• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Alpina tråden - bräda, skidor el annat nedför backen

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Fantastiskt fin snö i pisterna i Trysil. Dock ingen lössnö, men sol i mängder och gott om plats i backarna.

Völkl erbjuder skidprovning så vi körde igenom en bunte.
IMG_20230405_132432.jpg

IMG_20230405_122644.jpg
IMG_20230405_115919.jpg
IMG_20230405_104600.jpg
IMG_20230405_101636.jpg
IMG_20230405_094959.jpg
IMG_20230405_092741.jpg
SL skidan är magisk!! Köpte nyss och provkörde i Ramis i helgen. Som samurajsvärd!!!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
SL skidan är magisk!! Köpte nyss och provkörde i Ramis i helgen. Som samurajsvärd!!!

Sett att det är bra pris på dem nu och man blir ju sugen på att köpa ett par rena pistraketer så som nu hyllar den där…

Var ju eg sugen på ett par AM-skidor med tight radie.

Hur långa kör ni i förhållande till kroppslängd?

Edit: kanske var SC iof det varit bra pris på…
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Sett att det är bra pris på dem nu och man blir ju sugen på att köpa ett par rena pistraketer så som nu hyllar den där…

Var ju eg sugen på ett par AM-skidor med tight radie.

Hur långa kör ni i förhållande till kroppslängd?

Edit: kanske var SC iof det varit bra pris på…
176cm lång och kör på 165 lagg. SC är väl lite mellanmjölk 👀😬

List var ju 9990:- i vintras, såg dem för 7990:- efter sportlovet. Fick mina för 6900:- i butik, men köpte då nya pjäxor samtidigt….
 

oystercase

Cartier
Fantastiskt fin snö i pisterna i Trysil. Dock ingen lössnö, men sol i mängder och gott om plats i backarna.

Völkl erbjuder skidprovning så vi körde igenom en bunte.
IMG_20230405_132432.jpg

IMG_20230405_122644.jpg
IMG_20230405_115919.jpg
IMG_20230405_104600.jpg
IMG_20230405_101636.jpg
IMG_20230405_094959.jpg
IMG_20230405_092741.jpg
Här kommer lite "testresultat" som @MrJazze efterfrågade. Tror även @krämbulle kan dra lite slutsatser av detta.

Jag är 177cm 72kg. Kör idag ett par Elan Wingman 86 CTi i 172cm (radie 15,5m) så de blir min referens för de andra skidorna. Testade följande Völklskidor:
Racetiger SL 165cm
Deacon 84 177cm
Blaze 106 186cm

Racetiger SL är som @Davvan skrev ett kirurgiskt instrument. Frambrätet biter fast av sig själv så man behöver knappt ha tryck fram för att initiera svängen och böja upp skidan på tightare radie. Mycket allerta och kvicka. Extremt bra bett även på hårda pisten jag körde. 100% fokus på skärande kortsvängar. Glöm allt annat. Jättebra skidor om man ska köra tighta hårda pister (tänk väggen i sälen). Jag tycker att bara kortsvängande blir lite tråkigt. Jag vill ha mix med brant, halvbrant, puckel, uppkört mm. Så jag hade absolut kunnat tänka mig dessa om min hemmabacke varit tight och oftast hård/isig. Alternativt som en i en uppsättning för isiga dagar med mycket folk i backen.

De är väldigt lika mina wingman i beteende även om mina är snäppet mer krävande, kräver en något vassare åkare och har ett bredare användningsområde. Man kan säga att om man klarar av att hantera wingman, älskar känslan i racetiger sl men vill ha bredare användningsområde och är ok med lite större svängradie så hade man blivit väldigt nöjd med ett par wingman. Vågar man inte gå fullt in på ett par cti så finns även mjukare ti varianten och vill man ha mer pistfokus är deras amphibio serie rätt lik, alternativt deras wingman 78 som är mer kortsvängig.

Deacon 86 är på papperet lik mina wingman men en helt annan skida på fötterna. De går som ett godståg genom slask, småhögar mm. Bettar bra och plöjer. Känns tunga i frambrättet. Inga skidor man tar ut i hård puckelpist eller pressar i kortsvängar med rejäla nedlägg och låga (down unweighting/flexion) övergångar. Vill man åka fram över pisten med stora svängar genom allt bröt så är de helrätt. Jag valde mellan dessa och wingman när jag köpte (utan att ha provat). Väldigt glad att jag valde min lekfulla, superlätta, något krävande wingman. Tror att en storlek kortare (172cm) deacon 84 hade passat mig lite bättre i och med att de har så pass tung känsla.

