• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Alpina tråden - bräda, skidor el annat nedför backen

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
@Öbo

Hade jag varit i dina skor hade jag fokuserat på pjäxor samt en formgjuten innersula till dem. Sulan borde ligga runt 7-900kr extra, men värt varenda öre! är det ingen brådska med att få fram ett par nya skidor så hade jag kanske väntat med att köpa till nästa vinter. Om möjligt, kanske åka på någon av skidtestarhelgerna och verkligen kunna botanisera bland märken och modeller?

IMG_4580.jpg

Bild från insteget till rännan som åktes förra veckan i Val d-isere. 45-50 grader och "pretty compact" som guiden sa. Med tanke på att det inte hade snöat på tre veckor så fick vi en riktigt fin vecka.
Formgjutna innerskor blir det absolut! Och vi får se om jag hittar lagg, annars letar jag i godan ro under tiden.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Det blev ett par nya pjäxor idag!
Formad innersko och formgjuten sula till dem såklart. De känns sjukt najs och det ska bli riktigt kul att pröva dem i pisten om några veckor!
Hiss till Udén sport i Gbg för riktigt bra service och allmän information.

BAE001C9-A643-438E-AE81-A1883E15E740.jpeg
 

Sage

Cartier
2-Faktor
@Öbo

Hade jag varit i dina skor hade jag fokuserat på pjäxor samt en formgjuten innersula till dem. Sulan borde ligga runt 7-900kr extra, men värt varenda öre! är det ingen brådska med att få fram ett par nya skidor så hade jag kanske väntat med att köpa till nästa vinter. Om möjligt, kanske åka på någon av skidtestarhelgerna och verkligen kunna botanisera bland märken och modeller?

IMG_4580.jpg

Bild från insteget till rännan som åktes förra veckan i Val d-isere. 45-50 grader och "pretty compact" som guiden sa. Med tanke på att det inte hade snöat på tre veckor så fick vi en riktigt fin vecka.
Ja det är riktigt vackert där, var på plats v4 2020👌🏼⛷
 

Sage

Cartier
2-Faktor
I Branäs med hustru äldste sonen med familj, kul att se barnbarnen utvecklas. Känns bra inför framtida resor⛷ och lite föråkning inför Italien v12.
Tar med en bild på nyförvärvet S&S Worldtimer jubileumsmodellen från Erikson urhandel👍
 

Bilagor

  • 7D2362E9-35BD-4B33-9C2D-89714BE56359.jpeg
    7D2362E9-35BD-4B33-9C2D-89714BE56359.jpeg
    319.7 KB · Visningar: 9
  • C314D92E-5254-4127-992A-0F39EF24D0DB.jpeg
    C314D92E-5254-4127-992A-0F39EF24D0DB.jpeg
    586.5 KB · Visningar: 10
  • 46411898-6154-4582-95A1-2902CD8C4851.jpeg
    46411898-6154-4582-95A1-2902CD8C4851.jpeg
    227.7 KB · Visningar: 14

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Har bestämt mig för att köpa en helt nytt uppsättning för pisten och har sneglat på Fischer 78 GT som jag hört mycket gott om. Någon här som har erfarenhet av dessa?
 

Pez-ez

Panerai
2-Faktor
Har bestämt mig för att köpa en helt nytt uppsättning för pisten och har sneglat på Fischer 78 GT som jag hört mycket gott om. Någon här som har erfarenhet av dessa?

Tyvärr inte, är just nu helt insönad på Völk, och det stundar i ett köp. Det vore kanske bra att få andra inputs men hoppas någon annan har bra tips.
 

