• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Alpina tråden - bräda, skidor el annat nedför backen

oystercase

Cartier
För lågt, ingen snö 😒

Oh…..tar tillbaka det där…..
Var faktiskt dåligt med snö innan denna dump. Även förra året var det lite snålt med snö. Dock inga problem i pisterna och i stort sett allt öppet. De grundar alla pister ordentligt med konstsnö.

December - januari var det väldigt mycket snö.
Dalen ligger rätt speciellt så den får ovanligt mycket när det kommer. Mycket mer än andra ställen på motsvarande höjd. "Nackdelen" är ju att det kan bli rätt varmt under dagen. Men med ständigt ökande temperaturer så kanske man så småningom får söka sig till högre belägna orter oavsett vad.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Ryggskydd, vad är att rekommendera där.
-Västmodell eller med axelstraps+midjebälte?
Jag har lite olika från mtb downhill där löst skydd med remmar kan funka. Inte lika varmt. Men för skidåkning föredrar jag väst då den även funkar som ett plagg.
Är du jättevarm av dig kanske väst är för varmt.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Jag har lite olika från mtb downhill där löst skydd med remmar kan funka. Inte lika varmt. Men för skidåkning föredrar jag väst då den även funkar som ett plagg.
Är du jättevarm av dig kanske väst är för varmt.
Är varm av mig men tänkte lite som dig, bra som plagg till alpint.
Kör ju även mtb (dock inte DH) så tänkte ha ett som funkar till bägge.
 

oystercase

Cartier
Ryggskydd, vad är att rekommendera där.
-Västmodell eller med axelstraps+midjebälte?
Jag åker alltid med ryggsäck och utan seperat ryggskydd. Nu brukar jag ha lavinspade, sond och lite kläder i den så den skyddar bra, men annars kan man bara lägga i ryggskyddet i ryggan.

Vill man inte ha rygga då satsa på ett ryggskydd med mycket ventilering så man inte blir svettig under
 

acce1999

Patek
2-Faktor
I lördags:
IMG_2415.jpeg


Idag:
IMG_2439.jpeg
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Håller på att avsluta denna säsong.

IMG_2489.jpeg


IMG_2486.jpeg


Och passar på att förbereda nästa med ett par ”his and hers”:

IMG_2492.jpeg

IMG_2491.jpeg


Röda lappar på skidorna och bindningarna (inte vad som står där). Nöjd så. Nu har vi nya skidor att se fram mot när nästa säsong kommer.

Explorern har åkt skidor med mig i över 25 år för övrigt, även om den numera är utkonkurrerad av en Garmin vid längdåkning.
 
Topp