Blaze. Väldigt lik deacon 84 i känslan ä. Betydligt bredare så klart vilket man känner men skillnaden är förvånande liten. Bettade bra (med nya stålkanter) även i rätt hård pist. Men lura inte er själva. Detta är en puderskida. Köper du den som enda skida för att få en allroundskida så missar du mycket glädje. Det gäller antagligen alla skidor över 90mm under foten...

Som ni ser slutar testen i att min starka rek är på skidan jag redan åker. Så jäkla kul och lekfull och givande. Tänk bara på att den kräver sin skidåkare. Minst väldigt avancerad till proffs. Man måste driva skidan med precision i alla situationer. Både Deacon 86 och racetiger sl är betydligt mer lättåkta och då är ändå de skidor som bör sparas till mer avancerade åkare.
 
Senast ändrad:

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Sett att det är bra pris på dem nu och man blir ju sugen på att köpa ett par rena pistraketer så som nu hyllar den där…

Var ju eg sugen på ett par AM-skidor med tight radie.

Hur långa kör ni i förhållande till kroppslängd?

Edit: kanske var SC iof det varit bra pris på…
174cm lång och kör freerideskidor på 172 och pistraketer på 169
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Här kommer lite "testresultat" som @MrJazze efterfrågade. Tror även @krämbulle kan dra lite slutsatser av detta.

Jag är 177cm 72kg. Kör idag ett par Elan Wingman 86 CTi i 172cm (radie 15,5m) så de blir min referens för de andra skidorna. Testade följande Völklskidor:
Racetiger SL 165cm
Deacon 84 177cm
Blaze 106 186cm

Racetiger är som @Davvan skrev ett kirurgiskt instrument. Frambrätet biter fast av sig själv så man behöver knappt ha tryck fram för att initiera svängen och böja upp skidan på tightare radie. Mycket allerta och kvicka. Extremt bra bett även på hårda pisten jag körde. 100% fokus på skärande kortsvängar. Glöm allt annat. Jättebra skidor om man ska köra tighta hårda pister (tänk väggen i sälen). Jag tycker att bara kortsvängande blir lite tråkigt. Jag vill ha mix med brant, halvbrant, puckel, uppkört mm. Så jag hade absolut kunnat tänka mig dessa om min hemmabacke varit tight.
De är väldigt lika mina wingman i beteende även om mina är snäppet mer krävande, kräver en något vassare åkare och har ett bredare användningsområde. Man kan säga att om man klarar av att hantera wingman, älskar känslan i racetiger sl men vill ha bredare användningsområde och är ok med lite större svängradie så hade man blivit väldigt nöjd med ett par wingman. Vågar man inte gå fullt in på ett par cti så finns även mjukare ti varianten och vill man ha mer pistfokus är deras amphibio serie rätt lik, alternativt deras wingman 76 som är mer kortsvängig.

Deacon 86 är på papperet lik mina wingman men en helt annan skida på fötterna. De går som ett godståg genom slask, småhögar mm. Bettar bra och plöjer. Känns tunga i frambrättet. Inga skidor man tar ut i hård puckelpist eller pressar i kortsvängar med rejäla nedlägg och låga (down unweighting/flexion) övergångar. Vill man åka fram över pisten med stora svängar genom allt bröt så är de helrätt. Jag valde mellan dessa och wingman när jag köpte (utan att ha provat). Väldigt glad att jag valde min lekfulla, superlätta, något krävande wingman.

Blaze. Väldigt lik deacon 84 i känslan ä. Betydligt bredare så klart vilket man känner men skillnaden är förvånande liten. Bettade bra (med nya stålkanter) även i rätt hård pist. Men lura inte er själva. Detta är en puderskida. Köper du den som enda skida för att få en allroundskida så missar du mycket glädje. Det gäller antagligen alla skidor över 90mm under foten...

Som ni ser slutar testen i att min starka rek är på skidan jag redan åker. Så jäkla kul och lekfull och givande. Tänk bara på att den kräver sin skidåkare. Minst väldigt avancerad till proffs. Man måste driva skidan med precision i alla situationer. Både Deacon 86 och racetiger sl är betydligt mer lättåkta och då är ändå de skidor som bör sparas till mer avancerade åkare.
Mkt bra sammanställning 👍
Kul med ordentlig jämförelse.

Ett tillägg bara, Völkl SL verkligen skickar en som en katapult ur svängen och in i nästa. Gäller att ha bra framåtlut hela tiden. Minsta lut bakåt och man blir en passagerare i åket 😃 Gärna pjäxor som är i synk med skidan. Mjuka pjäxor med flex tar nog udden av åket.

Jämfört med mina Fisher RC One, som är en mer allätarpistskida, är SL mkt roligare i en ren och fin backe!
 

oystercase

Cartier
Mkt bra sammanställning 👍
Kul med ordentlig jämförelse.

