annonsbeskrivning och istället valde du att marknadsföra klockan som just hi-beat, trots att du fick info om det. Välvilligt tolkat var det pga okunskap snarare än klåperi. Dock märkligt att du inte ändrade annonsen själv efter påpekande vilket medförde att jag behövde ändra annonsen åt dig.
 
Senast ändrad:

tobtok

Omega
1: Det ger ju klarhet i att du inte har koll på dessa urverk över huvudtaget och att du fått väldigt dåliga riktlinjer av någon ”urmakare”. Till att börja med har ”sekunder” ingenting att göra med servicebehov. Sedan är 200 sekunder helt åt helsike för dessa verk som vanligtvis ligger +5/-5 eller bättre efter service förutsatt att urverket mår bra. Även -20 är riktigt dåligt. Detta är verk som ibland COSC-ades till -1/+10 utan problem.

Istället för att lägga värderingar i annonsen om hur klockan går, vilket du helt uppenbart bedömer fel, hade det räckt att skriva i annonsen hur tidhållningen är. Då kan köparen göra sin egen bedömning. Nu får köparen istället din felaktiga bedömning.

2: Detsamma gäller här. Jag har väldigt svårt att tro att du kan se om en klocka är polerad eller inte, särskilt när slitage och polering över gamla skador kan se liknande ut. Varför inte visa med foton istället för att gissa om en klocka är polerad eller inte?

3: Nej, ganska dåliga ordval / bedömningar generellt tycker jag. ”väldigt bra, opolerad, superfint skick”, ”otroligt bra”.

4: Edit: När jag ändå är igång så kan jag tillägga att Seikos så kallade ”hi-beat” under 70-talet inte innebär samma sak som hi-beat 2024, utan är 28800vph vilket du misslyckades förklara i din annonsbeskrivning och istället valde du att marknadsföra klockan som just hi-beat, trots att du fick info om det. Välvilligt tolkat var det pga okunskap snarare än klåperi. Dock märkligt att du inte ändrade annonsen själv efter påpekande vilket medförde att jag behövde ändra annonsen åt dig.
Hur ändrar man beskrivningen i annonsen då?
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
@ToolDiver "perpetual calendar", stämmer det verkligen? Det är första gången jag sett den uppgiften om det aktuella verket.
 

Watchie

Patek
2-Faktor
@ToolDiver "perpetual calendar", stämmer det verkligen? Det är första gången jag sett den uppgiften om det aktuella verket.
Perpetual ”light” ? minus datum och år 😅
 
Topp