BAAL

Omega
2-Faktor
Deacon 80 eller Kendo 88. Är det Rc one du kollar på?
Jag testade Deacon 80 på Skalet förra året och blev helt frälst. Köpte ett par i slutet på säsongen till ett bra pris. Stabil så in i bänken i hög fart, vasst kantgrepp och skäms absolut inte för sig om du vill hugga runt dom i kortsväng.
Men absolut bäst att bara ligga på skär i stoooora härliga svängar. Kan varmt rekommenderas! ⛷️💨
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Har RC One…..men hyrde ett par Racetiger v.9 och har precis köpt ett par. RC One känns lökiga i jämförelse…..om man gillar kortsväng 😃
Racetiger gick fint men jag tycker att man hade kunnat önska lite tryggare känsla på eftermiddagen när backen blivit uppkörd och stökigare. Men nylagd manchester gick dom kanon. När man åker med ungarna blir det iof mer kortsväng men när man är ute själv så ligger man mestadels på långsväng lá störtlopp😁 Men du tror jag kommer tycka RC one är tråkig eller?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Racetiger gick fint men jag tycker att man hade kunnat önska lite tryggare känsla på eftermiddagen när backen blivit uppkörd och stökigare. Men nylagd manchester gick dom kanon. När man åker med ungarna blir det iof mer kortsväng men när man är ute själv så ligger man mestadels på långsväng lá störtlopp😁 Men du tror jag kommer tycka RC one är tråkig eller?
kör mest kortsväng och då var skillnaden väldigt stor tycker jag. Racetigern verkligen sköt mig in i nästa sväng. Det man ger skidan får man tillbaks med råge. Bor vi nära får du gärna låna mina Rc One och testa. De är 167cm
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
kör mest kortsväng och då var skillnaden väldigt stor tycker jag. Racetigern verkligen sköt mig in i nästa sväng. Det man ger skidan får man tillbaks med råge. Bor vi nära får du gärna låna mina Rc One och testa. De är 167cm
Jag ska iväg på nästa skidresa redan nu på torsdag och tänkte försöka lösa nya grejer till dess men det var bussigt av dig👍
Viken tiger köpte du? Jag åkte en äldre modell med 73 midja men jag har sneglat lite RC som är 71 i midja, dock lite orolig eftersom jag upplevde den äldre modellen som lite stökig i snövallarna men dom kanske har utvecklat skidan de sista åren. Egenligen behöver man en förmiddagsskida, en eftermiddagsskida och en alpskida😃
Tänkte att rc one kanske kunde vara en bra kompromiss.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Jag ska iväg på nästa skidresa redan nu på torsdag och tänkte försöka lösa nya grejer till dess men det var bussigt av dig👍
Viken tiger köpte du? Jag åkte en äldre modell med 73 midja men jag har sneglat lite RC som är 71 i midja, dock lite orolig eftersom jag upplevde den äldre modellen som lite stökig i snövallarna men dom kanske har utvecklat skidan de sista åren. Egenligen behöver man en förmiddagsskida, en eftermiddagsskida och en alpskida😃
Tänkte att rc one kanske kunde vara en bra kompromiss.
Rc är nog en allätarskida…..men blir inte riktigt bra på allt. Men som du skriver behöver man nog olika par. Min Rc har 74 midja, årets modell verkar ha 78. Mina nya SL har 67 👀
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Rc är nog en allätarskida…..men blir inte riktigt bra på allt. Men som du skriver behöver man nog olika par. Min Rc har 74 midja, årets modell verkar ha 78. Mina nya SL har 67 👀
Ja rc one ligger på 78 men det är möjligt att äldre varianter har andra mått, dom har iaf ändrat längderna en aning på 22/23 skidan ser det ut som. Racetiger SL blir nog tokig för min den och den åkning jag ägnar mig åt. Racetiger RC däremot skulle ju som sagt kunna vara en kandidat, den är 71 och har lite mer tip rocker än övriga racetiger vilket skulle kunna medföra lite bättre flyt i synnerhet när det blir lite lösare i backen på eftermiddagarna.
 
RC ONE finns ju i andra bredder också vilket bör kunna vara bra på eftermiddagen. Har inte åkt just den modellen själv och åker sällan rena pistskidor numer. Nu bad du inte om alternativ men mindbender 89ti, Völkl kendo eller kanjo är ju mer plöja fram genom knölig pist varianter.
Annars kör på 78gt, skiessentials gillar ju skidan och dom brukar ha bra tester tycker jag.
 
Deacon 80 eller Kendo 88. Är det Rc one du kollar på?
Jag köpte ett par Kendo 88 i slutet på förra säsongen baserat på var jag vill åka, men efter några dagar plogandes med barn i gröna backar insåg jag att de inte var för mig och köpte Deacon 80 istället. Ruskigt bra skidor båda två men beter sig olika beroende på förutsättningar.

Om du är sugen på Kendo finns ett par till salu snsrt, misstänker jag
 

Sage

Cartier
2-Faktor
Nu på väg mot Dolomiterna Italien på bussresa med massa goa människor, blir nog tyvärr säsongens sista alpina resa, har också med en Garmin Fenix 7 solar för tiden i pisten och en Speedmaster moonphase till finkvällarna.

Fortsättning följer! Och håll med om att alpin skid/snowboardåkning är dom bästa semestrarna👌🏼
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    666.4 KB · Visningar: 12
Senast ändrad:

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Nu på väg mot Dolomiterna Italien på bussresa med massa goa människor, blir nog tyvärr säsongens sista alpina resa, har också med en Garmin Fenix 7 solar för tiden i pisten och en Speedmaster moonphase till finkvällarna.

Fortsättning följer! Och håll med om att alpin skid/snowboardåkning är dom bästa semestrarna👌🏼
Dolomitisuperski……bäst 👍
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Radier - vilket träsk.

Skulle vilja ha ett par AM-skidor med kortare radie, åker ett par med typ 18m idag, kommer jag känna en reell skillnad mellan 15 & 13 meter?
 
Topp