Ett tillägg bara, Völkl SL verkligen skickar en som en katapult ur svängen och in i nästa. Gäller att ha bra framåtlut hela tiden. Minsta lut bakåt och man blir en passagerare i åket 😃 Gärna pjäxor som är i synk med skidan. Mjuka pjäxor med flex tar nog udden av åket.

Jämfört med mina Fisher RC One, som är en mer allätarpistskida, är SL mkt roligare i en ren och fin backe!
Precis. Mina Wingman är ännu känsligare för man slarvat med framåtlut när man initierar svängen. De har lite rocker fram (väldigt lite och olika mycket på ytter o innerkant). Det fina med dem är att trots sina 15,5m radie kan man få just den känslan att kastas in i nästa sväng.

Men Racetiger SL kräver betydligt mindre precision för att få den känslan imho. Men något får man ju kompromissa bort om man ska ha en skida som både klarar av det och funkar på allt från is till uppkört till ren lössnö/off-pist. Sätter man inte frambrättet på wingman ordentligt så får man inget böj på skidan och risigt grepp. Så man kan inte fega på branta svarta pister. Då är man körd. racetiger ger greppet direkt bara man, som du skrev inte åker med bakvikt.

SL är kul skidor. Jag hade nog kunnat tänka mig köpa ett par för hemmabackarna nere i söder. Ganska korta backar, ofta med mycket folk i vägen och mest konstsnö som folk skaddar till is. Perfekt ställe för ett par kortsvängig supergreppiga skidor. Mina wingman är aldeles för snabba för för dessa backar. Varje sväng blir en kompromiss för att hålla säkert avstånd till någon. Och i en kort backe får man ju mer svängar totalt om de är kortare.

För större skidområden så hade jag blivit lite trött på att bara klämma kortsvängar. Jag gillar att carva riktigt djup med höften nära marken. Det blir rejält mycket jobbigare med ett par Racetiger SL. (Kanske får träna upp benen a la Marcel Hirscher...🤔😱😂). Jobbigt nog med 15,5m radie ...

Edit: @Davvan . Appropå pjäxor kör jag ett par Head World Cup Rebel 140RS. Dock ej med alla "skruvar i" så den motsvarar styvhet 130. (Justerbart 130-140-150)
 
Senast ändrad:

stigge

Omega
2-Faktor
Någon som har tips på en snowboard för en skapligt avancerad åkare? Då man inte är 20år längre så är det fart och carving som gäller vs parken. Även möjlighet till offpist, även om det inte sker så ofta längre, tyvärr.
Kollat på Burton Custom.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Någon som har tips på en snowboard för en skapligt avancerad åkare? Då man inte är 20år längre så är det fart och carving som gäller vs parken. Även möjlighet till offpist, även om det inte sker så ofta längre, tyvärr.
Kollat på Burton Custom.
Väldigt nöjd med min nitro & flow bindingar. Otroligt skönt att slippa sitta och spänna efter varje åk. Fick köpa nya bindingar dock efter att ha halkat på en isfläck i liftkön och landat mitt på ena bindingen, höjden av otur..
2023-03-09 13.35.23.jpg
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Någon som har tips på en snowboard för en skapligt avancerad åkare? Då man inte är 20år längre så är det fart och carving som gäller vs parken. Även möjlighet till offpist, även om det inte sker så ofta längre, tyvärr.
Kollat på Burton Custom.
Har kört Custom sedan den kom 1996, är inne på min 4:e. Tycker den är fantastisk för både pist och offpist. Styv och rapp! I parken finns det bättre alternativ. Åker numera bara snowboard i lössnö, i pisten blir det bara lagg. Du blir inte missnöjd med en Custom. Sen är det lätt värt att investera i Step-on bindningar och boots, inget mer sittandes och mecka med att strappa på. Klick-klick och iväg. Magiskt!
 

stigge

Omega
2-Faktor
Har kört Custom sedan den kom 1996, är inne på min 4:e. Tycker den är fantastisk för både pist och offpist. Styv och rapp! I parken finns det bättre alternativ. Åker numera bara snowboard i lössnö, i pisten blir det bara lagg. Du blir inte missnöjd med en Custom. Sen är det lätt värt att investera i Step-on bindningar och boots, inget mer sittandes och mecka med att strappa på. Klick-klick och iväg. Magiskt!
Tack för tipset
Skaffade för säsongen Nitro Team TLS så det får hänga med en stund till
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Här kommer lite "testresultat" som @MrJazze efterfrågade. Tror även @krämbulle kan dra lite slutsatser av detta.

Jag är 177cm 72kg. Kör idag ett par Elan Wingman 86 CTi i 172cm (radie 15,5m) så de blir min referens för de andra skidorna. Testade följande Völklskidor:
Racetiger SL 165cm
Deacon 84 177cm
Blaze 106 186cm

Racetiger SL är som @Davvan skrev ett kirurgiskt instrument. Frambrätet biter fast av sig själv så man behöver knappt ha tryck fram för att initiera svängen och böja upp skidan på tightare radie. Mycket allerta och kvicka. Extremt bra bett även på hårda pisten jag körde. 100% fokus på skärande kortsvängar. Glöm allt annat. Jättebra skidor om man ska köra tighta hårda pister (tänk väggen i sälen). Jag tycker att bara kortsvängande blir lite tråkigt. Jag vill ha mix med brant, halvbrant, puckel, uppkört mm. Så jag hade absolut kunnat tänka mig dessa om min hemmabacke varit tight och oftast hård/isig. Alternativt som en i en uppsättning för isiga dagar med mycket folk i backen.

De är väldigt lika mina wingman i beteende även om mina är snäppet mer krävande, kräver en något vassare åkare och har ett bredare användningsområde. Man kan säga att om man klarar av att hantera wingman, älskar känslan i racetiger sl men vill ha bredare användningsområde och är ok med lite större svängradie så hade man blivit väldigt nöjd med ett par wingman. Vågar man inte gå fullt in på ett par cti så finns även mjukare ti varianten och vill man ha mer pistfokus är deras amphibio serie rätt lik, alternativt deras wingman 78 som är mer kortsvängig.

Deacon 86 är på papperet lik mina wingman men en helt annan skida på fötterna. De går som ett godståg genom slask, småhögar mm. Bettar bra och plöjer. Känns tunga i frambrättet. Inga skidor man tar ut i hård puckelpist eller pressar i kortsvängar med rejäla nedlägg och låga (down unweighting/flexion) övergångar. Vill man åka fram över pisten med stora svängar genom allt bröt så är de helrätt. Jag valde mellan dessa och wingman när jag köpte (utan att ha provat). Väldigt glad att jag valde min lekfulla, superlätta, något krävande wingman. Tror att en storlek kortare (172cm) deacon 84 hade passat mig lite bättre i och med att de har så pass tung känsla.

Blaze. Väldigt lik deacon 84 i känslan ä. Betydligt bredare så klart vilket man känner men skillnaden är förvånande liten. Bettade bra (med nya stålkanter) även i rätt hård pist. Men lura inte er själva. Detta är en puderskida. Köper du den som enda skida för att få en allroundskida så missar du mycket glädje. Det gäller antagligen alla skidor över 90mm under foten...

Som ni ser slutar testen i att min starka rek är på skidan jag redan åker. Så jäkla kul och lekfull och givande. Tänk bara på att den kräver sin skidåkare. Minst väldigt avancerad till proffs. Man måste driva skidan med precision i alla situationer. Både Deacon 86 och racetiger sl är betydligt mer lättåkta och då är ändå de skidor som bör sparas till mer avancerade åkare.

Bra recension! Tack!

Måste prova en kortare pistskida under nästa säsong - tänker exakt det användningsområdet du ringar in, när de korta hemmabackarna antingen är Manchester eller sönderisiga. Annars älskar jag AM-skidor som en plöjer högar och annat…
 

Pez-ez

Panerai
2-Faktor
Inte bra att hitta denna tråd, när jag funderar på att köpa ett par renodlade pistskidor :angel:, men bra tips
 

Eerik

Omega
2-Faktor
@Pez-ez

Kör Redster S9 FIS M 165 sedan några år tillbaka. En mycket trevlig och (såklart) kompetent skida. Tung som _an.

Åkt mycket och älskar känslan att skidan kommer aldrig ställa till det.

Är du ute efter FIS modellen?

///E
 
Hej,

Behöver lite input på längd på skidor!

Är en hyfsat god skidåkare på 195cm. Har fått en möjlighet att köpa kollegans allmountain-skidor på 186cm. Tror ni dessa blir för korta för mig? Kör mest pist men trivs på allmountain för kunna ge mig ut i lite mer snö.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Hej,

Behöver lite input på längd på skidor!

Är en hyfsat god skidåkare på 195cm. Har fått en möjlighet att köpa kollegans allmountain-skidor på 186cm. Tror ni dessa blir för korta för mig? Kör mest pist men trivs på allmountain för kunna ge mig ut i lite mer snö.

Du har inte möjlighet att prova dom?
Jag kör 176cm på mina Völkl RTM 84 som när jag köpte dom beskrevs som en allmountin skida och är 186cm lång, tycker längden fungerar bra och de är riktigt sköna i pisten (kanske inte på ren is), uppkört eller slush spelar mindre roll. Tror inte längden spelar så stor roll om du ska ut i mer snö utanför pisten utan då har nog bredden större påverkan.
 
Topp